handdator

Visa fullständig version : Maxims näringsförslag om kolhydrater, skit eller inte ?


Redhaad
2011-08-27, 13:35
Före träning
3-4 timmar före träning skall du se till att få i dig ett relativt stort kolhydratsrikt mål mat, med ca 150-300 g kolhydrater och timmen före träningen kan du äta ett mindre mål med ca 50 g kolhydrater. Här är äpplen och grovt bröd att rekommendera. Undvik kolhydrater med högt glykemiskt index, t ex vitt bröd, sodavatten och liknande under den sista timmen före träning eftersom dessa produkter kan ge en snabb sänkning av blodsockret. Var också försiktig med att äta för mycket eftersom du då kan få magproblem. Anpassa därför måltidens storlek så att du inte är för ”tung” i magen när träningen påbörjas. Vid träning under varma / fuktiga förhållanden kan du komma att svettas onormalt mycket. Se då till att dricka mycket vätska timmarna före passet. Helst med salter och mineraler. (Electrolyte).

OBS! markerade texten, 150-300 G kolisar och 50 G igen sen och sen ännu mer efter, alltså äta uppemot 2000 kalorier i endast kolisar om dagen kan väl knappast vara helt hälsosamt för.. igentligen någon som väger under 100 kg
och mycket muskler...

daloatf
2011-08-27, 13:38
Hade gjort tvärtom, lagt 150-300g kolhydrater efter istället.

Eddie Vedder
2011-08-27, 14:02
Hade gjort tvärtom, lagt 150-300g kolhydrater efter istället.

De nämner ju inte ens något om efter. Efter rekommenderar de antagligen massor av kolhydrater igen. Vad man ska med de där extra 50 grammen efter en sån stor måltid så tätt inpå passet är en gåta för mig. Om man nu inte behöver 5000 kcal och måste äta jämt för att upprätthålla energibehovet.

daloatf
2011-08-27, 14:12
Man behöver nog inte 300g kolhydrater innan styrketräning heller.

Andreas Guiance
2011-08-27, 14:13
Vad man ska med de där extra 50 grammen efter en sån stor måltid så tätt inpå passet är en gåta för mig.

Tryck ffs!;)

Nej jag håller med...verkar rätt överdrivet.

King Grub
2011-08-27, 14:23
Handlar det inte om konditionsträning? Ser ut som standardrekommendationer inför hård, långvarig konditionsträning.

alltså äta uppemot 2000 kalorier i endast kolisar om dagen kan väl knappast vara helt hälsosamt för.. igentligen någon som väger under 100 kg

Jag ligger på 2000-2800 kcal per dygn från kolhydrat, och jag väger under 80 kilo. Har ätit så i minst 18 år. Vad jag vet är inte något fel på min hälsa.

King Grub
2011-08-27, 14:28
Ser ut som ungefär:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1314056&postcount=2

Helt vanliga standardrekommendationer.

Eddie Vedder
2011-08-27, 14:30
Helt vanliga standardrekommendationer.

Ja standardrekommendationer är det helt klart. Men de kan ju också ifrågasättas. Det är intag som kan tänkas lämpa sig för en absolut minoritet och det tycker jag ibland kan framgå dåligt.

Och även för vardagsmotionärer som 90% av Kolozzeum är ju inte råd om de viktiga mellanmålen och den rejäla frukosten ovanliga.

King Grub
2011-08-27, 14:32
Visst, det är för hård tränande idrottsmän, men av trådens tidigare inlägg att döma fick jag intrycket av att många om inte alla trodde det var styrketräning det gällde.

Springer
2011-08-27, 17:28
300g kolhydrat i en sittning. Är inte det lite väl mastigt? Drygt 1 kg pasta (vägt efter kokning).

Sert att de rekommenderar MINST 500g kolhydrat till mig per dag. Hamnar inte ens i närheten. Något man behöver bekymra sig om?

Andreas Guiance
2011-08-27, 17:32
Jag ligger på 2000-2800 kcal per dygn från kolhydrat, och jag väger under 80 kilo. Har ätit så i minst 18 år. Vad jag vet är inte något fel på min hälsa.

Du tränar ju å andra sidan extremt hårt – bra mycket hårdare än random fotbollsspelare tex. Och definitivt bra mycket hårdare än vad motionärer i allmänhet gör:)

Glen
2011-08-27, 17:48
Ser ut som ungefär:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1314056&postcount=2

Helt vanliga standardrekommendationer.

Intressant. Går det att säga något om när ett konditionspass kan betraktas som "långt och hårt"? Alltså exempelvis i termer av längd på passet och ansträngningsnivå/procent av maxpuls eller liknande?

King Grub
2011-08-27, 18:01
300g kolhydrat i en sittning. Är inte det lite väl mastigt? Drygt 1 kg pasta (vägt efter kokning).

Sert att de rekommenderar MINST 500g kolhydrat till mig per dag. Hamnar inte ens i närheten. Något man behöver bekymra sig om?

Beror på hur mycket du tömmer glykogendepåerna, och om du behöver och vill fylla tömda depåer till dagen efter. Skall tömda glykogendepåer fyllas på 24 timmar, krävs ett intag av 7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under den tiden, och påfyllningen måste påbörjas så snart som möjligt efter avslutad aktivitet.

Sniggel
2011-08-27, 18:11
Intressant. Går det att säga något om när ett konditionspass kan betraktas som "långt och hårt"? Alltså exempelvis i termer av längd på passet och ansträngningsnivå/procent av maxpuls eller liknande?

2 timmar skulle jag vilja säga är "långt". Hårt beror ju på intensiteten.
Men om det är en tävling som håller på i 2 timmar eller mer tror jag nog det kan vara bra med en sådan kolhydratsladdning om man är sent ute eller om man tränat långt och hårt dagen innan och inte hunnit äta ikapp riktigt sen gårdagens förbrukning av glykogen.

Är det "bara" 1 timme* men hårt som snor kan det säkert behövas lite kolhydrater om man inte laddat dagen innan eller tidigare på dagen.

* 1 timmes hård konditionsträning ~ drygt 1000 kcal hos random vältränad kille varav majoriteten från kolhydrat -> 250g kolhydrat som glykogen behövs. Om förråden är tomma bör man äta, men om man redan har glykogen kansk 0-100g kolhydrat innan aktiviteten räcker.

Bjern
2011-08-28, 08:10
Maxims målgrupp är väl huvudsakligen konditionsidrottare, 4 timmar löp-pass skiljer sig ganska rejält mot ett styrke-pass på 1 timme. Självklart så behövs mer energi, främst från kolhydrater, om man är utövare av någon krävande konditionsidrott. Syrran på 55kg behöver över 4000kcal på en vilodag för att i slutet på veckan inte hamna energiunderskott.

PowerSlize
2011-08-28, 13:53
Anna Paulie på g y m g r o s s i... rekommenderar denna formel till personer som tränar 4-5pass i veckan: (vikt x 6g.) / 6 måltider.

Jag som väger 87kg skall alltså käka 87g kolhydrat 6 gånger om dagen.. Vilket blir 522g / dag och 2140kcal endast från kolhydrat.. Låter väldigt mycket i mina öron.. passar möjligtvis någon som kör långdistanslöpning men inte om man kör 4pass styrka per vecka.

NoGoodDeed
2011-08-28, 14:24
Känns som standard rekommendationer för motionsidrottare från 1985. Att äta 6ggr/dag är också väldigt utdaterat och har dissekerats sedan flera år tillbaka.

Eddie Vedder
2011-08-28, 14:32
passar möjligtvis någon som kör långdistanslöpning men inte om man kör 4pass styrka per vecka.

Och enbart om långdistanslöparen i fråga ligger i en väldigt tung träningsperiod med både sjuka energibehov och en hel del kvalitet. Hög motionärsnivå som kanske 40-50 kilometer i veckan där kanske ett enda pass per vecka på sin höjd är riktigt hårt skulle aldrig någonsin behöva det heller.

Har man bra kondition och mestadels kör distansträning långt under maximal intensitet är nog kolhydratbehovet i träningen ännu lägre än för de som styrketränar. Styrketräning är ju i alla fall helt glykogenkrävande. Distanstempo för en riktigt vältränad löpare bränner en hel del fett.