handdator

Visa fullständig version : Deffa eller bulka - ett år på mig till mitt mål [Bilder]


desperado
2011-08-27, 12:19
Hallå!
Efter att startat den här posten (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170733) så har jag nu funderat på om jag borde deffa lite innan för att få bort min "put-mage". Dock så är det i princip det enda stället som jag ser att jag har "för mkt" fett på. Hur lång tid tror ni jag behöver deffa om jag börjar nu och ligger på ca 500 kcal minus? Eller behöver jag ens deffa?

Just nu väger jag 72.5 kg och är 183 cm. Hade som mål att väga 80 kg nästa sommar men om jag går ner några kilo först så kan jag ju såklart sänka det målet. Vad tror ni ger mig bäst resultat?

1.Deffa några kilo nu (hur många och under hur lång tid isf?) och sedan bulka och ligga på ett kaloriöverskott på 500 kcal om dagen och genom det ränka ut ett mål till sommaren.

2. Köra på med ursprungliga planen och bulka kanske 6 månader för att sedan deffa till sommaren?

3. Köra på med ursprungliga planen, that's it, utan deff.

4. Valfritt alternativ ;) Helst inte "det jag känner mest för" för det spelar ingen större roll för mig, är bara taggad till att börja köra seriöst och det som kommer ge bäst resultat!

Om jag deffar så hade jag tänkt mig nånting såhär:
dag1 bröst-triceps
dag2 kondition
dag3 axlar-rygg-biceps (kondition på annan tidpunkt än gymmet)
dag4 kondition
dag5 vila
dag6 ben
dag7 vila
Samt ligga på ett kaloriunderskott på ca 500 kcal om dagen samt äta minst 2g protein/kilo kroppsvikt.

Vad säger ni om det?
Tacksam för svar :)

http://i52.tinypic.com/25iyxao.jpg
http://i53.tinypic.com/mcvfhg.jpg
http://i51.tinypic.com/2qiwqb5.jpg

desperado
2011-08-27, 12:34
Tänkte lägga in en bild på ungefär vad mitt mål är, sen om det är möjligt att uppnå eller ej det vetifan men men!

http://oskarsworkout.blogg.se/images/2010/guys-beach-body-six-pack-400a050307_117744226.jpg

WHITEFOLKS
2011-08-27, 12:35
Lägg dig på ett överskott så att du når ungefär 82kg två månader du vill vara klar och sen kör du en klassisk deff de sista två månaderna.

Kombinera denna viktuppgång med progressiv styrketräning ala stronglifts 5x5 så kommer du nog få resultat du är nöjd med :)

desperado
2011-08-28, 17:42
Okej! Blir nog nåt sånt, bulka till februari kanske och sen deffa till sommaren :)

derko
2011-08-28, 17:48
Månad 0-9: Kaloribalans/Väldigt lite överskott.
Månad 10-12: -500 dagligt kaloriunderskott.

Gå absolut inte över 80 kg. Om vågen letar sig över 76-77 kg är det läge att se över kosten.

desperado
2011-08-28, 17:54
Månad 0-9: Kaloribalans/Väldigt lite överskott.
Månad 10-12: -500 dagligt kaloriunderskott.

Gå absolut inte över 80 kg. Om vågen letar sig över 76-77 kg är det läge att se över kosten.

Varför? Har legat på kaloribalans så länge jag tränat i princip men aldrig sett några större resultat, därför jag vill öka i vikt ordentligt nu.

Fredrik_S
2011-08-28, 17:58
Varför? Har legat på kaloribalans så länge jag tränat i princip men aldrig sett några större resultat, därför jag vill öka i vikt ordentligt nu.

Ökar du i vikt ordentlige på så kort tid som ett år är risken enrom att du permanent får en uppreglerad mängd fett på kroppen som du kommer få jobba emot varje dag i resten av dit liv för att hålla låg.
Det är träningen som inte varit tillräcklig hård och regelbunden som är anledningen att du inte fått de resultat du önskat än.
Killen på bilden kan mycket väl ha 10 kg mer muskler än vad du har och det kan/kommer ta 3-10 år att få den mängden med bra träning.

Du måste träna musklerna betydligt mer än du gör enligt ditt program, på din/vår nivå är det garanterat en fördel att träna varje musklergrupp 2-3 gånger i veckan istället för bara en gång.
En gång i veckan uppläggen är till för personer med enormt mycket muskelmassa med lång erfarenhet som kan arbeta sönder musklerna på tunga vikter så pass mycket att den tiden till återhämtning krävs

desperado
2011-08-28, 18:13
Ökar du i vikt ordentlige på så kort tid som ett år är risken enrom att du permanent får en uppreglerad mängd fett på kroppen som du kommer få jobba emot varje dag i resten av dit liv för att hålla låg.
Det är träningen som inte varit tillräcklig hård och regelbunden som är anledningen att du inte fått de resultat du önskat än.
Killen på bilden kan mycket väl ha 10 kg mer muskler än vad du har och det kan/kommer ta 3-10 år att få den mängden med bra träning.

Du måste träna musklerna betydligt mer än du gör enligt ditt program, på din/vår nivå är det garanterat en fördel att träna varje musklergrupp 2-3 gånger i veckan istället för bara en gång.
En gång i veckan uppläggen är till för personer med enormt mycket muskelmassa med lång erfarenhet som kan arbeta sönder musklerna på tunga vikter så pass mycket att den tiden till återhämtning krävs

Vad ska man ligga på då i kcalöverskott för att inte riskera att lägga på sig för mycket fett? Har hört av många att 500 kcal extra om dagen är en bra nivå att ligga på (vilket ger ca 2kg viktökning i månaden) men det stämmer inte då menar du?

Jokester
2011-08-28, 18:15
Vad ska man ligga på då i kcalöverskott för att inte riskera att lägga på sig för mycket fett? Har hört av många att 500 kcal extra om dagen är en bra nivå att ligga på (vilket ger ca 2kg viktökning i månaden) men det stämmer inte då menar du?

Han menar nog mer att du inte behöver gå upp mycket i vikt alls, i alla fall inte nu i början. Jag håller med. Du kan få riktigt bra ökningar nu i början utan att behöva öka något alls i fett.

1 kg per månad eller strax under vore nog ett bra riktmärke.

Pansartax
2011-08-28, 18:17
Deffa på sjukt mycket protein eller ligg på balans, satt i ungefär samma sits som dig en gång i tiden och jag valde att bulka istället.

Går inte en dag eller sekund på gymmet då jag ångrar det kan jag säga. Precis som Fredrik_S säger så är det något man kommer att jobba emot och kämpa med varje dag i resten av sitt liv.

Edit: Rekomenderar inte ett 500 kcal överskott.

Ne0phyte
2011-08-28, 18:54
Jag skulle försöka ligga på ett ytterst litet överskott om jag var du. Om du deffar kommer du få dina magrutor men tror inte att kroppen i övrigt har tillräckligt med massa för att det ska se bra ut.

Och bulka tycker jag inte heller du ska göra, se Fredriks inlägg.

Pretorian
2011-08-28, 19:59
Ökar du i vikt ordentlige på så kort tid som ett år är risken enrom att du permanent får en uppreglerad mängd fett på kroppen som du kommer få jobba emot varje dag i resten av dit liv för att hålla låg.
Det är träningen som inte varit tillräcklig hård och regelbunden som är anledningen att du inte fått de resultat du önskat än.
Killen på bilden kan mycket väl ha 10 kg mer muskler än vad du har och det kan/kommer ta 3-10 år att få den mängden med bra träning.

Du måste träna musklerna betydligt mer än du gör enligt ditt program, på din/vår nivå är det garanterat en fördel att träna varje musklergrupp 2-3 gånger i veckan istället för bara en gång.
En gång i veckan uppläggen är till för personer med enormt mycket muskelmassa med lång erfarenhet som kan arbeta sönder musklerna på tunga vikter så pass mycket att den tiden till återhämtning krävs

Vad bra skrivet. Jag velar ju lite fram och tillbaka när det gäller detta med att börja ligga på överskott. Jag vill få mer muskelmassa "helt enkelt"! Men tycker du man kan få bra resultat (mer muskler) om man ligger på samma vikt?

daloatf
2011-08-28, 20:18
Om du nu ska ligga på överskott så ha det på +200kcal på träningsdagarna eller liknande. Gå långsamt fram.

Pretorian
2011-08-28, 20:27
Om du nu ska ligga på överskott så ha det på +200kcal på träningsdagarna eller liknande. Gå långsamt fram.

Då blir det 200 plus varje dag.

krubkungen
2011-08-28, 21:08
Då blir det 200 plus varje dag.

Balans/lätt underskott på vilodagar tror jag daloatf menar också.

Fredrik_S
2011-08-28, 21:24
Vad ska man ligga på då i kcalöverskott för att inte riskera att lägga på sig för mycket fett? Har hört av många att 500 kcal extra om dagen är en bra nivå att ligga på (vilket ger ca 2kg viktökning i månaden) men det stämmer inte då menar du?

Det är en bra nivå om man vill bli fet.
ca 50(femtio) kcal per dag I SNITT. Vilket i praktiken innebär balans och att vissa dagar har ett överskott på 1000 kcal och vissa underskott på 1000 kcal spelar ingen som helst roll. Dvs du siktar på att inte gå upp någonting i vikt. Och äter som hungern säger åt dig att äta. Men efter ett år av BRA träning kommer du ändå ha lagt på dig 1-2 kg muskelmassa vilket i backspegeln kommer innebära att du legat på ett minimalt överskott i snitt över året.
Menar också att du lägger MASSVIS med tid på att läsa på om träning. Ditt program är totalt förkastligt som du har nu om detta är resultatet du fått på 5 års träning, det är inte matens fel..

desperado
2011-08-28, 22:02
Det är en bra nivå om man vill bli fet.
ca 50(femtio) kcal per dag I SNITT. Vilket i praktiken innebär balans och att vissa dagar har ett överskott på 1000 kcal och vissa underskott på 1000 kcal spelar ingen som helst roll. Dvs du siktar på att inte gå upp någonting i vikt. Och äter som hungern säger åt dig att äta. Men efter ett år av BRA träning kommer du ändå ha lagt på dig 1-2 kg muskelmassa vilket i backspegeln kommer innebära att du legat på ett minimalt överskott i snitt över året.
Menar också att du lägger MASSVIS med tid på att läsa på om träning. Ditt program är totalt förkastligt som du har nu om detta är resultatet du fått på 5 års träning, det är inte matens fel..

Jag har tränat fem år ja, men de första åren var inte seriöst alls. Det är bara de senaste två åren jag kört rätt hårt, med uppehåll på 3 månader då och då för att resa. Men nu ska jag som sagt köra ett år stenseriöst!

Kommer det ge något märkbart resultat (både utseendemässigt och styrkemässigt) att ligga på kaloribalans under hela den tiden?

Jokester
2011-08-28, 22:06
Jag har tränat fem år ja, men de första åren var inte seriöst alls. Det är bara de senaste två åren jag kört rätt hårt, med uppehåll på 3 månader då och då för att resa. Men nu ska jag som sagt köra ett år stenseriöst!

Kommer det ge något märkbart resultat (både utseendemässigt och styrkemässigt) att ligga på kaloribalans under hela den tiden?

Om du käkar tillräckligt med protein och tränar bra så, ja.

Graafen
2011-08-28, 22:14
Ursäkta om jag lånar tråden lite :)

Så man tränar inte för mycket om man kör typ:

Måndag: Bröst/Triceps/Mage.
Tisdag: Biceps/Rygg.
Onsdag: Ben/Axlar/Mage.
Torsdag: Bröst/Triceps.
Fredag: Biceps/Rygg/Mage.
Lördag: Ben/Axlar.
Söndag: VILA!

typ 3-split program som har 2 rundor i veckan, och ligger på typ 100kcal överskott +/- dagen samt 200g protein, väger 75. Nämligen funderat på att ändra min träning till ungefär detta vis. Kör i nuläget bara varje muskelgrupp 1 gång i veckan och jag är inte direkt muskulös.

Fredrik_S
2011-08-28, 23:15
Ursäkta om jag lånar tråden lite :)

Så man tränar inte för mycket om man kör typ:

Måndag: Bröst/Triceps/Mage.
Tisdag: Biceps/Rygg.
Onsdag: Ben/Axlar/Mage.
Torsdag: Bröst/Triceps.
Fredag: Biceps/Rygg/Mage.
Lördag: Ben/Axlar.
Söndag: VILA!

typ 3-split program som har 2 rundor i veckan, och ligger på typ 100kcal överskott +/- dagen samt 200g protein, väger 75. Nämligen funderat på att ändra min träning till ungefär detta vis. Kör i nuläget bara varje muskelgrupp 1 gång i veckan och jag är inte direkt muskulös.

Nej man tränar aldrig för mycket om man äter tillräckligt. En stor dos kolhydrater varje dag och du blir som en ostoppbar maskin. Kanske om man varje dag mosar sönder samma muskel med enorma vikter.
Är gymet stängt på söndagar eller varför väljer du att vila där? Känns onödigt att bestämma sig för att vila bara för att. Bättre att träna varje dag och sen bli tvungen att vila för att man måste hjälpa nån flytta eller mamma fyller år eller annan aktivitet som tvingar en från att göra det man älskar mest.

Fredrik_S
2011-08-28, 23:19
Kommer det ge något märkbart resultat (både utseendemässigt och styrkemässigt) att ligga på kaloribalans under hela den tiden?

90% hänger på träningen, så om du gör en dramtisk uppgradering av ditt nuvarande upplägg kommer du får resultat.

Graafen
2011-08-28, 23:40
Nej man tränar aldrig för mycket om man äter tillräckligt. En stor dos kolhydrater varje dag och du blir som en ostoppbar maskin. Kanske om man varje dag mosar sönder samma muskel med enorma vikter.
Är gymet stängt på söndagar eller varför väljer du att vila där? Känns onödigt att bestämma sig för att vila bara för att. Bättre att träna varje dag och sen bli tvungen att vila för att man måste hjälpa nån flytta eller mamma fyller år eller annan aktivitet som tvingar en från att göra det man älskar mest.

OK! :)

haha, brukar gilla att ha en "degardag" på söndagarna, se lite film, spela lite gura, dator, ja lite allmänt drygande och ta nya tag inför måndagen haha :D

Men då vet jag iaf att det inte skulle skada att träna så! :)

Pretorian
2011-08-29, 07:11
Balans/lätt underskott på vilodagar tror jag daloatf menar också.

Vilodag? :confused:

lofito
2011-08-29, 23:04
Jag vill slå ett slag för Fredrik_S poster. Håller med dig i stort sett allt du skriver. Många tror att man måste bulka upp sig som fan för att bygga muskler, men har lärt mig att kaloribalans under många år samt hård träning med bra mat likväl kan ge en schyst kropp. Alternativt ett litet litet överskott ibland. Förresten får ordet "bulka" mig att spy, så jävla illa.

Rahf
2011-08-30, 04:46
Hård träning i grunden är något som många saknar.

WHITEFOLKS
2011-08-30, 12:59
Om han håller kaloribalans och samma vikt så kan inte heller muskelmassan öka.

Edit: eller ja det går väl om han går ner i vätska samtidigt.

Eddie Vedder
2011-08-30, 14:40
Förresten får ordet "bulka" mig att spy, så jävla illa.

Det betyder ju att ligga på överskott, precis det du rekommenderar. Även ett litet överskott är en bulk.

För egen del tror jag trenden sedan någon månad tillbaka att köra på balans snart är mindre trendig igen. Att träningen är 90% för att öka i muskelmassa - vilket Fredrik påstår - är siffror jag gärna ser källa på. Med tanke på att fettfri massa ökar rejält bara man överäter och inte ens tränar. Balansen är väl bra om man är nöjd med vikten, men vill man väga mer får man också se till att överäta en aning.

Jokester
2011-08-30, 14:56
Om man vill få så bra resultat styrke och volymmässigt som möjligt bör man nog överäta, men det betyder ju inte att man måste överäta för att bygga muskler.
Man får helt enkelt avgöra vad som är viktigast, att behålla låg fettprocent och öka långsamt eller öka snabbare men bli fetare.

WHITEFOLKS
2011-08-30, 15:17
Det kan vara på sin plats att definiera kaloribalans här.

För mig är inte viktbalans och kaloribalans samma sak.

Fishtank
2011-08-30, 16:35
Det kan vara på sin plats att definiera kaloribalans här.

För mig är inte viktbalans och kaloribalans samma sak.

?

Ligger du på överskott går du upp och på underskott ner
Hur kan viktbalans och kaloribalans inte vara samma sak då?

lofito
2011-08-30, 16:40
Det betyder ju att ligga på överskott, precis det du rekommenderar. Även ett litet överskott är en bulk.

För egen del tror jag trenden sedan någon månad tillbaka att köra på balans snart är mindre trendig igen. Att träningen är 90% för att öka i muskelmassa - vilket Fredrik påstår - är siffror jag gärna ser källa på. Med tanke på att fettfri massa ökar rejält bara man överäter och inte ens tränar. Balansen är väl bra om man är nöjd med vikten, men vill man väga mer får man också se till att överäta en aning.

Det fattar väl jag med att det betyder - bara att själva ordet låter så jävla fult.

WHITEFOLKS
2011-08-30, 16:47
?

Ligger du på överskott går du upp och på underskott ner
Hur kan viktbalans och kaloribalans inte vara samma sak då?

Det är om du förutsätter att din kroppssammansättning är den samma, då hålls vikten den samma vid kaloribalans.