handdator

Visa fullständig version : när binds glykogen?


Diana
2003-12-21, 12:25
nån som vet hur länge de tar från de att man käkar en kolhydrat till dess att den binder glykogen i en muskel så man får nån "nytta" av den?

Keirin
2003-12-26, 12:48
Här e det jag kan både detjag har läst samt mina egna erfarenheter. Visseligen är jag främst konditionsidrottare men hoppas att du har någon nytta av mina erfarenheter...

Det påverkas av aktivitet och i sin tur insulinnivåer. Efter träning behövs ju snabba kolhydrater för att fylla på snabbt och då har man ju samtidigt låga insulinnivåer. Innan aktivitet är det bäst att käka långsamma kolhydrater.

Annars sägs det allmänt att man inte ska äta senare än 2 timmar innan ett pass.

Jag håller ju på med konditionsträning i timmar i sträck och då är tummregeln att man ska äta lite i taget och ofta samt samtidigt dricka mycket vatten. Eftersom matsmältningen kräver vatten för att smälta maten. Äta lite i taget ska man göra för kroppen använder största delen av energin till att idrottsaktivitet och mycket mindre till matsmältning. Sköter man inte detta korrekt så stannar maten i magen och man får kramp samt kan inte använda energin.

Så detta är anledningar till att det inte går att svara på exakt.

Däremot har jag själv lärt mig att analysera förbrukningen av kolhydrater i kroppen och mitt behov av energi långsiktigt.

Det är himla olika också från person till person för jag cyklar ofta i grupp sträckor på 10 mil. Jag måste ta med mig bananer och bars under turerna och äter och dricker mycket medan de flesta andra inte varken äter eller knappt dricker.

Håller du på med styrketräning så ska du ju ha höga insulinnivåer under träningen. Då skulle jag om jag var du analysera min kropp om hur jag reagerar på kostens kolhydrater och med erfarenheten försöka toppa insulinnivåerna perfekt till passen.

Mvh Keirin

hajder
2003-12-26, 13:58
JAg läste här för ett tag sedan att det man äter dagen/kvällen innan har stor betydelse om man ska gymma dan efter. Nåt sånt var det, kan inte riktigt komma ihåg.

Är det så?

King Grub
2003-12-26, 14:07
Originally posted by hajder
JAg läste här för ett tag sedan att det man äter dagen/kvällen innan har stor betydelse om man ska gymma dan efter. Nåt sånt var det, kan inte riktigt komma ihåg.

Är det så?

Visst är det så. Det du äter målet innan passet har inte hunnit lagras in utan agerar mest blodsockerstabilisator. Det är gårdagens mål, eller ännu längre tillbaka, som används som bränsle. Ytterligare en anledning att fylla på med snabba kolhydrater efter varje pass, för att påskynda återhämtningen och glykogeninlagringen, inför nästa pass.

Diana
2003-12-26, 15:39
tack för svaren, ja har oxå hört/läst flera ggr att de e de man käkat dagen innan som bestämmer musklernas styrka under passet, men sen har ja även exprimenterat lite oxå o märkt att om man käkar en stoor portion kolhydrater nån timme innan blir de en ganska stor styrkeskillnad jämfört me om man käkar en mindre port, de måste väl betyda att endel kolhydrat hunnit bilda glykogen o de stämmer ju inte alls in på teorin om att de enbart e dagen-innan kolisarna som ger muskelstyrkan.. eller skulle de kunna va så att man bara känner sej mkt starkare efter en stor port. pga blodsockret o insulinet e mkt högre..?

Keirin
2003-12-26, 15:46
Jepp det glömde jag att skriva.

Martin
2004-01-01, 19:16
Originally posted by Keirin

Håller du på med styrketräning så ska du ju ha höga insulinnivåer under träningen.




Varför ska man ha höga insulinnivåer under träning?

King Grub
2004-01-01, 19:18
Originally posted by Martin



Varför ska man ha höga insulinnivåer under träning?

Kanske därför att insulin är ett av de mest anabola hormoner som finns?

Martin
2004-01-01, 19:32
Originally posted by King Grub


Kanske därför att insulin är ett av de mest anabola hormoner som finns?

Ok det låter ju vettigt.

Tänkte mest på att Paulun rekommenderar att man äter en måltid med lågt GI innan träning, fast han syftar kanske mest på fettförbränning i det fallet.

aliquis
2004-01-02, 12:06
Originally posted by Martin

Ok det låter ju vettigt.

Tänkte mest på att Paulun rekommenderar att man äter en måltid med lågt GI innan träning, fast han syftar kanske mest på fettförbränning i det fallet.

Lågt GI -> Bättre insulinkänslighet -> Musklerna reagerar effektivt även på en mindre mängd insulin.

Eller något sådant är det väl? Och isf är det väl rätt självklart att lågt GI är bra eftersom insulinet kommer bli ännu kraftfullare..

King Grub
2004-01-02, 12:08
Det beror på längden och intensiteten på passet om det är lämpligt att trycka upp insulinnivåerna innan. Kör man ett kort, tungt och intensivt pass är det minst lika anabolt med vassle+druvsocker direkt innan passet som efteråt.

Kör man längre pass löper man risken att insulinet trycker ner blodsockret innan passet är slut och att man därför blir seg och tappar skärpa och tryck. Det är t ex en katastrof för mig med mina långa pass, men körde jag 30-45 minuterspass skulle jag garanterat köra en druvsocker+vassledrink innan passet och en efter.