handdator

Visa fullständig version : Fredrik Colting tar rawfood till en ny nivå!


Limpanz
2011-08-27, 00:15
Tjena. För de flesta som följer triathlon/iron/ultraman så vet de flesta vem Jonas colting är. Hans bror, Fredrik, var huvudämnet i en artikel som Runner's World gjorde i sitt senaste nr. Hela artikeln finns på Coltings blogg:

http://coltingblogg.com/2011/08/24/intervju-med-fredrik-colting-i-senaste-runner%C2%B4s-world/


Innan ni läser artikeln (om ni nu gör det) så kan jag tillägga att det mesta kretsar kring hans matvanor. Fredrik äter bara rå mat, inklusive nötkött, fläsk, fisk, kyckling, ägg, mjölk. Okokt, ostekt, opastöriserat.

De flesta tycker såklart att detta är totalt idiotiskt men om man kollar på killen som för övrigt aldrig blivit sjuk trots sin kosthållning så verkar han ju onekligen må bra av det, hur det än smakar att äta såhär.

Vad tycker ni?

joker560
2011-08-27, 00:23
Det finns uppenbarligen idioter överallt.

Grazzafukkinrazzi
2011-08-27, 00:34
Rå kyckling samt rått fläskkött känns inte helt ok.

Klein
2011-08-27, 03:46
Kul med fler som testar rått. Dock måste jag inflika att jag aldrig hört talas om att rå honung skulle vara farligt för vuxna människor. Nästan all honung som säljs i Sverige är väl rå så vitt jag vet.

Sverker
2011-08-27, 07:53
Det skulle kunna vara Klein som skrivit den texten:D


Men det är samma gamla utkastade påståenden. Fredrik får framföra sin åsikt utan att journalisten kan ställa några motfrågor. Vem som helst med grundläggande kunskaper om livsmedel hade spräckt påståendena.

I artikeln nämns fördelarna med opastöriserad mjölk. Men det är inte mjölk de dricker. Det är surgjord mjölk. En snabb pH-sänkning och en tid/temperatur-process kommer att säkra mjölken. Ifall man har en starterkultur och know-how.


Lustig inslag om fiskögon. Retinolen ska sitta i näthinna. Det skulle fungera aldeles utmärkt att stoppa ned fiskögonen också i fisksoppan ifall man behöver A-vitamin:D

McLR
2011-08-27, 08:02
En annan intressant blogg om att äta rått kött etc. http://www.proteinsyntes.se/
Att han har en helt ok fysik är med kul :)

Klein
2011-08-27, 10:05
Det skulle kunna vara Klein som skrivit den texten:D


Men det är samma gamla utkastade påståenden. Fredrik får framföra sin åsikt utan att journalisten kan ställa några motfrågor. Vem som helst med grundläggande kunskaper om livsmedel hade spräckt påståendena.

I artikeln nämns fördelarna med opastöriserad mjölk. Men det är inte mjölk de dricker. Det är surgjord mjölk. En snabb pH-sänkning och en tid/temperatur-process kommer att säkra mjölken. Ifall man har en starterkultur och know-how.


Lustig inslag om fiskögon. Retinolen ska sitta i näthinna. Det skulle fungera aldeles utmärkt att stoppa ned fiskögonen också i fisksoppan ifall man behöver A-vitamin:D

Vad får dig att tro att Fredrik dricker surmjölk? Jag dricker själv vanlig mjölk innan den hunnit surna.

Eddie Vedder
2011-08-27, 10:06
De där två bröderna verkar ha en lite narcissistisk ådra och provocerar gärna. ;) Jag vet att Fredrik skrev någon bok för ett par år sedan som också väckte en väldig debatt. Fast helt utanför "träning-kost-hälsa"-ämnet.

Angående rått kött så åt jag en hamburgare på Kalmar nation i onsdags som de inte direkt stekt ordentligt utan bara stressat fram när ytan var brun (det var mycket folk där). 70% var nog rött i den burgaren. Det var gott och jag åt upp såklart. Men jag sa till i köket att de får se till att steka mer noggrant. Och jag var lite nojjig få jag erkänna.

Rickard
2011-08-27, 10:13
Och jag var lite nojjig få jag erkänna. Färs är nog det sämsta alternativet när det kommer till att äta otillagat kött. Så ska man oroa sig så är det nog då ja. :)

Beelz
2011-08-27, 10:15
Färs är nog det sämsta alternativet när det kommer till att äta otillagat kött. Så ska man oroa sig så är det nog då ja. :)

Jasså?

Eddie Vedder
2011-08-27, 10:19
Färs är nog det sämsta alternativet när det kommer till att äta otillagat kött. Så ska man oroa sig så är det nog då ja. :)

Jasså?

Ja Rickard har rätt. Just rå köttfärs är det mest riskabla eftersom det inte finns någon steril del. Som om det är rött inuti en köttbit. I köttfärsen kommer syret åt alla delar.

Rickard
2011-08-27, 10:19
Jasså?

Dels måste ju färs processas mer än övriga köttråvaror. Det kommer i kontakt med bra många fler ytor än annat kött då det ska malas.

Dessutom så är mycket större yta av köttet exponerat på färs än andra former av kött. Vilket leder till snabbare förruttnelse och kanske lättare för bakterier att fastna.

Trashcan
2011-08-27, 10:24
Jasså?

Ja. Det är på ytan av köttet eventuella farliga bakterier gärna samlas. Färs = väldigt mycket yta, överallt.

"– Aldrig kranvatten, säger Fredrik. Det finns ju klor i dricksvattnet, och klor är ett av de farligaste ämnen som finns. Och jag dricker heller inte vatten i Pet–flaskor, det måste vara i glasflaska, vilket också kan vara en kamp att hitta. Det bästa vattnet, Perrier, kommer från Frankrike."

Hahaha! Vilken jävla tönt. :smash:

kettlebellGuden
2011-08-27, 10:31
från artikeln: "Fredrik har fyllt 35, men ser ut som 25." <- tycker mer han ser ut som 35.

Fartman
2011-08-27, 10:49
Om inte annat, fyfan så smakmässigt vidrigt att trycka allt rått. Ok med rött kött det kan jag till viss del förstå men fläsk och kyckling *spy*
Det där påståendet med vattnet är förövrigt bland det löjligaste man kan hålla på med. Importera vatten från frankrike, ut i skogen och hitta en kallkälla om du är rädd för klor och annat!

Robbmeister
2011-08-27, 10:51
Ja. Det är på ytan av köttet eventuella farliga bakterier gärna samlas. Färs = väldigt mycket yta, överallt.

"– Aldrig kranvatten, säger Fredrik. Det finns ju klor i dricksvattnet, och klor är ett av de farligaste ämnen som finns. Och jag dricker heller inte vatten i Pet–flaskor, det måste vara i glasflaska, vilket också kan vara en kamp att hitta. Det bästa vattnet, Perrier, kommer från Frankrike."

Hahaha! Vilken jävla tönt. :smash:

Vågar äta rå kyckling men inte dricka vanligt kranvatten !?

dupper
2011-08-27, 11:39
Vågar äta rå kyckling men inte dricka vanligt kranvatten !?

aw, måste ju sticka ut bäst möjligt.

Sverker
2011-08-27, 13:06
Ja. Det är på ytan av köttet eventuella farliga bakterier gärna samlas. Färs = väldigt mycket yta, överallt.

"– Aldrig kranvatten, säger Fredrik. Det finns ju klor i dricksvattnet, och klor är ett av de farligaste ämnen som finns. Och jag dricker heller inte vatten i Pet–flaskor, det måste vara i glasflaska, vilket också kan vara en kamp att hitta. Det bästa vattnet, Perrier, kommer från Frankrike."

Hahaha! Vilken jävla tönt. :smash:



Det minns jag. Det fanns bensen i vissa produkter och forskarna behövde en säker referens för att få ett "nollvärde" i analysen. Forskarna valde Perriervatten för de viste att det var grundvatten som hanterades säkert och packades i glasflaskor.
Till deras stora förvåning fick de aldrig sitt "nollvärde" eftersom de hittade bensen:confused:

Orsaken kommer jag inte ihåg och jag minns inte heller vad Perrier gjorde för att säkra vattnet.

Läs:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bensen-i-lask-kan-ge-cancer_293012.svd

Sverker
2011-08-27, 13:16
Vad får dig att tro att Fredrik dricker surmjölk? Jag dricker själv vanlig mjölk innan den hunnit surna.



Men du beskrev surmjölk i förra tråden. För att mjölken skall bli säker måste du använda någon teknik med tillsats av mjölksyrabakterier och sänkning av pH.

Doctor Snuggles
2011-08-27, 13:37
Ptja, han undviker ju det mesta av AGE genom att inte hetta upp några råvaror. :D
Skulle vara intressant att studeran en sådan extrem rå-kost för att se om detta har någon praktiskt inverkan på hälsomarkörer, och jämföra med lite mer måttliga former (t.ex. ångkoka maten istället för att steka o dyl).

maqan
2011-08-27, 13:47
Garanterat betydligt bättre föda än det medelsvensken proppar i sig varje dag men jag tror fortfarande att tillagning av mat var ett steg i rätt riktning under vår utveckling. Däremot inte sagt att brända ytor är bra men milt tillagad mat i form av t.ex. bräsering och ångkokning ser jag som positivt om man väger samman för- och nackdelar (näringsupptag kontra näringsförlust osv.).

Sverker
2011-08-27, 15:20
Ptja, han undviker ju det mesta av AGE genom att inte hetta upp några råvaror. :D
Skulle vara intressant att studeran en sådan extrem rå-kost för att se om detta har någon praktiskt inverkan på hälsomarkörer, och jämföra med lite mer måttliga former (t.ex. ångkoka maten istället för att steka o dyl).

Du kan steka maten utan att det bildas speciellt mycket mailardprodukter ( AGE-produkter ? ). Använd olja istället för smör eller margarin, stek bara rent kött och nöj dig med att ytan bara stelnar.

Grått och tråkigt...ja...men...klart bättre än rått:D

Doctor Snuggles
2011-08-27, 15:25
Du kan steka maten utan att det bildas speciellt mycket mailardprodukter ( AGE-produkter ? ). Använd olja istället för smör eller margarin, stek bara rent kött och nöj dig med att ytan bara stelnar.

Grått och tråkigt...ja...men...klart bättre än rått:D

Nja, hetta och brist på fukt är vad som skapar AGE först och främst, sen har vissa livsmedel redan mycket AGE, som t.ex. olja.
Visst kommer man bilda mindre AGE (och ännu bättre är förstås kokt eller ångkokt) men det är fortfarande betydligt mer än rått.

http://inhumanexperiment.blogspot.com/2009/09/age-content-of-foods.html

Exempel:
Chicken breast, skinless cutlet, raw 7,686 90 692
Boiled 1 h 11,236 90 1,011
Broiled 15 min 58,281 90 5,245
Fried 8 min 73,896 90 6,651

Nästan 10 ggr mer från rå till stekt. Och inte så mycket mindre grillat/ungsbakat.

Doctor Snuggles
2011-08-27, 15:51
Intressant är att ur en AGE-synpunkt så är inte LCHF den mest optimala dieten direkt. ;)

Sverker
2011-08-27, 16:07
Du kan steka maten utan att det bildas speciellt mycket mailardprodukter ( AGE-produkter ? ). Använd olja istället för smör eller margarin, stek bara rent kött och nöj dig med att ytan bara stelnar.

Grått och tråkigt...ja...men...klart bättre än rått:D


Ja. En hög temperatur i stekytan kommer snabbt att koka bort vattnet och sänka vattenaktiviteten. Sänkt vattenaktivitet gynnar brunfärgningen.
Tittar vi på din referens så har forskarna brännt på rejält jmf med min försikta bryning av ytan.

kettlebellGuden
2011-08-27, 16:16
Intressant är att ur en AGE-synpunkt så är inte LCHF den mest optimala dieten direkt. ;)

Om AGE bildas i brist på fukt så borde LCHF och all mat tillagad i lerygryta vara hur sympatiskt som helst.

Eddie Vedder
2011-08-27, 16:17
Intressant är att ur en AGE-synpunkt så är inte LCHF den mest optimala dieten direkt. ;)

Det blir väl inte mer stekt mat bara för att man äter LCHF? En stekt köttbit med massa potatis och lite sås jämfört med identisk köttbit utan potatis men med mycket sås.

Doctor Snuggles
2011-08-27, 16:34
Om AGE bildas i brist på fukt så borde LCHF och all mat tillagad i lerygryta vara hur sympatiskt som helst.

Det blir väl inte mer stekt mat bara för att man äter LCHF? En stekt köttbit med massa potatis och lite sås jämfört med identisk köttbit utan potatis men med mycket sås.

Nja. Kollar man på sidan och på studien i fråga så ser man hur mycket även otillagat fett har i AGE. Det är flera storleksgrader mer än alla andra livsmedel/makronutrienter. En kost baserad på mycket fett är väldigt dålig ur den synpunkten.
Det finns en intressant studie där man jämförde möss på CR med möss på CR + mycket AGE. Höga AGE intag i princip annullerade de positiva effekterna av CR.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/app=core&module=attach&section=attach&attach_id=4588

Sverker
2011-08-27, 18:07
Din länk fungerar inte:confused:

Jag skulle vilja läsa studien. Att feta livsmedel har lägre vattenaktivitet är uppenbart men det krävs också reducerande sockerarter för att få igång mailardbildningen.

chickenleg
2011-08-27, 18:47
Jäkligt tidssparande sätt iaf!

kettlebellGuden
2011-08-27, 19:05
Din länk fungerar inte:confused:

Jag skulle vilja läsa studien. Att feta livsmedel har lägre vattenaktivitet är uppenbart men det krävs också reducerande sockerarter för att få igång mailardbildningen.

Jag tror korrekt länk är den här http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/

Pansartax
2011-08-27, 19:16
http://imgon.net/di-S3KQ.jpg

Löpsko
2011-08-27, 19:24
http://imgon.net/di-S3KQ.jpg



Tror de faktiskt ligger något i detta, en snabb sökning så ser man att han även är författare och vill antagligen sälja böcker till varje pris..... Och all publicitet är bra publicitet

Doctor Snuggles
2011-08-27, 19:29
Din länk fungerar inte:confused:

Jag skulle vilja läsa studien. Att feta livsmedel har lägre vattenaktivitet är uppenbart men det krävs också reducerande sockerarter för att få igång mailardbildningen.

Skumt, var en fullängdare för mig.
Googla:
Oral Glycotoxins Determine the Effects of Calorie Restriction on Oxidant Stress, Age-Related Diseases, and Lifespan

EDIT: Eller menade du den andra studien?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15281050

Eddie Vedder
2011-08-27, 19:32
en snabb sökning så ser man att han även är författare och vill antagligen sälja böcker till varje pris..... Och all publicitet är bra publicitet

Ja jag skrev det i början av tråden. Och han var i rejält blåsväder med en tidigare bok:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/fredrik-colting-min-bok-ar-ingen-rip-off
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/fredrik-coltings-roman-forbjuds-i-usa

Den nya boken heter "Döden i mjölkglaset". :)

stevebc
2011-08-27, 19:47
Ja jag skrev det i början av tråden. Och han var i rejält blåsväder med en tidigare bok:

http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/fredrik-colting-min-bok-ar-ingen-rip-off
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/fredrik-coltings-roman-forbjuds-i-usa

Den nya boken heter "Döden i mjölkglaset". :)Argh, vad är med titlar inom "näringslära" (i det här fallet är det berättigat med citationstecken). Jag blev t o m förbannad av "Supermat", en bok som handlar om antioxidanter som jag inte har något emot i övrigt.

Eddie Vedder
2011-08-27, 20:11
Argh, vad är med titlar inom "näringslära" (i det här fallet är det berättigat med citationstecken). Jag blev t o m förbannad av "Supermat", en bok som handlar om antioxidanter som jag inte har något emot i övrigt.

Inte direkt den mest fantasifulla heller med tanke på att Mats-Erik Nilsson och Henrik Ennart släppte "Döden i grytan" 2010.

Klein
2011-08-28, 05:30
Nja. Kollar man på sidan och på studien i fråga så ser man hur mycket även otillagat fett har i AGE. Det är flera storleksgrader mer än alla andra livsmedel/makronutrienter. En kost baserad på mycket fett är väldigt dålig ur den synpunkten.
Det finns en intressant studie där man jämförde möss på CR med möss på CR + mycket AGE. Höga AGE intag i princip annullerade de positiva effekterna av CR.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2475771/app=core&module=attach&section=attach&attach_id=4588

Mängden AGE i råa animalier beror på hur djuret ätit och levt. Frigående betande nötkreatur har betydligt mindre AGE i sina vävnader än spannmålsätande illa motionerade nötkreatur.

Doctor Snuggles
2011-08-28, 11:52
Mängden AGE i råa animalier beror på hur djuret ätit och levt. Frigående betande nötkreatur har betydligt mindre AGE i sina vävnader än spannmålsätande illa motionerade nötkreatur.

Det har jag för mig att jag också läst, vilket också är tämligen logiskt då AGE inte bryts ner av kroppen särskilt väl. Det vore intressant att se direkta siffror dock, för det har jag inte gjort.

Sverker
2011-08-28, 13:37
Kor med diabetesskador:(


Är vi så säkra på att svenska kor får en massa spannmål ? Låter dyrt, för grisbönderna har det inte så fett.

Eddie Vedder
2011-08-28, 14:08
Är vi så säkra på att svenska kor får en massa spannmål ? Låter dyrt, för grisbönderna har det inte så fett.

Pratar du om kor eller grisar? Kraftfoder är naturligtvis det billigaste och det består av spannmål, raps och soja. Mer kraftfoder ger mer mjölk. Så ju fattigare bonde desto mer kraftfoder gissar jag. Det är ju reglerat hur mycket kraftfoder det får vara på KRAV-gårdar. Men grovfodret är ju hö och ensilage.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001703/01/solheim.pdf

Sverker
2011-08-28, 17:43
Spännande länk. Den ska jag stax läsa.


Tänkte mer att ren spannmål är dyrare idag och grisbönderna lägger ned sin uppfödning. Fodret blir för dyrt i förhållande till vad vi vill betala för svensk skinka:(
Spannmål blir också mer och mer till motorbränsle ( etanol ) när bensinpriset stiger, vilket också borde påverka priset på kraftfodret.

Lillgrabben
2011-08-28, 17:54
Spannmål blir också mer och mer till motorbränsle ( etanol ) när bensinpriset stiger, vilket också borde påverka priset på kraftfodret.

Det är inte heller ovanligt att bönderna eldar egenhändigt uppdrivet vete, havre, eller annan högklassig gröda i pannan istället för olja eller el... Tidigare var flis / spåneldning poppis, men med stigande råvarupriser lär spannmål vara nya innebränslet.

KaptenKnäsvag
2011-08-28, 18:52
från artikeln: "Fredrik har fyllt 35, men ser ut som 25." <- tycker mer han ser ut som 35.

Då har du ingen förankring i verkligheten.

Eddie Vedder
2011-08-28, 19:18
Spännande länk. Den ska jag stax läsa.


Tänkte mer att ren spannmål är dyrare idag och grisbönderna lägger ned sin uppfödning. Fodret blir för dyrt i förhållande till vad vi vill betala för svensk skinka:(
Spannmål blir också mer och mer till motorbränsle ( etanol ) när bensinpriset stiger, vilket också borde påverka priset på kraftfodret.

Vad grisarna äter vet jag inte, men det borde ju vara mer varierande än korna, grisar kan ju äta människomat. Jag har pratat om kor hela tiden och det är en en ekonomisk fördel att använda kraftfoder.

Sverker
2011-08-28, 19:29
Då är vi tillbaka till starten.

En högproducerande ko som göds med spannmål. Hur mycket AGE innehåller mjölken eller köttet ?
Hur mycket AGE bildas vid tillagning av köttet och hur mycket AEG bildar vi själva ?

Jag gissar att det är mycket mindre AGE i kött och mjölk än vi själva bildar i oss och det är mindre än vad som bildas vid hård stekning eller grillning.

Doctor Snuggles
2011-08-28, 19:57
Jag gissar att det är mycket mindre AGE i kött och mjölk än vi själva bildar i oss och det är mindre än vad som bildas vid hård stekning eller grillning.

Hmm, kan du omformulera dig för jag missar vad den sista "mindre" syftar på.

Sverker
2011-08-29, 06:01
Reaktionsprodukter mellan aminosyror och reducerande sockerarter ska normal inte finnas. Men vi vet att de bildas. Högre nivåer i blodet av glukos ger mer reaktionsprodukter.
Tydligen gäller det också för kor som får mycket spannmål istället för cellulosa.

Jag är nyfiken på vilken nivå det finns i köttet. Jag läser i era länkar att maten som undersökts är ordentligt stekt eller så har man i försök tillsatt kända ämnen för att efterlikna effekten av stekt mat.

Mängderna AGE i denna tråden har vi inte alls diskuterat. Att mängderna i rå mat är låga men hur mycket ökar de vid tillagning så det blir värt att omvärdera rå mat och istället äta maten...rå.

Eddie Vedder
2011-08-29, 09:52
Nu läste jag den.

– Om vi kan tänka oss en skapare, vem det nu är, så tror jag inte denne satt och tänkte att om jag nu gör några bra bakterier så måste jag också göra några dåliga. Jag tror inte det finns bra eller dåliga bakterier, alla har sitt syfte.

Klart de har ett syfte, men man lär ju vara skapligt okunnig om man inte tror att människor kan bli sjuka av några bakterier. Säg det till alla som bodde runt brunnen på Broad Street i mitten av 1800-talet. :D

Arne Persson
2011-08-29, 10:01
Nu läste jag den.



Klart de har ett syfte, men man lär ju vara skapligt okunnig om man inte tror att människor kan bli sjuka av några bakterier. Säg det till alla som bodde runt brunnen på Broad Street i mitten av 1800-talet. :D

Var det inte då det stora kolerautbrottet i London ägde rum? Var det inte pga av en död förruttnad ål som låg i brunnen?

Eddie Vedder
2011-08-29, 10:08
Var det inte då det stora kolerautbrottet i London ägde rum? Var det inte pga av en död förruttnad ål som låg i brunnen?

Jo precis, den första epidemiologiska studien brukar man ju säga. Av John Snow. Fast det var smitta från avföring. Emellertid trodde ju Snow själv att kolera orsakats av ett gift. Han levde inte när man sedan kom fram till att kolera är en bakterie.

Så han avslöjade hur kolera sprids men hade fel om den exakta orsaken.

Nitrometan
2011-08-29, 11:41
De där två bröderna verkar ha en lite narcissistisk ådra och provocerar gärna. ;) Jag vet att Fredrik skrev någon bok för ett par år sedan som också väckte en väldig debatt. Fast helt utanför "träning-kost-hälsa"-ämnet.

Ja, just det. Det var ju han. Hur gick det? Blev utgivningen i USA stoppad?

Blev han stämd av J.D. Salinger?

Eddie Vedder
2011-08-29, 12:50
Ja, just det. Det var ju han. Hur gick det? Blev utgivningen i USA stoppad?

Blev han stämd av J.D. Salinger?

Salinger dog. Vet inte hur dock, uppäten av Colting kanske.

Nitrometan
2011-08-29, 14:13
Skulle man inte kunna ta det en nivå till?

Bara äta levande föda. Grönsaker får inte ha varit uppe ur jorden mer än några minuter, frukt likaså (alldeles nyplockad), djur ska ätas innan de slaktas...

Guddi
2011-08-29, 14:54
Fredrik Colting har minst sagt extrema åsikter kring kost och hälsa. Hela bakteriebiten är ju nästan lite skrämmande :) Finns många sidor om Fredrik i Jonas bok, lite väl stora hyllningar där med..

Trashcan
2011-08-29, 15:42
Skulle man inte kunna ta det en nivå till?

Bara äta levande föda. Grönsaker får inte ha varit uppe ur jorden mer än några minuter, frukt likaså (alldeles nyplockad), djur ska ätas innan de slaktas...

Haha, jobbigt när man är sugen på oxfilé. Kan bli lätt våldsamt.

Fru_Flisa
2011-08-29, 17:09
Vad tycker ni?

Jag tror att han gått och grunnat länge på hur han ska skapa ett namn som sin bror, han har nog känt sig lite deppad över att vara i skymundan trots att han har en liknande fin fysik vilket jag fått uppfattningen är Jonas främsta framgångsrecept för anhängare.
Sen fick han så sin idé från Matrevolutionen som slog stort och efter denna har har kopierat grundbudskapet ganska rakt av byggt upp hela konceptet.
Att han inte får problem (vilket vi iof inte vet) betyder inte att ingen annan får det vilket jag anser vara lite dumdristiskt. Bakterifloran är högst personlig och medärvd så det gäller ju att ha rätt bakterieflora själv. Men samtidigt, alla har ju ansvar över vad man stoppar i sig och gör det på egen risk.

Det där snacket om "naturligt" låter så fånigt så att det inte är sant. Klart man kan undvika tillsatser och dyl men att undvika koka, steka osv är nog mer utav en meditativ grej.
I övrigt ser han ut som 45 år på alla bilder utom på bild 4 där han ser ut som 16 år i ansiktet. Dock har han väldigt fin fysik, ser ut som en vältränad 33 åring.

Sverker
2011-08-29, 17:22
Var det inte då det stora kolerautbrottet i London ägde rum? Var det inte pga av en död förruttnad ål som låg i brunnen?

Men vi som är födda söder om Hallandsåsen vet att man förr satte in ålar i brunnarna, sk brunnsålar. Främst för att pigorna skulle slippa grodor eller ödlor som följde med upp ur brunnen:D

jensofsweden
2011-10-16, 11:57
Salinger dog. Vet inte hur dock, uppäten av Colting kanske.

Haha, briljant..

Doctor Snuggles
2011-10-16, 12:14
Reaktionsprodukter mellan aminosyror och reducerande sockerarter ska normal inte finnas. Men vi vet att de bildas. Högre nivåer i blodet av glukos ger mer reaktionsprodukter.
Tydligen gäller det också för kor som får mycket spannmål istället för cellulosa.

Jag är nyfiken på vilken nivå det finns i köttet. Jag läser i era länkar att maten som undersökts är ordentligt stekt eller så har man i försök tillsatt kända ämnen för att efterlikna effekten av stekt mat.

Mängderna AGE i denna tråden har vi inte alls diskuterat. Att mängderna i rå mat är låga men hur mycket ökar de vid tillagning så det blir värt att omvärdera rå mat och istället äta maten...rå.

Exogent AGE ökar vid matlagning beroende på t.ex. hur mycket fett som finns. Det är dock inte så lågt för rått kött, olja o dyl, tvärtom är de flera tusen gånger högre än t.ex. för frukt.

Steak, broiled, plain 17,670
Steak, raw 5,860
Olive oil, fresh (Colavita, Linden, NJ) 7,700
Olive oil, heated at 100°C for 5 min (Colavita, Linden, NJ) 9,700

Ett äpple har ca 40. Finns inte med i denna pdf, men finns i en annan jag postat förut.

http://marshfieldceliac.weebly.com/uploads/2/5/5/7/2557865/ada_ages_in_food_reduction1.pdf

Sverker
2011-10-16, 13:44
Verkar vara en bra artikel. Jag ska läsa den.

Låt inte spekulationerna fladdra iväg nu när det gäller olivoljan. Undersök olivolja är extra virgin: http://www.colavita.com/oliveoil.htm
Oljor som inte är renade innehåller mer tjaffs som kan vara eller ge upphov till AGE.

Jag antar på goda grunder att tvättade och deodoricerade oljor som raps eller soja inte alls innehåller lika mycket AEG.

Doctor Snuggles
2011-10-16, 13:54
Verkar vara en bra artikel. Jag ska läsa den.

Låt inte spekulationerna fladdra iväg nu när det gäller olivoljan. Undersök olivolja är extra virgin: http://www.colavita.com/oliveoil.htm
Oljor som inte är renade innehåller mer tjaffs som kan vara eller ge upphov till AGE.

Jag antar på goda grunder att tvättade och deodoricerade oljor som raps eller soja inte alls innehåller lika mycket AEG.

Ingen aning om hur stora skillnaderna är mellan olika olivoljor. Den olivoljan var väl extra virgin, eller vad menar du? Det verkar ha med energimängden att göra i vilket fall, titta på fett kött jmfrt torrt, eller smör som har abnorma mängder AGE. Av alla fetter så verkar dock olivolja vara bäst i det avseendet.

Intressanta skillnader mellan tillagning av kyckling, som jag säkert postat förut:

Poultry AGEs (U/g) Serving (g) AGEs/serving (kU)
Chicken breast, skinless cubes, pan fried 15 min 61,221 90 5,510
Steamed 10 min and broiled 12 min 56,348 90 5,071
Pan fried 10 min and boiled 12 min 63,398 90 5,706
Chicken breast, skinless cutlet, raw 7,686 90 692
Boiled 1 h 11,236 90 1,011
Broiled 15 min 58,281 90 5,245
Fried 8 min 73,896 90 6,651
Microwave 5 min 15,245 90 1,372
Chicken breast, with skin, roasted 45 min 60,203 90 5,418
Chicken, dark meat, broiled 1 h 82,992 90 7,469
Chicken loaf, roasted, crust off, 45 min 14,195 90 1,278
Chicken nuggets 86,271 90 7,764


http://inhumanexperiment.blogspot.com/2009/09/age-content-of-foods.html

Doctor Snuggles
2011-10-16, 14:05
Rensade upp listan, och jämförde med frukt:


Poultry AGEs (U/g) Serving (g) AGEs/serving (kU)
Chicken breast, skinless cubes, pan fried 15 min 61,221 90 5,510
Steamed 10 min and broiled 12 min 56,348 90 5,071
Pan fried 10 min and boiled 12 min 63,398 90 5,706
Chicken breast, skinless cutlet, raw 7,686 90 692
Boiled 1 h 11,236 90 1,011
Broiled 15 min 58,281 90 5,245
Fried 8 min 73,896 90 6,651
Microwave 5 min 15,245 90 1,372
Chicken breast, with skin, roasted 45 min 60,203 90 5,418
Chicken, dark meat, broiled 1 h 82,992 90 7,469
Chicken loaf, roasted, crust off, 45 min 14,195 90 1,278
Chicken nuggets 86,271 90 7,764

Fruits AGEs (U/g) Serving (g) AGEs/serving (kU)
Apple 127 100 13
Apple, baked 445 100 45
Banana 87 100 9
Cantaloupe 201 100 20
Raisin 201 30 36

Klein
2011-10-17, 04:13
Kött innehåller dock peptider och precursors till dessa som hjälper till med eliminering av AGE i kroppen: framför allt carnitin och carnosin. Siffrorna skulle också vara lite intressantare om det var age per kj.

Doctor Snuggles
2011-10-17, 09:09
Kött innehåller dock peptider och precursors till dessa som hjälper till med eliminering av AGE i kroppen: framför allt carnitin och carnosin. Siffrorna skulle också vara lite intressantare om det var age per kj.

Vet inte hur väl carnosin hjälper mot exogen AGE som redan formats, dock. Frågan är också om den mängden man får i sig räcker. Vad gäller livslängd och folkhälsosjukdomar verkar köttet onekligen vara en bov. Frågan är förstås hur mycket det har att göra med AGE.
Industrin håller på att försöka utveckla läkemedel för att bryta AGE-formationer, undrar hur långt de kommit.

Sverker
2011-10-17, 17:25
Uppriktigt ser jag själv inga problem med lite AEG i maten. Jag är mer rädd för de skador jag kan få av förhöjt blodsocker som diabetiker.

Vad ska dessa AEG-produkter göra i mig. Grillad mat bör ( enligt mig ) klassas ungefär som GRAS: http://www.fda.gov/Food/FoodIngredientsPackaging/GenerallyRecognizedasSafeGRAS/default.htm
Det finns ämnen som är mutagena eller cancerogena i försök men praktiska fältstudier eller samlat material kan inte visa att de skulle vara giftigt för mäniska vid "normal" konsumtion.

Rodeo
2011-10-17, 18:51
Vet inte hur väl carnosin hjälper mot exogen AGE som redan formats, dock. Frågan är också om den mängden man får i sig räcker. Vad gäller livslängd och folkhälsosjukdomar verkar köttet onekligen vara en bov. Frågan är förstås hur mycket det har att göra med AGE.
Industrin håller på att försöka utveckla läkemedel för att bryta AGE-formationer, undrar hur långt de kommit.

Om nu exogena AGE är ett problem, varför har vegetarianer mer AGE i serum?:confused:

http://www.biomed.cas.cz/physiolres/2002/issue3/krajcovic.htm
http://www.springerlink.com/content/6mhb24hyajh4qkk1/

Doctor Snuggles
2011-10-17, 18:55
Uppriktigt ser jag själv inga problem med lite AEG i maten. Jag är mer rädd för de skador jag kan få av förhöjt blodsocker som diabetiker.

Vad ska dessa AEG-produkter göra i mig. Grillad mat bör ( enligt mig ) klassas ungefär som GRAS: http://www.fda.gov/Food/FoodIngredientsPackaging/GenerallyRecognizedasSafeGRAS/default.htm
Det finns ämnen som är mutagena eller cancerogena i försök men praktiska fältstudier eller samlat material kan inte visa att de skulle vara giftigt för mäniska vid "normal" konsumtion.

Har vi inte snackat om detta typ 3-4 gånger redan? AGE ökar inflammation i kroppen och är faktiskt mest studerat just i samband med diabetes. Mat med mycket exogen AGE förvärrar diabetes betydligt, och gör t.o.m. potentiellt leda till att man får diabetes.

Vidare så minns jag mig läsa att en viss procent inte "bryts ner" av kroppen utan går och skadar celler o dyl (= dålig lekmannamässig förklaring). Det är den ackumulerade skadan som är vad man vill ha i åtanke, tydligen.

Doctor Snuggles
2011-10-17, 18:56
Om nu exogena AGE är ett problem, varför har vegetarianer mer AGE i serum?:confused:

http://www.biomed.cas.cz/physiolres/2002/issue3/krajcovic.htm
http://www.springerlink.com/content/6mhb24hyajh4qkk1/

Kanske pga större mängder kolhydrater som leder till mer endogen AGE-bildning? Mer fett? Mer fruktos? Brist på carnosin, eller ngt annat?
De åt ju dessutom ägg som innehåller en hel del. Veganer verkade ha närmast bäst värden.

Kanske det ökade mängderna antioxidanter o fytonutrienter för vegetarianerna uppvägde den större mängden AGE i blodet, vilket resulterade i att det inte var några märkbara skillnader i inflammationsmarkörer?

Rodeo
2011-10-17, 19:01
Det är inte typ 2-diabetiker i studierna så jag förstår inte varför en lite högre mängd kolhydrater skulle göra så stor skillnad. Är man frisk så har man inte högre nivå ab blodsocker eller Hba1c pga av lite högre kolhydratintag.

Hursomhelst så verkar inte exogena AGE vara något större problem då antar jag?

Doctor Snuggles
2011-10-17, 19:05
Det är inte typ 2-diabetiker i studierna så jag förstår inte varför en lite högre mängd kolhydrater skulle göra så stor skillnad. Är man frisk så har man inte högre nivå ab blodsocker eller Hba1c pga av lite högre kolhydratintag.

Hursomhelst så verkar inte exogena AGE vara något större problem då antar jag?

Beror väl på hur mycket man äter. Fruktos kan göra skillnad, den är väldigt reaktiv i kroppen. Studier har visat att folk som äter mycket barbeque (fett kött, snabbt tillagat och t.o.m. lite bränt = mucho AGE) får försämrade hälsomarkörer, och kan t.o.m. utveckla diabetes.
Äter man någorlunda varierat (vad gäller både mat och tillagningssätt) så borde det inte vara något större bekymmer, nej.
Vad som är optimalt för ett långt och friskt liv är en annan fråga.

Sverker
2011-10-17, 19:19
Kommer inte ihåg allt jag läser och skriver Doctor Snuggles:em:

Men visst har jag alltid skrivit att mängderna AEG alltid går att hålla ned ordentligt genom att tillaga maten på ett förnuftigt sätt. Ett sätt som denaturerar proteinet och ger viss smakbildning men undviker att bränna maten.



Borde inte ett bra intag av olika antioxidanter verka reducerande och minska den skadliga effekten av AEG-produkter?

Rodeo
2011-10-17, 20:04
Beror väl på hur mycket man äter. Fruktos kan göra skillnad, den är väldigt reaktiv i kroppen. Studier har visat att folk som äter mycket barbeque (fett kött, snabbt tillagat och t.o.m. lite bränt = mucho AGE) får försämrade hälsomarkörer, och kan t.o.m. utveckla diabetes.
Äter man någorlunda varierat (vad gäller både mat och tillagningssätt) så borde det inte vara något större bekymmer, nej.
Vad som är optimalt för ett långt och friskt liv är en annan fråga.

Det sista vet jag svaret på; att inte oroa sig över småsaker ;)

Doctor Snuggles
2011-10-17, 20:14
Kommer inte ihåg allt jag läser och skriver Doctor Snuggles:em:

Men visst har jag alltid skrivit att mängderna AEG alltid går att hålla ned ordentligt genom att tillaga maten på ett förnuftigt sätt. Ett sätt som denaturerar proteinet och ger viss smakbildning men undviker att bränna maten.



Borde inte ett bra intag av olika antioxidanter verka reducerande och minska den skadliga effekten av AEG-produkter?

Från wiki:
"AGEs are the subject of ongoing research. Glycation inhibitors include benfotiamine, pyridoxamine, pimagedine, alpha-lipoic acid,[28] taurine,[29] aminoguanidine,[30] aspirin,[31] carnosine,[32] resveratrol,[33] and Alagebrium."

http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_end-product

Doctor Snuggles
2011-10-17, 20:15
Det sista vet jag svaret på; att inte oroa sig över småsaker ;)

Stress påverkar mycket riktigt telomererna. Det vore skönt om det vore hela svaret. ;)