handdator

Visa fullständig version : Kampsport för maximal fatloss?


Maysan
2011-08-26, 17:31
Har funderat på att börja med någon sorts av kampsport för att öka min viktnedgång lite. Vilken kampsport är tuffast och helt klart mest effektiv?

Har spelat i hög division i innebandy som målvakt men har nu dock lagt av. Skulle vara kul att testa på något nytt, vad rekommenderar ni?

klupknum
2011-08-26, 17:54
Nu kanske jag är ute och cyklar men är det inte så att viktnedgång har bara med kalori in och kalori ut att göra, alltså spelar det ingen roll vilka aktiviteter man håller på med bara man håller sig under vad kroppen egentligen behöver, så den använder fett istället för kolhydrater för energi?

Men annars har jag hört att Jiu Jutsu och MMA ska vara fysiskt krävande och roligt, fast det beror ju på vilken sorts kampsport du hade tänkt.

King Grub
2011-08-26, 17:55
Nu kanske jag är ute och cyklar

Nej, det är du inte. Ingen träning ökar dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.

krellik
2011-08-26, 18:26
MMA kräver oftast att man lägger ner rätt många timmar i veckan om man vill bli riktigt duktig i de olika aspekterna av sporten, det blir några kalorier om man säger så samt att man behöver kompletera med styrka och konditionsträning.

Men man ska träna det man tycker är kul, vissa gillar bara den stående biten, då är sporter som thai, boxning, kickboxning, sanshou etc skitkul. Vissa gillar grapplingbiten då är BJJ och submissionwrestling kul, vissa gillar självförsvar då är tex kravmaga bra. Testa och se vad du gillar.

LillaGubben
2011-08-26, 19:43
Bjj och kyokushin karate är dem enda jag har erfarenhet av och muay thai alla funka bra som fys å viktnedgpng för mig, roligast tyckte jag kyokushin var höll på i sju år med det....

Kan tippsa om nått av dem, kyokushin är ganska mycket karate kid med kata gå i knepiga ställningar och hård sparring, muay thai mycket fys å MITs, bjj väldigt kramigt å tungt...

legoknekten
2011-08-26, 20:45
Muay Thai - stående fight har ingen en chans mot dig
Judo - går fighten ner till marken så är folk i princip chanslösa
MMA - bästa allround..
Krav Maga - bra mot överfall med pistol, knivar... självförsvar

Sparven från Minsk
2011-08-26, 21:13
Muay Thai - stående fight har ingen en chans mot dig

Bra antagande! :thumbup:
Har tränat thai i 2 år, är alla oavsett kamsporstbakgrund chanslösa mot mig nu? Om de inte tränat thai i 2 år och en månad då, för då åker ju jag på pisk!

HulkH
2011-08-26, 21:36
De flesta kampsporter brukar vara rätt jobbiga, ta det du tror du kommer gilla mest.

stridis
2011-08-26, 21:39
Om de inte tränat thai i 2 år och en månad då, för då åker ju jag på pisk!

Bered dig på pisk.:whipped:

Rahf
2011-08-26, 21:44
Thaiboxning är det som varit jobbigast för mig. De flesta träningsmoment och f.f.a. sparring kan suga musten ur en. MMA är nog nästan snäppet värre, beroende på hur hårt man tränar.

mattilainen
2011-08-26, 21:47
kör bjj och kan säga att passet blir vad man gör det till. Tar du i och ger allt kan du göra av med sjukt mycket energi men vissa pass kan du ta det lugnt och glida toppen eller ligga guard och det är ju inte direkt speciellt krävande. Så, bjj är otroligt givande och krävande.

Sparven från Minsk
2011-08-26, 22:05
Jobbigaste minne från min kampsportskarriär var nog shooten i Umeå. Att ha 100 kgs muskelknuttar till polisaspiranter att grappla med var tungt!
Dvs, all form av markkamp är sjukt jobbigt!

Sparven från Minsk
2011-08-26, 22:06
beroende på hur hårt man tränar.

Så är det väl alltid? Vad som är jobbigast beror ju på hur hårt man tränar ;)

krellik
2011-08-26, 22:21
MMA/shoot är jobbigt för stående fys är en typ av fys, brottning/mark är en typ av fys att behöva blanda de två är riktigt jävla brutalt. Först ligga och krama och låsa upp och sen scrambla upp på fötter och vara explosiv och lätt på fötterna efter grindkamp är inte lätt.

Rahf
2011-08-26, 23:17
Så är det väl alltid? Vad som är jobbigast beror ju på hur hårt man tränar ;)

Visst, men många säger att deras kampsport är jobbig, när de kanske inte ger sitt yttersta under sina träningspass. Jag vill minnas att ju-jutsu inte var så jobbigt utöver den obligatoriska fysen, men då gav man nog inte allt heller under de olika momenten.

Jag pekar inget finger, utan ger bara ett generellt påstående.

DavidN
2011-08-27, 07:26
vill du bara ha rå kroppsträning så prova capoeira, bland det jobbigast jag provat utan tvekan. Judo/BJJ är f.ö. vansinnigt jobbigt med på en bra klubb.
Thai, kick eller vanlig boxning är ofta galet fysiskt med.
Som många sagt, det är i regel upp till dig hur jobbigt det blir, men capoeira är verkligen among the top vad gäller total utmattning genom både muskelstyrka och cardio.

manekin
2011-08-27, 09:02
allt förutom BJJ, dom grabbarna är nästa alltid mjuka å gosiga...

LoveMachine
2011-08-27, 10:19
Som tidigare sagts så är träning i sig inget som hjälper dig att gå ner i vikt, att äta mindre ger samma resultat. Men att vara sysselsatt är ett utmärkt sätt att inte sitta framför burken, surfa in på Kolo och äta skit. Jag vill nästan påstå att det är den viktigaste faktorn med träning. Att sedan träna något som man trivs med och som ger välbefinnande är i sig viktigt. Att vara stressad är inte opti oavsett om man ska bulka eller deffa. Det psykiska välbefinnandet som kampsport ger mig är verkligen guld värt. Att ha kul kan vara opti men att vara opti är inte alltid optimalt.

Kendo - Min egen "sport", inte lika styrkekrävande som många andra kampsporter (föredrar kampkonst) men intensivt, mycket krävande psykiskt, konditionskrävande och tekniskt så det skriker om det. Hur kul som helst. Men under den tid träningen varar så finns världen utanför dojon inte. Fullt fokus och ett i det närmaste löjligt välbefinnande när man helt slutkörd börjar vandra hemåt. Jag brukar efter ett hårt två timmarspass ha gått från: livet är skit och skolan/jobbet är en enda stor prövning, till: fan vad bra livet är och problemen på skolan/jobbet löser jag lätt.

Naginata (fäktning med "hillebard") - I grund och botten väldigt likt kendo, man kan till och med tävla kendo mot naginata. Borde vara minst lika jobbigt men tränas ofta lite mer lojt här i Sverige, mindre sparring.

Iaido (konsten att dra ett svärd) - Bara kata med fokus kring att dra svärdet, besegra motståndaren och sätt tillbaka svärdet i skidan. Ger ofta enorm träningsvärk (och eventuellt skärsår när man börja med skarpa vapen) eftersom man använder konstiga rörelser men inte särskilt ansträngande. Kul som stryk och en fet känsla att hantera ett svärd.

Kyudo (bågskytte) - Höga poäng för harmoni, koncentration och stil, i princip beväpnad meditation. Träningsvärk i armarna är garanterad men ingen konditionssport.

Judo - I princip hur jobbigt som helst när man börjar med randori (kamp). Börjar stående men slutar ofta på mattan. Kanske inte så bra i "verkligheten" men att använda kampsport som självförsvar är så otroligt överskattat.

Karate - Stora skillnader mellan olika stilar, en del fokuserar mer på kata andra på sparring så stor skillnad i intensitet.

Aikido - Ingen sparring men en hel del intressanta tekniker och kan vara ganska ansträngande beroende på vem som leder träningarna.

chickenleg
2011-08-27, 11:32
Som tidigare sagts så är träning i sig inget som hjälper dig att gå ner i vikt, att äta mindre ger samma resultat. Men att vara sysselsatt är ett utmärkt sätt att inte sitta framför burken, surfa in på Kolo och äta skit. Jag vill nästan påstå att det är den viktigaste faktorn med träning. Att sedan träna något som man trivs med och som ger välbefinnande är i sig viktigt. Att vara stressad är inte opti oavsett om man ska bulka eller deffa. Det psykiska välbefinnandet som kampsport ger mig är verkligen guld värt. Att ha kul kan vara opti men att vara opti är inte alltid optimalt.

Kendo - Min egen "sport", inte lika styrkekrävande som många andra kampsporter (föredrar kampkonst) men intensivt, mycket krävande psykiskt, konditionskrävande och tekniskt så det skriker om det. Hur kul som helst. Men under den tid träningen varar så finns världen utanför dojon inte. Fullt fokus och ett i det närmaste löjligt välbefinnande när man helt slutkörd börjar vandra hemåt. Jag brukar efter ett hårt två timmarspass ha gått från: livet är skit och skolan/jobbet är en enda stor prövning, till: fan vad bra livet är och problemen på skolan/jobbet löser jag lätt.

Naginata (fäktning med "hillebard") - I grund och botten väldigt likt kendo, man kan till och med tävla kendo mot naginata. Borde vara minst lika jobbigt men tränas ofta lite mer lojt här i Sverige, mindre sparring.

Iaido (konsten att dra ett svärd) - Bara kata med fokus kring att dra svärdet, besegra motståndaren och sätt tillbaka svärdet i skidan. Ger ofta enorm träningsvärk (och eventuellt skärsår när man börja med skarpa vapen) eftersom man använder konstiga rörelser men inte särskilt ansträngande. Kul som stryk och en fet känsla att hantera ett svärd.

Kyudo (bågskytte) - Höga poäng för harmoni, koncentration och stil, i princip beväpnad meditation. Träningsvärk i armarna är garanterad men ingen konditionssport.

Judo - I princip hur jobbigt som helst när man börjar med randori (kamp). Börjar stående men slutar ofta på mattan. Kanske inte så bra i "verkligheten" men att använda kampsport som självförsvar är så otroligt överskattat.

Karate - Stora skillnader mellan olika stilar, en del fokuserar mer på kata andra på sparring så stor skillnad i intensitet.

Aikido - Ingen sparring men en hel del intressanta tekniker och kan vara ganska ansträngande beroende på vem som leder träningarna.

Bra inlägg! Men jag tänkte på en sak, i Kyudo borde man väll bara få träningsvärk i ena armen? Med tanke på att det bara är ena armen man "drar" med? Eller är jag helt ute och cyklar?...

ossie
2011-08-27, 12:00
Har tränat judo, taekwondo, thai, bjj, sw, mma och krav maga.
Där jag kört slut på mig mest flest gånger är där man kör takedowns och ligger och brottas, typ sw, bj och mma.

skiljer såklart mycket från olika klubbar, men att både köra stående och brottas på marken kan vara grymt jobbigt och härligt skönt efteråt.

förutom det så blir man stark i kroppen av att ligga och kramas

Pungis
2011-08-27, 12:02
Börja inte med MMA, det blir för rörigt.


Kickboxning eller thaiboxning för stående

BJJ/ji jitsu/judo/submission wrestling för markkamp

Krav maga för självförsvar


Alla är ungefär lika jobbiga. Ji jitsu och judo är kanske lite trögare. Beror på klubb.


Kickboxning och thaiboxning har minst skaderisk.

LoveMachine
2011-08-27, 13:54
Bra inlägg! Men jag tänkte på en sak, i Kyudo borde man väll bara få träningsvärk i ena armen? Med tanke på att det bara är ena armen man "drar" med? Eller är jag helt ute och cyklar?...

Jag har bara prövat på vid ett tillfälle och då kändes det i båda armarna och mellan skulderbladen. Draget ser inte ut som i vanligt bågskytte utan man drar med båda armarna eftersom man har längre båge och draglängd. Man börjar med bågen mitt framför sig och drar med båda armarna samtidigt. Vänstern dras till armen är helt rak och höger slutar fullt ut sträckt men med överarmen pekande mot bågen. Så strängen hamnar inte framför ansiktet utan en bra bit till höger.

Hon som har huvudrollen i filmen kolla på hennes koncentration. De andra flackar med blicken när de spänner bågen, hon i mitten blinkar knappt. Hon har fullt fokus på uppgiften och är ett med pilen, det är nästan erotiskt.
llgO6Z2RhoA

Ne0phyte
2011-08-27, 14:00
Bra antagande! :thumbup:
Har tränat thai i 2 år, är alla oavsett kamsporstbakgrund chanslösa mot mig nu? Om de inte tränat thai i 2 år och en månad då, för då åker ju jag på pisk!

Hahahahaha! Made My day

krellik
2011-08-27, 14:35
Börja inte med MMA, det blir för rörigt.


Wut? Är det den där klassikern "måste ha en grund i en annan kampsport för att börja med mma"? Bullshit säger jag.

Är det mma man brinner för, börja med mma, få en grund i den sport man faktiskt är intresserad av från start och bredda sen och spetsträna i boxning, brottning, bjj och thai vid sidan så kan man plocka in det som är relevant vid behov.

Det viktigaste är att man tränar det man brinner för.

Pungis
2011-08-27, 14:43
Wut? Är det den där klassikern "måste ha en grund i en annan kampsport för att börja med mma"? Bullshit säger jag.

Är det mma man brinner för, börja med mma, få en grund i den sport man faktiskt är intresserad av från start och bredda sen och spetsträna i boxning, brottning, bjj och thai vid sidan så kan man plocka in det som är relevant vid behov.

Det viktigaste är att man tränar det man brinner för.

När jag tränat mma i 1,5 år insåg jag att jag var halvkass på allt.. Valde istället att satsa på stående fighting, och blev mycket bättre på det. Mycket roligare att vara bra på nåt på mma-träningarna!

Men de är ju upp till var och en! Jag tycker bara de är jäkligt tråkigt att få spö i både stående och liggande sparring på mma-träningarna ..

Bounga
2011-08-27, 14:43
Wut? Är det den där klassikern "måste ha en grund i en annan kampsport för att börja med mma"? Bullshit säger jag.

Är det mma man brinner för, börja med mma, få en grund i den sport man faktiskt är intresserad av från start och bredda sen och spetsträna i boxning, brottning, bjj och thai vid sidan så kan man plocka in det som är relevant vid behov.

Det viktigaste är att man tränar det man brinner för.

Det beror helt på klubben man ska träna på. Vissa vill att man har en bakgrund inom något annat först då det blir för rörigt. Men visst, i dagsläget har de flesta klubbarna en nybörjargrupp med en någorlunda strukturerad inlärningsmall.

Med det sagt kan det lätt bli pannkaka om man börjar direkt med MMA på en klubb som kanske bara har en grupp alternativt sämre inlärningsmall.

krellik
2011-08-27, 14:46
Det beror helt på klubben man ska träna på. Vissa vill att man har en bakgrund inom något annat först då det blir för rörigt. Men visst, i dagsläget har de flesta klubbarna en nybörjargrupp med en någorlunda strukturerad inlärningsmall.

Med det sagt kan det lätt bli pannkaka om man börjar direkt med MMA på en klubb som kanske bara har en grupp alternativt sämre inlärningsmall.

Börjar man på en dålig klubb oavsett kampsport blir det lätt pankaka oavsett, en bra klubb har per definition en metod för att ta emot nybörjare.

Bounga
2011-08-27, 15:07
Börjar man på en dålig klubb oavsett kampsport blir det lätt pankaka oavsett, en bra klubb har per definition en metod för att ta emot nybörjare.

Jo, men det beror helt på hur man definierar "dålig". Vissa klubbar kan ha skitbra proffs/semiproffs-träning med många "stora" namn men desto sämre nybörjarträning. Är den klubben då dålig?

Men visst håller jag med dig i grund, vill man syssla med MMA är det smidigast och roligast att börja direkt på en MMA-klubb. Men det förutsätter att man börjar på en klubb med bra upplägg för nybörjarträning. Vilket inte alla har. Finns det ingen sådan där man bor börja då träna någon angränsade kampsport istället. BJJ/SW eller boxning/thaibox/kickbox, brottning etc. På vissa klubbar är det nästintill förutsättning att man i alla fall kan lite grunder inom någon annan kampsport, annars blir det alldeles för rörigt och pannkaka av alltihop!

Med det sagt provträna på en massa olika MMA-klubbar tills du hittar en med en bra och strukturerad nybörjarträning och börja inte direkt på en klubb för dess rykte. Som jag nämnde tidigare, en klubb som är bra för en mer avancerad är INTE alltid bäst för gröngölingen!

krellik
2011-08-27, 15:12
Jo, men det beror helt på hur man definierar "dålig". Vissa klubbar kan ha skitbra proffs/semiproffs-träning med många "stora" namn men desto sämre nybörjarträning. Är den klubben då dålig?

Men visst håller jag med dig i grund, vill man syssla med MMA är det smidigast och roligast att börja direkt på en MMA-klubb. Men det förutsätter att man börjar på en klubb med bra upplägg för nybörjarträning. Vilket inte alla har. På vissa klubbar är det nästintill förutsättning att man i alla fall kan lite grunder inom någon annan kampsport, annars blir det för alldeles rörigt och pannkaka av alltihop!

Med det sagt provträna på en massa olika MMA-klubbar tills du hittar en med en bra och strukturerad nybörjarträning och börja inte direkt på en klubb för dess rykte. Som jag nämnde tidigare, en klubb som är bra för en mer avancerad är INTE alltid bäst för gröngölingen!

Frågan är hur de rekryterar dessa ifall de inte tränar upp dem själv... Klart vissa klubbar är "låt de starkaste överleva och frodas" och det tycker jag kanske inte är så opti, så jag förstår vad du menar.

Min poäng är bara att man ska köra vad man brinner för, ifall man vill köra mma och alla säger att man ska köra något annat som man kanske inte brinner för så finns risken att glöden fallnar innan man får köra igång med mma.

grondahl
2011-08-27, 17:42
Vill man få det så jobbigt som möjligt så är det nog viktigare att välja klubb än kampsport (inom rimliga gränser dvs).

En motionsinriktad klubb kommer aldrig träna lika hårt som en tävlingsinriktad oavsett sport, men kan ändå träna hårdare än vad man orkar med...