handdator

Visa fullständig version : Överdosera Omega-3?


dnuleddiw
2011-08-26, 16:42
Hallå alla! Nu är det så här att jag och en kompis till mig har lite olika åsikter när det gäller Omega-3. Enligt burken på kapslarna som han har så ska man ta 4st/dag för att få i sig rätt mängd Omega-3, vilket är ca 3gram. Men eftersom att han har sin egna "ju mer desto bättre"-teori så tar han 16st kapslar/dag! Vilket alltså enligt mig är myyyyyyyyyyyyyyyyyycket mer än vad man behöver ta, och det är ett fruktansvärt slöseri med pengar. Men nu undrar jag då: Vem av oss är det som har fel? :)

dnuleddiw
2011-08-26, 16:47
Jag glömde en sak: Det är inte 1g Omega-3 i varje kapsel utan 4kapslar=3 gram. Så med andra ord så tar han alltså 8gr/dag.

Proxy
2011-08-26, 16:51
Jag käkar.... tror att det är 10g Omega3 per dag. Det har visat sig att ett högt intag av EPA och DHA (fettsyror) kan ha stora positiva effekter, jag kan inte riktigt mängderna i huvudet men runt 10-12g av vanliga Omega3 tabletter är det väll. 16g är inga problem.

Om din kompis vet detta eller inte kan jag inte svara på, men ett högt intag av omega3 har visat sig ha positiva effekter. :)
Sen om man käkar massa omega3-tabletter eller äter ½kg lax varje dag spelar väll ingen större roll på så sätt.

zeusden1
2011-08-26, 16:51
Leangains.com förspråkar 2g EPA och 1,5g DHA för ökad muskelväxt, vilket din kompis förmodligen kommer upp i med att ta 16st kapslar, helt beroende på styrkan på de kapslar han har.

http://www.leangains.com/2011/05/omega-3-fatty-acids-for-muscle-growth.html