handdator

Visa fullständig version : Övningsnamn?


Illustrerade mannen
2011-08-26, 16:21
Körde axlar idag. Kände för att köra lite mer trots att jag var "färdig". (Ökar vikter till nästa pass)
Det var lite ont om redskap - mycket folk. Jag tog ett par små hantlar och gjorde ungefär som flyes men uppåt, över huvudet. Kändes riktigt bra. trots mina känsliga axlar... Är det en "etablerad" övning? Hittar den inte i övningsbanken.

Eira
2011-08-26, 16:23
http://www.greatweightlifting.com/Shoulders/images/DumbbellLateralRaises/DumbbellLateralRaises1.jpg

Denna eller? Den e ganska vanlig. Kallas hantellyft har jag för mig.

Kimkay
2011-08-26, 16:32
Det låter som du beskriver militärpress med hantlar med handflatorna mot varann.

Lord Humungus
2011-08-26, 20:17
sidolyft fast från axlarna och uppåt med handflaterna uppåt menar du väl? har länge tänkt testa den men aldrig blivit av

limenka
2011-08-26, 21:28
"Hantel lyft åt sidan med tummen uppåt"?

Sheogorath
2011-08-26, 21:31
Körde axlar idag. Kände för att köra lite mer trots att jag var "färdig". (Ökar vikter till nästa pass)
Det var lite ont om redskap - mycket folk. Jag tog ett par små hantlar och gjorde ungefär som flyes men uppåt, över huvudet. Kändes riktigt bra. trots mina känsliga axlar... Är det en "etablerad" övning? Hittar den inte i övningsbanken.

Det är en etablerad övning som i att "du inte är den första som gör den", och den har ett jättedumt engelskt namn. På svengelska kan man ju säga axelflyes vilket borde vara ganska självförklarande.

Matsa
2011-08-26, 22:00
Det är en etablerad övning som i att "du inte är den första som gör den", och den har ett jättedumt engelskt namn. På svengelska kan man ju säga axelflyes vilket borde vara ganska självförklarande.

Vad har den för jättedumt engelskt namn?

Sheogorath
2011-08-26, 22:04
Vad har den för jättedumt engelskt namn?

"Reverse overhead dumbbell lateral raises" eller någon variant på samma tema.

Rahf
2011-08-26, 22:07
R.O.D.L.L.

Låter antingen som en karaktär i Kalle Ankas Gröngölingarna, eller en ny olympisk gren som folk inte bryr sig ett smack om, precis som rodel.

Matsa
2011-08-26, 22:21
R.O.D.L.L.

Låter antingen som en karaktär i Kalle Ankas Gröngölingarna, eller en ny olympisk gren som folk inte bryr sig ett smack om, precis som rodel.

Lägg till en bokstav så har du mitt efternamn...

Fast egentligen borde det väl bli R.O.D.L.R?

Rahf
2011-08-26, 23:54
Lägg till en bokstav så har du mitt efternamn...

Fast egentligen borde det väl bli R.O.D.L.R?

Tänkte "lateral lift". My bad!

Sheogorath
2011-08-27, 07:28
Vad man kan tänka på är att om man utgår från en position likt Jesus-korset och lyfter upp över huvudet har man bara rörelse i skulderleden. Man får en fin övning för traps och serratus, men inte för axlarna. Nästan all axelrörlighet är nämligen redan uttagen när man nått 90 graders abduktion i axelleden. Inget fel att slakta traps och serratus, men det är inte en övning som kan ersätta exempelvis militärpress och hantellyft åt sidan för axlarnas del.

Illustrerade mannen
2011-08-29, 15:37
http://www.greatweightlifting.com/Shoulders/images/DumbbellLateralRaises/DumbbellLateralRaises1.jpg

Denna eller? Den e ganska vanlig. Kallas hantellyft har jag för mig.

Jo, men som andra sagt - handflatorna "uppåt".

Ondskapelsen
2011-08-29, 17:30
"Lateral raise" är det vanligaste namnet.

Sheogorath
2011-08-29, 18:48
"Lateral raise" är det vanligaste namnet.

Mjae. Det är namnet för vanliga lyft åt sidan.

Ondskapelsen
2011-08-29, 19:45
Mjae. Det är namnet för vanliga lyft åt sidan.

Missade grejen med handflatorna uppåt.
Kan någon förklara vad poängen är med det, rent anatomiskt?

Sheogorath
2011-08-29, 20:07
Missade grejen med handflatorna uppåt.
Kan någon förklara vad poängen är med det, rent anatomiskt?

Om man vill belasta främre delta mer på bekostnad av yttre. Eftersom axelpressar fyller den funktionen för de flesta är det en onödig övning, men den kan ju fylla en funktion för någon som absolut vill träna främre delta specifikt men inte vill belasta triceps. De flesta väljer nog frontlyft i det läget men där har du någon slags poäng i alla fall. :)

matsson
2011-09-01, 20:31
Lånar tråden lite...

Vad heter övningen som den ståtlige Mikael gör vid 2:57? Jag gör den ofta men har ALDRIG vetat vad den heter.. Någon form av flyes?

Par018FyEn8&feature=feedu

filmjölk
2011-09-01, 20:43
"cablecross från nedre trissan" "pectoral flexion-adduktion i cable" "...haha inte en jäkla aning, men jaja andra namnet borde vara ett bra namn på övningen om man vill låta som man är viktig.

matsson
2011-09-02, 05:39
"cablecross från nedre trissan" "pectoral flexion-adduktion i cable" "...haha inte en jäkla aning, men jaja andra namnet borde vara ett bra namn på övningen om man vill låta som man är viktig.

Haha eller hur, då kör jag på andra namnet! ;)