handdator

Visa fullständig version : Kula, Slägga, Diskus eller Spjut?


MathiasP
2003-12-21, 03:57
Är det någon av Kolozzeums medlemmar som håller på eller har hållit på med någon av Friidrottens Styrke- och Teknikgrenar?
Och i så fall vad ni har gjort för resultat och på vilken nivå det var.

Är det någon av er som kan räkna ut eller vet vilken av de fyra grenarna som ställer störst krav på maxstyrka och mest teknik?

Mitt förslag är Kula,Slägga,Diskus och Spjut(Styrka-Teknik).

Wiiking
2003-12-22, 02:09
Svårt att svara på eftersom alla nämnda grenar kräver både styrka och teknik. Kulstötning skulle jag gissa är den minst teknikkrävande samt den som kräver störst krav på maxstyrka.

Svårare är nog frågan vilken som är mest teknikkrävande. Jag skulle gissa på slägga eftersom det är oerhört komplicerat för kastaren att känna av, på millisekunden, när han ska släppa släggan för bästa kastbåge. Bara lite fel där så flyger släggan in i buren istället. Men samtidigt kräver ju spjutkastning och diskus en hel del teknik det med. Hmm, svår fråga helt enkelt.

Nalle_Björn
2003-12-22, 10:20
Håller helt med Viiking. Den mest teknikkrävande grenen är nog slägga, sen kommer spjut, diskus kulstötning. Den sist nämda kräver mest styrka och framförallt explosiv sådan.

En gång i tiden var jag talangfull i spjut. För en herrans massa år, när jag gick i 7:an slog jag skolrekord med 45 meter :thumbup: Jag var väl åminstonde 10-15 meter längre än de andra. Man tränade några gympapass innan det stora skolmästerskap, så tänk vad som kanske skulle hänt om jag fortsatt och träna mer seriöst :(