handdator

Visa fullständig version : Marklyft tekniktips


Mell
2011-08-26, 10:46
Skulle väldigt gärna uppskatta kritik på min teknik i marklyft.

LPCA0WbaiHo

Jag försöker att köra marklyft med en sådan teknik som undviker skaderisken i största möjliga mån eftersom jag tidigare har haft en del problem med ryggen. Detta genom att bl.a. försöka hålla ländryggen rak, buktryck genom hela rörelsen och hålla mig långt från fail. Att hålla ett bra buktryck blir allt svårare i takt med att jag blir smalare dock (ligger i deff), känns inte som man har riktigt samma stabilitet när man inte har lika mycket fett på bålen.

Min överkropp är även ganska lång i förhållande till mina ben så jag försöker att böja lite extra i knäled och lite mindre i höftled för att inte få en för kraftig hävarmskraft på en lång överkropp som är mycket framåtlutad.

När jag tittar på klippet så tycker jag att det nästan blir lite sving/gung i toppläget. Bör jag göra ett mer markerat stopp i toppläget?

Jag har även problemet att jag drar stången längs med smalbenen så jag skrapar upp huden. Hur ska man göra för att försöka trycka ut stången litegrann så man skonar smalbenen?

rooz
2011-08-26, 10:51
Ser inte alls farligt ut. Men som vän av ordningen

1. Som du skrev, markera utlåsningen. Man behöver inte sätta hastighetsrekord i mark.

2. Stången SKA dras längs med smalbenen, så nära kroppen som möjligt i hela lyftet. Finns långbyxor, tights, knästrumpor om du inte gillar att ha skrapsår.

Mvh:)

Pjotor
2011-08-26, 14:36
I utgångsläget står du med axlarna och skulderbladen rakt ovanför stången. Luta dig något mer framåt eller ställ dig närmare stången, så att axlarna och skulderbladen är framför stången. Då måste du använda latsen för att hålla stången mot smalbenen, annars åker stången ut från kroppen. Då blir det mycket lättare att hålla en lätt kontakt mellan stången och skenben/lår.

Det är för övrigt inte farligt om stången inte har kontakt med benen under lyftet, men det ger möjlighet att lyfta tyngre vikter.

Fishtank
2011-08-26, 15:29
Tycker det ser bra ut men som sagt stanna lite mer distinkt så du inte står och gungar och stången ska ligga mot smalbenen :)

Mell
2011-08-26, 23:38
I utgångsläget står du med axlarna och skulderbladen rakt ovanför stången. Luta dig något mer framåt eller ställ dig närmare stången, så att axlarna och skulderbladen är framför stången. Då måste du använda latsen för att hålla stången mot smalbenen, annars åker stången ut från kroppen. Då blir det mycket lättare att hålla en lätt kontakt mellan stången och skenben/lår.

Det är för övrigt inte farligt om stången inte har kontakt med benen under lyftet, men det ger möjlighet att lyfta tyngre vikter.

Jag förstår vad du menar men jag står lite längre bak för att kunna få utrymme för att böja lite mer i knäled. Står jag närmre stången känns det som om jag måste böja mer i höftled och det vill jag helst inte göra.