handdator

Visa fullständig version : 3-split äger halvkropp


Bounga
2011-08-26, 08:41
Alla snackar ju om att en ökad frekvens är optimalt och att man ska träna varje muskelgrupp minst 2 gånger i veckan. I forskningen sägs det också vara bäst. Rent teoretiskt fattar jag också att det är bäst att stimulera varje muskelgrupp flera gånger i veckan då proteinsyntesen i en muskelgrupp endast är förhöjd 24-48 timmar efter ett pass.

Men är det bara jag som efter empiriska erfarenheter kommit fram till att jag svarar och trivs absolut bäst på en 3-split jämfört med exempelvis 4 stycken halvkroppspass i veckan?

Jag tycker passen blir så långa och ofokuserade när man kör halvkropp. Passen känns så halvdana och man måste stressa om man inte vill va på gymmet 2 timmar per pass.

Är det någon annan som går emot den nya strömmen med ökad frekvens?

karlingen
2011-08-26, 08:43
Alla snackar ju om att en ökad frekvens är optimalt och att man ska träna varje muskelgrupp minst 2 gånger i veckan.

...

Bounga
2011-08-26, 08:54
...

Ja, du behöver inte göra dig dummare än din avatar ser ut. Med alla menar jag givetvis all "ny" forskning och den nya populära trenden med halvkroppspass.

När jag kom till det här forumet då rekommenderas splittade program av de flesta, nu är trenden istället ökad frekvens. Men faktum kvarstår är det verkligen bättre för alla i teorin med en ökad frekvens?

Känns som jag vill ha belägg för att splittade program kan vara lika bra för somliga som halvkroppspass är för vissa.

karlingen
2011-08-26, 09:03
Ja, du behöver inte göra dig dummare än din avatar ser ut.

Du är bara avis för att du inte själv har en sådan avatar.


Med alla menar jag givetvis all "ny" forskning och den nya populära trenden med halvkroppspass.

Källa på det förutom aftonbladet eller GG's nyhetsbrev?


När jag kom till det här forumet då rekommenderas splittade program [B]av de flesta, nu är trenden istället ökad frekvens.
Men faktum kvarstår är det verkligen bättre för alla i teorin med en ökad frekvens?
Känns som jag vill ha belägg för att splittade program kan vara lika bra för somliga som halvkroppspass är för vissa.

Vad spelar det för någon roll? Funkar 3-split så kör på det.
Vilket som är "bäst" går inte att säga egentligen. Somliga föredrar högre frekvens, andra inte.

He-man
2011-08-26, 09:03
Jag kör en kompromiss mellan split och halvkropp. Överkroppen tränar jag 2 ggr/veckan och underkropp 1 gång. På så vis blir inte passen lika långa.

SiSenior
2011-08-26, 09:06
Ja, du behöver inte göra dig dummare än din avatar ser ut. Med alla menar jag givetvis all "ny" forskning och den nya populära trenden med halvkroppspass.

När jag kom till det här forumet då rekommenderas splittade program av de flesta, nu är trenden istället ökad frekvens. Men faktum kvarstår är det verkligen bättre för alla i teorin med en ökad frekvens?

Känns som jag vill ha belägg för att splittade program kan vara lika bra för somliga som halvkroppspass är för vissa.

Det lär du inte hitta eftersom det är precis vad forskningen inte säger.

Jag kör själv över-/ underkropp-splitt när jag tränar och ser bara positiva saker med det. Mina ökningar går snabbare och jag kan koncentrera på de övningar jag tycker är roliga. Det är verkligen inte måste att hålla på 2 timmar. Mina pass tar 50-60 minuter.

Kimkay
2011-08-26, 09:08
.
Jag kör själv över-/ underkropp-splitt när jag tränar och ser bara positiva saker med det. Mina ökningar går snabbare och jag kan koncentrera på de övningar jag tycker är roliga. Det är verkligen inte måste att hålla på 2 timmar. Mina pass tar 50-60 minuter.

+1

Loke
2011-08-26, 09:09
Men det du skriver har ju en rätt bristande logik. Varför skulle halvkropp vara ett krav för att köra hög frekvens? Det går ju faktiskt att köra 3-split som man går igenom 3 gåner per vecka om man skulle vilja, vissa dagar får man ha ett morgonpass och ett kvällspass, inga konstigheter. Det är inte så konstigt att ett sånt upplägg äger 4 halvkroppspass i veckan.

Bounga
2011-08-26, 09:13
Källa på det förutom aftonbladet eller GG's nyhetsbrev?


Om du läser runt lite ser du att en ökad frekvens rekommenderas av de flesta så fort det är tal om schemafrågor. Klassisk splittad träning verkar mest rekommenderas för dem som är vandrande medicinskåp. Vilket INTE var fallet för 7 år sen. Och nej, jag orkar inte länka till alla hundratals schema-trådar. Det hela är så uppenbart som att lambi toapapper är bättre än att torka arslet med fuktiga löv? Men du kanske gillar löven och alla små krypen på dem?

Adama
2011-08-26, 09:13
Så jädra populära tycker jag inte halvkropp är, de flesta jag ser på gymmen kör vanliga bodybuildersplittar.

Och sen så tänker ju många fel när de hör halv/helkropp. Om man tror helkropp innebär att man ska kötta isoleringsövningar för varenda muskel i kroppen så är det dock inte konstigt att det tar tid. Det kan ju vara så enkelt som att köra Böj, Bänk och Rodd.

Bounga
2011-08-26, 09:16
Men det du skriver har ju en rätt bristande logik. Varför skulle halvkropp vara ett krav för att köra hög frekvens? Det går ju faktiskt att köra 3-split som man går igenom 3 gåner per vecka om man skulle vilja, vissa dagar får man ha ett morgonpass och ett kvällspass, inga konstigheter. Det är inte så konstigt att ett sånt upplägg äger 4 halvkroppspass i veckan.

Absolut man kan köra 3-1-3 eller liknade men hur många pallar med det i längden. När man har jobb, familj och kanske andra fysiska aktiviteter förutom att göra axoncurls i det för stora gasp-linnet.

Bounga
2011-08-26, 09:20
Så jädra populära tycker jag inte halvkropp är, de flesta jag ser på gymmen kör vanliga bodybuildersplittar.

Och sen så tänker ju många fel när de hör halv/helkropp. Om man tror helkropp innebär att man ska kötta isoleringsövningar för varenda muskel i kroppen så är det dock inte konstigt att det tar tid. Det kan ju vara så enkelt som att köra Böj, Bänk och Rodd.


Det har du rätt i, på gymmet ja. Fast tänkte mest på nätet och då främst denna sida. Vet att det egentligen är rätt så enkelt bara köra basövningar. Fast problemet är ju bara att jag har några övningar man vill lägga till och till slut är det uppe 8-10 övningar.

Bounga
2011-08-26, 09:28
Det lär du inte hitta eftersom det är precis vad forskningen inte säger.

Jag kör själv över-/ underkropp-splitt när jag tränar och ser bara positiva saker med det. Mina ökningar går snabbare och jag kan koncentrera på de övningar jag tycker är roliga. Det är verkligen inte måste att hålla på 2 timmar. Mina pass tar 50-60 minuter.

Hur många övningar/set kör du per pass

minitaur
2011-08-26, 09:35
Alla snackar ju om att en ökad frekvens är optimalt och att man ska träna varje muskelgrupp minst 2 gånger i veckan.


http://images.icanhascheezburger.com/completestore/2009/3/18/128818509859692510.jpg


?

Loke
2011-08-26, 09:36
Absolut man kan köra 3-1-3 eller liknade men hur många pallar med det i längden. När man har jobb, familj och kanske andra fysiska aktiviteter förutom att göra axoncurls i det för stora gasp-linnet.

Mm, det är iofs sant, och när det kommer till stora ökningar på minimal tid så tycker jag nog att du har rätt.

Men samtidigt finns det ett annat perspektiv, och det är vad man tränar för. Är det SL så tror jag absolut att 4 "halvkroppspass" är bättre än 3 helt olika pass per vecka. Det är ju trots allt bara 3 övningar man måste köra då, rappar man på lite borde inte varje pass ta mer än en timma. Jag tycker personligen att det är otroligt viktigt att köra tex knäböj två gånger i veckan för att få lite flyt på det.

Är det byggning det handlar om så är det mer tveksamt, då kan nog halvkroppspass ta en hiskelig tid. Alla byggare har nog delar av kroppen som de inte kommer åt med basövningarna och måste sitta och träna isolerat varje pass.

LillaGubben
2011-08-26, 09:40
Hej !

3 split är det bästa jag kört för volym men skulle nog kunna få lika bra resultat med halvkropp eller 5 split eller maximum muscle revolution split eller banana split osv. I slutändan handled det om vad man trivs med och att man tränar progresivt och strikt och tränar 10 år utan avbrott, sköter maten å trycker mängder med protein, vågar vara fet i några år innan man börjar skrika om deff.

Allt vetenskapligt tjaffs hit å dit ids jag inte lyssna på. Var en gång en som tippsa mig om nå power factor training som skulle vara så jävla bra och vetenskapligt uträknat, provade det å det gav mig inte ett skit.

Så träna hårt med villken jävla split du vill och ät bra å efter 10 år är man riktigt grov !

karlingen
2011-08-26, 09:41
I slutändan handled det om vad man trivs med och att man tränar progresivt och strikt och tränar 10 år utan avbrott, sköter maten å trycker mängder med protein, vågar vara fet i några år innan man börjar skrika om deff.


this.

Bounga
2011-08-26, 09:44
Mm, det är iofs sant, och när det kommer till stora ökningar på minimal tid så tycker jag nog att du har rätt.

Men samtidigt finns det ett annat perspektiv, och det är vad man tränar för. Är det SL så tror jag absolut att 4 "halvkroppspass" är bättre än 3 helt olika pass per vecka. Det är ju trots allt bara 3 övningar man måste köra då, rappar man på lite borde inte varje pass ta mer än en timma. Jag tycker personligen att det är otroligt viktigt att köra tex knäböj två gånger i veckan för att få lite flyt på det.

Är det byggning det handlar om så är det mer tveksamt, då kan nog halvkroppspass ta en hiskelig tid. Alla byggare har nog delar av kroppen som de inte kommer åt med basövningarna och måste sitta och träna isolerat varje pass.


Där är du nog inne på nåt. Samtidigt kan man ju köra 3 split med "bonusövningar". Säg att man kör Bröst & Armar ena passet då kan man lätt lägga på 3 set knäböj på slutet av passet. Eller Rygg & Axlar passet lägga på lite biccar och/eller lite bröst.

Slartibartfast
2011-08-26, 09:57
jag svarar och trivs absolut bäst på en 3-split jämfört med exempelvis 4 stycken halvkroppspass i veckan?

Ja, då är väl allt annat ganska irrelevant, eller hur? Huvudsaken att du ökar och trivs med din träning. Skit i vad som är "optimalt" enligt forskning och forum.

Jag trivs med tvåsplit, för min träning är uppbyggd kring benträning, och ser ingen mening med att splitta överkroppen på flera pass, det tar bara bort energi från benen. Dessutom tränar jag inte axlar specifikt, så överkroppspassen blir kortare.

Annars skulle jag helt klart köra tresplit.

minitaur
2011-08-26, 10:05
hej !
I slutändan handled det om vad man trivs med och att man tränar progresivt och strikt och tränar 10 år utan avbrott, sköter maten å trycker mängder med protein, vågar vara fet i några år innan man börjar skrika om deff.

+1

Stoltz
2011-08-26, 10:53
Dessutom tränar jag inte axlar specifikt

Hade någon annan medlem sagt det så hade jag nog inte blivit lika förbannad, men när killen som ser ut som Captain America säger att han inte tränar axlar, då är fan måttet rågat!

limenka
2011-08-26, 10:58
Jag går också mot strömmen. Kör ingen split alls utan tränar hela kroppen minst 3 gånger i veckan. Like a baauws!

Slartibartfast
2011-08-26, 11:01
Hade någon annan medlem sagt det så hade jag nog inte blivit lika förbannad, men när killen som ser ut som Captain America säger att han inte tränar axlar, då är fan måttet rågat!

Jag är typ dubbelt bredare än Captain America ;)

Jag har aldrig fattat detta med att man "måste" träna en kroppsdel som ligger långt framför resten av kroppen. Ofta är det ben. Folk har i regel mycket mera utvecklade ben än överkropp, men ändå blir det ett jävla hallå om nån säger att dom inte tränar ben. Varför skulle man om man inte behöver?? Slöseri med tid som man kan lägga på annat.

en parentes..

Stoltz
2011-08-26, 11:26
Det var ju det som var poängen - Dina vanor till trots så behöver du ju inte ändra dem då dina axlar redan sträcker sig mellan Helsinki och Stockholm.

Danne2k
2011-08-26, 11:30
Ja, du behöver inte göra dig dummare än din avatar ser ut.

Tittade på avataren.

Garvade.

:thumbup:

Baske
2011-08-26, 11:34
Rörande halvkropp så måste du ju inte träna 4 pass, känner du dig sliten eller något annat så kör 3 st rullande.

Sedan kan du ju köra annan halvkropp som fram-baksida, press-drag på 5-6 övningar plus någon isolationsövning om orken är där.

Du kan ju också välja prioritera vissa övningar periodvis du släpar i eller bara uppskattar.

flipp
2011-08-26, 11:39
Jag tycker det är bra att det delvis vänt och ökad frekvens rekommenderas allt mer. Det visar att det går att komma framåt, att vetenskapliga studier och goda argument i slutändan har viss betydelse, d v s inte bara tyckande och anekdoter.

Min främsta kritik mot byggarsplitten är när den rekommenderas till nybörjare. Vet inte hur många nybörjare jag snackat med som kör varje muskelgrupp en gång i veckan. Deras progression är oftast ganska dålig. Inte så konstigt eftersom man i början kan lägga på vikter vid varje pass även när man kör samma muskelgrupp tre gånger per vecka. De som kör helkroppspass (eller spitade upplägg med hög frekvens) kommer då mycket snabbare nå den första platån. Men det kan säkert vara så att det jämnar ut sig på sikt och att det bara tar lite längre tid för de som kör låg frekvens att nå platåerna.

Carcer
2011-08-26, 15:01
så jädra populära tycker jag inte halvkropp är, de flesta jag ser på gymmen kör vanliga bodybuildersplittar.

Och sen så tänker ju många fel när de hör halv/helkropp. Om man tror helkropp innebär att man ska kötta isoleringsövningar för varenda muskel i kroppen så är det dock inte konstigt att det tar tid. Det kan ju vara så enkelt som att köra böj, bänk och rodd.

+1

Carcer
2011-08-26, 15:06
Jag är typ dubbelt bredare än Captain America ;)

Jag har aldrig fattat detta med att man "måste" träna en kroppsdel som ligger långt framför resten av kroppen. Ofta är det ben. Folk har i regel mycket mera utvecklade ben än överkropp, men ändå blir det ett jävla hallå om nån säger att dom inte tränar ben. Varför skulle man om man inte behöver?? Slöseri med tid som man kan lägga på annat.

en parentes..

Ett av skälen till att jag inte körde armar i två år, det behövdes helt enkelt inte.

Fnys
2011-08-26, 17:09
Jag tycker passen blir så långa och ofokuserade när man kör halvkropp. Passen känns så halvdana och man måste stressa om man inte vill va på gymmet 2 timmar per pass.


Mina halvkroppspass tar ungefär 1 timme och klart som fan att det blir intensivt med 60s/90s vila mellan seten! Vad dillar du om?

Bounga
2011-08-26, 18:46
Ja, då är väl allt annat ganska irrelevant, eller hur? Huvudsaken att du ökar och trivs med din träning. Skit i vad som är "optimalt" enligt forskning och forum.


Jo, det är väl så. Känns bara så dumt då man i teorin borde bli dubbelt så stor på en frekvens på 2 gånger i veckan jämfört med 1 gång i veckan under samma mätperiod. Å andra sidan blir det svårt att ta ut sig lika ordentligt med en högre frekvens.

Men, men. är väl bara att inse att alla svarar olika, att forskning och empiri inte alltid går hand i hand.

Bounga
2011-08-26, 18:48
Mina halvkroppspass tar ungefär 1 timme och klart som fan att det blir intensivt med 60s/90s vila mellan seten! Vad dillar du om?

60-90 sekunder tycker jag är för lite. För isolationsövningar - sure. Men för tunga basövningar behöver jag ibland upp emot 3 min till sista setet om jag inte ska sänka vikten allt för mkt. Alltså måste jag "stressa igenom" som jag skrev.