handdator

Visa fullständig version : Förslag och ett träningschema förnybörjare.


VVV
2011-08-25, 23:14
Hej!
Jag tänkte börja gymma nu igen när skolan har dragit igång för att öka i vikt, få finare kropp och förbättra hälsan. Jag har verkligen motivationen uppe nu och är riktig taggad på att träna. Jag skulle verkligen vara tacksam om någon tog sin tid och skrev ihop ett schema till mig. Jag är beredd på att ge allt så vill få ut det mesta utav träningen. Jag har också lite frågor så som :

*Hur länge ska man vila varje muskelgrupp så att man bygger så mycket som
möjligt innan man börjar träna det igen.

*Hur många dagar i veckan ska man träna för att få ut det mesta utav sin träning?

Jag vill helst ha med en riktig bra schema med marklyft,knäböj och de övningar som är riktig bra. Dvs jag vill inte bara göra min överkropp fin utan också låren och benen.

Jag har hört från många att maskiner inte är så bra att träna med så skulle då vilja ha med övningar som inte är maskiner om detta nu stämmer, ni vet säkert mycket mer än mig.

Jag kan träna upp till så många dagar som de krävs i veckan så länge träningen ger resultat dvs inte blir överträning så att kroppen inte hinner återhämta sig.

Jag kommer säkert på fler frågor senare.
Jag uppskattar alla tips/förslag och åsikter från er och skulle bli väldigt glad över att få läsa de.

En annan fråga som jag också på som jag är väldigt intresserad av är hur ni håller motivationen uppe och vad är er anledning till att ni tränar?

Tacksam för svar.
Mvh
V

Crocker
2011-08-25, 23:37
*Tills du är fräsch i muskeln, 24-78h beroende på hur hårt du kör.

*Beror på split, hur många dagar ska du träna?

*5x5, sticky finns i styrketräningsdelen.

*De är rätt så kass de flesta, därför är schemat jag sa ovanför perfekt.

*Följ schemat, 3 gånger i veckan räcker gott ett tag

Kom ihåg att ät bra och mycket mat, främst efter träningen.

Anledningen till att jag tränar är för det är kul och för att jag har talang och vill bli starkare/explosivare. För tillfället större.

VVV
2011-08-26, 23:46
Tack så mycket för ditt svar uppskattas verkligen!

Jag hade tänkt och köra så mycket som möjligt för att bli så stor i början och sedan tänkte jag köra styrka efter att jag har fått volym lite. Men frågan är det dåligt att träna typ 5-6 dagar i veckan? ger det mer volym och styrka än att köra 3 dagar?

Förlåt men kan någon förklara vad split är?

StarkaUlf
2011-08-27, 10:11
Tack så mycket för ditt svar uppskattas verkligen!

Jag hade tänkt och köra så mycket som möjligt för att bli så stor i början och sedan tänkte jag köra styrka efter att jag har fått volym lite. Men frågan är det dåligt att träna typ 5-6 dagar i veckan? ger det mer volym och styrka än att köra 3 dagar?

Förlåt men kan någon förklara vad split är?

Kör i första hand för styrka.. efter det kan du börja köra för massa.

chickenleg
2011-08-27, 11:14
Först bör du köra låga vikter med många reps (ung 10-12) för att bana in rörelsebanorna och vänja muskelfesten, ligament och dyl vänja sig vid påfrestning. Sen hade nog 5x5 passat bra för en bra grundstyrka och efter du kört efter det et tag kan du fokusera på volym. Enligt mig

Zorban
2011-08-27, 11:19
Tack så mycket för ditt svar uppskattas verkligen!

Jag hade tänkt och köra så mycket som möjligt för att bli så stor i början och sedan tänkte jag köra styrka efter att jag har fått volym lite. Men frågan är det dåligt att träna typ 5-6 dagar i veckan? ger det mer volym och styrka än att köra 3 dagar?

Förlåt men kan någon förklara vad split är?
En split är en uppdelning av muskelgrupperna i olika pass. T.ex kanske du tränar bröst/triceps/axlar på ett pass, rygg/biceps på ett annat, och ben på ett tredje.

Du behöver inte köra så mycket i början, det är inte alltid så att more is better. Visst funkar det säkert att köra 5 gånger i veckan, men tro inte att du nödvändigtvis får bättre resultat än om du tränar 2-3 gånger i början. Hur ofta du kan köra beror på hur tungt du tränar och hur stor volym du kör med (dvs antal repetitioner). Plus givetvis kost/sömn/gener. SL 5x5 är tänkt att köras 3 gånger i veckan tror jag, det räcker mer än väl.

Jag tror också det är bättre att bygga upp en grundstyrka först, och sedan satsa på att bygga massa. Det tar tid att bygga muskler, det är inte så att du kan träna för volym i ett halvår och räkna med att bli jättestor. Det tar tid. På lång sikt tjänar du nog på att börja med styrka.

Crocker
2011-08-27, 12:44
Först bör du köra låga vikter med många reps (ung 10-12) för att bana in rörelsebanorna och vänja muskelfesten, ligament och dyl vänja sig vid påfrestning. Sen hade nog 5x5 passat bra för en bra grundstyrka och efter du kört efter det et tag kan du fokusera på volym. Enligt mig
Vad menar du med ung 10-12?

Att bana in rörelsen med lätta högreppare känns också ganska dumt.

En split är en uppdelning av muskelgrupperna i olika pass. T.ex kanske du tränar bröst/triceps/axlar på ett pass, rygg/biceps på ett annat, och ben på ett tredje.

Du behöver inte köra så mycket i början, det är inte alltid så att more is better. Visst funkar det säkert att köra 5 gånger i veckan, men tro inte att du nödvändigtvis får bättre resultat än om du tränar 2-3 gånger i början. Hur ofta du kan köra beror på hur tungt du tränar och hur stor volym du kör med (dvs antal repetitioner). Plus givetvis kost/sömn/gener. SL 5x5 är tänkt att köras 3 gånger i veckan tror jag, det räcker mer än väl.

Jag tror också det är bättre att bygga upp en grundstyrka först, och sedan satsa på att bygga massa. Det tar tid att bygga muskler, det är inte så att du kan träna för volym i ett halvår och räkna med att bli jättestor. Det tar tid. På lång sikt tjänar du nog på att börja med styrka.
+1

VVV
2011-08-27, 14:52
Tack för era svar!

Jag hade tänkt och köra 2-3 muskelgrupper varje pass, hur många muskelgrupper är det bäst att träna per pass?

Mitt första mål är främst att bli större och få finare kropp tills sommaren men styrkan är också viktigt för mig. Jag hade tänkt och träna så att jag blir stor först och sedan träna styrkan också. Men det verkar som det är bättre att träna styrka först och sen volym, Kan någon ge förklaring till varför det är bättre att göra så?

Jag kollade på 5x5 schemat och det verkar jätte bra, Men det känns som att jag vill ge mycket mer än så. Jag vill verkligen kämpa och vara död efter varje träningspass. Men om vi säger att jag nu tränar med 5x5 schemat kan jag lägga till mer övningar i schemat så att jag får träna 4-5 dagar i veckan istället för 3 eller räcker det om jag bara tränar med det originala 5x5 schemat dvs bara 3 träningsdagar i veckan?
Om det nu är bättre att träna 3 dagar i veckan med 5x5 schemat, Hur många månader måste jag träna det innan jag kan börja med att träna så att jag får större och finare kropp?

Ursäkta nu blev det blev många frågor och funderingar nu men hoppas att någon kan svara på mina frågor och förklara mer för mig.

Tack!

Zorban
2011-08-27, 15:12
Man kan inte riktigt säga så, "först bli stor, sen bli stark". Om du vill göra så, säg snarare att du tränar för att bli stor i 3-5 år, sen försöker bli stark.

Det är bra att ha en grundstyrka först, så du orkar lyfta lite tyngre vikter sen när du börjar köra högreppare. Dessutom är det roligare enligt mig iaf eftersom du märker resultat mycket snabbare vad det gäller styrkan. Men det är inte fel att köra på ett lite mer volym-inriktat schema i början heller, men många tycker det är bättre att börja med typ SL5x5 eller liknande. Du får en bra möjlighet att lära dig tekniken då också.

SL5x5 kan se lätt ut på pappret, och det är ganska lätt i början, men sen blir det riktigt riktigt tungt. Tror 3 gånger i veckan är lagom med Sl5x5. Har du ett annat schema, med kanske lättare övningar osv så kan du träna oftare. Det betyder inte att dina resultat blir bättre.

Du kommer få en "större och finare kropp" med SL5x5 också. För en nybörjare spelar det inte så stor roll vilket schema du kör. Du kommer öka i både styrka och muskelmassa i början hur du än gör. Med SL5x5 lär du dig utförandet i de tunga övningarna från start.

Varför vill du vara död efter varje träningspass? Är ditt mål att bygga muskler och bli stark, eller är ditt mål att känna dig död efter passet? Det är inte samma sak, även om nybörjare ofta tror att ju dödare man är, desto mer muskler bygger man. Så är det inte, det finns såklart en gräns för när fler övningar/reps inte stimulerar proteinsyntesen mer. Att fortsätta över den gränsen, bara för att bli trött, är onödigt och förlänger bara återhämtningstiden så du kan träna mer sällan.

Framför allt tar det tid att bygga muskler.

willtjam
2011-08-27, 15:15
Att bana in rörelsen med lätta högreppare känns också ganska dumt.

Varför då? För mig känns det vettigare att lära sig knäböj där man ligger på kanske bara 40% RM, än att lära sig på 80%. Att köra tungt innan man lärt sig spänna allt på rätt sätt slutar inte alltid så bra.
Tycker jag.

Zorban
2011-08-27, 15:20
Varför då? För mig känns det vettigare att lära sig knäböj där man ligger på kanske bara 40% RM, än att lära sig på 80%. Att köra tungt innan man lärt sig spänna allt på rätt sätt slutar inte alltid så bra.
Tycker jag.
Frågan är hur mycket teknik man lär sig på för lätta vikter. Teknikbristerna brukar inte visa sig där. Finns nog något bra mellanting :)

willtjam
2011-08-27, 15:37
Inte för lätta vikter, utan lätta vikter. Men vad vet jag.

Crocker
2011-08-27, 16:21
Varför då? För mig känns det vettigare att lära sig knäböj där man ligger på kanske bara 40% RM, än att lära sig på 80%. Att köra tungt innan man lärt sig spänna allt på rätt sätt slutar inte alltid så bra.
Tycker jag.
Jag sa inte att man skulle köra tunga lågreppare.

willtjam
2011-08-27, 16:37
Det är sant. Ursäkta mig!