handdator

Visa fullständig version : Dålig matlust hjälp!


Noonix
2011-08-25, 21:48
Hej ! Jonathan heter jag är 19 år gammal är 1,76cm väger 66,4kg

Jag har tränat i ca 1 år började min träning med att " bulka " åt ca 3 - 4 000 kcal per dag , ink serious mass.

Nu har jag under sommaren ätit mycket protein samt druckit whey 100 + eaa xxx.

Blev snabbt mycket mer deffad men nu skall jag bulka upp mig lite igen.

Jag har svårt att äta mycket och får inte i mig så mycket som jag vill :/

Något tips på vad jag kan göra för att lixom vilja äta mer , många som säger att man blir mer hungrig och liknande av att gymma men jag blir inte det.

Tipsa mig gärna !! mvh Jonathan

Jokester
2011-08-25, 21:53
Ät tills du känner att du ska spricka varenda gång så släpper det så småningom. Annars får du börja äta kaloritätare mat.

Vunnis
2011-08-25, 22:06
De flesta brukar nog tycka att det är lättare att dricka än att äta "mat". Så försök att dricka så mycket av energin som möjligt istället för att äta den.

Ademius
2011-08-25, 22:23
Det är skillnad på att bulka och att bulka. Försök lägga dig på ett försiktigt överskott istället för att ständigt försöka trycka i dig kopiösa mängder mat. Det tar tid, engagemang och viljekraft att försöka lära sig att äta mer.

Har du läst dessa? Om inte så gör det först!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376 (jag är själv på steg 6 och får kämpa varje dag med att aktivt tänka på att äta tillräckligt mycket och försöka få i mig tillräckligt med mat även när jag inte är särskilt sugen, hungrig eller tycker det tar för mycket tid eller är opraktiskt. Alternativet att inte äta tillräckligt är dock oacceptabelt för mig.)
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

Ha inte för bråttom! Lyssna absolut inte på folk som säger att du ska äta som en häst. Det sista du vill gör är att vara otålig och på så sätt äta alldeles för mycket.

Ristretto
2011-08-25, 22:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4754346&postcount=25

Degpekka
2011-08-26, 05:27
Var likadant för mig innan, slutade med att jag knappt kunde äta utan att må illa och spydde ibland. Riktigt jobbigt. Tror mest det berodde på att jag hela tiden kände en press att jag skulle äta mkt. Periodisk fasta fungerar skitbra för mig istället, nu kan jag gå hela dagarna utan att behöva tänka på mat och för första gången på länge kan jag bli riktigt hungrig och sugen. :)

sinnez
2011-08-26, 08:19
Hade samma problem när jag hade deffat, men nu har matlusten börjat komma igen. Tog 2 månader ungefär

StumpeLiten
2011-08-27, 17:51
Drick fetmjölk. blanda ut det med grädde och jordnötssmör. he är bara att hålla för näsan och klunka!

LillaGubben
2011-08-27, 17:54
Några liter standard mjölk jag kör 4-5 om dagen om det är nyttigt vette fan men enkelt !!!!

lofito
2011-08-28, 06:15
Några liter standard mjölk jag kör 4-5 om dagen om det är nyttigt vette fan men enkelt !!!!

Jag älskar också mjölk och drack förut 2-3 liter om dagen, men 4-5 låter lite i överkant.

Jippyboy
2011-08-28, 08:44
Att dricka dina kalorier är ett hett tips om du vill gå upp i vikt men har mycket svårt. Mjölk, havre, banan, proteinpulver etc i shakern på morgonen mättar knappast men ger mycket kalorier.

Byt ut magra produkter mot feta, använd olja i matlagning etc, etc. Listan kan göras lång men grunden är att äta mat som ger mycket energi men mättar lite.

Mell
2011-08-28, 09:09
Försök att äta sådant som du tycker smakar riktigt gott, det brukar vara det lättaste att äta mycket av. Livsmedel baserade på vitt mjöl brukar vara ganska lätt att få i sig mycket av också; vitt bröd, pasta osv.

Med vitt bröd så kan man ju lätt göra mackor med smör och fet ost på som pålägg, det är lätt att få i sig. Tröttnar du på att äta pasta till dina måltider så är potatismos med en rejäl klick smör i lätt att öka på kaloriintaget.

Vissa frukter har även förmågan att kunna öka mängderna av hormonet ghrelin som spelar en roll i kroppen genom att skicka hungersignaler till hjärnan. Banan är en av de mer lättätna frukterna som tillskrivs denna egenskap.

Precis som många skriver innan, se till att dricka energigivande dryck, som mjölk t.ex. Glöm inte att det finns laktosfri mjölk ifall du planerar att trycka i dig stora mängder, alla har en gräns för hur mycket laktos vi kan spjälka. Blir det enformigt att dricka vanlig mjölk i längden kan du smaksätta den med olika saftkoncentrat, oboypulver, vasslepulver osv - riktigt gött.

Bra frukostmat kan vara fiberfattiga flingor/müsli som man tycker är gött, ex Start crunchies, som äts tillsammans med mjölk och grädde.

Tolkia
2011-08-28, 19:11
[QUOTE=Mell;5251942]Försök att äta sådant som du tycker smakar riktigt gott, det brukar vara det lättaste att äta mycket av./QUOTE]
+1. Det är inte så ovanligt att folk som har beskriver att de är less på mat visar sig leva på typ kyckling, ris, broccoli, proteinpulver och random flora av kapslar. För vissa funkar det att leva på det, men många behöver lite mer variation för att inte drabbas av matleda.

Redhaad
2011-08-28, 20:47
Hej ! Jonathan heter jag är 19 år gammal är 1,76cm väger 66,4kg

Jag har tränat i ca 1 år började min träning med att " bulka " åt ca 3 - 4 000 kcal per dag , ink serious mass.

Nu har jag under sommaren ätit mycket protein samt druckit whey 100 + eaa xxx.

Blev snabbt mycket mer deffad men nu skall jag bulka upp mig lite igen.

Jag har svårt att äta mycket och får inte i mig så mycket som jag vill :/

Något tips på vad jag kan göra för att lixom vilja äta mer , många som säger att man blir mer hungrig och liknande av att gymma men jag blir inte det.

Tipsa mig gärna !! mvh Jonathan

E poängen att bli tjock med att bulka så gör du väl rätt men vill du bygga muskler räcker det med 300-500 kcal+....

En bulk ska inte behöva vara onyttig, finns inte mycket positivt med att ligga på över 1000 kcal+ om du inte kör en ABCDE-diet.

Ristretto
2011-08-28, 21:10
inte kör en ABCDE-diet.

Finns väl inte så mycket positivt med att köra en sådan heller... ;)

Redhaad
2011-08-28, 21:20
Finns väl inte så mycket positivt med att köra en sådan heller... ;)

ABCDE-diet är väl bland de mest anabola kostsätten som finns idag ? *flex*

Eddie Vedder
2011-08-28, 21:21
ABCDE-diet är väl bland de mest anabola kostsätten som finns idag ? *flex*

"Anabola kostsätten"? Det enda man gör är ju att man grisäter, ingen raketforskning direkt. Ärligt talat tycker jag ABCDE-dieten låter som ett bra sätt att bli fet utan att hinna bli stark.