handdator

Visa fullständig version : oljor för energi


Muaytudd
2003-12-21, 01:06
Hej svejs,


jag har sen någa månader börjat blanda i olika oljor i mina måltider för att få i mig tillräckligt energi. Nu efteråt så kan jag säga att kroppen känns bättre i vardagslivet. Inte samma panik med matintag som innan.



Men nu till min fråga.

Det finns lite olika oljor ute i handeln. Finns det ngn man ska föredra?

Nu har jag kört med linfröolja morgon och kväll. Under de andra måltiderna har jag använt majsolja.


Linfröolja är riktigt bra, men jag har hört att man kan överdosera den. Nu vet jag inte hur relevant det är vid någorlunda vanligt bruk Men det är iaf därför jag bara använder nden morgon och kväll.


Majsoljan tog jag för att den hade bra värden med omega 6. Finns det ngn annan olja som är bättre med tanke på att det blir ganska mycket olja som man konsumerar när man är ute efter energin.


Ja nu är den sista prottedrinken (självklart med olja i) drucken och nu är det sängtime.

King Grub
2003-12-21, 07:35
Den här tråden borde förklara det mesta:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10343&highlight=rapsolja+omega

Raps- och olivolja är nog att föredra framför majs.

Muaytudd
2003-12-21, 12:19
Vi kan styra balanse Omega - 6 till Omega - 3. Mycket forsknig tyder på att vi skall äta förhållandet 5 : 1. Nu äter vi i Västerlandet betydligt mer Omega - 6 än -3 så för att återställa balansen måste man ned till 3 : 1 eller t o m 2 : 1. Slutsatsen är enkel = > ÄT MER FISK.
Att bara äta fleromättat fett är ingen bra lösning. Fettet är känsligt för syre och kräver att man äter mer antioxidanter. Mer av det fettet och halterna av fria radikaler ökar och man har inte vunnit någonting ! Har kommer det omättade fettet från rapsolja och nötter in. Bra energi utan att störa balansen i kroppen.



ok så om jag intar en heldel linfröolja så måste jag äta en massa vitaminer (antioxidanter) annars så kommer min kropp att härskna?

Medans Rapsolja fungerar bättre?

Men Linfrö/fisk kan ge mig vissa positiva fördelar om man håller dom i skick?


Ok för att konkretisera min fråga lite mer. Vilken olja har minst negativ påverkan om jag intar en ganska storvolym för mitt energibehov.


Hm.. nu är jag konfunderad.

Sverker
2003-12-21, 13:44
Rapsolja.
Du behöver inte klunka oljan. Det finns massor av dressingar och majonäser som är gjorda på rapsolja.

Nötter. Nu i juletider kan du skippa linfröoljan och äta valnötter.

Mandel, hasselnötter, chachownötter, jordnötter och jordnötsmör.
Nötter är ofta fullproppade med protein också.


Olivolja är bra också. Full med steroler och antioxidanter som kan sänka blodfetterna. Fast jag ser mer olivoljan som en krydda i maten.

Muaytudd
2003-12-21, 13:51
ok, ni båda säger raps. Jag vet till 100% fortfarande inte varför, men då kör vi på det.


Tack

aliquis
2003-12-21, 15:22
Fördelen med raps är att den har en rätt balanserad sammansättning av omega-fettsyror. Tror förhållandet är 5:1 mellan omega-6 och -3 eller något sådant, står på shenet men jag orkar inte kolla.

Hur som helst har rapsoljan en rätt lämplig "brukssammansättning".

Majsoljan har jag inte koll på, men exempelvis solrosolja innehåller ca 400ggr mer omega6 än omega3.

Om du är rädd att få i dig för mycket omega3 pga att rapsoljan innehåller mycket (tvivlar på att du lyckas med det ändå eftersom den innehåller så mycket mer omega6 trotsallt) så kan du ju bara dra ner på mängden linfröolja.

Vad gäller antioxidanter och vitaminer så finns ju dessa faktiskt i kallpressade oljor, så där går ju både linfröolja och olivolja bra. Carlshamn anser att svensk raps är så pass besprutad osv att det inte går bra att göra kallpressad olja på den, det går dock att köpa kallpressad kravmärkt rapsolja, och du får ju då med dig alla nyttigheter ifrån oljan.

Det andra alternativet var ju nötter och frön som sagt. Här ligger väl mandel, hasselnötter och valnötter på topp, men även pumpakärnor. Mandel är väl den mest näringsrika utav dom alla, hasselnötter innehåller massor med e-vitamin men har ett rätt högt förhållande mellan fett och protein jämfört med dom andra, men det kanske du skiter i eftersom ren olja fungerar också. Valnötter innehåller en stor andel omega3 och pumpakärnorna kommer jag inte ihåg men dom verkade schyssta när jag kikade i en bok om sådant på stadsträdgården.

Sverker
2003-12-21, 17:49
"Majsoljan har jag inte koll på, men exempelvis solrosolja innehåller ca 400ggr mer omega6 än omega3."

Det är ungefär samma med majsoljan, 55 : 1.

Muaytudd
2003-12-21, 17:56
TACK FÖR INFO, DET ÄR ALLTID LITE ROLIGARE OCH VETA VARFÖR MAN GÖR NGT.



Nu får jag bara hitta en kallpressad linfröolja. Den jag hade var varmpressad.

owster
2003-12-21, 19:28
En bra grej en kompis tipsade mig om:

Blanda Linfröolja och Fiskolja, 2:1.

Två delar linfröolja och en del fiskolja färdigblandad i flaska. Bara att hälla i sig. :hbang: