handdator

Visa fullständig version : Skivstångsrodd


Stromen
2011-08-25, 16:20
Tjena, har börjat med 5x5 och har skivstångsrodd på schemat. Problemet, eller vet inte ifall det är ett problem men iaf så känns det nästan mer i baksida lår än i ryggen. Och i ryggen känns det inte i vingarna utan vid ländryggen och lite längre upp. Är det något fel jag gör? Jag kör skivstångsrodd som de rekomenderar på stronliftsidan, alltså som bänkpress fast tvärtom.

Hoppas på svar. :)

Anders The Peak
2011-08-25, 16:40
Tjena, har börjat med 5x5 och har skivstångsrodd på schemat. Problemet, eller vet inte ifall det är ett problem men iaf så känns det nästan mer i baksida lår än i ryggen. Och i ryggen känns det inte i vingarna utan vid ländryggen och lite längre upp. Är det något fel jag gör? Jag kör skivstångsrodd som de rekomenderar på stronliftsidan, alltså som bänkpress fast tvärtom.

Hoppas på svar. :)

När det gäller ryggen så är det bra att ha lite lägre vikter tills man har banat in övningarna och så gäller även för rodd. När det gäller baksida lår så stabiliserar hamstrings övningen och antagligen har du lite svaga ben som gör att du känner av hamstring. Ett sätt att minska känningen i baklåret är att du står lite mer upprätt när du kör rodden. Ryggmuskeln drar armrbågarna bakåt så fokusera på den rörelsen.

Stromen
2011-08-25, 16:54
Jag började med bara stången, så problemet är inte höga vikter. Det du säger om hamstrings kan stämma, ska testa att stå lite mer upprätt nästa gång. Tack för att du försöker hjälpa! :D

Sheogorath
2011-08-25, 16:59
Jag började med bara stången, så problemet är inte höga vikter. Det du säger om hamstrings kan stämma, ska testa att stå lite mer upprätt nästa gång. Tack för att du försöker hjälpa! :D

Å andra sidan blir belastningsriktningen för latsen sämre om du står mer upprätt (men övre traps får jobba mer) så det ska du också ta med i beräkningen. Kanske får du helt enkelt köpa att det känns mycket i hamstrings nu i början. Snart kommer du ha den styrkan som krävs för att de andra musklerna ska kunna belastas ordentligt.

Stromen
2011-08-25, 17:20
Å andra sidan blir belastningsriktningen för latsen sämre om du står mer upprätt (men övre traps får jobba mer) så det ska du också ta med i beräkningen. Kanske får du helt enkelt köpa att det känns mycket i hamstrings nu i början. Snart kommer du ha den styrkan som krävs för att de andra musklerna ska kunna belastas ordentligt.

Aah, får köra på hamstrings, alltså det är inget problem för mig utan tänkte bara att jag gjorde fel under övningen. Men det verkar vara fullt normalt. Tack för hjälpen!

Fartman
2011-08-25, 18:24
Står du väldigt rakt med benen? Det kan ju vara så att du är rätt stel och att du därför upplever det extra jobbigt för hamstrings.. I sådant fall kan du testa att böja benen lite mer.

Alkro
2011-08-25, 18:25
Jag får absolut noll kontakt med ryggen då jag kör sk pendlay rows. Jag kör dem ytterst strikt och min teknik ser bra ut. Brukar få en hel del tränignsvärk i ryggen dagen efter dock.

Att man inte upplever någon kontakt gör ju egentligen ingenting då det ändå krävs att en viss muskel används för att förflytta stången från punkt A till B.

Stromen
2011-08-25, 18:33
Måste böja mig lite annars går det inte, är riktigt stel. Och jag får inte heller så mycket kontakt, vart borde det kännas? För t.ex vid chins så känns det SJUUKt mycket i vingarna, men på skivstångsrodd känns det vid ländryggen och lite uppåt, alltså mest i mitten.

Jhe
2011-08-25, 18:42
Gissar på att du är ganska svag i de partierna om det tar mest där, eller så gör du fel helt enkelt :)

Lite tips..
*Stå inte helt i 90grader utan lite uppåtlutad.
*Dra stången emot höften.
*Försök "knipa" ihop med ryggen i någon sekund när du har stången helt emot höften (svårt vid större vikter).
*Använd bälte ifall du känner att bålen tar för mycket stryk.

Får du bra kontakt när du kör hantelrodd ? För det är ungefär samma teknik där för att träffa rätt. Reserverar mig för att folk kan ha andra meningar om detta, men det fungerar för mig iallafall.

Pjotor
2011-08-25, 19:47
*Dra stången emot höften.

Eller bröstbenet. Beror på vilka muskler du vill pricka mest. Det är jobbigare att dra mot bröstbenet.

Jhe
2011-08-25, 19:53
Klart det beror på vad för muskel man vill träna, jag tycker personligen att latsen (som verkar vara vad han vill träffa) aktiveras mer om man drar en bågrörelse där man startar ungefär under bröstet och sedan går emot höften.
Samma gäller för hantelrodd :)

Sheogorath
2011-08-25, 20:03
Klart det beror på vad för muskel man vill träna, jag tycker personligen att latsen (som verkar vara vad han vill träffa) aktiveras mer om man drar en bågrörelse där man startar ungefär under bröstet och sedan går emot höften.
Samma gäller för hantelrodd :)

Det stämmer även anatomiskt.

hurril
2011-08-25, 20:05
Klart det beror på vad för muskel man vill träna, jag tycker personligen att latsen (som verkar vara vad han vill träffa) aktiveras mer om man drar en bågrörelse där man startar ungefär under bröstet och sedan går emot höften.
Samma gäller för hantelrodd :)

Detta sätt tycker jag själv fungerar bäst. Känns rätt olika supinerat och pronerat dessutom för den som söker variation.

bertbert
2011-08-25, 20:10
Håller med hurrilbert.

Om man annars vill känna ett nytt universum av träningsvärk kan man prova att starta med död stång på marken i varje repetition. Och man bör absolut dra mot magen, inte mot bröstkorgen, om man vill att övningen ska vara en stor flerledsövning som ger verkan på flera muskelgrupper.

RobbanColeman
2011-08-26, 06:46
Det tar där man träffar, simple as(s) that! *kissass* :D

Stromen
2011-08-26, 06:46
Jap, missade det i SL raporten. Ska testa med död stång varje rep. Enligt snubben som lär ut så ska man dra stången dit man drar bänkpress, alltså mot bröstet, eller har jag fel?

Sheogorath
2011-08-26, 08:15
Jap, missade det i SL raporten. Ska testa med död stång varje rep. Enligt snubben som lär ut så ska man dra stången dit man drar bänkpress, alltså mot bröstet, eller har jag fel?

Det finns inga "ska", lika lite som det finns "ska" i bröstpressar. Det handlar om vad man vill uppnå. Som generell ryggövning är den bästa tekniken att dra dit som gör att man kan hantera mest vikt (med god teknik, såklart). Som mesta latsövning drar man mot ljumskarna med skapligt smal fattning (strax utanför axelbredd, d.v.s. så att armbågarna kommer nära kroppen; underhandsfattning hjälper). Det kan såklart vara så att det också råkar vara den teknik med vilken man är starkast.