handdator

Visa fullständig version : Pulver till frukost?


ceuphoria
2011-08-25, 16:08
Tja!

Jag funderar på att börja med morgonträning. Har hört att det är bättre att träna innan frukost. Gör det verkligen skillnad?

Annars tänkte jag bara kolla om man kan köra pulver som frukost. Mest för smidigheten att ta det mellan gymmet och skolan.

Jag vill GÅ NER i vikt och vill väl ligga på runt 1500 kcal/dag. Läst runt lite men fattar typ en bråkdel. Förbränner proteinpulver fett eller blir man bara mättare? borde jag köra på proteinfluff så att jag blir mätt på mycket mindre kalorier (vad jag förstått så är det det som är grejen med fluff?)

Känner mig sjukt trög *cry*

vicarious
2011-08-25, 16:14
Tja!

Jag funderar på att börja med morgonträning. Har hört att det är bättre att träna innan frukost. Gör det verkligen skillnad?

Nej.


Annars tänkte jag bara kolla om man kan köra pulver som frukost. Mest för smidigheten att ta det mellan gymmet och skolan.

Ja det kan man. Mättar kanske inte så himla bra dock. Ger inte särskilt mycket energi heller.


Jag vill GÅ NER i vikt och vill väl ligga på runt 1500 kcal/dag. Läst runt lite men fattar typ en bråkdel. Förbränner proteinpulver fett eller blir man bara mättare? borde jag köra på proteinfluff så att jag blir mätt på mycket mindre kalorier (vad jag förstått så är det det som är grejen med fluff?)

Känner mig sjukt trög *cry*

Proteinpulver tar man varken för att bränna fett eller bli mätt, utan för att ge kroppen tillgång till protein på ett snabbt och smidigt sätt.

ceuphoria
2011-08-25, 16:19
Jaha. Låter ju som att det är mer värt att äta en riktig frukost istället? :P

TheIsh
2011-08-25, 16:25
Stoppa i dig mindre kalorier än vad du gör över med och ge inte upp efter en månad .. Det är väl ungefär det du bör veta. Börja att räkna ut ditt BEE.. Sök på google efter typ BEE calculator. Lägg dig på 500 under det värdet, resten vet du.

svag74
2011-08-25, 16:27
Vill man bli mätt på proteinpulver kan man ju köpa kasein-pulver ...

ceuphoria
2011-08-25, 16:31
Stoppa i dig mindre kalorier än vad du gör över med och ge inte upp efter en månad .. Det är väl ungefär det du bör veta. Börja att räkna ut ditt BEE.. Sök på google efter typ BEE calculator. Lägg dig på 500 under det värdet, resten vet du.

Har redan räknat för ett tag sen.. dock är jag var 5 kilo tyngre men då var det 1576 kcal

BEE= 1730,8
1730*1,2=2076
2076-500= 1576

Och jag vet att jag antagligen rör mig mer än 1,2 men jag äter hellre "lite för lite" än för mycket.

Resten vet jag ja, för jag har läst deffguiden ;)

ceuphoria
2011-08-25, 16:32
Vill man bli mätt på proteinpulver kan man ju köpa kasein-pulver ...

Okej. hur pass lätt är det att få i sig för mycket och svälla som en ballong? ^^

vicarious
2011-08-25, 18:05
Okej. hur pass lätt är det att få i sig för mycket och svälla som en ballong? ^^

Du får ju i dig så mycket som du stoppar i dig? Jag förstår inte.

Du behöver inget pulver, ät vanlig mat men se till att du hamnar på ett kaloriunderskott totalt för dagen.

Fartman
2011-08-25, 18:42
Orkar du prestera utan frukost innan så är det väl bara att köra. Samma sak med om pulver duger som frukost, det är individuellt. Personligen har jag noll aptit på morgonen och struntade ofta i frukosten tidigare. Numera brukar jag mixa proteinpulver, yoghurt/mjölk och nån form av bär eller frukt. Jag står mig väldigt bra på det. När jag har bråttom brukar jag bara köra pulver och mjölk, står mig bra på det också.

ThisIsTheOne
2011-08-25, 18:58
Prova. Jag byter ibland ut min frukost mot ett par portioner MAXGAIN från Eiselt. Det är både gott(!) och bekvämt.

daff__
2011-08-26, 06:47
Tja!

Jag funderar på att börja med morgonträning. Har hört att det är bättre att träna innan frukost. Gör det verkligen skillnad?

Annars tänkte jag bara kolla om man kan köra pulver som frukost. Mest för smidigheten att ta det mellan gymmet och skolan.

Jag vill GÅ NER i vikt och vill väl ligga på runt 1500 kcal/dag. Läst runt lite men fattar typ en bråkdel. Förbränner proteinpulver fett eller blir man bara mättare? borde jag köra på proteinfluff så att jag blir mätt på mycket mindre kalorier (vad jag förstått så är det det som är grejen med fluff?)

Känner mig sjukt trög *cry*

Om du med morgonträning menar konditionsträning för att bränna fett, tex powerwalk eller springa så är det väl bättre att göra på tom mage. (tex innan frukost).
Stryketräning spelar väl ingen roll, det är väldigt individuellt. Jag gillar att träna på tom mage (speciellt på morgonen) och andra gör det inte. Beror väl på hur mycket ork man har utan att ha ätit osv. Det viktigaste är att du äter efter din träning.

Proteinpulver hade jag inte rekomenderat ifall du menar istället för mat, eftersom det mättar typ 0 och du kommer bli väldigt hungrig och kanske få ont i huvudet om du inte äter riktigt.
Du kan ju självklart ta proteinpulver i samband med maten om du känner att du vill ha mer protein.

Mitt tips: Är LITE kolhydrater. Sen ät mycket kött/fisk, grönsaker osv. Var inte rädd för att få i dig fett heller. Lite fett behöver alla (speciellt om du ligger lågt på kolhydrater), och det ökar förbränningen.
Testa att äta bara efter träningen och sedan någon mer gång närmare kvällen. Min erfarenhet är att det är lättare att ligga på underskott om du inte äter många ggr om dagen. Fast om du äter 2ggr så får du ju självklart fläska på lite när du väl äter :) Du kan även testa periodisk fasta (finns en tråd om det), vilket är smidigt och som jag älskar :)

vicarious
2011-08-26, 06:55
Om du med morgonträning menar konditionsträning för att bränna fett, tex powerwalk eller springa så är det väl bättre att göra på tom mage. (tex innan frukost).

Nej.


..eftersom det mättar typ 0 och du kommer bli väldigt hungrig och kanske få ont i huvudet om du inte äter riktigt.


Vad baserar du det på? Du skriver saker som du omöjligt kan veta.


Mitt tips: Är LITE kolhydrater. Sen ät mycket kött/fisk, grönsaker osv. Var inte rädd för att få i dig fett heller. Lite fett behöver alla (speciellt om du ligger lågt på kolhydrater), och det ökar förbränningen.

Jaså?

daff__
2011-08-26, 06:59
Nej.

Ok

Vad baserar du det på? Du skriver saker som du omöjligt kan veta.

På egen erfarenhet. Vem blir mätt på proteinpulver? (Hur vet du att jag omöjligt kan veta det?)

Jaså?
Jajjemän

vicarious
2011-08-26, 07:02
På egen erfarenhet. Vem blir mätt på proteinpulver?
Det kan ju du omöjligt veta.

Jajjemän

Äter man mer fett i kosten så kommer kroppen givetvis använda en större andel av fett som bränsle. Det betyder dock inte att man går ner mer i fettvikt. Var det så du menade?

Rahf
2011-08-26, 07:06
Tja!

Jag funderar på att börja med morgonträning. Har hört att det är bättre att träna innan frukost. Gör det verkligen skillnad?

Annars tänkte jag bara kolla om man kan köra pulver som frukost. Mest för smidigheten att ta det mellan gymmet och skolan.

Jag vill GÅ NER i vikt och vill väl ligga på runt 1500 kcal/dag. Läst runt lite men fattar typ en bråkdel. Förbränner proteinpulver fett eller blir man bara mättare? borde jag köra på proteinfluff så att jag blir mätt på mycket mindre kalorier (vad jag förstått så är det det som är grejen med fluff?)

Känner mig sjukt trög *cry*

Jag föreslår att du läser denna tråd: Defftråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Gör ditt bästa för att försöka förstå, och skumma inte igenom texten. Läs hela första inlägget och tänk efter noga. Sen kan du testa att ställa fler frågor.

Ondskapelsen
2011-08-26, 07:08
Jag förstår varför folk blir bittra av att hänga här.

daff__
2011-08-26, 07:15
Det kan ju du omöjligt veta.
En kort mättnadskännsla direkt efteråt är väl inte omöjligt, beror väl på hur mycket hon tar och vad/hur mycket hon blandar med. Men att vara mätt i timmar på lite proteinpulver...nae.

Äter man mer fett i kosten så kommer kroppen givetvis använda en större andel av fett som bränsle. Det betyder dock inte att man går ner mer i fettvikt. Var det så du menade?
Nått åt det hållet. Menade självklart inte att man går ner i fettvikt, ifall det uppfattades så.

Jag förstår varför folk blir bittra av att hänga här.

"Ja ä inte bitter" (Robert Gustafsson som Tony Rickardsson). Varför skulle man bli bitter av kolozzeums forum? :(

vicarious
2011-08-26, 08:10
Min enda poäng var att man ska vara försiktig med att uttala sig säkert om saker där man faktiskt inte har annat än sina egna erfarenheter att gå efter. Ett uttalande såsom "fett ökar förbränningen" kan lätt tolkas av någon oinsatt som "ökad förbränning = man går ner i vikt".

Jag tror också att en proteinshake mättar dåligt jämfört med mat. Däremot håller jag inte med om att TS måste äta lite kolhydrater eller promenera före frukost.

qaws
2011-08-27, 22:25
På egen erfarenhet. Vem blir mätt på proteinpulver?
Jag t.ex., 1dl vassle i 3dl mjölk, sen finns det bara plats för kaffe på morgonen.

internethjälten
2011-08-28, 11:14
Ja det kan man. Mättar kanske inte så himla bra dock. Ger inte särskilt mycket energi heller.

2000kcal från pulver är precis lika mycket som 2000kcal från mat

internethjälten
2011-08-28, 11:16
Vem blir mätt på proteinpulver?

drick 100g proteinpulver så ser du.. bara för att tillverkaren skriver att en servering är 30g så behöver du ju inte leva efter det.. eller gör du lika dant när du köper en 200g chokladkaka att du läser att 3 bitar är en servering och då äter du bara 3 bitar?

vicarious
2011-08-28, 11:20
2000kcal från pulver är precis lika mycket som 2000kcal från mat

Nähä, menar du det. Jag menade givetvis att en proteindrink (typ 100kcal) ger troligtvis mindre energi än en "normal" frukost bestående av fast föda.

Redhaad
2011-08-28, 11:24
Tja!

Jag funderar på att börja med morgonträning. Har hört att det är bättre att träna innan frukost. Gör det verkligen skillnad?

Annars tänkte jag bara kolla om man kan köra pulver som frukost. Mest för smidigheten att ta det mellan gymmet och skolan.

Jag vill GÅ NER i vikt och vill väl ligga på runt 1500 kcal/dag. Läst runt lite men fattar typ en bråkdel. Förbränner proteinpulver fett eller blir man bara mättare? borde jag köra på proteinfluff så att jag blir mätt på mycket mindre kalorier (vad jag förstått så är det det som är grejen med fluff?)

Känner mig sjukt trög *cry*

Prottepulver är protein i pulverform.

Vad är det för träning du tänkte utföra på morgonen ? :)

/ J

Jippyboy
2011-08-28, 13:33
Prottepulver är protein i pulverform.

Vad är det för träning du tänkte utföra på morgonen ? :)

/ J

Det spelar ingen roll om det är styrketräning, löpning, simning eller what ever. Om man känner att man preserar bra på morgonen så är det bara att köra på utan mat. Jag själv älskar att träna runt 11-12 tiden med enbart EAA innan och äter oftast inte mitt första mål innan 13-tiden.

Sedan förstår jag verkligen inte grejen med "prottepulver" och "carbs" varför inte bara proteinpulver och kolhydrater? Är det coolare att dricka en "protteshake" blandat med "carbs" än vad det är att dricka en proteindrink? fattar inte the grej.

vicarious
2011-08-28, 14:03
Sedan förstår jag verkligen inte grejen med "prottepulver" och "carbs" varför inte bara proteinpulver och kolhydrater? Är det coolare att dricka en "protteshake" blandat med "carbs" än vad det är att dricka en proteindrink? fattar inte the grej.

Stör du dig allvarligt talat på en sån grej?

ceuphoria
2011-08-29, 17:29
Mitt tips: Är LITE kolhydrater. Sen ät mycket kött/fisk, grönsaker osv. Var inte rädd för att få i dig fett heller. Lite fett behöver alla (speciellt om du ligger lågt på kolhydrater), och det ökar förbränningen.
Testa att äta bara efter träningen och sedan någon mer gång närmare kvällen. Min erfarenhet är att det är lättare att ligga på underskott om du inte äter många ggr om dagen. Fast om du äter 2ggr så får du ju självklart fläska på lite när du väl äter :) Du kan även testa periodisk fasta (finns en tråd om det), vilket är smidigt och som jag älskar :)

Mm. Ska testa mig fram. äta bar två gånger är dock omöjligt för mig. Min förbränning funkar inte bra alls då så jag måste typ äta 4 gånger om dagen. Jag kanske bara inbillar mig, men när jag fortfarande "åt dåligt" och började äta oftare gick jag ner flera kilo på väldigt kort tid.

Fasta har jag faktiskt testat men det är helt värdelöst att försöka sig på när man pluggar, så det är nog inte så aktuellt ;)

ceuphoria
2011-08-29, 17:32
Jag föreslår att du läser denna tråd: Defftråden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Gör ditt bästa för att försöka förstå, och skumma inte igenom texten. Läs hela första inlägget och tänk efter noga. Sen kan du testa att ställa fler frågor.

Jag har läst deffguiden både två och tre gånger ;)

ceuphoria
2011-08-29, 17:35
Prottepulver är protein i pulverform.

Vad är det för träning du tänkte utföra på morgonen ? :)

/ J

Gymträning :)

ceuphoria
2011-08-29, 17:36
Ha. Och nu kom jag på att man kan ju multicitera.. fint :P

vicarious
2011-08-29, 21:15
Min förbränning funkar inte bra alls då så jag måste typ äta 4 gånger om dagen. Jag kanske bara inbillar mig, men när jag fortfarande "åt dåligt" och började äta oftare gick jag ner flera kilo på väldigt kort tid.

Det där är ren och skär inbillning. Viktnedgången berodde inte på antalet måltider, utan att du antingen åt mindre mängd energi, eller gjorde av med mer energi.


Fasta har jag faktiskt testat men det är helt värdelöst att försöka sig på när man pluggar, så det är nog inte så aktuellt ;)


Har du testat?