handdator

Visa fullständig version : Vad tar du, BCAA/EAA/Båda/Inget?


Ondskapelsen
2011-08-25, 14:37
Hej,

Jag har försökt få lite fakta om vad skillnaderna på dessa 2 är även om jag inte hittat några bra jämförelser och förklaringar.

Vad tar du?
Och vad är anledningen till att du tar just det du gör istället för det andra?

Själv tar jag EAA eftersom det var det jag läste om först och nu har kört vidare, och jag undra om jag kansk borde prova på BCAA istället.

SiSenior
2011-08-25, 14:41
Hur kan du inte hitta fakta? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=158061&highlight=bcaa+eaa

Jag tar EAA ibland, vassle ibland. Smakar bäst.

vicarious
2011-08-25, 14:45
Det spekuleras väl i att de tre grenade aminosyrorna (BCAA) är de viktigaste för proteinsyntesen, främst leucin och argumentet då skulle väl vara att man får betala extra för "onödiga" aminosyror om man köper EAA. På så vis skulle alltså BCAA vara värdare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men har övergått till vassle helt och hållet nu.

Ondskapelsen
2011-08-25, 14:46
Hur kan du inte hitta fakta? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=158061&highlight=bcaa+eaa

Jag tar EAA ibland, vassle ibland. Smakar bäst.

Jaja, jag vet att det finns "fakta" på skillnaderna.
Men jag är intresserad av de faktiska skillnaderna i kroppspåverkan etc.
Önskar att de fanns studier där den ena gruppen fått EAA, den andra BCAA och den tredje placebo.

krubkungen
2011-08-25, 14:50
Det spekuleras väl i att de tre grenade aminosyrorna (BCAA) är de viktigaste för proteinsyntesen, främst leucin och argumentet då skulle väl vara att man får betala extra för "onödiga" aminosyror om man köper EAA. På så vis skulle alltså BCAA vara värdare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men har övergått till vassle helt och hållet nu.

Inte ens EAA innan fastande träning?

anton2000
2011-08-25, 14:54
Det spekuleras väl i att de tre grenade aminosyrorna (BCAA) är de viktigaste för proteinsyntesen, främst leucin och argumentet då skulle väl vara att man får betala extra för "onödiga" aminosyror om man köper EAA. På så vis skulle alltså BCAA vara värdare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men har övergått till vassle helt och hållet nu.

+1. Kör också bara vassle. Billigt, gott och enkelt att få i sig lite extra protein.

Ondskapelsen
2011-08-25, 14:55
Det spekuleras väl i att de tre grenade aminosyrorna (BCAA) är de viktigaste för proteinsyntesen, främst leucin och argumentet då skulle väl vara att man får betala extra för "onödiga" aminosyror om man köper EAA. På så vis skulle alltså BCAA vara värdare.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men har övergått till vassle helt och hållet nu.

Men...varken BCAA eller EAA ligger nämnvärt högt i prisklass per dosering?

Eddie Vedder
2011-08-25, 15:01
Nya BODY finns jute nu och där har jag en lång artikel om tillskott av EAA och BCAA. Dessutom har hurril en grym artikel om hur man blir bättre i marklyft och det finns en artikel om Arnolds historia om du nu behövde mer argument. :D

vicarious
2011-08-25, 15:02
Inte ens EAA innan fastande träning?

Tränar aldrig fastande. Skulle jag göra det så funkar vassle minst lika bra.

Men...varken BCAA eller EAA ligger nämnvärt högt i prisklass per dosering?

Jag förstår inte vad det har med saken att göra? Min poäng var inte att det är dyrt med aminosyror. Min poäng var att man kanske väljer BCAA framför EAA då man anser att EAA innehåller flera aminosyror som är "onödiga".

Stefan J
2011-08-25, 15:02
Inget av ovanstående, vanligt protein emellanåt.

Ondskapelsen
2011-08-25, 15:34
Nya BODY finns jute nu och där har jag en lång artikel om tillskott av EAA och BCAA. Dessutom har hurril en grym artikel om hur man blir bättre i marklyft och det finns en artikel om Arnolds historia om du nu behövde mer argument. :D

Sedär! Får springa in o köpa på pressbyrån imorn när jag flyger till stockholm :). För Patrik såklart..

Tränar aldrig fastande. Skulle jag göra det så funkar vassle minst lika bra.

Jag förstår inte vad det har med saken att göra? Min poäng var inte att det är dyrt med aminosyror. Min poäng var att man kanske väljer BCAA framför EAA då man anser att EAA innehåller flera aminosyror som är "onödiga".

Trodde du syftade på "effekt" per krona. Missuppfattade, sorry.

polka_griis
2011-08-25, 17:32
Jag tar något av det, bryr mig inte om vilket, tar det som är billigast per dosering när jag ska beställa nytt bara. Just nu har jag eaa här hemma.

HondaRider
2011-08-26, 10:53
EAA innehåller inga "onödiga" aminosyror, enbart essentiella.

Vassle eller eaa framför bcaa vid varje tillfälle och enbart eaa om man vill ha snabbast möjliga höjning av aminosyror i blodet.

vicarious
2011-08-26, 11:37
EAA innehåller inga "onödiga" aminosyror, enbart essentiella.

De kan ses om onödiga om de inte krävs för att aktivera proteinsyntesen.

Ondskapelsen
2011-08-29, 16:46
De kan ses om onödiga om de inte krävs för att aktivera proteinsyntesen.

Gillar det här påståendet starkt.
Om det inte bygger muskler, så är det inte nödvändigt. Punkt slut, ingen mer diskussion.

RassK
2011-08-29, 16:47
Keepin' it simple. 10g EAA innan/efter.

vicarious
2011-08-29, 21:18
Keepin' it simple. 10g EAA innan/efter.

Fastande träning?

"Simple" är ju annars enligt min definition att inte köra några tillskott alls. Om man äter innan man tränar och efter. Eventuellt PWO-måltid och sen något snabbupptagligt protein efteråt. Det känns som att övertron till snabba proteintillskott och aminosyror är ganska överdriven.

Medusa
2011-08-29, 21:38
Jag får ett ökat tryck att att ta både EAA och BCAA samt L-glutamin.. Fantastiska tillskott som borde finnas i var lyftares preparatskåp.. !!

Philosophic
2011-08-29, 21:38
Fastande träning?

"Simple" är ju annars enligt min definition att inte köra några tillskott alls. Om man äter innan man tränar och efter. Eventuellt PWO-måltid och sen något snabbupptagligt protein efteråt. Det känns som att övertron till snabba proteintillskott och aminosyror är ganska överdriven.

Eaa ska väl inte ha någon nackdel för proteinsyntesen så om man strävar efter muskler så ska det ju vara bättre att ta EAA än inget alls. Vem vet hur dina resultat skulle sett ut om du hade använd EAA?

Men om man tycker att man vill lägga pengarna på annat tillskott så är väl vassle ett utmärkt val, och/eller fiskolja o multivitamin.

vicarious
2011-08-29, 21:55
..så om man strävar efter muskler så ska det ju vara bättre att ta EAA än inget alls.

Nej så kan du omöjligt säga för det vet man inte i dagsläget. Dessutom, vanlig mat innehåller också EAA. Det går varken säga bu eller bä, ingen kan veta vad som är bäst men övertron för tillskott är löjligt stor tyvärr. Det ska tajmas med aminosyror och diverse hit och dit.

Oxe
2011-08-29, 23:47
Även ifall nu EAA skulle innehålla "onödiga" aminosyror, så skall ju ändå läggas in i ekvationen att EAAn är billigare än BCAA...

Själv kör jag bara EAA blir väl en 4-6 msk runt träningen innan under efter, mängden är lite beroende på hur långtid det tar innan jag tar mig en proteindrink eller äter mat efter träningen

Spridis
2011-08-30, 06:43
Jag har kastat mina burkar med EAA och BCAA på soptippen och gått tillbaka till vassle. Dom kan ha varit en bidragande orsak till depressionen som uppenbarade sej i vintras. Läste om flera fall där personer upplevt samma sak och bestämde mej för att inte ta några risker, jag har ju bara en hjärna och den vill jag att ska fungera normalt ;)
Sen har jag ännu inte sett nån långtids-studie där man forskat i vad ett längre intag av EAA/BCAA gör åt kroppen/hjärnan/psyket.

Pungis
2011-08-30, 22:34
Tränar aldrig fastande och tycker vassle smaker bättre, så jag kör på det numera.. Face it, i praktiken spelar det ingen som helst roll..

Sparven från Minsk
2011-08-30, 22:39
Blandat men mest EAA.

vicarious
2011-08-31, 06:41
Tränar aldrig fastande och tycker vassle smaker bättre, så jag kör på det numera.. Face it, i praktiken spelar det ingen som helst roll..

Samma för mig men det där sista är det ju faktiskt ingen som vet :) Det är tänkbart men inte fastslaget.

maqan
2011-08-31, 07:40
Leucine har ju visat sig ha vissa fördelar när det gäller muskelretention iaf men mer än så vet jag inte. Sen har jag inte direkt lustläst studierna i fråga men det verkar ju iaf finnas ett samband.

Landström
2011-08-31, 07:58
Under deff tycker jag EAA är klockrent. Då får jag i mig de nödvändiga aminosyrorna till ett absolut minimum av kcal. :thumbup:

farsan baloo
2011-08-31, 08:58
Kompletterar mitt vassleintag med BCAA under träningen under tuffare träningsperioder och diet (vassle före och efter träning, BCAA under träning)

Dreas
2011-08-31, 10:07
Kompletterar mitt vassleintag med BCAA under träningen under tuffare träningsperioder och diet (vassle före och efter träning, BCAA under träning)Vad tror folk att de får ut av att ta under passet? Kör du pass på många timmar?

För att tillföra.

Vassle före och efter. Hoppar föredrinken ifall jag ätit 1-2 timmar innan passet.

vicarious
2011-08-31, 10:08
Vad tror folk att de får ut av att ta under passet? Kör du pass på många timmar?


Det undrar jag också *jorgen* Nyfiken.

farsan baloo
2011-08-31, 15:22
Vad tror folk att de får ut av att ta under passet? Kör du pass på många timmar?

För att tillföra.

Vassle före och efter. Hoppar föredrinken ifall jag ätit 1-2 timmar innan passet.

Mina pass tar inte många timmar men det blir många timmars träning per dag under tuffare perioder. Med tuffare träningsperioder menar jag nog mer eller mindre diet där jag ligger lågt på kcal och har märkt att återhämtningen är lite bättre om jag intar BCAA under passet. När jag ligger högt på kcal tror jag inte BCAA gör nämndvärd skillnad.

Oxe
2011-08-31, 16:39
Vad tror folk att de får ut av att ta under passet? Kör du pass på många timmar?

För att tillföra.

Vassle före och efter. Hoppar föredrinken ifall jag ätit 1-2 timmar innan passet.

Ifall vi ändrar frågan till vad får du ut av att inte göra så istället...

Skulle det finnas nånting negativt av att göra det

Hur man än vrider och vänder på det så får jag i mig extra protein åtminstånde.

Sen ifall man lägger in enligt studierna som nån kan få får sig att göra så har inte jag hittat nånting som skulle säga att det skulle finnas nåt negativt med det, och sen man får maximalt påslag bla bla bla vid pytteliten mängd, men vilka är kontroll personerna ?

Tom Warrior
2011-09-07, 20:51
Har personligen märkt av väldigt konkreta positiva resultat sen jag började med BCAA.

exevision
2011-09-07, 21:09
Kör Vassle rätt ofta nu. Tar EAA före om det är fastande. Vasslens fraktioner finns ju inte hos EAA.

Annars så har jag börjat minska på proteintillskott och tar det mer sällan till annat än just runt träningen. Har man hyffsad kost så är det onödigt med proteintillskott.

Spunken
2011-09-08, 06:50
EAA, en skvätt före och efter.

RobbanColeman
2011-09-08, 07:13
Vassle, kött och fågel. Slutade med EAA 2006 och BCAA var ngt jag använde tidigt i min karriär. Jag tror det viktiga är ett högt proteinintag.

Beelz
2011-09-15, 12:20
Inget, känns lite onödigt att lägga pengar på något som du får genom din vanliga kost. Ifall man nu inte tränar fastande, fast då kan man ju lika gärna ta en vassledrink innan...

Määng
2011-09-15, 15:49
Endast vassle, och det är mest för att jag tränar fastande.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

rajjan_dammit
2011-09-15, 22:21
Jag använder mig av BCAA och/eller EAA, då jag tycker det är godare än vassle. True story.

Bjern
2011-09-16, 05:32
Jag använder mig av BCAA och/eller EAA, då jag tycker det är godare än vassle. True story.

+1, juice > milskshake. Typ

Pompere
2011-09-16, 10:32
EAA innan och efter, alltid.
Samt BCAA under träningen ifall jag tränar fastande (inbillar mig att jag får mer energi och är superanabol hela timmen då)

mattilainen
2011-09-16, 10:33
eaa innan och efter.

Dirty South
2011-09-16, 13:15
Xtend under passet, vassle efter.

Mell
2011-09-16, 19:13
EAA innan + efter men kommer nog byta till vasslepulver när mitt EAA tar slut endast pga smakens skull :).

Beethoven
2011-09-19, 13:11
Inget av dem, men gärna vassle eller kasein.

Anledningen är den usla risk/reward-ration.
BCAA/EAA ger kanske lite bättre muskelökning än vassle - men påverkar eventuellt hjärnan negativt, vilket kan vara katastrofalt.