handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater efter träning


OnMyWay
2011-08-25, 12:46
Hej

Jag har hört många olika påståenden om man ska få i sig kolhydrater efter träning eller inte. Vissa säger att man bör det, vissa säger att det räcker med protein.

För tillfället dricker jag whey80 efter träning vilket innehåller mest protein och undrar om jag bör göra någon ändring för att få i mig kolhydrater?

Varför bör man, eller behöver inte, få i sig kolhydrater efter träning?

Kan även tillägga att jag tar kreatin och detta stycke fick min uppmärksamhet från den stora "kreatintråden" här på kolo.

" Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag. "

Kan någon försöka förklara för mig hur det hela hänger ihop och hur jag bör äta/dricka efter träning. Kan även lägga till att jag äter efter träning inom 1-2 timmar (dock mest proteinrik mat, ofta låga mängder kolhydrater).

Tack så mycket för svar på förhand!! :)

Mvh

King Grub
2011-08-25, 12:50
Det räcker med proteinet för muskeluppbyggnaden.

Kolhydraterna är till för återhämtning, inlagring av nytt glykogen i muskulaturen. Glykogen är bränslet du främst använder under styrketräning. Den inlagringen sker som effektivast den närmaste tiden efter avslutad träning.

OnMyWay
2011-08-25, 12:55
Det räcker med proteinet för muskeluppbyggnaden.

Kolhydraterna är till för återhämtning, inlagring av nytt glykogen i muskulaturen. Glykogen är bränslet du främst använder under styrketräning. Den inlagringen sker som effektivast den närmaste tiden efter avslutad träning.

Varför vill man fylla på nytt glykogen direkt efter träning om den används under träning.. ? (förutsatt att man inte tränar igen samma dag)

Sheogorath
2011-08-25, 12:56
Hej

Jag har hört många olika påståenden om man ska få i sig kolhydrater efter träning eller inte. Vissa säger att man bör det, vissa säger att det räcker med protein.

För tillfället dricker jag whey80 efter träning vilket innehåller mest protein och undrar om jag bör göra någon ändring för att få i mig kolhydrater?

Varför bör man, eller behöver inte, få i sig kolhydrater efter träning?

Kan även tillägga att jag tar kreatin och detta stycke fick min uppmärksamhet från den stora "kreatintråden" här på kolo.

" Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag. "

Kan någon försöka förklara för mig hur det hela hänger ihop och hur jag bör äta/dricka efter träning. Kan även lägga till att jag äter efter träning inom 1-2 timmar (dock mest proteinrik mat, ofta låga mängder kolhydrater).

Tack så mycket för svar på förhand!! :)

Mvh

Du är förvirrad eftersom det är olika saker som avses, som Grub säger. Ett enkelt sätt att se det är att proteinet behövs för att träningspasset du nyss avslutade ska ge dig så stor utdelning som möjligt medan kolhydraterna "behövs" för att nästa pass ska kunna utföras med hög(re) intensitet än vad som hade kunnat utföras utan kolhydrat. Om denna prestationsförbättring på sikt ger fördelar (sett till mängden muskelmassa) är så vitt jag vet inte påvisat, men det känns ju inuitivt ganska rimligt. Kolhydraterna behöver inte vara i pulverform. Det räcker med maten du äter när du kommer hem från gymmet, och så kan du ta kreatinet i samband med det.

vicarious
2011-08-25, 12:56
Varför vill man fylla på nytt glykogen direkt efter träning om den används under träning.. ? (förutsatt att man inte tränar igen samma dag)

Inför nästa träningspass givetvis.

Sheogorath
2011-08-25, 12:57
Varför vill man fylla på nytt glykogen direkt efter träning om den används under träning.. ? (förutsatt att man inte tränar igen samma dag)

Därför att inlagringen är som bäst när depåerna nyss blivit tömda.

OnMyWay
2011-08-25, 13:01
Ok, då fattar jag lite iaf. Hur lång tid efter träning fyller man bäst på glykogen?

Sniggel
2011-08-25, 14:07
Ok, då fattar jag lite iaf. Hur lång tid efter träning fyller man bäst på glykogen?

Direkt efter. Men inom en timme kan vara en bra riktlinje om man vill vara hyfsat optimal. Man ska inte behöva stressa (det är väldigt dumt om man vill ha ut maximalt av träningen) för att man tror att man får avsevärt bättre resultat av att få i sig kolhydrater efter 5 minuter jämfört med 50.
Det är säkert inte så stor skillnad på att vänta 2 timmar heller men inom 1 timme tycker jag nog de flesta kan klara av utan problem.

King Grub
2011-08-25, 14:36
Väntar man två timmar är glykogeninlagringens effektivitet nedreglerad med 50%.

Och även om det inte skulle påverka prestationsförmågan under nästa pass, säg om man skall aktivera dom musklerna igen först flera dagar senare, kan det gör stor skillnad på hur man känner sig efter passet, hur snabbt man känner sig pigg och fräsch igen.

I förrgår förmiddag tränade jag 48 set axlar och armar, direkt följt av 80 minuters hård konditionsträning. Hade jag inte fyllt på med kolhydrat så fort som möjligt efter passet, hade det dröjt mycket längre innan jag mådde bra igen. Har man däremot kört 10 set axlar eller varit ute och joggat en halvtimme kan det säkert kvitta.