handdator

Visa fullständig version : Krispigare smulpaj?


muchcup
2011-08-25, 10:57
Gjorde smulpaj på ett klassiskt vis igår (de recept som cirkulerar överallt), men jag hade för mig att det skulle bli mycket mer krispigt än det faktiskt blev. Jag blandade socker, mjöl och smör till en deg och sedan "klickade" jag ut det ovanpå blåbär (strödda med potatismjöl och socker). När det sedan tillagades i ugnen flöt mest degen ut och kändes kletig snarare än krispig.

Vad gör jag för fel? Nu använde jag blåbär, blir det kanske annorlunda om man gör på äpplen som inte innehåller lika mycket vätska? Jag tänkte om degen absorberar vätska från bären och således blir mer kletig.

*Edit* Det är den här ytan jag vill ha, http://www.spisa.nu/3.14923/recept/smulpaj-grundrecept/ , kan det enbart vara havregrynen i det där receptet som gör så himla stor skillnad? :S

grondahl
2011-08-25, 11:10
Rostade solrosfrön i smulpaj är gott och gör degen krispigare.

muchcup
2011-08-25, 11:26
Rostade solrosfrön i smulpaj är gott och gör degen krispigare.

Tack för tipset men jag tror inte riktigt de är det jag söker :)

Frantic
2011-08-25, 11:41
Smulpajen jag brukar göra blir alltid krisig och god.

http://www.smulpaj.se/appelpaj

Det där är receptet jag kör efter. Bilden som hör receptet till speglar inte resultatet.

HelenE
2011-08-25, 12:10
Ta havregryn istället för mjöl (alternativt 50/50)

muchcup
2011-08-25, 12:41
Smulpajen jag brukar göra blir alltid krisig och god.

http://www.smulpaj.se/appelpaj

Det där är receptet jag kör efter. Bilden som hör receptet till speglar inte resultatet.

Har du kört med just äpplen då eller även provat med blåbär?

1684_
2011-08-25, 13:11
krispigare? du menare inte sprödare? Tycker jag e iaf två olika saker.
Ett tips; ha i lite mer vetemjöl dock ej för mycket för att degen ska inte vara svintorr eller för kletig när du drar över den på pajen, bara så den e god att klämma och hålla i typ.
Och ha i havregryn också gärna.

Gurkyngel
2011-08-25, 15:21
Havregryn ger mer "krisp", jajamensan. Sen kan det också vara så att frukten ger ifrån sig vätska som pajjar degen lite. Detta går att avhjälpa genom att hälla på lite socker och potatismjöl på frukten, då håller sig saften där den ska vara :)

Mr.Sjöborg
2011-08-25, 16:13
Kör med råsocker, de för de mer krispigt. Annars vet jag att en polare hade ett recept på äppelpaj där man hade på en trögflytande smet innehållande bla sirap och havregryn...den blir väldigt krispig och lite knäck liknande

pazzion
2011-08-25, 19:46
Jag brukar köra 50/50 havregryn/mjöl, och sen spara en del av sockret eller alternativt bara ha ytterligare socker som jag strör på toppen (helst råsocker). När det kristalliseras i ugnen blir det riktigt bra!

machine gun
2011-08-25, 20:22
Vill minnas att jag har använt ströbröd i receptet vid något tillfälle, då blev det mer sprött. Mandelflarn kan ge fint krisp också. Och som sagt, havregryn.

För att undvika att bären vätskar sig, blandar du i potatismjöl och låter det stå och dra en stund innan du häller på smuldegen.

kimozabe
2011-08-26, 04:32
Min gumma brukar göra en som blir jävligt god och hård krispig yta.

Vetemjöl, socker och smör. Kommer inte ihåg exakt fördelning men blanda dem tre och lägg över bären/frukten. in i ugnen 200 grader tills det har fått fin färg, när du känner på den så ska den vara hård som en skorpa utan att vara brännd.

Rahf
2011-08-26, 06:31
Jag hajade till när jag läste "klickade ut...". Jag brukar knåda smeten/degen tills den blir smulig, nästan pulvrig. Sen fördelar man det jämnt över fyllningen. Vet med mig att mor min har socker över frukten innan smulorna åker på också.

+1 på följande alltså:

Lite mer mjöl.
Socker över frukt eller bär.
Arbeta degen lite mer.

1684_
2011-08-26, 18:19
[QUOTE=Rahf;5247873]Jag hajade till när jag läste "klickade ut...". Jag brukar knåda smeten/degen tills den blir smulig, nästan pulvrig. Sen fördelar man det jämnt över fyllningen. Vet med mig att mor min har socker över frukten innan smulorna åker på också.
/QUOTE]

tack du satte mina ord.