handdator

Visa fullständig version : 14 och vill börja bygga muskler, ge mig alla råd jag behöver!


Begginer
2011-08-25, 09:11
Tja, jag är "bara" 14, fyller 15 i Mars.
Kom i puberteten rätt tidigt ( i 12 års åldern ) och väger 51 kilo och jag vet att det är kanske lite lite underviktigt och har alltid haft lite komplex över det men mår jävligt bra fysiskt och tränar fotboll 2-3 gånger i veckan + ev. match på helgen.

Jag vägde ungefär 46-47 kilo i Juni men valde att börja med hemmaövningar så som armhävningar med tunga böcker i ryggsäckar osv osv..
Massa magövningar och rygg övningar har jag gjort oxå..
I Början av Augusti hade jag gått upp 4-5 kilo på allt hårdtränanade.
Jag ser lite skillnad men är fortfarande FÖR underviktig, jag äter som en gris och tränar styrketräning i mitt rum 3-4 gånger i veckan + fotboll och så vilar jag eftersom det är mycket viktigt att vila musklerna och äta mycket mycket..

Jag undrar nu, har jag gjort rätt?
Kan jag fortsätta såhär?
Blir det svårare att bygga muskler när man tränar fotboll samtidigt?
Jag har märkt stor skillnad på mina överarmar ( :) ) men mina handleder är så jävla smala, hur gör jag de "fetare".??

Självklart kommer jag inte träna med ryggsäckar och tunga föremål utan kommer spara money till vikter i 5-10 kg och önska mig grejer men min mamma är så jävla orolig för att jag tränar medans min pappa upp uppmuntrar mig.

Berätt allt vettigt så kommer jag lära mig snabbt.

lanzal
2011-08-25, 09:17
Ptja, ett gym borde du börja gå till om du är intresserad.

Tänk på att äta mycket protein när du äter, istället för att du kanske tar 60% pasta och 40% kött så ta 70% kött och 30% pasta istället osv, försök se till att du får i dig protein så dina muskler kan bygga på nåt.

Fotbollen kommer påverka dina resultat negativt ja, om ditt mål är att bli starkare och större, men tycker du fotboll är kul ska du självklart fortsätta med det.

Dina handleder vettefan, tror inte någon annan tänker på det ;P.

JohPz
2011-08-25, 09:30
Du är 14, fortsätt träna fotboll för bövelen. Kommer inte bli nån skillnad i praktiken vad gäller resultat.
Skit i köpa hem vikter och skaffa ett gymkort istället. Och fixa nån som visar vettiga övningar.
Fortsätt äta ordentligt.

Pjotor
2011-08-25, 09:35
1) Skaffa ett gymkort om du kan, ifall du inte har bra utrustning hemma.
2) Träna efter väl beprövade program, till exempel 5*5-varianter, Starting Strength, 5/3/1 eller något av dessa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
3) Bestäm dig för att träna ett visst antal gånger i veckan och håll dig till det. Hoppa inte över pass, utan kör hellre lättare/kortare om du är förkyld eller har ont om tid.
4) Tala med din mor om alla fördelar med träning. Läs och ge henne länkar till dessa inspirerande artiklar om träning för yngre: http://startingstrength.com/articles/young_strength_starr.pdf och http://startingstrength.com/articles/young_strength2_starr.pdf
5) Träna hela kroppen. Spelar du fotboll så blir du en snabbare sprinter om du också tränar ben. Däremot kanske du inte kan träna lika många set som om du inte tränade fotboll alls.
6) Ät gott om riktig mat och se till att få i dig mycket protein (kött, ägg, kyckling, fisk, keso). Lägg inte så mycket tankemöda på kosttillskott, utan spara pengarna till gymkortet eller egen utrustning. Det finns inga lagliga tillskott som gör stora skillnader. Alla lagliga tillskott kan ersättas med vanlig mat. Ligg lågt med sockrade produkter utom direkt före eller efter träning.
7) Träna balanserat. Om du tränar fem set bänkpress -- träna också fem set rodd under samma pass eller vecka. Då slipper du många träningsproblem.

Zorban
2011-08-25, 10:18
Bara för att förtydliga, du går INTE upp i vikt alls av att träna. Du går upp i vikt av att äta mer mat än du förbränner. Det träningen gör är att en större del av viktuppgången kommer bestå av muskler, istället för fett.

Begginer
2011-08-25, 10:33
Bara för att förtydliga, du går INTE upp i vikt alls av att träna. Du går upp i vikt av att äta mer mat än du förbränner. Det träningen gör är att en större del av viktuppgången kommer bestå av muskler, istället för fett.

Ja det vet jag.

HulkH
2011-08-25, 12:04
1) Skaffa ett gymkort om du kan, ifall du inte har bra utrustning hemma.
2) Träna efter väl beprövade program, till exempel 5*5-varianter, Starting Strength, 5/3/1 eller något av dessa: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
3) Bestäm dig för att träna ett visst antal gånger i veckan och håll dig till det. Hoppa inte över pass, utan kör hellre lättare/kortare om du är förkyld eller har ont om tid.
4) Tala med din mor om alla fördelar med träning. Läs och ge henne länkar till dessa inspirerande artiklar om träning för yngre: http://startingstrength.com/articles/young_strength_starr.pdf och http://startingstrength.com/articles/young_strength2_starr.pdf
5) Träna hela kroppen. Spelar du fotboll så blir du en snabbare sprinter om du också tränar ben. Däremot kanske du inte kan träna lika många set som om du inte tränade fotboll alls.
6) Ät gott om riktig mat och se till att få i dig mycket protein (kött, ägg, kyckling, fisk, keso). Lägg inte så mycket tankemöda på kosttillskott, utan spara pengarna till gymkortet eller egen utrustning. Det finns inga lagliga tillskott som gör stora skillnader. Alla lagliga tillskott kan ersättas med vanlig mat. Ligg lågt med sockrade produkter utom direkt före eller efter träning.
7) Träna balanserat. Om du tränar fem set bänkpress -- träna också fem set rodd under samma pass eller vecka. Då slipper du många träningsproblem.

Kunde inte skrivit det bättre själv.

Tänk också på att träna för det är kul så du inte tappar gnistan för tidigt.
Lycka till! :)

OnMyWay
2011-08-25, 13:08
3) Bestäm dig för att träna ett visst antal gånger i veckan och håll dig till det. Hoppa inte över pass, utan kör hellre lättare/kortare om du är förkyld eller har ont om tid.

KAOZ? Förfan man ska ju inte träna alls när man är förkyld..

Sundqvist
2011-08-25, 13:13
KAOZ? Förfan man ska ju inte träna alls när man är förkyld..

Varför inte? det är upp till var och en och bestämma om man klarar av att träna, jag tränar trots förkylning, det är inte mycket som hindrar mig från att träna.. Men som pjotor säger, lättare/kortare pass =) All träningen är bättre än ingen träning =)

OnMyWay
2011-08-25, 13:17
Är det inte under förkylning man kan fucka upp hjärtat / halsen då man tränar hårt? Har alltid hört det iaf.

fiskebulle
2011-08-25, 13:28
Feber.