handdator

Visa fullständig version : ”60-80 procent av stjärnorna tar något” Doping!


Explosiven
2011-08-25, 09:06
"När du ser på ett 100-meterslopp, mäns eller kvinnors på OS eller VM, så tror jag att majoriteten av finalisterna har använt någon prestationshöjande substans eller metod under det gångna året för att förbereda sig inför den finalen.

Hur många av de tio främsta i varje friidrottsgren är rena?

– Jag får göra någon sorts överslagsräkning, men jag skulle säga någonstans mellan 20 och 40 procent. Minst 60-80 procent har använt något. Det är bara min åsikt, men jag har mycket erfarenhet. Jag har gjort det här i mer än 25 år och har jobbat med många världsklassidrottare. Jag har lärt mig en del genom åren." Victor Conte, grundare till Balcolaboratoriet.

Länk till resten av artikeln. (http://www.aftonbladet.se/sportbladet/friidrott/article13521795.ab)

Jag tror precis som honom att de flesta i världstoppen är dopade.

Vad tror ni?

King Grub
2011-08-25, 09:07
Givetvis.

Nitrometan
2011-08-25, 09:11
Nu vill jag av principiella skäl inte klicka på AB-länkar.

Kan nån säga vem det är som uttalar sig?

The Draf
2011-08-25, 09:13
Tråd låst :)

I ärlighetens namn så är väl ökad möjlighet att lyckas med sitt yrke den enda anledningen till att riskera sin hälsa. Fåfänga som att se bra ut på stranden(vilken anledningen till varför de flesta preppar) kommer rätt långt ner på listan.

Explosiven
2011-08-25, 09:14
Nu vill jag av principiella skäl inte klicka på AB-länkar.

Kan nån säga vem det är som uttalar sig?

Sorry. Skulle givetvis ha vart med i första posten.

Balcolaboratoriets grundare Victor Conte.

SiSenior
2011-08-25, 09:14
Han har säkert rätt.

Nu vill jag av principiella skäl inte klicka på AB-länkar.

Kan nån säga vem det är som uttalar sig?

Victor Conte.

Nitrometan
2011-08-25, 09:18
Sorry. Skulle givetvis ha vart med i första posten.

Balcolaboratoriets grundare Victor Conte.

Men han åkte ju dit för att en snubbe skvallrade på honom?

Då kan man tänka sig att han har ett intresse av att svärta ner de aktiva.

Dessutom brukar de som håller på med doping alltid säga att "alla andra använder också prepp".

Han har ju varit inblandad i dopingbranschen i många år och sett den, det är klart att han tror att alla använder...

Därmed inte sagt att han inte har rätt, jag menar bara att man ska betänka vilken källan är.

tano
2011-08-25, 09:36
Men han åkte ju dit för att en snubbe skvallrade på honom?

Då kan man tänka sig att han har ett intresse av att svärta ner de aktiva.

Dessutom brukar de som håller på med doping alltid säga att "alla andra använder också prepp".

Han har ju varit inblandad i dopingbranschen i många år och sett den, det är klart att han tror att alla använder...

Därmed inte sagt att han inte har rätt, jag menar bara att man ska betänka vilken källan är.

Tänkte samma sak när jag började läsa artikeln tidigare, men ändrade mig delvis när jag läst den. Det han väl säger känns ganska nyanserat, så långt man nu kan tolka en intervju. Han gav även lite information som jag tyckte var intressant.
Förövrigt borde du nog läsa intervjun om du vill kunna diskutera den på ett korrekt sätt.

LadyG
2011-08-25, 09:44
Dagarna före friidrotts-VM ger Conte en intervju till Sportbladet. Efter fängelsestraff och husarrest jobbar han återigen med ett par toppidrottare, men framför allt vill han använda sin erfarenhet för att få sporten renare.

För just nu är det fullt av skit, menar han.

– När du ser på ett 100-meterslopp, mäns eller kvinnors på OS eller VM, så tror jag att majoriteten av finalisterna har använt någon prestationshöjande substans eller metod under det gångna året för att förbereda sig inför den finalen.

Hur många av de tio främsta i varje friidrottsgren är rena?

– Jag får göra någon sorts överslagsräkning, men jag skulle säga någonstans mellan 20 och 40 procent. Minst 60-80 procent har använt något. Det är bara min åsikt, men jag har mycket erfarenhet. Jag har gjort det här i mer än 25 år och har jobbat med många världsklassidrottare. Jag har lärt mig en del genom åren.

Vad tänker du om Usain Bolt?

– Jag har grova misstankar om Usain Bolt. Det grundar sig främst på utvecklingen av hans personbästa. På 100 meter hade han sprungit 10,03, sedan springer han på 9,69 och senare på 9,58. På 200 meter var hans förra rekord 19,79, sedan förbättrade han sig fyra-fem meter till 19,30 och slutligen ner till 19,19. Jag känner inte till någon som gjort något liknande. Du måste se till sammanhanget. Om han hade kommit från ett land som utanför tävlingarna hade slumpvisa tester på jamicansk mark så skulle jag vara mindre misstänksam än vad jag är nu när han kommer från en kultur som inte har något antidopnings-program. Så det är inte nödvändigtvis hans fel, du kan inte lasta honom och han bestämmer inte om landet ska ha en antidopningsbyrå eller inte, men det får mig att se på hans prestationer med mer misstänksamma ögon.

Men han var juniorvärldsmästare 2001, som 15-åring.

– Alla har sett honom som en talang sedan han deltog i ungdomstävlingarna. Året före OS i Peking besegrades han av Tyson Gay. Han fick smisk och visade ingenting 2007 som var i närheten av vad han visade 2008. Det finns en naturlig utveckling, om han hade förbättrat sig omkring en tiondel per säsong, som idrottsmän normalt gör. En tio-blankt-kille kan gå ner till 9,90 och sedan till 9,85, men han går inte från 10,03 till att spexande och avstannande nå 9,69. Det behövs en undersökning! Finns inget anmärkningsvärt där, allt blir transparent och vi får reda på när han testades och vad han testades för, så... ja, det vore bra. Om vi lägger korten på bordet får han mer trovärdighet.


Han låter faktiskt som om han tänkt över det och vet vad han pratar om, inte "surt sa räven"-grinig utan påläst och kunnig.

Han är dessutom lite smårolig:
Från en fuskares synpunkt: när är bästa tiden att dopa sig?

– Effekterna från anabola steroider verkar väldigt länge, så idrottare brukar köra intensiv träning med vikter förenat med anabola steroider under försäsongen. För en friidrottare är det i oktober, november och december. Basen av explosivitet gagnar dem hela den kommande säsongen, vilket gör att tester under tävlingar inte kommer åt dopning på riktigt. Det är mer som IQ-test, för du måste vara duktigt korkad om du visar dig på en tävling och testar positivt. Till OS kommer 11 000 aktiva och de säger ”åh, vi gjorde 5 000 tester och upptäckte sex personer”. Ja, men vad trodde ni? Ett föranmält test är ett slöseri av tid och pengar.


Artikeln är faktiskt i sin helhet intressant.

Nitrometan
2011-08-25, 09:54
Förövrigt borde du nog läsa intervjun om du vill kunna diskutera den på ett korrekt sätt.
Ja, det borde jag. Men jag vägrer befatta mig med AB.

Här finns en intervju med honom (publicerad i januari): http://www.athleticsnation.com/2011/1/29/1963987/all-i-gotta-say-is-wow


Sen hittade jag en intervju på "Ask Men" där han diskuterar doping i friidrott, baseboll och andra sporter...

Han kan sina saker, men han har bara sett den ena sidan.

Nitrometan
2011-08-25, 09:56
Men då låter det som en omarbetning av intervjun på "AskMen" som gjordes innan Tour de France. Han säger precis samma saker där.

Börje H
2011-08-25, 10:18
Jag tror precis som honom att de flesta i världstoppen är dopade.

Vad tror ni?

Nu har man ju, helt utan insikt, ingen större pondus att tycka eller tro egentligen någonting. Dock är det ju intressant att höra åsikterna hos en som Conte. Peronligen skulle jag inte bli helt överraskad om det han säger om friidrotten stämmer.

"När jag mötte Kelli White (amerikansk sprinter som tog hjälp av Balco, tog dubbla VM-guld 2003, fälldes för dopning och blev av med medaljerna) hade hon ett personbästa på 11,19. 30 dagar efter att hon tog "The clear" (namnet på den anabola sterioden som Balco försåg idrottarna med) sprang hon på 10,99. Det var 2001, och 2003 var hade hon förbättrat sig till 10,85. Vi höll ett sofistikerat program med minst sju olika prestationshöjande medel till en person som förstod sprint och hade ett helt team i ryggen. Därför använder jag hennes tider som riktmärke."

Att man dock skulle kunna överföra hans resonemang i många andra sammanhang är jag nog mer tveksam till. Som synes så behövs det ordentliga resurser, både ekonomsikt och kunskapsmässigt, för att kunna fuska under en längre tid. Och bevisligen så funkar inte detta heller i all evighet.

spoonchest
2011-08-25, 10:30
Vad menar han med "prestationshöjande metod" ?

filmjölk
2011-08-25, 10:45
Ganska tufft att kunna hävda sig och kvalificera sig för de där 20-40%:en rena. De kanske skulle överväga att dopa sig lite de med? Det är ju ändå elitidrott och feta sponsorpengar i potten, det kan vara läge att omvärdera sin moral.

Nitrometan
2011-08-25, 11:27
...feta sponsorpengar i potten.
Sen finns det sponsoravtal som kräver pengarna tillbaka om den tävlande skulle åka fast.

Deceiver85
2011-08-25, 11:39
Endast 60-80%? Trodde det låg mer runt 80-90%.

Loke
2011-08-25, 11:40
Endast 60-80%? Trodde det låg mer runt 80-90%.

+1

Kul att någon väldigt insatt har en så pass positiv bild av sporten.

130kg finsk sisu
2011-08-25, 11:41
För mej betyder det oerhört mycket att en man som tokdopat sina adepter ändå erkänner att 20-40% är rena! Härligt!

Mvh världsmästare REN

King Grub
2011-08-25, 11:43
Det "erkänner" han inte. Minst 80% kan vara 100%. Hade han menat det du säger, hade han sagt "upp till 60-80% har använt" eller liknande.

130kg finsk sisu
2011-08-25, 11:49
Räcker för mej om det så är 99%. Har man talangen och dediktation kan man bli bäst.

King Grub
2011-08-25, 11:53
Nja, har du 100 idrottsmän med lika bra genetiska förutsättningar och som sköter sin träning lika bra, kommer den där 1% rene idrottsmannen sist. Den som dopar sig mest och bäst vinner.

HulkH
2011-08-25, 12:19
Beror nog rätt mycket på vilken sport det är, men tvivlar inte på att inom vissa sporter så är 60%, kanske upp emot 80-90% dopade.

Börje H
2011-08-25, 12:33
+1

Kul att någon väldigt insatt har en så pass positiv bild av sporten.

Beror nog rätt mycket på vilken sport det är, men tvivlar inte på att inom vissa sporter så är 60%, kanske upp emot 80-90% dopade.

Nu var det friidrotten som var den aktuella.

Drfg
2011-08-25, 13:03
Nu var det friidrotten som var den aktuella.

Skiljer sig nog rejält mellan de olika grenarna där också.

Börje H
2011-08-25, 13:08
Skiljer sig nog rejält mellan de olika grenarna där också.

Absolut är det nog så. Lite tvetydigt vad han menar. Den insyn han hade torde ju vara främst i sprint/hoppsammanhang?

tano
2011-08-25, 13:29
Och bevisligen så funkar inte detta heller i all evighet.

Fast Marion Jones åkte ju aldrig fast. Vad som krävdes för att få hennes erkännande var ju en herrans massa polisarbete och att hennes gamle tränare ville sätta dit henne genom att skicka in en gammal spruta.

Men jag håller med i sak. För att inte åka fast krävs nog stora resurser och planering, speciellt om man ska dopa sig på hög nivå. Kanske inte för de som är i början av sina karriärer, om de nu inte blir testade lika hårt.

Sedan är man från t.ex. Jamaica utan ett eget antidopingprogram kan de såklart komma undan mycket lättare (som Conte säger). Skulle det verkligen förvåna särskilt mycket om Jamaica faktiskt hade gjort upp en doping plan från regeringsnivå? Det går ju bara gissa att landet tjänar rejält på den uppmärksamhet man får av att vara världens bästa sprint nation, när man också är ett så litet land. Och denna flytt till första positionen kom så plötsligt, det är egentligen konstigt att det inte varit mer ifrågasättande hur alla deras aktiva kunde bli så mycket bättre samtidigt. Men mycket bygger nog på att man vill och hoppas att de ska vara rena. (sedan är ju frågan ändå om 60% av alla andra sprinters också är dopade så är ju Jamaica trots allt "naturligt" bättre, om de nu inte har uppfunnit någon superdrog...)

L-Sami
2011-08-25, 13:38
Om Bolt

"Om han hade kommit från ett land som utanför tävlingarna hade slumpvisa tester på jamicansk mark så skulle jag vara mindre misstänksam än vad jag är nu när han kommer från en kultur som inte har något antidopnings-program."

Det förklarar ju en del om jamaikanska sprinters.

"Idrottarna beräknar oddsen för att kontrollanterna ska komma tillbaka inom en tvåveckorsperiod under försäsongen till omkring 25–1, så du kan gömma dig och träna intensivt med anabola steroider."

"Då får du ännu ett missat test. Reglerna tillåter att du förklarar dig inför en skiljedomstol, så då kan de inte komma tillbaka under 30 dagar, vilket innebär att om du ska på OS eller VM så kan du få ett par cykler med steroider under västen genom att ta två missade tester."

För övrigt intressant hur eliten kan gå tillväga för att inte pissa positivt. Det kan väl relateras till andra idrotter också.

Tricklew
2011-08-25, 13:49
(sedan är ju frågan ändå om 60% av alla andra sprinters också är dopade så är ju Jamaica trots allt "naturligt" bättre, om de nu inte har uppfunnit någon superdrog...)

Det kan ju också förklaras med precis det som Conte nämner? Om det är enklare att effektivt dopa sig i ett land så är det en rätt så betydelsefull fördel.

Jag har svårt att se att jamaikanska män/kvinnor rent genetisk har en betydelsefull fördel gentemot resten av världen. Jag kan har fel här dock.

Loke
2011-08-25, 13:51
Nu var det friidrotten som var den aktuella.

Ja, vad trodde du jag menade?

Börje H
2011-08-25, 14:00
Ja, vad trodde du jag menade?

Jag tog för givet att det var just det du menade i motsats till HulkH´s inlägg. Nu kan det ju iof vara så att HulkH menade olika sporter inom friidrotten.

Andreas Guiance
2011-08-25, 14:02
Nja, har du 100 idrottsmän med lika bra genetiska förutsättningar och som sköter sin träning lika bra, kommer den där 1% rene idrottsmannen sist. Den som dopar sig mest och bäst vinner.

Som tur är existerar inte 100 sådana idrottsmän;) Men håller naturligtvis med dig.

Mer på samma tema:
http://www.t-nation.com/free_online_article/sex_news_sports_funny/rocket_scientist_an_interview_with_charlie_francis

rooz
2011-08-25, 14:27
T: Would the average person out there watching the Olympics on TV be really shocked if they knew what all went on behind the scenes?


CF: Yes, but only here in North America. In Europe, of course, they all know because they grew up in an athletic environment and participated in it in school. The irony is that once you really know the total scope of the doping, then rather than thinking that all is not as it appears, you realize that everything is at it appears. First is first, second is second etc?
Ehh, va?

Tror dom flesta skulle sätta kaffet i vrångstrupen om det visade sig att Kalla, Ferry M.F.L var dopade:confused:

Tricklew
2011-08-25, 14:29
Ehh, va?

Tror dom flesta skulle sätta kaffet i vrångstrupen om det visade sig att Kalla, Ferry M.F.L var dopade:confused:

När Amerikaner i sportsammanhang talar om Europa, så menar dom ofta Östeuropa, samma sak när de diskuterar schack.

Ukraina, ryssland och andra delar av forna Sovjet.

Europa är för stort, och har för varierande kulturer för att hans svepande generalisering ska stämma i hela Europa.

Andreas Guiance
2011-08-25, 14:40
Sedan är det ju dessutom en enkel grej att dra till med för att det ska verka som att man har rätt. "Höhö det är bara här alla är så blåögda...om ni någon gång hade varit utomlands skulle ni veta att alla håller med mig!"

Eddie Vedder
2011-08-25, 14:47
När det gäller fotboll är jag fullständigt övertygad om att grekerna var så dopade så att det nästan rann ur öronen när de vann EM. Vad skulle annars förklara att ett landslag helt plötsligt, out of the blue, orkar springa kopiöst mycket mer än alla andra lag med världsspelare av den absoluta toppen? Landets friidrottsskandal som sedan följde under deras eget OS samma år gjorde ju inte mina misstankar mindre direkt.

qwerty1
2011-08-25, 15:00
Sen är det svårt att göra mål på ex Grekland om man har 9 st backar och 2 forwards. Att man sen gör sina mål på fasta situationer är ju bra. Tycker du ska lugna dig lite med vad du säger!

Eddie Vedder
2011-08-25, 15:04
Sen är det svårt att göra mål på ex Grekland om man har 9 st backar och 2 forwards. Att man sen gör sina mål på fasta situationer är ju bra. Tycker du ska lugna dig lite med vad du säger!

På en köttmursstrategi kanske man kan hålla sig kvar i en serie om man är ett av de sämsta lagen, men den tar en inte till EM-guld. Visst kanske de hade extremt mycket bättre kondition än alla andra, men det tvivlar jag på.

Andreas Guiance
2011-08-25, 15:13
Jag ansluter mig gärna till Grek-teorin – de stal vårt guld!:D

Loke
2011-08-25, 16:21
Jag tog för givet att det var just det du menade i motsats till HulkH´s inlägg. Nu kan det ju iof vara så att HulkH menade olika sporter inom friidrotten.

Aha :)

jesse
2011-08-25, 16:49
Jag ansluter mig gärna till Grek-teorin – de stal vårt guld!:D

Sluta gnälla ni har fått tillräckligt sedan dess :D

HulkH
2011-08-25, 17:10
Jag tog för givet att det var just det du menade i motsats till HulkH´s inlägg. Nu kan det ju iof vara så att HulkH menade olika sporter inom friidrotten.

Menade de olika grenerna, ursäkta att jag uttryckte mig dåligt.

polka_griis
2011-08-25, 17:52
Jag antar att det finns preparat som inte går att spåra/inte syns på tester så tror definitivt att det är vanligt förekommande bland elitatleter, jag menar varför skulle man inte när man har så mycket att vinna?

Andreas Guiance
2011-08-25, 18:03
Sluta gnälla ni har fått tillräckligt sedan dess :D

Jag är så van vid att vi alltid förlorar – har inte hunnit vänja mig av vid gnället än:D

Fartman
2011-08-25, 18:03
Överaskande bra artikel, han lyfter fram en hel del saker som det känns svårt att bara vifta bort sådär. Tex hans exempel om hur tester osv är upplagda och hur man kan gå tillväga för att minimera risken för upptäckt..

Krogbyggaren
2011-08-25, 19:19
Jag tror det var King Grub som skrev något i stil med ''Givetivs är prosen dopade, det finns liksom inget att diskutera'' i någon byggartråd. Nu vill jag säga samma sak.

stridis
2011-08-25, 19:40
Jag tror det var King Grub som skrev något i stil med ''Givetivs är prosen dopade, det finns liksom inget att diskutera'' i någon byggartråd. Nu vill jag säga samma sak.

Lite skillnad är det. När det gäller bb-proffsen ser man med blotta ögat att det inte är naturliga kroppar- sådant går inte att uppnå ren. När det gäller friidrottare så är det idrottsprestationerna som känns omänskliga- men å andra sidan så är de ju världens bästa. Men i de fall där det dyker upp folk från ingenstans som leker med världseliten så känns det ju mycket suspekt.

Krogbyggaren
2011-08-25, 19:58
Lite skillnad är det. När det gäller bb-proffsen ser man med blotta ögat att det inte är naturliga kroppar- sådant går inte att uppnå ren. När det gäller friidrottare så är det idrottsprestationerna som känns omänskliga- men å andra sidan så är de ju världens bästa. Men i de fall där det dyker upp folk från ingenstans som leker med världseliten så känns det ju mycket suspekt.


Ja det är skillnad men vi pratar om kampen mellan de bästa i världen.
Allt kommer användas för att vinna om det hjälper dig i den sport du valt att dedikera ditt liv till. Tror inte en sekund att världseliten i riktigt fysika sporter är rena.


Alla Atleter, även Coleman, M Samuelsson osv är 100% rena tills de finns legitima bevis som säger motsatsen.

vespa
2011-08-25, 20:28
Endast 60-80%? Trodde det låg mer runt 80-90%.
Jag tror på 100% (finalerna i OS och VM)

Krogbyggaren
2011-08-25, 20:39
Jag tror på 100% (finalerna i OS och VM)

Kan gå så långt och säga att jag håller med.

cero
2011-08-25, 20:44
Ganska logiskt att personer som valt att dedikera hela sina liv för att uppnå något inom en sport inte tvekar till att ta prestationshöjande preparat. Räcker ju egentligen att ett par stycken ska börja, för att resten ska vara tvugna att hänga med för att spela på lika villkor.

Man and Machine
2011-08-25, 21:12
Jag är nog helt för naiv som vill tro att de allra flesta som tävlar är rena. Dagen det inte är så slänger jag min tv.

När det gäller fotboll är jag fullständigt övertygad om att grekerna var så dopade så att det nästan rann ur öronen när de vann EM. Vad skulle annars förklara att ett landslag helt plötsligt, out of the blue, orkar springa kopiöst mycket mer än alla andra lag med världsspelare av den absoluta toppen? Landets friidrottsskandal som sedan följde under deras eget OS samma år gjorde ju inte mina misstankar mindre direkt.

Har du sett någon statistik på det eller är det bara en egen iaktagelse?

Rahf
2011-08-25, 21:18
Jag är nog helt för naiv som vill tro att de allra flesta som tävlar är rena. Dagen det inte är så slänger jag min tv.



Har du sett någon statistik på det eller är det bara en egen iaktagelse?

Det är samma sak som om en atlet i vilken given sport som helst helt plötsligt skulle börja prestera mycket bättre. Detta inom en tidsram som inkluderar stora tävlingar. Oftast brukar man höra om atleter som skadat sig, kommit tillbaka från skador osv. Men sällan ser man utan misstanke på någon som förbättrat sina tider på löpning helt tvärt.

vespa
2011-08-25, 21:18
Idrott är inte rättvist, spelar ingen roll om det dopas eller ej.

Det idrottsliga problemet är egentligen inte dopning, problemet är att man infört en regel som man inte kan kontrollera.

dupper
2011-08-25, 21:36
Har du sett någon statistik på det eller är det bara en egen iaktagelse?

Vad ska han ha statistik på? Han säger ju att det är vad han TROR.

bigtraps
2011-08-25, 21:39
En sak är i alla fall säker. Användningen av AAS främst på den kvinnliga sidan är numera betydligt begränsad än tidigare.
Man har troligen inte hittat någon fullgod ersättare, annars skulle tex kast och sprintrekorden på damsidan vara raderade.

Tittar man på rekordutvecklingen på dam och herrsidan ser man en klar skillnad

Man and Machine
2011-08-25, 21:41
Det är samma sak som om en atlet i vilken given sport som helst helt plötsligt skulle börja prestera mycket bättre. Detta inom en tidsram som inkluderar stora tävlingar. Oftast brukar man höra om atleter som skadat sig, kommit tillbaka från skador osv. Men sällan ser man utan misstanke på någon som förbättrat sina tider på löpning helt tvärt.

Jo, det är klart att okända atleter som blir konkurrenskraftiga på nolltid väcker misstankar. Jag var bara nyriken på om han sett någon statistik på det.

Manta
2011-08-25, 23:56
När det gäller fotboll är jag fullständigt övertygad om att grekerna var så dopade så att det nästan rann ur öronen när de vann EM. Vad skulle annars förklara att ett landslag helt plötsligt, out of the blue, orkar springa kopiöst mycket mer än alla andra lag med världsspelare av den absoluta toppen? Landets friidrottsskandal som sedan följde under deras eget OS samma år gjorde ju inte mina misstankar mindre direkt.

Fast det finns ju ett antal nationer som har "överpresterat" i de senaste stora turneringarna, t ex Sydkorea, Australien och Ryssland (vad har de tre gemensamt? ;) ) utan lag med spelare i världseliten, på att mer eller mindre springa omkull motsåndet. Jag tror vi måste ta i beaktning att världseliten i fotboll helt enkelt inte är så vältränade när det gäller kondition som vi tror, eller iaf som de kunde vara.

dobarj3
2011-08-26, 00:00
En sak dem har gemensamt är väl tränaren?

bigtraps
2011-08-26, 05:33
Kommer ihåg ett litet land i norra europa som överpresterade i ett mästerskap på 90 talet:)

Manta
2011-08-26, 05:44
Kommer ihåg ett litet land i norra europa som överpresterade i ett mästerskap på 90 talet:)

Antar att du syftar på Danmark -92?

Sverker
2011-08-26, 06:01
Ganska logiskt att personer som valt att dedikera hela sina liv för att uppnå något inom en sport inte tvekar till att ta prestationshöjande preparat. Räcker ju egentligen att ett par stycken ska börja, för att resten ska vara tvungna att hänga med för att spela på lika villkor.

Det är därför det finns dopningskontroller. Det är därför eliten hela tiden är tvungna att uppge var de befinner sig för att kunna lämna dopningsprov utanför tävling.

Meningen är att alla ska tävla på lika villkor.



Men här på Kolozzeum blir det ett herrans liv så fort någon annan fastnar i garnen. Stämmer man inte i bäcken kommer flodvågen av dopade var omöjlig att stoppa. Följderna blir att vi tappar intresset för sporten eftersom man kan köpa sina resultat. Sponsorerna vill inte förknippas med dopning och drar undan sina pengar osv, osv.

Eddie Vedder
2011-08-26, 08:57
Fast det finns ju ett antal nationer som har "överpresterat" i de senaste stora turneringarna, t ex Sydkorea, Australien och Ryssland (vad har de tre gemensamt? ;) ) utan lag med spelare i världseliten, på att mer eller mindre springa omkull motsåndet. Jag tror vi måste ta i beaktning att världseliten i fotboll helt enkelt inte är så vältränade när det gäller kondition som vi tror, eller iaf som de kunde vara.

Oavsett om så är fallet fattar jag inte vad som plötsligt skulle ge grekerna den konditionen. De borde väl hålla samma (eller, mer troligt, sämre) nivå än de absolut bästa i världen. Sydkorea blev ju tilldömda sin framgång i princip, varken Australien eller Ryssland har väl gjort något liknande som Grekland? Att man går lite längre än väntat är inte samma sak som att vinna.

Sponsorerna vill inte förknippas med dopning och drar undan sina pengar osv, osv.

Jag tvivlar starkt på att de är direkta dopingmotståndare. De vill sponsra den som springer snabbast, hoppar, högst, lyfter yngst etc. Sedan är det väl antagligen det självklara spelet för gallerian att man är emot fusk och att de kanske överger den som torskar dit. Men om idrottaren bara undviker att ertappas skiter de nog i hur mycket vederbörande kurar om det bara ger resultaten de vill ha.

Allt är okej som inte syns helt enkelt.

agazza
2011-08-26, 09:25
alla i toppen i princip alla sporter gör/har hållit på med tveksamma saker, är min princip. Annars skulle vi inte slå rekord efter rekord.

Nitrometan
2011-08-26, 09:42
alla i toppen i princip alla sporter gör/har hållit på med tveksamma saker, är min princip. Annars skulle vi inte slå rekord efter rekord.

Menar du att de som slår rekord är dopade?

T.ex. när Hirvis och Jamroz har slagit världsrekord i bänkpress?

rooz
2011-08-26, 09:44
Menar du att de som slår rekord är dopade?

T.ex. när Hirvis och Jamroz har slagit världsrekord i bänkpress?

Sluta nu, klart det finns undantag..

agazza
2011-08-26, 10:18
Förändringar i regelverk och nya sportrelaterade produkter kan ju givetvis leda till bättre resultat också.

Nitrometan
2011-08-26, 11:20
Sluta nu, klart det finns undantag..
Jo. Men jag gillar inte när man gör så kategoriska uttalanden och hänger ut folk.

Han sa alla i toppen i alla sporter - det lämnar inte så stort utrymme för undantag.

Varför skulle svenskar vara undantag när han säger så?

Svenskar har slagit världsrekord i t.ex. simning iår - är de också undantag?




Men visst. Jag slutar.

King Grub
2011-08-26, 11:21
Att tro att svenskar i allmänhet skulle utgöra något undantag är bara naivt.

Nitrometan
2011-08-26, 11:23
Att tro att svenskar i allmänhet skulle utgöra något undantag är bara naivt.

Inte mer undantag än andra. Iaf inte baserat på nationalitet.

filmjölk
2011-08-26, 11:56
Att tro att svenskar i allmänhet skulle utgöra något undantag är bara naivt.

Vilka andra länder än Sverige sätter dit sina egna stjärnor i "inhemska överraskningstester"?

Jag tror att vi är ett undantag. kolla på våra meriterade styrkelyftare (Jag säger inte att de garanterat är rena), vissa av dem jagas med blåslampa. Som exempel; Jörgen Ljungberg, hade han vart något annat än Svensk hade han aldrig åkt dit på det sättet.

Andreas Guiance
2011-08-26, 11:58
Sydkorea blev ju tilldömda sin framgång i princip

Hear hear!

On topic: Det finns två faktorer som jag menar gör att man har bättre chanser att kunna klara sig helt ren inom en sport..

1. Hur liten är sporten?
I en liten sport behöver det inte finnas så mycket talang samlad att man måste dopa sig för att vinna. Det finns många som springer, det finns färre som spelar curling.

2. Hur tekniskt komplex är sporten?
Ju mer teknik som är involverad, desto större möjligheter har man att kompensera för ett fysiskt underläge. Det är mindre fördel att dopa sig i golf än i cykling.

Manta
2011-08-26, 12:07
Oavsett om så är fallet fattar jag inte vad som plötsligt skulle ge grekerna den konditionen. De borde väl hålla samma (eller, mer troligt, sämre) nivå än de absolut bästa i världen. Sydkorea blev ju tilldömda sin framgång i princip, varken Australien eller Ryssland har väl gjort något liknande som Grekland? Att man går lite längre än väntat är inte samma sak som att vinna.

Visst har du flera poänger där och jag säger varken bu eller bä när det gäller Greklands EM-lag och dopining, helt ärligt har jag aldrig tänkt i de banorna, kanske för att det inte är något som ofta nämns i fotbollssammanhang. Fast om vi ska göra det tycker jag att Ryssland 08 måste funderas över, vafan kommer ni ihåg hur de jävlarna sprang? Och Ryssland ffs!

kalaskonrad
2011-08-26, 12:50
Men han åkte ju dit för att en snubbe skvallrade på honom?

Då kan man tänka sig att han har ett intresse av att svärta ner de aktiva.

Dessutom brukar de som håller på med doping alltid säga att "alla andra använder också prepp".

Han har ju varit inblandad i dopingbranschen i många år och sett den, det är klart att han tror att alla använder...

Därmed inte sagt att han inte har rätt, jag menar bara att man ska betänka vilken källan är.

Ibland måste man vara/ha varit inne i det själv för att verkligen se hur verkligheten ser ut, man har erfarenheten och vad man egentligen ska leta efter för att upptäcka det. Precis likadant med droger, vilken missbrukare som helst upptäcker på sekunden vilka andra det är som "brukar", jag tror Conte är en jävligt relevant källa faktiskt!

Doctor Snuggles
2011-08-26, 13:08
Ibland måste man vara/ha varit inne i det själv för att verkligen se hur verkligheten ser ut, man har erfarenheten och vad man egentligen ska leta efter för att upptäcka det. Precis likadant med droger, vilken missbrukare som helst upptäcker på sekunden vilka andra det är som "brukar", jag tror Conte är en jävligt relevant källa faktiskt!

Nja, missbrukare tenderar snarare att tro att alla andra brukar.

tp_88
2011-08-26, 13:09
Menar du att de som slår rekord är dopade?

T.ex. när Hirvis och Jamroz har slagit världsrekord i bänkpress?
Styrkelyft är en väldigt liten sport, och dessutom finns det ett antal uppsättningar "världsrekord".

Självfallet blir det lättare att sätta IPF WR i bänkpress än att springa 9,57 på 100m.

EDIT: Agazza sa faktiskt inte heller "alla sporter", utan "i princip alla sporter".

L-Sami
2011-08-26, 14:16
Visst har du flera poänger där och jag säger varken bu eller bä när det gäller Greklands EM-lag och dopining, helt ärligt har jag aldrig tänkt i de banorna, kanske för att det inte är något som ofta nämns i fotbollssammanhang. Fast om vi ska göra det tycker jag att Ryssland 08 måste funderas över, vafan kommer ni ihåg hur de jävlarna sprang? Och Ryssland ffs!

Ryssarna vann hockey VM 2008 och European Song Contest också :D Basket-EM året innan, de var heta kring 2007/2008. Den ryska satsningen.

Jokester
2011-08-26, 14:20
Ryssarna vann hockey VM 2008 och European Song Contest också :D Basket-EM året innan, de var heta kring 2007/2008. Den ryska satsningen.

De stod även som värd för både Champions Leauge finalen och Ishockey VM under perioden 2007/2008. Ryska oljepengar.

Eddie Vedder
2011-08-26, 14:27
En sak jag funderar lite över är ju att han nämner hur de gick till väga för länge sedan med den periodiserade träningen och tävlingssäsongen. Men nu tävlar de ju året runt. Borde inte testningen pågå även under inomhussäsong?

Nitrometan
2011-08-26, 16:26
En sak jag funderar lite över är ju att han nämner hur de gick till väga för länge sedan med den periodiserade träningen och tävlingssäsongen. Men nu tävlar de ju året runt. Borde inte testningen pågå även under inomhussäsong?

Jo, och dessutom testas de idrottsmän/-kvinnor som tävlar på de stora galorna (och EM/VM m.m.) även under resten av året eller t.ex. om de är skadade och inte tävlar.