handdator

Visa fullständig version : Kissekatterna har astma? Hjälp


jikajd
2011-08-25, 09:01
Hej kattvänner

Syster har två katter, dom är syskon och ca 8 månader unga. Hon fick dom när dom var ca 4 månader. Ganska tidigt (någon vecka senare?) märkte hon att efter hon lekt med dom, jaga snören och sådant, så flämtade dom med öppen mun och tungan ut. För någon dag sedan och även vid något tillfälle tidigare har en av katterna även hostat. Min syster beskriver det som att det låter som att dom ska hosta upp en "hårboll", fast det finns inget/kommer inte upp något.

Ungefär så här låter det: Hostande katt (youtube) (http://www.youtube.com/watch?v=2JLMqTx1Z84)

Om det nu är astma, som min syster misstänker, vad kan man göra? Gör man något alls?

Två honkatter. Växte upp med hundar och sin mor som är utekatt, men dom har alltid varit innekatter och är det fortfarande. Kastrerade för ca 2 månader sedan.

Tack för help!

fiskebulle
2011-08-25, 09:02
Skaffa hund.

jikajd
2011-08-25, 09:14
Skaffa hund.

Tack för svar! Men tror inte syster har tid för hund just nu.

shape
2011-08-25, 09:20
Gå till ett veterinär?

Edit: whatafack. EN

Juxta
2011-08-25, 09:45
En av mina katter gör likadant men jag har alltid misstänkt att det var hårboll, men fan.. det kanske är astma? Han får ju inte upp något.

jikajd
2011-08-25, 10:42
Gå till ett veterinär?

Edit: whatafack. EN

Det är väl lite det vi undrar om man behöver eller inte, jag menar - kan man göra något åt en katt med astma? Blir ju svårt att få dom att inhalera ur en sån där tub misstänker jag.

Sist jag var i kontakt med veterinär kostade det 200 kronor att bara ringa och fråga en sak. Så innan jag ringer igen tänkte jag höra här vad kolo har att säga!

Eiken
2011-08-25, 12:13
En av våra katter (samma ras som länken) höll på sådär i några månader. Han var dock 10 år då. Var till veterinär som inte hittade några fel och sedan gick det över.

Nu är han 13 år och det har inte hörts sedan dess. Så det är inte säkert det är astma. Kan vara något virus med.

Dravena
2011-08-25, 13:46
Astma hos katt behandlas med kortison, en högre dos till att börja med som sen oftast kan minskas. Diagnos ställs med lungröntgen. De flesta katter svarar bra på behandlingen, så jag råder din syster att ta kontakt med en veterinär för att utreda vad hostan beror på.

Det kan även vara värt att avmaska katterna med ett medel som tar både band- och spolmask (tex Milbemax följt av två doser Banminth), många katter får hosta när de har mask som börjar "klättra".

Lycka till!

jikajd
2011-08-26, 08:08
Astma hos katt behandlas med kortison, en högre dos till att börja med som sen oftast kan minskas. Diagnos ställs med lungröntgen. De flesta katter svarar bra på behandlingen, så jag råder din syster att ta kontakt med en veterinär för att utreda vad hostan beror på.

Det kan även vara värt att avmaska katterna med ett medel som tar både band- och spolmask (tex Milbemax följt av två doser Banminth), många katter får hosta när de har mask som börjar "klättra".

Lycka till!

Tack för svar! Blir ett besök till veterinären.

O_Wao
2011-08-26, 08:24
Dravena, our resident catlady! :bow:

Dravena
2011-08-26, 08:31
Tack för svar! Blir ett besök till veterinären.

Lycka till, och heder till kattägare som tar sitt ansvar och undersöker katten när något är skumt. :thumbup:

Ikari
2011-08-26, 08:34
Hostan är inte normal, veterinär rekommenderas förstås.

Men ang att de flåsar med öppen mun efter lek så är det helt normalt, och när man märker att de börjar komma till det stadiet så kan man ju lugna ner leken några snäpp. De blir andfådda och varma helt enkelt.