handdator

Visa fullständig version : Inflammerad bicepssena, bicep tendonit


Beelz
2011-08-25, 08:24
Har gått med en inflammerad bicepssena i nu ett år, så jag är så förbannat trött på det nu... Har tränat på som vanligt eftersom jag inte får några känningar alls förutom vid träning av framsida axel. Så tänkte kolla om någon annan har haft samma problem och vad ni gjorde för att fixxa det! Har varit hos sjukgymnast men fick bara lite rotatorcuff övningar osv...

Ego
2011-08-25, 13:10
Bicepssenan är sekundär till instabilitet i skuldran i 99 fall av 100. Gå till någon terapeut som kan isolera orsaken eller tokträna hela cuffen. Jag hade inte gjort det dock, risken finns att man framhäver obalansen.

Sedan vet jag inte hur exakt din egen hemdiagnos är.

Beelz
2011-08-26, 06:31
Hemdiagnos? Jag fick en dignos av en sjukgymnast :)

Ego
2011-08-26, 16:40
Och han/hon bedömde att din skuldra för övrigt var stabil?

Har du inte fått några övningar eller något? Försöker förstå varför tråden på nätet om du redan fått råd om problematiken. Kan bli för mycket kokar :-)

ChrisDEFC
2011-08-30, 10:35
Jag säger inte att detta har nåntinga alls med dig att göra men jag gick med skadat bicepsfäste (förmodligen en inflammation åxå) i över 1år och som dig va riktigt trött på det. Kom till en grymt bra sjukgymnast som hjälpte mig. Det som hjälpte var att köra negativa koncentrationscurlar, alltså bara excentriska fasen, sen lyfta upp armen. Det gjorde då ont i det skadade området när jag höll emot men det va helt okej sa sjukgymnasten. Jag körde 4-5set typ 3gånger i veckan och allt eftersom dagarna gick behövde jag mer och mer vikt för att få smärtan och tillslut så va smärtan typ borta. Kunde i slutet sitta med 20kg hantlar och hålla emot och började väl på 5-6kg. Då va det dax att börja träna som vanligt dock med inslag av excentrisk träning. Tog mig kanske ett halvår innan jag verkligen va tillbaka i alla övningar som involverade biceps men då tog jag det nästan överdrivet försiktigt och har väl aldrig varit någon bicepsfantast heller. Grejen när man får en bristning i muskelfästet är att blodkärl kan växa in i muskelfästet och när du sen använder muskeln så stryper du blodkärlen och då känner du smärt, men det gäller att träna muskeln för då spränger du bort blodkärlen där åxå smärtan sitter. Men som sagt detta gällde för mig och för dig kanske det är nått helt annat.