handdator

Visa fullständig version : Dåligt samvete när man inte ska ha det


Lellan
2011-08-24, 23:27
..jag har för kass kontroll över mitt samvete helt enkelt. Får dåligt samvete för lätt, för saker jag inte ska ha det över.

Tex, just nu, så är det helt tyst. Vilket det även var i går natt. För i går så sa jag till grannen, att sonen och jag vaknar om nätterna av tv-spelet (ibland musik). Det VAR sjukt jobbigt, sonen sover djupt, och jag med - men vi vaknade alltså ett par gånger varje natt. Jag bad om hans nummer, så jag kan ringa honom om sonen vaknar tex. Så jag slipper ringa störningsjouren el värden till slut.

Nu är det. Helt. Jävla. Tyst.

Så tyst så att jag inte kan sova, och i huvudet maler det om jag var för hård, och om de inte bara kan låta lite.. är de lessna nu däruppe? Hans enda nöje var kanske tvspelet. Nu tar han livet av sig.

Typ så. HERREGUD KVINNA! *slap* *rolleyes*

Så istället för att vi vaknar av oväsen, är jag vaken av samvetssorl i huvud. Plus att det är för tyst, hade fasen vant mig! Det var allt liv emellanåt som vi vaknade av.. musik var lättast att sova till.

Det är helt sjukt, det har varit ljud därifrån nästan konstant nätterna igenom sedan mars el nåt. Nu hör jag tom tangenterna när jag skriver.. *screwy*

Herr Oberst
2011-08-24, 23:31
Har du ingen karl så borde du skaffa dig en.
Det är vårt jobb att kontrollera kvinnligt grubbleri

Ame
2011-08-24, 23:32
Han kanske använder hörlurar nu istället? Win-Win situation. Tycker det låter som att han kanske helt enkelt är en vanlig vettig person som tog åt sig av att det du sa då han kanske inte trodde att det hördes så tydligt? Ser ingen anledning till varför det skulle vara någon större grej för honom.

LeBron
2011-08-24, 23:32
Du är ond !

Madame
2011-08-24, 23:34
Du är ond !

:laugh: :laugh:

Jens.Andersson
2011-08-24, 23:35
De smyger på tå nu och trycker låååångsamt på spolknappen på toan så inte "surkärringen"
under ska klaga. Hon har ju hotat med att ringa störningsjouren och få dem vräkta.

Ademius
2011-08-24, 23:36
Han kanske skaffade hörlurar? :D Jag brukar oftast använda mig av hörlurarna mellan 22 - 09. Jag brukar själv aldrig längre göra saker jag vet att jag kan eller kommer att få dåligt samvete av, men det kanske beror på hur extrem man är. Du ska självklart inte behöva blir störd i ditt eget hem, men det är ju vanligt att man inte vill "vara den som är den". Jag har klagat en gång på mina grannar (dock i mitt förra boende) och det tog emot något även om jag hade all rätt att klaga och mina grannar också hade full förståelse för att de hade gått alldeles för långt. En granne har också klagat på mig en gång, men det var verkligen mitt fel och jag har undvikit sådana potentiella störningar sedan dess.

Kwon
2011-08-24, 23:43
Nu förstörde du hans enda nöje Lellan... :(

Hans dröm... i spillror...

Ack o Ve

Lilla Ola skulle ju tävla med polarna nästa helg

Lellan
2011-08-24, 23:45
De smyger på tå nu och trycker låååångsamt på spolknappen på toan så inte "surkärringen"
under ska klaga. Hon har ju hotat med att ringa störningsjouren och få dem vräkta.

Haha, nä.. :D De lever, går runt och så, duschar, toa, folk ringer på, sitter och pratar i köket. Så jag vet att de LEVER, är vakna nu på natten. De plus bekanta har sena vanor, de är sociala, och sånt livsljud stör mig inte alls. Men det dånar inte längre bara.. Jag hörde liksom va de sa i tv spelet? Det var ngt bilspel, där hörde jag bäst (plus mest störande.. liksom tyst.. sen wrooom etc), sen var det något annat som lät som typ growl i omgångar, kan inget om spel men tror att det också måste vara spel för konstig musik annars med så mkt varierande (kan vara skjutande också).

Hade iaf ingen aning om att de var lyhört innan de flyttade in, så jag har skaffat tassar på alla möbler och själv blivit tystare iaf, alltid nåt.

Jag nöjer mig med hörlurs-teorin och går och gör ett nytt sovförsök. :)

Jag blev bara stressad eftersom dealen var att jag skulle ringa när vi vaknar, inte att de skulle sluta med sitt enda nöje och glädje här i livet.. ;)

Lellan
2011-08-24, 23:49
..fast en sak är bra. Jag sa att jag jobbar natt ibland, frågade om jag skulle lämna en lapp med datumen - men då berättade han att de ändå ska flytta, att de sökt annat.

Men liksom, lol på mig, "hej, vill ni tipsa folk om att göra inbrott hos surkärringen så passar de här datumen bra.." :smash: *rolleyes* :D

stahlberg
2011-08-24, 23:50
Du känner alltså skuld för vad du gjort. Du har inte kunnat sova för att grannen fört oväsen, och så har du bett honom vara tystare. Och sedan känner du skuld.

Som jag ser det måste du helt enkelt intala dig att du gjort rätt. Efter en viss tid har ni tystnad i huset, och då får ingen störa andras sömn. Du har alltså gjort helt rätt. Det vet du säkert om?

Grannen har skydlighet att följa regeln om tystnaden. Tänker han ta livet av sig för den skulle så kan man - beroende på synsätt - antingen beklaga eller gratulera. Men gör han det så är det inte ditt fel (gör en människa suicid så är det för övrigt aldrig en annans fel).

Varför du får dessa skuldkänslor helt i onödan är förstås ganska svårt att veta. Men intala dig att du gjort rätt, försök lära dig av med att ha onödiga skuldkänslor.

En period på 1980-talet bodde jag i ett ganska oroligt hus. En gång var det ett helsickes liv i huset, musiken dunkade och dunkade så det var omöjligt att somna. Jag blev arg, gick till grannen nedanför mig och ropade : "Nu skruvar du ner volymen. Och det på momangen". Grannen svarade : "Men det är inte jag som spelar, utan grannen i nästa trappa". Och så var det. (Jag fick tyst på honom också, efter att ha kastat in en massa småsten genom hans öppna balkongdörr)

I ett annat oroligt hus, som dock inte jag bodde i, gick det till såhär. Grannen på första våningen gick på måndaqen upp till grannen på tredje våningen och sa : "Det var ett förskräckligt oväsen ni förde i lördags". Grannen på tredje våningen : "Men...vad menar du...du var ju med själv!".

Därmed har jag, efter att gå off-topic i tråden om tre miljoner och beskrivit hur den finlandssvenska gräddan uppför sig, nu även beskrivit festandet i de lägre klasserna.

MouZe
2011-08-24, 23:55
Hade iaf ingen aning om att de var lyhört innan de flyttade in, så jag har skaffat tassar på alla möbler

Så att det inte ska låta så mycket när möblerna får för sig att ta en promenad runt lägenheten mitt i natten?

Lellan
2011-08-24, 23:58
Du känner alltså skuld för vad du gjort. Du har inte kunnat sova för att grannen fört oväsen, och så har du bett honom vara tystare. Och sedan känner du skuld.

Som jag ser det måste du helt enkelt intala dig att du gjort rätt. Efter en viss tid har ni tystnad i huset, och då får ingen störa andras sömn. Du har alltså gjort helt rätt. Det vet du säkert om?

Grannen har skydlighet att följa regeln om tystnaden. Tänker han ta livet av sig för den skulle så kan man - beroende på synsätt - antingen beklaga eller gratulera. Men gör han det så är det inte ditt fel (gör en människa suicid så är det för övrigt aldrig en annans fel).

Varför du får dessa skuldkänslor helt i onödan är förstås ganska svårt att veta. Men intala dig att du gjort rätt, försök lära dig av med att ha onödiga skuldkänslor.

En period på 1980-talet bodde jag i ett ganska oroligt hus. En gång var det ett helsickes liv i huset, musiken dunkade och dunkade så det var omöjligt att somna. Jag blev arg, gick till grannen nedanför mig och ropade : "Nu skruvar du ner volymen. Och det på momangen". Grannen svarade : "Men det är inte jag som spelar, utan grannen i nästa trappa". Och så var det. (Jag fick tyst på honom också, efter att ha kastat in en massa småsten genom hans öppna balkongdörr)

I ett annat oroligt hus, som dock inte jag bodde i, gick det till såhär. Grannen på första våningen gick på måndaqen upp till grannen på tredje våningen och sa : "Det var ett förskräckligt oväsen ni förde i lördags". Grannen på tredje våningen : "Men...vad menar du...du var ju med själv!".

Därmed har jag, efter att gå off-topic i tråden om tre miljoner och beskrivit hur den finlandssvenska gräddan uppför sig, nu även beskrivit festandet i de lägre klasserna.


Jag förstod hälften, men nöjer mig med det (och tanken på honom i hörlurar). Jag har endast sett honom droppande våt i kalsonger, vilket berodde på att han kom ur duschen när jag framförde mitt ärende, och min tanker var "men, jag som trodde du var tjock.. du har ju nästan magrutor!" (med kläder på ser han spolformad ut), och så tänkte jag på hur kalsongerna blev blötare o blötare och hur det rann längst hans håriga ben.

Så en anledning till skammen kan vara att jag faktiskt glodde helt obesvärat, först efteråt kom jag på mig själv med att det nog inte var så trevligt. Han sa att han just kom från duschen, men jag hade liksom något att säga - så han fick snällt stå där och droppa tydligen (han kanske gav mig en vink men jag hade liksom mitt mission). Var bara sååå jävla trött efter att ha vaknat 2 gånger och sovit på en saccosäck vid sonens säng halva natten och sedan gått på brandutbildning som var rätt traumaaktigt för senast jag var i ett rökfyllt rum brann det på riktigt, och samma med släcka etc. Men det visste ju inte han, han såg bara en granne som han - fick han höra - väckt under månader. Och som förmodligen såg härjad ut också.

Det där kanske jag borde förklarat för honom, men nu lättade jag för er ist. Nu ska jag väl fan kunna sova! :smash:

Lellan
2011-08-25, 00:00
Så att det inte ska låta så mycket när möblerna får för sig att ta en promenad runt lägenheten mitt i natten?

Well, ovanpå har det iaf en datorstol (?) som ca 23.20 varje kväll släpas från sovrummet till vardagsrummet. Vilket gav mig tanken. (Det där är min analys iaf, för det var som tecknet för att "let the games begin"..).

HulkH
2011-08-25, 00:03
..fast en sak är bra. Jag sa att jag jobbar natt ibland, frågade om jag skulle lämna en lapp med datumen - men då berättade han att de ändå ska flytta, att de sökt annat.

Men liksom, lol på mig, "hej, vill ni tipsa folk om att göra inbrott hos surkärringen så passar de här datumen bra.." :smash: *rolleyes* :D

Bra Lellan, nu har du skrämt bort snubben....














:D

stahlberg
2011-08-25, 00:07
Det är skillnad mellan skam och skuld. Du beskriver det som skuldkänslor i ditt första inlägg. Om du skäms - känner skam - så är det en annorlunda känsla än skuld.

Om du har dåligt samvete för att du gjort vad du gjort - du undrar om du kanske gjort fel, du är rädd för att han ska göra självmord - så känner du skuld. Om du skäms för vad du gjort så känner du skam.

Skuld är kopplad till att man tycker att man gjort fel. Skam är kopplat till att man oroar sig för att andra ska tycka att man gjort något tokigt.

Viktor_Balck
2011-08-25, 01:06
Tror han begått självmord.

Men seriöst, varför har du dåligt samvete för något som du klagat på som dessutom varit befogat. Om ni vaknade ett flertal gånger så är det knappast konstigt att du säger till, han kanske inte visste att han störde innan och nu som andra nämnt eventuellt kör med hörlurar.

O_Wao
2011-08-25, 06:08
Men Lellan du har ju lika stor rätt till ditt livsrum som han har! Dessutom var du snäll och trevlig när du sa till, och han verkar bevisligen ha tagit det så. Nemas problemas, hälsa extra glatt när du ser honom i trappan nästa gång, för han verkar ju vara en hyvens kille som har vett att ta hänsyn till folk!

shut teh face
2011-08-25, 07:51
Erbjud din granne sex så blir han glad och förlåter dig.

mangemani
2011-08-25, 08:05
ungen kan väl spela så mycket spel han vill om nätterna, men kanske inte ha på så högt.
om dom sen verkar ta allt så svart och vitt är ju deras problem, alltså att du säger till och dom då ska tjura på och helt sluta spela/spela musik och leka martyr.
lev du med gott samvete och låt dina grannar komma fram till att dom ska använda huvudet och inte ta allt så svart och vitt.

Minimjölk
2011-08-25, 08:28
Jag bor numera i hus och kan väsnas bäst jag vill. När jag bodde i lägenhet, hade vi sovrummet vägg i vägg med en yngre killes vardagsrum, han satt ofta och spelade gitarr, sjöng, lyssnade på musik etc långt in på nätterna. jag valde att ignorera detta då jag sjjälv skulle tagit illa vid mig om någon klagat över detat. Dessutom vill jag själv kunna väsnas lite efter 22.00 utan att folk gör upplopp. Ironiskt nog fick jag en lapp från Vicevärden precis när vi flytatt in att grananrna under oss klagade på oväsen då vi en gång spikat upp en hylla 22.06 precis när vi flyttat in. Jag komemr aldrig glömma denna surkärringen. :D

Skillnaden med din story var att vi hade väsnats en gång och då precis efter tidpunkten man skal lvara tyst och att kärringen under inte vågade komma upp och säga till utan drog in vicevärd etc. direkt.

Jag tycker du gjorde helt rätt som gick upp och pratade sansat med honom och dessutom gav honom en orsak till varför det var ett problem. Det är troligtvis därför han numera är tyst då han vill vara dig till lags.

polka_griis
2011-08-25, 08:47
Haha jag känner igen mig, får väldigt lätt dåligt samvete för struntsaker. Men får helt enkelt trycka på stopp för känslorna och tänka rationellt, förtjänar jag verkligen att känna dåligt samvete av det här? Nej, det gör jag ju faktiskt inte, så nu slutar jag med det. Typ så.

Lellan
2011-08-25, 10:25
Haha jag känner igen mig, får väldigt lätt dåligt samvete för struntsaker. Men får helt enkelt trycka på stopp för känslorna och tänka rationellt, förtjänar jag verkligen att känna dåligt samvete av det här? Nej, det gör jag ju faktiskt inte, så nu slutar jag med det. Typ så.

Det var liksom där jag felade med mina "skamkänslor"..

Och som folk säger, det var trevligt och bra, han blev inte det minsta sur utan snarare glad att jag pratade direkt m dem istället för värden. Och vi vaknar inte på nätterna. Så allt är ju som det ska, så det är ju just att vänja sig vid tyst och skärpa till kontrollfunktionen över samvetet.

mattilainen
2011-08-25, 11:04
tänkte också skriva att det nog är en självklarhet att han/hon använder hörlurar.

r3mpuh
2011-08-25, 11:08
Det är nog han som har dåligt samvete över att väckt dig/+son mer än 0 gånger.
De sunkna hörlurarna kopplas nog in på natten nu istället. ;)