handdator

Visa fullständig version : Scheuermann's Disease


dobarj3
2011-08-24, 22:22
Tjena, på kolo finns de väldigt många kunniga på autonomi, är de någon av er som vet hur man behandlar Scheuermann's Disease?

Jag tänker ringa min sjukgymnast imorgon, men när jag har varit hos henne så säger hon att ingens rygg är rak och att de bara är jag som inbildar mig.
Och är de någon som vet någon bra sjukgymnast i dalsland/värmlands trakten?

Tolkia
2011-08-24, 22:33
Två frågor inställer sig:
1. Har du fått diagnos Mb Scheuermann?
2. Har du besvär från ryggen?

dobarj3
2011-08-24, 23:25
1. Nope, bara att jag har någon slags kyfos och detta var utav en i ett annat land, allt jag har läst om scheuermann tyder på att jag har de dock
2. yes,

Tolkia
2011-08-25, 10:51
För att diagnostisera Scheuermanns sjukdom krävs, vad jag vet, röntgen där man ser avvikande form på kotorna. All kyfos som syns med ögat är alltså inte Scheuermann, och din sjukgymnast har iofs rätt när hon säger att ingens rygg är helt rak (alla har viss puckel i bröstryggen, t.ex.). Som jag uppfattar det, så gör man inte så mycket åt Scheuermann, annat än i extremfall då korsett kan övervägas. Annars är nog det som avgör om man behöver behandla huruvida personen har ryggbesvär eller inte, och om personen har ont i ryggen, så är min gissning att det är sjukgymnastik som för andra ryggproblem i samma område som gäller. Det spelar med andra ord inte så stor roll om du har Scheuermanns kyfos eller bara en "vanlig" stor kyfos; har du ont i ryggen så är nog sjukgymnastik/träning en bra idé, och det bör du kunna få hjälp med oavsett om du har en speciell sjukdom eller bara allmänt ont i ryggen.

(Som vanligt med reservation för att något av proffsen säger något annat när de hittar tråden.)

Sheogorath
2011-08-25, 10:58
För att diagnostisera Scheuermanns sjukdom krävs, vad jag vet, röntgen där man ser avvikande form på kotorna. All kyfos som syns med ögat är alltså inte Scheuermann, och din sjukgymnast har iofs rätt när hon säger att ingens rygg är helt rak (alla har viss puckel i bröstryggen, t.ex.). Som jag uppfattar det, så gör man inte så mycket åt Scheuermann, annat än i extremfall då korsett kan övervägas. Annars är nog det som avgör om man behöver behandla huruvida personen har ryggbesvär eller inte, och om personen har ont i ryggen, så är min gissning att det är sjukgymnastik som för andra ryggproblem i samma område som gäller. Det spelar med andra ord inte så stor roll om du har Scheuermanns kyfos eller bara en "vanlig" stor kyfos; har du ont i ryggen så är nog sjukgymnastik/träning en bra idé, och det bör du kunna få hjälp med oavsett om du har en speciell sjukdom eller bara allmänt ont i ryggen.

(Som vanligt med reservation för att något av proffsen säger något annat när de hittar tråden.)

:thumbup:

dobarj3
2011-08-25, 19:20
För att diagnostisera Scheuermanns sjukdom krävs, vad jag vet, röntgen där man ser avvikande form på kotorna. All kyfos som syns med ögat är alltså inte Scheuermann, och din sjukgymnast har iofs rätt när hon säger att ingens rygg är helt rak (alla har viss puckel i bröstryggen, t.ex.). Som jag uppfattar det, så gör man inte så mycket åt Scheuermann, annat än i extremfall då korsett kan övervägas. Annars är nog det som avgör om man behöver behandla huruvida personen har ryggbesvär eller inte, och om personen har ont i ryggen, så är min gissning att det är sjukgymnastik som för andra ryggproblem i samma område som gäller. Det spelar med andra ord inte så stor roll om du har Scheuermanns kyfos eller bara en "vanlig" stor kyfos; har du ont i ryggen så är nog sjukgymnastik/träning en bra idé, och det bör du kunna få hjälp med oavsett om du har en speciell sjukdom eller bara allmänt ont i ryggen.

(Som vanligt med reservation för att något av proffsen säger något annat när de hittar tråden.)

Så jag kommer ha en puckelrygg resten utav mitt liv? Vet du något med or de här korsett?

Tack btw :D

Tolkia
2011-08-25, 19:41
Så jag kommer ha en puckelrygg resten utav mitt liv? Vet du något med or de här korsett?
Det beror ju på vad din puckelrygg beror på; är det bara en kass hållning kan den kanske bli lite bättre, men är det verkligen Scheuermann så kommer du att vara rundryggad framöver, ja. Däremot är det inte alls säkert att du kommer att ha ryggbesvär; vad jag förstår så har de flesta med Scheuermann inte ont i ryggen p.g.a. detta. (Sedan är det ju rätt vanligt med ont i ryggen ändå, men det är ju en annan fråga.)

Korsettbehandling var nog anno dazumal; jag kan tänka mig att man provar på personer som har så extremt kutig rygg att de får ont av det, för att avlasta. Att permanent "räta ut" ryggen med korsett är knappast möjligt.

TurningTorso
2011-08-25, 19:54
Tjena, på kolo finns de väldigt många kunniga på autonomi, är de någon av er som vet hur man behandlar Scheuermann's Disease?

Jag tänker ringa min sjukgymnast imorgon, men när jag har varit hos henne så säger hon att ingens rygg är rak och att de bara är jag som inbildar mig.
Och är de någon som vet någon bra sjukgymnast i dalsland/värmlands trakten?

Jag känner att jag kan vara ensam, men felskrivningen autonomi istället för anatomi gjorde att jag skrattade lite torrt för mig själv. :)

Angående ryggen så är det extremt skönt att rätta på sig genom att rulla på en foam roller eller pvc-rör. Men det ska vara mot hållningsproblem isf. Jag skulle iaf inte rulla runt på en sådan om jag hade något allvarligt fel på ryggen.

dobarj3
2011-08-25, 20:28
Tack Tolkia, jävligt tråkigt att de inte går att lösas. Är sjukt deprimerad nu.


Turningtorso: jag visste inte riktigt hur de uttalades så jag skrev bara något och sen skrev in de på google, och då fick jag fram autonomi haha

Angel
2011-08-26, 22:08
Tråkigt. Har samma problem.

hidden
2011-08-26, 22:13
Tror att jag kan ha något liknande "Scheuermann's Disease". :(

dobarj3
2011-08-31, 17:34
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5e62173fe04_bilder.rar har lagt upp några bilder, ser de ut som Scheuermann's Disease för er?

nyrjoh
2011-08-31, 18:25
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5e62173fe04_bilder.rar har lagt upp några bilder, ser de ut som Scheuermann's Disease för er?

Som tolkia skrev tidigare så är Morbus Scheuermann(MBS) diagnosen röntgenologisk. Det går inte att säga om man har diagnosen utan att göra en rtg.

Jag skulle nog säga att det finns saker man kan göra även vid MBS. T ex se till att man håller sina thorakala extensorer starka. Är extra noggrann med hållning osv.

Har du problem med smärta?

Stoltz
2011-08-31, 18:27
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5e62173fe04_bilder.rar har lagt upp några bilder, ser de ut som Scheuermann's Disease för er?

Jag har själv Scheuermann's och det är väl ingen höjdare nej. Fick gå med korsett och har nog bränt uppåt 2-300,000kr på massage/kiropraktik som bara hjälpte för stunden för att klara mig igenom de värsta tiderna. Det var länge sedan dock, nu har det blivit bättre både pga. att jag slutade växa och att jag blev tillräckligt "erfaren" om min egen kropp och träning och släppte alla andras regler och började spela efter mina egna. När du kan göra det så underlättas väldigt mycket.

MEN! Det går inte att se om det är scheuermann på dina bilder. Du ser ut att ha någon form av scolios men anledningen bakom detta behöver inte vara samma som min. Så oroa dig inte ännu, det ger en bara magknip ;) Tala med din sjukgymnast och säger h*n att alla människor är lite snea så ta det till en läkare och kräv röntgen.

dobarj3
2011-08-31, 18:50
Tack som fan :)


Tråkigt att höra Stoltz :(

dobarj3
2011-08-31, 18:53
Jag brukar ha ont ibland och då är de typ musklerna i mitten på ryggraden, detta händer är jag står upp länge.

När jag söker hittar jag inte så mycket om thorakala extensorer.

dobarj3
2011-09-06, 06:32
bump