handdator

Visa fullständig version : Ont under hakan vid militärpress/axelpress


Azathoth
2011-08-24, 19:28
Har ett märkligt problem som jag inte hittar någon information om: ibland när jag kör militärpress eller axelpress, får jag en konstig smärtande känsla högt upp på halsen och framförallt under hakan, förmodligen i en sena. Jag känner hur någonting spänner sig i halsen, och någon gång kunde man se något jag misstänker var en sena.

Någon som har samma problem, eller hört talas om detta? Vad är det? Hur undviker jag det?

Niveus
2011-08-24, 20:02
Det låter som m. sternocleidomastoideus. Du har en på var sida, om du ställer dig framför spegeln och roterar huvudet 90 grader kan du se hur den motsatta sidas muskel kontraherar sig.

Muskelns namn talar om dess senors origo och insertio. Dvs mellan sternum (bröstbenet), clavicula (nyckelbenet) och processus mastoideus (del på undersidan av kraniet) .

Det kan vara så att under rörelsen att du skjuter fram huvudet överdrivet mycket i förhållande till torson och förmodligen rörelsen spänner musklerna mer än nödvändigt.

Musklerna är också accessoriska inandningsmuskler och man kan se de kontrahera sig om man tar ett hastigt andetag inåt.

Är detta muskeln du menar?