handdator

Visa fullständig version : Fet kost ökar testostron nivåer?


Löpsko
2011-08-24, 19:18
"I kosten har mättat fett och enkelomättat fett störst påverkan.
Lågfettkost minskar testosteronnivåerna.
Högfettkost ger högre testosteronnivåer och lägre östrogennivåer i män, jämfört med en lågfettkost." - (istället för doping, boken)

Borde inte de betyda att lchf är mer anabolt vid träning än annan kost?

Tolkia
2011-08-24, 20:48
Jag tror (obs. tror) att det snarare handlar om att de som gått på lågfettkost ätit för lite fett totalt, och därför fått sänkta hormonnivåer. Vanligt fenomen hos anorektiska tjejer, t.ex.

(Jag vill nog rent allmänt rekommendera viss skepsis när det gäller just den boken, men jag tror att Eddie är mer lämpad att diskutera det än jag.)

Eddie Vedder
2011-08-24, 22:06
Lita inte på den där token. Beskåda hans debattnivå i kommentarsfältet:

http://traningslara.se/bokrecension-istallet-for-doping-av-frank-nilsson/

Löpsko
2011-08-24, 22:10
Lita inte på den där token. Beskåda hans debattnivå i kommentarsfältet:

http://traningslara.se/bokrecension-istallet-for-doping-av-frank-nilsson/

Just detta påstående som ja citerade så finns de källor angivna, ska titta vidare på dessa och se om argumentet stämmer i detta fall iaf..

återkommer..

Edit: "Personer som äter en kost som innehåller ~ 20% fett jämfört med en kost som innehåller ~ 40% fett ( 7 , 9 , 13 , 25 ) har betydligt lägre halter av T. Dessutom har replacment av kost kolhydrater med protein har visat sig minska T koncentrationer "

t= testostron

http://jap.physiology.org/content/82/1/49.full

Eddie Vedder
2011-08-24, 22:16
Just detta påstående som ja citerade så finns de källor angivna, ska titta vidare på dessa och se om argumentet stämmer i detta fall iaf..

återkommer..

Vi har också skrivit om det i boken. Det finns några studier av Volek men de kan INTE på något vis tolkas som att "mer fett ger mer testo" utan att, som Tolkia skriver, så verkar lite fett i kosten kunna innebära att testosteronnivåer är lite lägre. Bland annat därför har det ju diskuterats om lågfettkost för att minska risken för prostatacancer.

Löpsko
2011-08-25, 10:29
la en edit istället för att svara.

Eddie Vedder
2011-08-25, 10:33
la en edit istället för att svara.

Ja du ser ju själv att det är Voleks studie som jag nämnde. Jag hade också större tilltro till de resultaten från Voleks studier tills Ola Wallengren läxade upp mig i den här tråden (och det tackar jag honom för:)):

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=160086&highlight=regression

Tolkia
2011-08-25, 10:53
Ola är kung.

kettlebellGuden
2011-08-25, 11:13
Hey Löpsko... kanske ska du prova själv? Få din testohalt mät regelbundet, ändra inget förutom mängden fett i din kost.

tano
2011-08-25, 12:56
Hey Löpsko... kanske ska du prova själv? Få din testohalt mät regelbundet, ändra inget förutom mängden fett i din kost.

Kan man få sin testohalt mät regelbundet? Kostnad för att få den uppmätt en gång?

Doctor Snuggles
2011-08-25, 13:02
Lita inte på den där token. Beskåda hans debattnivå i kommentarsfältet:

http://traningslara.se/bokrecension-istallet-for-doping-av-frank-nilsson/

Hur är det med den där grafen som jag sett Grub posta några gånger? Rör det sig fortfarande om människor som gick från lågfett till normal/högfett?

Springer
2011-08-25, 13:32
Vad är lågfett och vad är högfett? Handlar det om g/kg kv eller E%? Jag brukar landa kring 100g fett på 70 kg, vilket då blir kanske 30 E%. Safe?

Eddie Vedder
2011-08-25, 14:15
Hur är det med den där grafen som jag sett Grub posta några gånger? Rör det sig fortfarande om människor som gick från lågfett till normal/högfett?

Ja det är från någon av de två studierna.

Vad är lågfett och vad är högfett? Handlar det om g/kg kv eller E%? Jag brukar landa kring 100g fett på 70 kg, vilket då blir kanske 30 E%. Safe?

Det framgår i Olas länkar från den länkade tråden. I Löpskos länk också.

Springer
2011-08-25, 14:33
Inte för mig, tyvärr. Edit: Det är ju vad löpsko, tolkia mfl menar med högfett/lågfett jag undrar över.

Löpsko
2011-08-25, 15:02
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0022473183901176

hittade denna men den kosstar att läsa, vad som menas med fettsnål framgår inte i abstraktet.


Det som skulle vara kul att läsa är en studie där man har en grupp personer som börjar äta lchf och en grupp personer som äter som vanligt och har exakt samma träning, samtidigt som man mäter testostron nivåer.
Med lchf menar ja att 70-80% ska bestå av fett.

Endorah
2011-08-25, 16:17
Sorry för lite OT, men när vi ändå är inne på högre testosteronnivåer....
Har läst att vissa träningsmetoder (t.ex. högreps, kort setvila, till fail osv) höjer anabola hormon direkt efter passet men att det inte har någon betydelse. Varför är det så? Kompenseras det senare under dagen genom att kroppen producerar mindre hormon, eller mer muskelhämmande hormoner?

King Grub
2011-08-25, 16:20
Snarare att förändringarna inte är så stora att det märks någon praktisk skillnad i hypertrofi. Det krävs antagligen superfysiologiska doser, som man får av medicinering, för att påverka tillväxten på en meningsfullt sätt. Styrketräningens akuta muskeluppbyggande effekter är i vilket fall som helst inte hormonberoende, utan aminosyreberoende.

Guddi
2011-08-25, 21:38
Det som skulle vara kul att läsa är en studie där man har en grupp personer som börjar äta lchf och en grupp personer som äter som vanligt och har exakt samma träning, samtidigt som man mäter testostron nivåer.
Med lchf menar ja att 70-80% ska bestå av fett.Det finns studier där man jämfört hormonerna före och efter personer börjat med lågkolhydratskost. Där har man inte sett någon förändring av testosteronet. Fast där inkluderade man ingen träning...

Sniggel
2011-08-26, 17:01
Vad är lågfett och vad är högfett? Handlar det om g/kg kv eller E%? Jag brukar landa kring 100g fett på 70 kg, vilket då blir kanske 30 E%. Safe?

Jag vågar nog påstå att 100g fett inte klassas som lågfett oavsett individ.
100g kan nog aldrig vara "för lite" i den bemärkelsen att det ställer till oreda för hormonnivåerna.

De riktlinjer jag fått höra när man ska gå lågt (men inte för lågt) har varit minst 0,5g/kg kroppsvikt, dvs 40g för en 80 kilos man.

Jag tror att 100g är hyfsat högt för de flesta faktiskt om man inte är någon LCHF-are eller någon som äter för mycket överlag.