handdator

Visa fullständig version : Kost vid styrketräning


gym
2011-08-24, 15:47
Hallå, jag har de senaste dagarna försökt komma på ett bra kostschema för styrketräning men det bara snurrar i huvudet med alla formler hur man räknar ut sina basala värden och allt vad det heter så jag tänkte om det är någon som kunde dela med sig av sin kostcirkel.

lite om mig
Jag är 21 år och väger 83 kg och är runt 190 lång jag har tränat i ungefär 2 år och det har givit resultat men nu vill jag gå "all in" och köra allting rätt och inte lämna något till slumpen med kost/träning, just nu ser det ut ungefär såhär:

när jag vaknar tar jag en proteinrik whey80 direkt innan frukost.

Frukost: Havregrynsgröt med 2 ägg

Lunch : pasta med köttfärssås/köttbullar eller dylikt

sen innan gym blir det en proteinrik igen samt lite jack3d.

efter gymmet blir det protein igen och sedan när jag kommer hem blir det några mackor.

kvällsmat är det gröt igen,


Så det är det jag kör och jag är öppen för alla förslag så om det är någon som har något tips var snäll och dela med er, tack på förhand!

Pepz
2011-08-24, 15:51
proteindrink menar du?

ät middag efter träningen dvs riktig mat

lanzal
2011-08-24, 15:53
Ptja, jag gillar 200g protein-gränsen per dag så en vanlig dag för mig kan se ut såhär beroende på om jag jobbar eller ej.

Frukost: 500g kvarg, fun light, banan,.. 60g protein
Lunch: 500g keso, 2 burkar tonfisk, grönsaker hur mkt du vill, 120g protein
Middag: Pasta med köttfärssås eller vad som helst.

Under dagen slinker väl kanske 0.5L mjölk ner också..

Det är typ 190-200g protein iaf genom bara mat, jag har siktat på 200g protein varje dag sen Mars och det har verkligen gett resultat på mig iaf.

Studier stödjer bara 2g protein/per kg dock men de flesta är överens om att mer protein ger mer resultat.

Kvarg till frukost är iaf givet, det är något jag tror många kör just för att det är så pass lite kalorier och så mycket protein. Lunchen är kanske inte så god men den ger utrymme till vilken middag som helst i princip eftersom du redan fått i dig allt protein för dagen nästan.

1684_
2011-08-24, 15:56
e väl inget fel på gröt till frukost å ägg? Ha i lite keso i gröten å mjölk med.

Å om du ska äta mackor så drick mjölk till eller proteindrink å ha ägg - skinka på smörgåsarna... Grönsaker å annat gött.

vicarious
2011-08-24, 15:57
Keso i gröten är sanslöst gott.

lofito
2011-08-24, 16:00
Försök att avsätta din största måltid precis efter din träning då kroppen är som mest i behov av det för muskelbygge. Blir du mätt på några mackor? Jag har i alla fall slutat med mackor då jag inte tycker det är mättande.

Eddie Vedder
2011-08-24, 16:03
Vad är det för mackor? Och hur många? "Ett par mackor" kan vara vadsomhelst, utmärkt som efterträningsmål och värdelöst.

paatrik
2011-08-24, 16:38
Keso i gröten är sanslöst gott.

Har du i det innan eller efter tillagning?

1684_
2011-08-24, 18:36
Keso i gröten e sjukt gott, mkt godare än sur kesella/kvarg.
De bästa e nog att ha TILL gröten, alltså efter man har hällt upp det på tallriken men jag lovar, att de går att koka med. MEN om du väljer att dra i en rejäl klick keso medans de e varmt, låt degt itne koka. Bara blanda i de som sist precis innan du häller upp de i tallriken. Prova dig fram!

vicarious
2011-08-24, 19:21
Har du i det innan eller efter tillagning?

Efter :)

paatrik
2011-08-24, 19:29
Efter :)

Ok, måste testas (givetvis båda varianterna). Du har möjligtvis ingen erfarenhet av att ha det i innan? :)

vicarious
2011-08-24, 19:39
Ok, måste testas (givetvis båda varianterna). Du har möjligtvis ingen erfarenhet av att ha det i innan? :)

Nej aldrig testat. Blir säkert bra det också. Jag gillar dock den varma gröten + den kalla keson. Blir fin brytning.

Akerhage
2011-08-24, 20:05
Keso i gröt lät spännande! Har ni mjölk endast till isf? Brukar ha lite råsocker på. Ska testa imon!

lofito
2011-08-24, 20:07
Kör ni någon smaksatt keso eller naturell? Naturell funkar inte för mig dock - tycker den är vidrig. Förespråkar äpple/päron/vanilj smaken eller ananas, det som slinker ner hos mig i keso väg.

Eddie Vedder
2011-08-24, 22:19
Kör ni någon smaksatt keso eller naturell? Naturell funkar inte för mig dock - tycker den är vidrig. Förespråkar äpple/päron/vanilj smaken eller ananas, det som slinker ner hos mig i keso väg.

Blanda med sylt. Jag gillar förvisso naturell väldigt mycket men det är jättegott med sylt också. Blåbärssylt och drottningssylt har jag själv testat men jag skulle gissa att jag skulle tycka jordgubbssylt är godast av alla om jag testade. :)

1684_
2011-08-25, 04:00
Naturell keso.
Jag har antingen kardemumma eller kanel alltid till. Bär ibland med.
Och ingen mjölk till, kokar min gröt på mjölk istället. Tycker de blir för "blött" och ett stort hav med mjölk i tallriken e inte lika spännande.

paatrik
2011-08-25, 05:27
Testade att ha ägg i gröten, vilket gav en förnimmelse av smet från bakverk. Antar att det är något med äggen i en smet/röra. Vad gäller keso, störande att mini inte finns på 500g längre, hoppas de löser det. Annars gillar ja ICAs 4%are, kan vara riktigt gräddig och fin. Värsta som finns när man öppnar en Keso och den är torr och tråkig. Testade även coops egna för första gången och även den var gräddig, visserligen på ett annat sätt men ah, gräddig :)

Har väl glidit rejält OT nu, iofs diskuterar vi mat som fungerar fint då man styrketränar. Annars finns det massor av trådar (Vad du ätit idag m.m.) folks journaler, där du hittar mycket inspiration och tips på bra käk. Även under matlagning & recept finns en hel del.

1684_
2011-08-25, 13:09
Keson e lite torr e aldrig skoj.
Willys keso e också bra, iaf så kan man hälla i liiiiiiiiiiiite vatten för å få den "lösare" då om man vill. Annars får man väl hoppas på att vasslen kommer.

exnm
2011-08-25, 13:19
Keso är verkligen the shit. Till gröten, på mackan, istället för ost på toast, eller bara blanda med frukt eller sylt som mellanmål!
Det jag har fastnat för nu är 250 g keso, mosa 2 bananer och blanda. Blir som en stor och fin keso-gröt. Passar perfekt som mellanmål:)

vicarious
2011-08-25, 13:23
Det enda negativa med keson är priset =/

paatrik
2011-08-25, 15:20
Det enda negativa med keson är priset =/

Aa det är synd, får hoppas på bättring där. Även om kvarg är gott så når den inte upp till keson. Bästa pris jag sett är Willys för 19,8 eller något, kan ha höjts nu. Annars köpte jag coops för 20,(något) för ett par dagar sedan. Har förövrigt vissa handlare ta 25-29 kr/500g :furious:

vicarious
2011-08-25, 15:40
Aa det är synd, får hoppas på bättring där. Även om kvarg är gott så når den inte upp till keson. Bästa pris jag sett är Willys för 19,8 eller något, kan ha höjts nu. Annars köpte jag coops för 20,(något) för ett par dagar sedan. Har förövrigt vissa handlare ta 25-29 kr/500g :furious:

Tror inte någon bättring kommer ske om inte Milbona börjar producera keso tyvärr. Hoppas kan man ju. Visst, man ska äta det som är gott och unna sig, men när keson kostar det dubbla av vad kvargen gör så blir det inte keso särskilt ofta.

Äter iofs inte kvarg särskilt ofta heller längre.

Akerhage
2011-08-25, 16:04
Lidl har ju billig keso, typ 7kr för 200g...brukar jag köpa!Pic Frisch heter den.

BengtBurk
2011-08-25, 16:25
Lidl har ju billig keso, typ 7kr för 200g...brukar jag köpa!Pic Frisch heter den.

Det var väl inte så billigt egentligen. Visst, man tjänar någon krona jämfört med de andra fabrikaten om du köper deras 500g men ingen större skillnad.

Akerhage
2011-08-25, 16:27
Många bäckar små blir till en stor å :)

vicarious
2011-08-25, 18:10
Lidl har ju billig keso, typ 7kr för 200g...brukar jag köpa!Pic Frisch heter den.

Den måste jag kolla in, tack för tipset.

Det var väl inte så billigt egentligen. Visst, man tjänar någon krona jämfört med de andra fabrikaten om du köper deras 500g men ingen större skillnad.

Det är ju jättebilligt jämfört med Arla. Där kostar ju 250g ca 13kr.

1684_
2011-08-25, 18:39
VILL BARA SÄGA ATT LIDLS KESO ÄR INTE SOM TYP ARLAS, WILLYS, GARANT MM!
Lidls e förbannat sur, konstig smak för den e gjord på yoghurtkultur (?) men smaka du. bara en förvarning, själv äter jag den om jag håller på att hamna i "kesosvält"

Akerhage
2011-08-25, 19:39
Håller inte med, tycker den är god! Möjligen liite surare, men god ändå, funkade perfekt till mina fläskfilebitar för 10 minuter sedan.. =)

lofito
2011-08-26, 06:17
Kostar era keso på 250 gram runt 13 kr? Jag får punga ut runt 17 kr tror jag för 250 g. Blir runt 7-8 250 g per vecka för min del. Mjo, synd att den är så dyr :(

vicarious
2011-08-26, 06:44
Kostar era keso på 250 gram runt 13 kr? Jag får punga ut runt 17 kr tror jag för 250 g. Blir runt 7-8 250 g per vecka för min del. Mjo, synd att den är så dyr :(

Ja Arlas 250g kostar runt 13kr. Var handlar du?

lofito
2011-08-26, 06:54
Ja Arlas 250g kostar runt 13kr. Var handlar du?

Willys. Köper alltid på mig runt 5-6 st, blir alltid över hundringen. Svider lite - men keso är så sjuuuukt gott!

vicarious
2011-08-26, 06:58
Willys. Köper alltid på mig runt 5-6 st, blir alltid över hundringen. Svider lite - men keso är så sjuuuukt gott!

Konstigt dyrt. 17kr för Arlas 250g (lilla burken) med naturell keso? Du kanske menar de smaksatta varianterna, de är något dyrare.

paatrik
2011-08-26, 15:43
Håller med, 17 låter vansinnigt för 250g. Brukar kosta 11 på Willys och ~14 hos ockerfolket.

vicarious
2011-08-26, 15:44
Köpte LIDLs cottage cheese nu, ska testas imorgon. Dyrare än kvargen men billigare än Arlas Keso.

Stjarnan
2011-08-26, 15:52
Köpte LIDLs cottage cheese nu, ska testas imorgon. Dyrare än kvargen men billigare än Arlas Keso.

Jag tycker den smakar riktigt illa. Slår ett slag för Arlas!

lurre86
2011-08-26, 22:58
Ptja, jag gillar 200g protein-gränsen per dag så en vanlig dag för mig kan se ut såhär beroende på om jag jobbar eller ej.

Frukost: 500g kvarg, fun light, banan,.. 60g protein
Lunch: 500g keso, 2 burkar tonfisk, grönsaker hur mkt du vill, 120g protein
Middag: Pasta med köttfärssås eller vad som helst.

Under dagen slinker väl kanske 0.5L mjölk ner också..

Det är typ 190-200g protein iaf genom bara mat, jag har siktat på 200g protein varje dag sen Mars och det har verkligen gett resultat på mig iaf.

Studier stödjer bara 2g protein/per kg dock men de flesta är överens om att mer protein ger mer resultat.


När tränar du under dagen?

När tränar du under dagen?
Kvarg till frukost är iaf givet, det är något jag tror många kör just för att det är så pass lite kalorier och så mycket protein. Lunchen är kanske inte så god men den ger utrymme till vilken middag som helst i princip eftersom du redan fått i dig allt protein för dagen nästan.


När tränar du under dagen? För om du tränar efter lunchen så missar du massa protein efter träningen.

lofito
2011-08-27, 06:21
Konstigt dyrt. 17kr för Arlas 250g (lilla burken) med naturell keso? Du kanske menar de smaksatta varianterna, de är något dyrare.

Yes, de smaksatta. Varför ska de vara lite dyrare än naturell för? Konstigt. Önskar de smaksatta fanns i 2 kg burkar, finns bara i naturell, typiskt.

vicarious
2011-08-27, 09:02
Yes, de smaksatta. Varför ska de vara lite dyrare än naturell för? Konstigt. Önskar de smaksatta fanns i 2 kg burkar, finns bara i naturell, typiskt.

Så de ska tjäna pengar såklart :) Precis som att frysta färdigrätter är dyrare än att laga ett eget mål husmanskost, eller att färdiga pannkakor är dyrare än att göra egna. Tjäna pengar på att folk är 1) lata och 2) fantasilösa.

vicarious
2011-09-02, 11:13
Jag tycker Linessas cottage-cheese som man köper på LIDL var helt OK. Lite syrligare än Arlas Keso men till ett betydligt bättre pris :)