handdator

Visa fullständig version : Forced-reps


sealmask
2011-08-24, 15:45
Jag har nu tränat sen september förra året, jag har länge tränat på samma sätt, alltså när det gäller antal reps, antal sets, antal övningar osv. Jag har haft en träningspartner under hela tiden jag tränat och vi har legat på 6-12reps tills failure då vi också har passat några extra reps, mellan 2-5reps som jag inte är säker på men som kallas Forcedreps?
Detta gäller ALLA sets för alla övningar förutom marklyft.

Jag är ju nybörjare så jag tänkte om ni mer erfarna tycker om detta, jag har hört att det inte alls är bra, och folk som aldrig gör det, möjligen sista setet på sista övningen på ett pass för att ta ut det sista.
Jag vill ju bygga muskel jag tränar, innan måste den "förstöras" då syftet med detta är ju att träna hårdare för att "förstöra" muskeln mera.

Ett till exempel är en artikel ur tidningen "Body" som jag läste (skriven av Joachim Bartoll) som heter "MER MUSKLER PÅ KORT TID HÖGFREKVENT TRÄNING MED IN TVIST". Det handlar om ett helkropps-program, mycket intressant. Men angående forcedreps som jag gör så skriver han i en mening: "Tänk på att avbryta setet vid teknisk failure, precis innan du känner att du måste börja fuska för att orka fler repetitioner. Om du skulle ta setet till positiv failure (då du inte kan lyfta vikten alls) eller ännu värre, få hjälp av en stolle i gymmet med någon extra repetition kommer du att bränna ut dig snabbare än en fyrverkeripjäs på nyårsafton."

Detta kanske säkert bara gäller just detta program, för i detta helkroppsprogram så kör man igenom kroppen 3ggr i veckan om jag minns rätt. Men han skriver som om detta med forcedreps är inte alls bra.

För tillfället kör jag 3 veckor lågrep, då jag ska klara själv 4-7reps själv, om jag klarar nånstans mellan de bestämda antalen reps så undviker jag pass, men om jag klara 2-3reps så passar min partner 1-2reps så jag kommer upp på 4reps.