handdator

Visa fullständig version : Forced-reps


sealmask
2011-08-24, 15:45
Jag har nu tränat sen september förra året, jag har länge tränat på samma sätt, alltså när det gäller antal reps, antal sets, antal övningar osv. Jag har haft en träningspartner under hela tiden jag tränat och vi har legat på 6-12reps tills failure då vi också har passat några extra reps, mellan 2-5reps som jag inte är säker på men som kallas Forcedreps?
Detta gäller ALLA sets för alla övningar förutom marklyft.

Jag är ju nybörjare så jag tänkte om ni mer erfarna tycker om detta, jag har hört att det inte alls är bra, och folk som aldrig gör det, möjligen sista setet på sista övningen på ett pass för att ta ut det sista.
Jag vill ju bygga muskel jag tränar, innan måste den "förstöras" då syftet med detta är ju att träna hårdare för att "förstöra" muskeln mera.

Ett till exempel är en artikel ur tidningen "Body" som jag läste (skriven av Joachim Bartoll) som heter "MER MUSKLER PÅ KORT TID HÖGFREKVENT TRÄNING MED IN TVIST". Det handlar om ett helkropps-program, mycket intressant. Men angående forcedreps som jag gör så skriver han i en mening: "Tänk på att avbryta setet vid teknisk failure, precis innan du känner att du måste börja fuska för att orka fler repetitioner. Om du skulle ta setet till positiv failure (då du inte kan lyfta vikten alls) eller ännu värre, få hjälp av en stolle i gymmet med någon extra repetition kommer du att bränna ut dig snabbare än en fyrverkeripjäs på nyårsafton."

Detta kanske säkert bara gäller just detta program, för i detta helkroppsprogram så kör man igenom kroppen 3ggr i veckan om jag minns rätt. Men han skriver som om detta med forcedreps är inte alls bra.

För tillfället kör jag 3 veckor lågrep, då jag ska klara själv 4-7reps själv, om jag klarar nånstans mellan de bestämda antalen reps så undviker jag pass, men om jag klara 2-3reps så passar min partner 1-2reps så jag kommer upp på 4reps.

Efter 3 veckor lågrep kör vi 2 veckor högrep, då jag ska klara 11-13reps själv, samma som för högrep som lågrep om jag inte når de önskade antalen reps på egen hand.

Detta är ju för variation som jag hört är viktigt, som inte inte visste innan.
Har precis börjar på första veckan högrep efter 3 veckor lågrep.

Kom med synpunkter om forcedreps och vad ni tycker om mitt nuvarande upplägg!

Tack för svar!!

ceejay
2011-08-24, 15:51
jag håller mig ifrån forced reps och failure, man blir så jävla trött och orkar inte prestera resterande set. Bättre att ha en bra nivå hela passet än endast första setet.

lofito
2011-08-24, 15:58
Jag har hört olika kring detta - men det mest effektiva är alltså: har man satt upp som mål att klara första setet på 10 reps så ska man inte göra fler, har du satt upp som mål att klara set 2 på 7 reps så ska du klara 7 reps? Vad gör man om man känner att man skulle kunna klara 2 till utan att tekniken strular?

henrikl
2011-08-24, 16:19
Beror helt på frekvensen. Tränar du varje muskelgrupp var 5-7dag kanske så gör det inte så mycket att köra till fail+forced kanske sista setet per övning. Se bara till att lyssna på kroppen. Om du känner att du börjar bli sliten så skit i att köra forced reps ett tag.

sealmask
2011-08-24, 16:41
Jag har hört olika kring detta - men det mest effektiva är alltså: har man satt upp som mål att klara första setet på 10 reps så ska man inte göra fler, har du satt upp som mål att klara set 2 på 7 reps så ska du klara 7 reps? Vad gör man om man känner att man skulle kunna klara 2 till utan att tekniken strular?

Om jag lägger på en vikt så att klarar precis 12reps själv när jag kör högrep(11-13), då är det perfekt, men till nästa set så sänker jag så jag landar på 12 igen och inte försöker mig på samma vikt igen, för då vet jag att jag kanske landar på 7-9reps och då blir de fel, för då måste jag ha pass på 3-5reps som jag försöker undvika.
Anpassa vikten för önskat antal reps och inte sluta på bestämt antal reps när du klarar mycket mer.