handdator

Visa fullständig version : Skadliga övningar


Explosivitet
2011-08-24, 11:12
Tja. Vilka övningar är skadliga på gymmet, vilka ska man undvika?

Själv har jag hört att man inte ska böja huvudet framåt när man kör traps, för att det sätter för mycket strain på nacken vilket kan skada den (vilket jag själv erfarat).

Sen ska man inte heller köra pull-ups genom att gå upp med huvudet framför stången.

Några fler...?

Inge Enveten
2011-08-24, 11:13
Alla övningar kan vara skadliga om dem utförs felaktigt.

Press bakom nacke och drag till hakan med v-handtag brukar nämnas ofta.

McLR
2011-08-24, 11:15
Mina axlar gillar inte dips men vet många andra som kan köra utan dips utan problem.

Crocker
2011-08-24, 11:17
Mina axlar gillar inte dips men vet många andra som kan köra utan dips utan problem.
+1

Tung Decline bänk
Drag till hakan
Hantellyft framåt

Kommer nog inte på någon mer ftm.

vicarious
2011-08-24, 11:17
Pec-deck är väl en typisk sån övning som man lika gärna kan undvika. Visst, den går bra för de flesta men ibland skiter det sig rejält och det är så himla onödigt. Axlarna är det som brukar paja.

Cable-flyes kan även påfresta axlarna en del, samma sak med dips. Inga övningar som är direkt skadliga och som man inte kan köra, dock kan man ju tänka på att vara försiktig.

Explosivitet
2011-08-24, 11:18
Mina axlar gillar inte dips men vet många andra som kan köra utan dips utan problem.

Läste precis om nån inte rekommenderade dips.. Har själv aldrig haft några problem med det dock.

Crocker
2011-08-24, 11:21
Då kan du ju köra det.

davvvan
2011-08-24, 11:28
Bänkpress. Marklyft. Knäböj.

Hejnomax
2011-08-24, 11:35
Bänkpress i smith ligger bakom en och annan dödsolycka

daloatf
2011-08-24, 11:37
Hur är det med latsdrag bakom nacken?

Arne Persson
2011-08-24, 11:41
Hur är det med latsdrag bakom nacken?

Ingalunda farlig!

Ronn
2011-08-24, 11:41
Benböj på pilatesboll

Lillleif
2011-08-24, 11:52
Helt ovetenskapligt brukar jag försöka undvika de flesta övningar som inte "känns" naturliga, dvs där man får ligga eller stå som en idiot, böja huvudet eller ryggen på skumma sätt osv.

Till förmån för enkla lyft och pressar.

Ne0phyte
2011-08-24, 11:56
Benböj på pilatesboll

Det låter ju helt livsfarligt. Iaf med lite vikt på.:smash:

Rusk
2011-08-24, 11:59
Bålrotation i maskin, drag till hakan, hantellyft framåt.
Det väldigt många skadar sig i är ju dock bänk och mark då dom utförs fel.

Ronn
2011-08-24, 13:49
Det låter ju helt livsfarligt. Iaf med lite vikt på.:smash:

http://photos.bodybuilding.com/data/507/Squat_Death.jpg

Woody R
2011-08-24, 13:55
Det som brukar göra ont i mina axlar är tunga> Flyes, bänkpress, dips, sidolyft, drag till hakan, kanske någon till.

Något som hjälpt mig otroligt mycket är att värma upp axlarna riktigt mycket, gör jag detta innan jag kör rygg, bröst och axlar så känner jag knappt någonting!

BIGHAL
2011-08-24, 15:24
Press bakom nacken e inte en naturlig rörelse, undviker den övningen själv.
Med andra ord så tycker jag mig nu ha läst att i princip alla övningar e farliga:)
Kör det som känns bra e väl ett bra riktmärke!!

kaspen
2011-08-24, 17:36
Mark kan verkligen fucka upp ryggen om man inte gör den rätt. Ser jag folk med usel teknik så måste jag säga till dom. Oftast håller jag käften men jag vill inte se någon bli allvarligt skadad.

hugok
2011-08-24, 17:46
Köra snabba tunga reps med nackhuvan. Inte skönt alls.

Gabriel174
2011-08-24, 17:48
Har för mig att Arne rekommenderar att man kör utan ryggstöd ifall man vill köra press bakom nacke (i smith)

Robbmeister
2011-08-24, 17:49
Mark kan verkligen fucka upp ryggen om man inte gör den rätt. Ser jag folk med usel teknik så måste jag säga till dom. Oftast håller jag käften men jag vill inte se någon bli allvarligt skadad.

+1 , Väldigt många på mitt gym kör med förjävlig teknik och riskerar att bli skadade , och säger man åt dom så möts man av någon slags uppkäftig tonårsattityd.

Rickard
2011-08-24, 17:56
Kan man tillräckligt med anatomi och lyfter saker ur kontext så kan man få det till att det inte finns en enda övning man kan köra utan att det är risk för förlamning. ;)

Sheogorath
2011-08-24, 18:04
Kan man tillräckligt med anatomi bör man kunna modifiera och planera in samtliga vanligt förekommande gymövningar på ett sätt som gör dem helt acceptabla ur skadesynpunkt.

Kände för att rätta lite. ;)

Stoltz
2011-08-24, 18:39
Kände för att rätta lite. ;)

:thumbup:

Degpekka
2011-08-25, 05:34
Press bakom nacken e inte en naturlig rörelse, undviker den övningen själv.
Med andra ord så tycker jag mig nu ha läst att i princip alla övningar e farliga:)
Kör det som känns bra e väl ett bra riktmärke!!

Naturlig? hur lyder den definitionen? :Virro

Degpekka
2011-08-25, 05:35
http://photos.bodybuilding.com/data/507/Squat_Death.jpg

Grym bild! :laugh:

Rahf
2011-08-25, 06:25
Bänkpress i smith-maskin och decline bänk är de som jag direkt undviker alla dagar i veckan. Den förstnämnda har inga fördelar och är rejält farlig. Den andra är även den riskfylld.

elo_
2011-08-25, 06:29
Köra snabba tunga reps med nackhuvan. Inte skönt alls.

Sakari Selkäinaho som har skrivit en del böcker om tung styrketräning på finska hade något att säga om nackträning.. Det var något om diskbråck i nacken och hur det åtgärdas kirurgiskt. Jo! Det opereras tydligen via halsen, och det är lätt hänt att stämbanden blir påverkade - så med lite tur så låter man efter diskbråck i halsen samt op som en gorilla från urskogarna - och med lite mindre tur som en eunuck..

I övrigt, om någon prutthurtig PT skulle börja tala om funktionell träning som knäböj utfört på en bosuboll i min närhet så skulle jag troligtvis dö lite inombords.

filmjölk
2011-08-25, 07:09
En grej jag skadat mig av är att försöka hålla handlederna raka i pressövningar. Det låter ganska vettigt egentligen att sträva efter att hålla handlederna raka, men det är det inte, när det blir tungt och de böjs ofrivilligt åt fel håll kan en ganska liten vikt skada både handled och tumme (samt vad nu som råkar vara i vägen när vikten tappas)

Så håll lätt bakåtböjda handleder, inte raka.

raQblad
2011-08-25, 08:51
Ja fy fasen, kørde smith-pressar før førsta gången på år igår, fick panik nær hakarna inte fungerade som de skulle. Men vad gør man om man vill træna bænk utan passare? :/

Rahf
2011-08-25, 08:56
Ja fy fasen, kørde smith-pressar før førsta gången på år igår, fick panik nær hakarna inte fungerade som de skulle. Men vad gør man om man vill træna bænk utan passare? :/

Man gör en 'Krampusrullning' :D

vicarious
2011-08-25, 08:57
Ja fy fasen, kørde smith-pressar før førsta gången på år igår, fick panik nær hakarna inte fungerade som de skulle. Men vad gør man om man vill træna bænk utan passare? :/

Har man lite tur så kan det gå att köra i såna burar där man kör böj m.m. Om man ligger på en bänk i buren och har såna pinnar på sidorna som säkerhet. Inte alltid det stämmer med höjderna dock, beror mycket på buren och bänken.

Typ som denna http://s3.hubimg.com/u/4226014_f260.jpg

raQblad
2011-08-25, 09:06
Har man lite tur så kan det gå att köra i såna burar där man kör böj m.m. Om man ligger på en bänk i buren och har såna pinnar på sidorna som säkerhet. Inte alltid det stämmer med höjderna dock, beror mycket på buren och bänken.

Typ som denna http://s3.hubimg.com/u/4226014_f260.jpgNågon sån har jag inte på mitt gym :/

Får hyra in nån polack som træningspartner tror jag.

dannemannen
2011-08-25, 09:06
Mina axlar gillar inte dips men vet många andra som kan köra utan dips utan problem.

Jag får alltid ont mellan skuldrorna när jag kör dips. Någon som vet förklaringen till det? Det har gjort att jag nu för tiden alltid undviker den övningen.

Baske
2011-08-25, 09:23
Jag tror att om man lyssnar lite på sin egen kropp kan man troligen göra en del kloka värderingar.

Själv har jag bara skadat mig av latsdrag med V-handtag och stångrodd.

Trötthetsfaktorn torde också kunna spela roll då det finns större risk för misstag.

hugok
2011-08-25, 09:30
Sakari Selkäinaho som har skrivit en del böcker om tung styrketräning på finska hade något att säga om nackträning.. Det var något om diskbråck i nacken och hur det åtgärdas kirurgiskt. Jo! Det opereras tydligen via halsen, och det är lätt hänt att stämbanden blir påverkade - så med lite tur så låter man efter diskbråck i halsen samt op som en gorilla från urskogarna - och med lite mindre tur som en eunuck..

Wow, kanske dags att lägga nackhuvan på hyllan. Gäller det också t ex brottarbrygga och sånt?

elo_
2011-08-25, 09:51
Wow, kanske dags att lägga nackhuvan på hyllan. Gäller det också t ex brottarbrygga och sånt?

jag antar att Sakari manade till måttsamhet med nackträningen. Där ska man nog vara försiktig och långsiktig.

Arnoldski
2011-08-25, 19:12
Jag kör alltid bänk utan passare. RUlla ned stången på bänken via bröstet bara. No sweat. Om du inte är lite efterbliven och plötsligt får för dig att maxa på 50 kg mer än du någonsin tagit. Då är passare ett lämpligt alternativ.

Linjedomarn
2011-08-25, 20:20
Benböj på pilatesboll

Det är ingen övning, bara cirkuskonster!.

Degpekka
2011-08-26, 01:27
Wow, kanske dags att lägga nackhuvan på hyllan. Gäller det också t ex brottarbrygga och sånt?

Kan tänka mig att risken för nackdiskbrock borde vara som störst ju mer du har huvudet böjt framåt, och på det hållet brukar jag inte hamna i mina bryggor... Däremot kan det säkert vara påfrestande likt ryggen att göra en vridning samtidigt som man har belastning, men det är ju ingen nybörjare som slänger sig ner och börjar brygga bara sådär, man lär ju sig brygga i tid med att musklerna stärks.

Doctor Snuggles
2011-08-26, 01:48
Ja fy fasen, kørde smith-pressar før førsta gången på år igår, fick panik nær hakarna inte fungerade som de skulle. Men vad gør man om man vill træna bænk utan passare? :/

Man kör inte till fail? Förstår inte problemet, har aldrig kört med passare.

ont: Vad är det för fel på hantellyft framåt helt plötsligt?

Arnoldski
2011-08-26, 04:18
Jag vet väl inte om det är nåt direkt fel på den, men det är väl en sån där övning som man inte kan hantera lika mycket vikt i som en bättre övning.

Den ska ju träffa främre delta och gör också så, men pga hävstångseffekten så kan man hantera mycket mindre vikt än i pressar över huvudet där också främre delta är huvudsaklig agonist.

Jämför med tex hantelflies. Det är inget fel på övningen, men efektivt sätt gör bröstet samma rörelse som vid liggande hantelpress, dvs för in överarmen framför kroppen, men du kan hanter mycket mindre vikt i flies än i hantelpress.
Jag ser denna på samma sätt.

Vill man göra den i slutet av ett axelpass för att man gillar den är det väl bra, men är troligtvis inte den främsta övningen för främre delta.

Degpekka
2011-08-26, 04:47
ont: Vad är det för fel på hantellyft framåt helt plötsligt?

Antar att dem flesta som pratar om det menar på risken att skada supraspinatussenan pga inklämning under övningen.