handdator

Visa fullständig version : snabba muskelfibrer, hur mycket är genetiskt?


fredrik1
2011-08-24, 10:53
Hej,

Undrar hur stor del som är genetiskt, och hur mycket vi kan påverka. Har fått lära mig att 40% är påverkbart och 60% genetiskt, men det kanske inte stämmer?

//L

karlingen
2011-08-24, 10:58
Det är högst individuellt.

Eller hur tänker du nu?

zydar
2011-08-24, 11:04
Har för mig det är så att de flesta är ganska medel, alltså kan bli bra men inte bäst. Sen finns en del freak som sticker ut och blir mycket bättre än alla andra. Lika så åt andra hållet, att en del aldrig blir bra.

Har för mig att grubb hade en studie på detta.

Lord Humungus
2011-08-24, 11:24
Har läst nånstans att vanliga människor har ca hälften var av snabba respektive uthålliga muskelfibrer med avvikelser åt varje håll då givetvis. Sprinters och tyngdlyftare har nästan bara explosiva och maratonlöpare nästa bara uthålliga fibrer. Byggare däremot har samma fördelning som vanliga otränade människor

fredrik1
2011-08-24, 11:57
Har för mig det är så att de flesta är ganska medel, alltså kan bli bra men inte bäst. Sen finns en del freak som sticker ut och blir mycket bättre än alla andra. Lika så åt andra hållet, att en del aldrig blir bra.

Har för mig att grubb hade en studie på detta.

Nja, min fråga var egentligen om det går att påverka, kan jag få fler snabba muskelfibrer än vad jag har i dagsläget och tvärtom?

polka_griis
2011-08-24, 12:59
Nja, min fråga var egentligen om det går att påverka, kan jag få fler snabba muskelfibrer än vad jag har i dagsläget och tvärtom?
Nej du kan inte få fler snabba muskelfibrer, tvärt om däremot så kan du få snabba att bete sig som långsamma.

fredrik1
2011-08-24, 13:24
Nej du kan inte få fler snabba muskelfibrer, tvärt om däremot så kan du få snabba att bete sig som långsamma.

Kan man få reda på hur många man har av varje?

creperiet
2011-08-24, 13:59
Kan man få reda på hur många man har av varje?

Då får du göra en muskelbiopsi.

Och du kan påverka fibetypfördelningen, åt båda håll, men framför allt kan du påverka egenskaperna hos fibrerna. D v s tränar du enbart explosivt kommer dina långsamma muskelfibrer att anta egenskaper så att de kan arbeta mer explosivt, även om de inte faller under definitionen FT-fibrer på fibertypkontinuumet.