handdator

Visa fullständig version : Ont i fotvalv


Okänd
2011-08-24, 09:17
Hej Dr. Internet.

Jag är på väg till att göra ortopediska inlägg med stöd för fotvalvet då det uppenbarligen ska vara ett sätt att reparera skadan (?), hursomhelst är jag nyfiken på er som har haft samma symptom och skada, och vad för erfarenheter ni har. Hur lång tid tog rehab? Varför fick ni det? Är ni 100% fria från det idag? När ska man börja med stärkande övningar? Går det bra att cykla och simma som alternativ träning?

http://imageshack.us/photo/my-images/109/8051aj.jpg/

Jag har ett slags molande värk i vänster fotvalv, på insidan, vilket påminner mycket om samma smärta man får när man trycker på ett blåmärke. Det kom för lite mer en vecka sen och smärtans intensitet har varit detsamma hela tiden. På senare tid, innan skadan, har jag sprungit 1 mil i veckan i ett mycket lugnt tempo, vilket jag knappast anser vara en direkt orsak till skadan då det inte är särskilt hardcore för mig. Däremot har jag haft hälinlägg i samtliga skor (mm, löparskorna också) ett längre tag vilket jag har tagit bort och går nu utan, och jag tror fan det var efter det som jag fick ont. Låter det troligt? Smärtan känns som värst på morgonen, men går man ett tag och får igång rörelseapparaten så försvinner en del av smärtan.

Och nej, detta kan inte vara hälsporre. Jag har ingen som helst smärta relaterat till hälområdet utan det är verkligen där bilden visar. Läser man liknande trådar så verkar folk bombsäkra på att det är hälsporre/plantar fasciit, men sorry, det kan det inte vara.

Tack för hjälpen.

Åse Columbus
2011-10-07, 15:21
oavsett vad det nu är så kan orsaken sitta i att du har fel/dåliga/gamla skor som inte ger det stöd som dina fötter behöver....

Zonks
2011-10-11, 22:41
Jag hade själv problem med fotvalvet eller ja, hela fotsulan. Drog på mig en inflamation i vävnaden i fotsulan i lumpen pga. hög belastning och försvarets kassa 90 känga. Botades med vila, ett par bättre kängor och formgjuten sula.

Catstyle
2011-10-12, 09:27
Fick rejält ont i fotvalven när jag sprang med skor med pronationskil.
Bytta till mindre uppbyggda, neutrala skor och det löste problemet.