handdator

Visa fullständig version : Ta en vilovecka?


napoleon123
2011-08-23, 21:35
Postade den här tråden i SL-forumet, men det verkar inte som att folk läser där, så jag gör ett försök här istället.

Jag undrar hur ni som tränar för maximal styrka gör när ni vilar:

1. Planerar ni in några helt träningsfria dagar någonstans i er periodisering, eller går ni till gymmet efter en tung period och kör rörelserna, men på lätta vikter?

2. Hur många dagar?

3. När i periodiseringen? Alltså i förhållande till maxning, just före eller precis efter?

3. Gör ni annorlunda om ni inte tränar inför en tävling, utan för att bygga grundstyrka?

dyxeldoff
2011-08-24, 23:04
när jag körde SL så vilade vi böjen och marken drygt en vecka innan men bänken körde vi 3-4 dagar innan då explosiva lätta
men så var nog schemat från 70 talet också funkade ganska bra dock.
innan maxning s körde jag/vi stenhårt på grenarna med bänk 3 gr i veckan och böj och mark 2 gr i veckan, körde en sjukt seg och tråkig stege på 50% i början åså skulle man nå 90-95% 2 veckor innan följt av de sissta explosiva/lätta passet.

för å bli bra så bör man nog bara köra stege tävla vila stege tävla vila osv så länge man har nog med massa i förhållande till sin längd. Det är ju givrtvis individuellt vad man triv med också