handdator

Visa fullständig version : deff eller bulk


simp4n
2011-08-23, 21:29
var inte riktigt säker på var jag skulle sätta denna tråd, så prövar här.

tjena, ska börja gymma i dagarna och undrar om jag ska börja med en deff direkt eller gå på bulk

väger runt 72kg och är 177cm, har börjat få bilring och har bristningar på låren så kanske bäst att börja med en deff ner till 65kg(?) för att sedan bulka? vad tror ni?

fick tips om att börja med SL 5x5 är det även att rekommendera om jag kör deff och vill behålla de lilla muskler jag har? ska jag även då börja med låg vikt och gå uppåt eller börja högt direkt?

tacksam för svar

mvh

lofito
2011-08-23, 21:31
Posta en bild så blir det lättare för oss andra att utvärdera ditt läge.

lurre86
2011-08-23, 21:33
Lägg upp bild, docknså låter 72kg inte så mkt på 177. Har du tränat nåt tidigare?

Ponitus
2011-08-23, 21:35
Du ska börja styrketräna alltså? Ingen tidigare träning?
Då ser jag ingen direkt mening med att deffa. Vad ska du definera för muskler liksom?

Ligg på balans/lite överskott så du får lite muskler först!

lurre86
2011-08-23, 21:42
Har du vägt mer tidigare? Bristningar å bilringar på den vikten låter ovanligt. Om det är så att du väger 72 kg på 177 å har mycket fett, då består inte din kropp av mkt muskler. Då är det bäst att du tränar. Som ovan sa ligg på balans kanske ett jätte litet överskott.

Börja träna 3 ggr i veckan efter nybörjarschemat som finns.
Sträva efter att klara mer varje pass, mer reps eller tyngre eller fler set.
Försöka få mkt sömn ca 8 timmar. Är bra och ordentlig mat.
Ät ca 2 g protein per kg kroppsvikt.
Låt det ta tid. Få in det här i din livsstil.

LillaGubben
2011-08-23, 21:42
Hej Hej !

När det kommer till sådan här frågor är jag inget geni ej heller en mästare på macronutrienter eller optimalt intag av selen å fan å hans moster, men så här ser jag på det.

Hur trivs du i din kropp just nu ? Är du beredd att bli fetare eller lustar du efter det magiska 6-packet?
Tror din egen inställning är det viktigaste, hur du än gör får du ge upp något.

Att äta mer ger dig mer tyngd å styrka men du kanske inte mår bra av resultatet på din kropp.

På deff kanske du inte gör rekord i bänkpress men du börjar gilla att flasha ditt 6-pack får både nära och totalt främmande och känner dig som brudmagnet osv osv.

Fråga dig själv va du är beredd att uppoffra och greppa det positiva.

Ett tipps då det gäller mat både bulk å deff är att äta bra mat, skippa all skitmat som inte ger dig nått. Tryck läskiga mängder protein oavsett hur du gör.

Detta kanske inte hjälpte men det jag menar är att allt handlar om din inställning till det hela.

Lycka till hur du än gör och är bra krubb och slakta vikterna i gymmet.

Mvh/LG

simp4n
2011-08-23, 22:01
Posta en bild så blir det lättare för oss andra att utvärdera ditt läge.

Kan fixa bild imorgon!

Lägg upp bild, docknså låter 72kg inte så mkt på 177. Har du tränat nåt tidigare?

Fixar bild imorgon. Har inte tränat tidigare.

Du ska börja styrketräna alltså? Ingen tidigare träning?
Då ser jag ingen direkt mening med att deffa. Vad ska du definera för muskler liksom?

Ligg på balans/lite överskott så du får lite muskler först!

Japp ska börja styrketräna, ingen tidigare träning. Har inga muskler att definera, tänkte mer på bristningarna på låren, dom kanske spricker helt och hållet om jag börjar äta mera :p

Har du vägt mer tidigare? Bristningar å bilringar på den vikten låter ovanligt. Om det är så att du väger 72 kg på 177 å har mycket fett, då består inte din kropp av mkt muskler. Då är det bäst att du tränar. Som ovan sa ligg på balans kanske ett jätte litet överskott.

Börja träna 3 ggr i veckan efter nybörjarschemat som finns.
Sträva efter att klara mer varje pass, mer reps eller tyngre eller fler set.
Försöka få mkt sömn ca 8 timmar. Är bra och ordentlig mat.
Ät ca 2 g protein per kg kroppsvikt.
Låt det ta tid. Få in det här i din livsstil.

Jag tror inte att jag har vägt mer, vägde mig första gången i veckan på flera år, senast jag vägde mig vägde jag runt 60-65kg, blev jätteförvånad nu när jag vägde ~72kg. Jag tror inte heller att min kropp består av mycket muskler. Är det detta (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) schemat du menar? Vilket av de tre ska jag välja? Har tänkt träna 3 dagar i veckan iallafall.

Hej Hej !

När det kommer till sådan här frågor är jag inget geni ej heller en mästare på macronutrienter eller optimalt intag av selen å fan å hans moster, men så här ser jag på det.

Hur trivs du i din kropp just nu ? Är du beredd att bli fetare eller lustar du efter det magiska 6-packet?
Tror din egen inställning är det viktigaste, hur du än gör får du ge upp något.

Att äta mer ger dig mer tyngd å styrka men du kanske inte mår bra av resultatet på din kropp.

På deff kanske du inte gör rekord i bänkpress men du börjar gilla att flasha ditt 6-pack får både nära och totalt främmande och känner dig som brudmagnet osv osv.

Fråga dig själv va du är beredd att uppoffra och greppa det positiva.

Ett tipps då det gäller mat både bulk å deff är att äta bra mat, skippa all skitmat som inte ger dig nått. Tryck läskiga mängder protein oavsett hur du gör.

Detta kanske inte hjälpte men det jag menar är att allt handlar om din inställning till det hela.

Lycka till hur du än gör och är bra krubb och slakta vikterna i gymmet.

Mvh/LG

Jag bryr mig inte om jag blir fetare eller inte när jag börjar träna bara jag lägger på mig muskler.

Anledningen att jag undrade var mest över bristningarna på låren, hört att såna inte försvinner? Och äter jag då mer blir väl låren ännu större osv, utöver det så bryr jag mig inte, började fundera över det bara =)

Ponitus
2011-08-23, 22:14
Japp ska börja styrketräna, ingen tidigare träning. Har inga muskler att definera, tänkte mer på bristningarna på låren, dom kanske spricker helt och hållet om jag börjar äta mera :p

Du behöver inte äta mer. Ligga på en någorlunda balans och bygg går bra.
Är du tanig kanske en bulk skulle bli bra.

kalaskonrad
2011-08-24, 06:20
Jag skulle tro på en långsam bulk (~2-300+), 72kg på 177cm låter inte så mycket. Du kommer nog känna dig nöjd när du börjat lära in dig hur det fungerar med saker å ting, du kommer se stor skillnad i början. Men som sagt är det omöjligt att avgöra utan en bild! *hinthint*

kajjm
2011-08-24, 10:38
Det är relativt svårt att utverdera dig som många skriver utan en bild..

177cm och 72kg kan vara flera olika kroppstyper
det kan vara: Hyfsat mkt muskler och väldigt snyggt deffad (brad pitt kropp)
eller

Väldigt klen, inte mkt muskler, lite mage osv (smalfet) för att du är så otränad osv



Oavsett vad, väger du lite. Varför skulle du deffa om du inte har snygga muskler att deffa fram? Låter inte som du har så värst mkt muskler om du väger 72kg iallafall.


Men vad vet jag, svårt utan bild

Jag hade nog försökt deffa lugnt, så du bygger muskler och kan deffa till nästa sommar!
Vem vill vara deffad över jul? Man vill ju kunna gå all in på julbordet och alla trevliga hemmakvällar man blir 'tvingad' till i det tråkiga och mörrka vädret som höst och vinter har att erbjuda!!

Zorban
2011-08-24, 10:43
Varför skulle du deffa om du inte har snygga muskler att deffa fram?
Det finns andra anledningar till deffa. Exempelvis begränsa sin fettprocent för framtida muskelbyggande. Om TS börjar känna sig tjock redan nu så lär det inte vara så bra att lägga på sig alltför mycket mer fett.

Till TS: Om du är helt otränad nu så kommer du absolut inte tappa några muskler vid en deff om du börjar träna samtidigt, snarare tvärtom.

pellepedal
2011-08-24, 10:45
Om du ska inte tränat tidigare utan ska börja nu, ser jag inget skäl till att d ska bry dig om vare sig bulk eller deff än på ganska länge.

Lär dig träna på ett bra sätt och lär dig utföra övningarna och hitta muskelkontakten.
Vad gäller kosten, koncentrera dig på att bara äta bra mat en tid framöver.

Deff eller bulk kan du ta sen.

Zorban
2011-08-24, 10:49
Lär dig träna på ett bra sätt och lär dig utföra övningarna och hitta muskelkontakten.
Vad gäller kosten, koncentrera dig på att bara äta bra mat en tid framöver.

Snarare borde väl en nybörjare strunta i muskelkontakt och satsa på att få upp lite styrka? Det är min åsikt iaf. Och för en nybörjare är det inte heller så noga med vad man äter, att endast äta "bra" mat tror jag i ärlighetens namn inte kommer spela någon roll i början.

lofito
2011-08-24, 13:04
Om han inte tränat tidigare skulle jag ge han rådet att bara köra igång, få in tekniken, kötta på med mat så kommer resultaten ganska snabbt så att han kan bygga på sig. Efter några månader kan han utvärdera det hela hur han känner sig och därefter lägga sig på en deff alternativt bulk, vad han nu känner för efter att ha styrketränat ett tag.

kajjm
2011-08-24, 13:51
Men orka deffa nu när det tråkiga månaderna börjar! XD
Regn, kallt, snö, mörker, hemmakvällar.. XD

lofito
2011-08-24, 13:52
Men orka deffa nu när det tråkiga månaderna börjar! XD
Regn, kallt, snö, mörker, hemmakvällar.. XD

För mig är det iaf en självklarhet att vilja se bra ut året om än att vara fet på vintern samt rippad på sommaren.

loadout
2011-08-24, 18:34
men orka deffa nu när det tråkiga månaderna börjar! Xd
regn, kallt, snö, mörker, hemmakvällar.. Xd

xd

simp4n
2011-08-24, 18:34
Tjena, har skaffat lite bilder nu som många frågade efter, så kanske ni får ett bättre humm.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5535426dee7_framsida.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e55355259d36_baksida.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e55356fa8ba9_hel%20framsida.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5535609bd01_hel%20baksida.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e55357e65c7c_l%E5r.jpg
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e55359344abf_l%E5r2.jpg

Robbmeister
2011-08-24, 18:38
Bulka söligt till mars/april nån gång , sedan deff.

stridis
2011-08-24, 18:46
Du behöver lite rejäl träning, det framgår av bilderna. Bulka inte, du kan ligga på balans i början men ta gärna och ät mer "clean", sedan får vi se...

krubkungen
2011-08-24, 18:48
Balans/lätt underskott tycker jag definitivt.

daloatf
2011-08-24, 18:53
Börja träna, ha ett lågt underskott. Du kommer bygga ändå

LoTiX
2011-08-24, 18:54
Som nybörjare och med nuvarande form tycker jag du borde sätta igång med ett rejält schema härifrån Kolozzeum samtidigt som du aktar dig för att äta allt för mycket. Att börja äta cleant och hålla ett bra proteinintag kommer nog hjälpa långt.

simp4n
2011-08-24, 19:07
Som nybörjare och med nuvarande form tycker jag du borde sätta igång med ett rejält schema härifrån Kolozzeum samtidigt som du aktar dig för att äta allt för mycket. Att börja äta cleant och hålla ett bra proteinintag kommer nog hjälpa långt.

Jag tänkte börja med "Upplägg 1" av SL 5x5 som jag såg här på forumet, skulle det funka?

krubkungen
2011-08-24, 19:27
Jag tänkte börja med "Upplägg 1" av SL 5x5 som jag såg här på forumet, skulle det funka?

Japp, funkar utmärkt.:)

simp4n
2011-08-24, 19:58
Japp, funkar utmärkt.:)

Perfekt:) hur lärde du dig alla övningar? Jag kan ju absolut ingenting, kollat i övningsbanken så jag har ett litet humm om hur dom går till, kanske är lätt att öva in om jag börjar med stången som det står i 5x5 schemat :)

Jag har whey-80 också, ska jag ta det direkt efter träningen? Är det bra att ta det som frukost också? Ska jag dricka det även på vilodagar?

Och utöver det om jag föstått rätt av alla svaren, så ska jag äta som vanligt/lite mindre än vanligt?

mvh

kaspen
2011-08-24, 20:16
Periodisk fasta kan vara något för dig. Tappa fett och bygga muskler samtidigt och se bra ut året runt. Du får snabba resultat i början ändå, även om det skulle gå snabbare via en rejäl grisbulk.

Xtronal
2011-08-24, 20:21
Periodisk fasta kan vara något för dig. Tappa fett och bygga muskler samtidigt och se bra ut året runt. Du får snabba resultat i början ändå, även om det skulle gå snabbare via en rejäl grisbulk.

Tappa fett och bygga muskler samtidigt går det verkligen att bygga muskler på kalori-minus :confused:

Ponitus
2011-08-24, 21:18
Tappa fett och bygga muskler samtidigt går det verkligen att bygga muskler på kalori-minus :confused:

Ja, det går. Men det är svårare.
Proteinsyntesen är aminosyre-beroende. Så lite kcal-underskott och tillräckligt med protein går alldeles utmärkt.

StarkaUlf
2011-08-24, 21:30
Perfekt:) hur lärde du dig alla övningar? Jag kan ju absolut ingenting, kollat i övningsbanken så jag har ett litet humm om hur dom går till, kanske är lätt att öva in om jag börjar med stången som det står i 5x5 schemat :)

Jag har whey-80 också, ska jag ta det direkt efter träningen? Är det bra att ta det som frukost också? Ska jag dricka det även på vilodagar?

Och utöver det om jag föstått rätt av alla svaren, så ska jag äta som vanligt/lite mindre än vanligt?

mvh

Du kan ju alltid be någon på gymmet instruera dig om övningarna som du ska köra. Annars kan du ju alltid filma och sedan jämföra med andra videos på nätet.

Jo, ta whey-80 direkt efter träningen. Sen 1-2 timmar efter så äter du ett vanligt mål med mat.
Om du känner att du inte kommer upp i proteinmängden som du strävar efter, så kan du ju självklart ta det till frukost. Men om du inte har några problem med det, så ser jag det (personligen) bara som slöseri av pulver. (Samma här gäller på vilodagar. Kommer du inte upp i proteinmängden, så kan du ju lätt få i dig 25-35g från en proteindrink).

Det beror ju på hur du har ätit tidigare.

SirOrigami
2011-08-24, 21:36
Skulle nog sätta dig på ett rejält kaloriunderskott med mycke proteiner ala RFL tills du ligger närmare 10% bf.