handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ledvärk


Athena
2011-08-23, 21:07
Jag har en medfödd ledvärk, och reumatism-prover togs redan när jag var ca 2 år - dessa var negativa. Läkarna valde att kalla det "växtvärk". Nu så här på mitt tjugofjärde år tror jag inte att jag växer mer, men värken har eskalerat. Läkare kliar sig i huvudet och har satt benämningen "reumatism light" på det. Värken sitter främst i armbågar och knäskålar men tenderar att sprida sig till hand-, och fotleder. Perioder i mitt liv lever jag på alla sorters värktabletter.
För ett år sedan började jag gymma, något jag fastnade för. Ledvärken kommer emellertid i vägen, plus att det verkar ta låååång tid för lederna att bli starka. Nu har jag börjat med Omega3-kaplsar, och min fråga är; tror ni dessa kommer hjälpa? Finns det andra alternativ? Eller ska jag helt enkelt ge efter för farbror doktorns önskan att få ge mig "små mängder cellgift" (något man tydligen ger reumatiker)? Kanske borde jag fortsätta på min Alvedon-, och Ipren-diet? Suck... :(

Tacksam om någon kan råda mig!

Pepz
2011-08-23, 21:27
jag hade testat allt innan cellgifter

Hög dos omega 3/fiskolja
cissus
glukosamin
MSM
Nyponextrak
Grönläppad mussla
Avosol

Tolkia
2011-08-23, 21:29
Du lär inte ta skada av att äta omega 3, men jag skulle bli förvånad om de botar en ledvärk som är av den omfattning du beskriver. Det finns många med ledbesvär som aldrig får någon exakt diagnos, men man kan behandla ändå. Jag antar att du behandlas hos reumatolog, och tror att de på reumatologen är bäst lämpade att föra den här diskussionen. Det finns personer som fungerar mycket bra på cellgifter i lågdos; om man föreslår det så tror jag att man nog har vägt för- mot nackdelar och kommit fram till att det är ett bättre alternativ än att trycka i sig värktabletter en gros. Det är inte heller så snällt mot kroppen alla gånger.

Edit: Pepz, vad baserar du den uppfattningen på? (Ingen provokation, utan en ren fråga.)

Athena
2011-08-23, 21:37
Du lär inte ta skada av att äta omega 3, men jag skulle bli förvånad om de botar en ledvärk som är av den omfattning du beskriver. Det finns många med ledbesvär som aldrig får någon exakt diagnos, men man kan behandla ändå. Jag antar att du behandlas hos reumatolog, och tror att de på reumatologen är bäst lämpade att föra den här diskussionen. Det finns personer som fungerar mycket bra på cellgifter i lågdos; om man föreslår det så tror jag att man nog har vägt för- mot nackdelar och kommit fram till att det är ett bättre alternativ än att trycka i sig värktabletter en gros. Det är inte heller så snällt mot kroppen alla gånger.

Edit: Pepz, vad baserar du den uppfattningen på? (Ingen provokation, utan en ren fråga.)

Vad skulle det, tror du, innebära för min gymträning att börja käka cellgift?

mattilainen
2011-08-23, 21:43
min mor har reumatism och käkar cellgifter. Hon tar dom på torsdag tror jag och mår skit rätt ut sagt hela torsdagen och fredagen sover hon direkt efter jobbet fram tills lördagen för att må någorlunda bättre på lördagen men är trött.

Inte lätt att jobba i fabrik med reumatism kan jag säga. Fyfan.

Reumatism innebär ju att ditt eget immunförsvar attackerar dina leder till exempel ledbrosket eller liknande. Cellgifter sätter väl ned ditt immunförsvar vilket säkerligen kan få bort inflammationerna i lederna som blir. Har du testat kortison-sprutor i lederna du har problem med eller varför gör inte läkarna det?

Tolkia
2011-08-23, 21:51
Vad skulle det, tror du, innebära för min gymträning att börja käka cellgift?
Cellgift är cellgift, a.k.a. medicin som fungerar genom att döda celler, det går inte att komma ifrån. Sedan påverkas olika celler olika mycket; när man ger cellgifter mot ledinflammationer är syftet att döda immunförsvarsceller som har gått bananas. Dessa har en mycket snabbare omsättningshastighet än muskelceller, och kommer därför att påverkas mer. Givetvis finns biverkningar, men man skall här komma ihåg att värkmediciner absolut inte är biverkningsfria de heller.

När man, som du, har en ledsjukdom, kan man inte jämföra med en frisk person och rakt av säga att det som är bäst för den ene är bäst även för den andre. För en frisk person är det negativt att storkonsumera värktabletter, men för dig kan det i perioder vara absolut nödvändigt för att kunna fungera, och då väger ju de negativa effekterna mindre. Man kanske kan tänka sig att köpa att proteinsyntesen inte är optimal om alternativet är att inte kunna ta sig ur sängen, t.ex. Sedan skall man inte heller glömma att det inte är precis skitbra för kroppen med en aktiv reumatisk sjukdom heller. Man sätter in medicin för att göra en dålig situation bättre, inte för att sabotera en som är bra (för den är ju inte bra).

Om du har så stora besvär att din läkare diskuterar lågdos (obs att det faktiskt är lågdos) cellgifter med dig, så kan det vara så att det faktiskt skulle gå bättre för dig på gymmet om behandlingen fungerar. Det hjälper ju inte att proteinsyntesen inte är påverkad om man har så ont att man inte kan träna överhuvudtaget. Angående träningen får du nog f.ö. räkna med att du inte kommer att kunna gå in och våldskötta på gymmet även om du får en ny behandling som fungerar, utan du får kanske vara lite rädd om dina leder och ledband, muskelfästen etc. Det betyder inte att du inte kan träna, bara att du måste lyssna på kroppen och använda huvudet när du gör det.

Edit: Nu låter det som om jag och mattilainen säger emot varandra, vilket vi nog egentligen inte gör. Det är rätt olika hur olika personer mår av olika behandlingar, och jag har träffat mest folk som mått bra på cellgifter, medans mattilainens mamma verkar må rätt pissigt. Ang. kortison, så är det nog för många så att problemen kommer tillbaka så fort man slutar med kortison, och det är ju inte heller biverkningsfritt på sikt. Vilken medicin man väljer baseras rimligen på vad man tror kan funka för just den patienten.

Kischen
2011-08-23, 21:52
Grönläppad mussla


:thumbup: låter gott

D-vitamin en bubblare till listan?

Tolkia
2011-08-23, 22:02
Det måste ju finnas någon fler med ledbesvär på forumet. Skapa en tråd i Allmänt (där flest personer läser) och hör dig för.

Athena
2011-08-23, 22:06
TOLKIA: Tack för utförligt svar. Man vill ju som sagt kalla min värk "reumatism light", jag har förmodligen mindre och färre besvär än vad personer som är ordentligt insjuknade har. Jag brukar beskriva det i "mina bra perioder" och "mina dåliga perioder". Bådadera kan vara nästan ett par månader i sträck.
Att det vore läkarens önskan att få mig att äta cellgift var väl en överdrift (ursäkta), men han har pratat om det som alternativ och utan att ens ha lyssnat ordentligt har jag helt avfärdat det. Detta till trots tänkte jag att man får såpass liten dos, att man inte ska märka av det.
Jag är inte sugen på att må dåligt flera dagar i veckan, inte orka träna osv. Jag anser inte att det är värt det. Då går jag hellre runt med min värk på gymmet och medicinerar med värktabletter. Fasen, borde ha varit avelsstopp på mina föräldrar :nono:

MATTILAINEN: Kortisonsprutor ej diskuterat - undrar varför? Det kanske man bara använder om man har en tillfällig inflammation? Eller något...

Tolkia
2011-08-23, 22:12
Alltså, det låter ju som om du inte ens har diskuterat igenom saken ordentligt med din läkare? Det tycker jag att du skall göra, och då ta upp alla frågor om träning, vilka behandlingar som finns, vilka biverkningar de har osv. Internet kan inte ersätta en läkare som faktiskt undersökt dig.

Angående kortisonsprutor så är jag absolut ingen expert, men jag tror att de har ganska kortvarig effekt på långvariga sjukdomar. Det låter som om det skulle kunna vara ohanterligt att behandla enbart med injektioner om det rör sig om lång tid och många leder.

Pepz
2011-08-23, 22:12
Edit: Pepz, vad baserar du den uppfattningen på? (Ingen provokation, utan en ren fråga.)

bara en personlig åsikt egentligen.

Men det finns ju flera kosttillskott som sägs ge en viss effekt vid ledsmärta. jag skulle lugnt testat dessa först innan jag medicinerade med cellgifter.

ChrisDEFC
2011-08-23, 23:13
Jag har något liknande och fick metotrexate utskrivet som jag käkade i 3månader, det blev dock inte så pass mycket bättre att det va värt det utan då fick jag "bättre" mediciner som har funkat klockrent. Jag personligen funderade aldrig över att börja med metotrexaten för jag ville gärna ta mig ur sängen på morgonen och ha ett så normalt liv det bara går. Nu har jag det och nya medicien jag får är TNF-hämmare tror jag det heter och just i skrivandet stund kan jag inte komma på vad märket är men typ Simponi tror jag. Jag fick känslan av att de alltid prövar cellgift light för att det är så jävla mycket billigare än den andra medicinen och därför kan det va ett steg du måste ta för att få bättre grejer. Och dessutom sa min läkare att många blev oerhört hjälpta av cellgiften (som för övrigt är mycket låg dos jämfört med cancerpatienter). Jag fick inte speciellt många bieffekter av det jag tog men det blev heller inte mer än markant bättring så därför fick jag prova TNF-hämmare. Kanske blev rörigt nu men jag är rätt trött i skallen. PM:a om det är något du undrar på och är det av allmänt intresse så kan jag posta svar på eventuella frågor här. Jag käkar 4-6kapslar 1grams omega-3/dag, 1multivitamin, några gånger i veckan tar jag zink (hjälper huden och ska väl va bra för att förebygga förkylningar), d-vitamin (bra för det mesta), c-vitamin (antioxidanter). Min medicin sänker ju immunförsvaret men jag har aldrig varit frisk så lång tid i sträck sen jag började med den så att va sjuk är nog sämre för kroppen än att gå på medicin och va frisk med något nedsatt imunförsvar.

mattilainen
2011-08-24, 00:33
Kortison sprutor är som sagt en hjälp om du ska avbryta en inflammation som pågår just nu kan man säga. Jag har varit med min mamma många gånger när hon tagit sprutor i axlar, fingrar, tår, fotled etc och det tar mellan några dagar för att märka skillnad upp till 2 veckor för maximal effekt. Detta håller sedan allt mellan 6 - 12 veckor. Man ska ha klart för sig att det är en temporär lösning som kommer göra att du mår relativt bra i just de lederna men ofta uppkommer ju inflammationer i nya leder allt eftersom. Det jobbiga med sjukdomen är att alla läkemedel tar mellan 6 - 8 månader att utvärdera om det får den effekt som man vill ha eller om man ska höja/sänka doseringarna. Det är en långvarig process som kan vara otrolig jobbigt då man lätt känner att ingenting fungerar.

Men jag tycker inte du ska nöja dig med att läkarna kallar det reumatism light då du behöver en riktig undersökning så du faktiskt får reda på vad det är. Visst går det inte att "hitta" alla olika reumatism-sorter men man ska aldrig nöja sig med någon påhittad kombination för att läkarna inte "orkar" eller tar sig tid att göra en riktig utvärdering. Man måste vara jobbig för att få den hjälp man ska ha eller behöver, man måste våga stå på sig och säga vad man tycker och tänker. Det går inte att bara låta tiden gå och sen sitter du kanske där om 30 år och har ingen diagnos men du har kanske reumatism och du får inga pengar och du kan inte jobba. Pengarna får du inte för "du har inte på pappret att du är sjuk" typ..

Jag tycker du ska ta kontakt med reumatologen om det är där du går, eller vårdcentralen om det är där du går och be dem meritera dig till reumatologen för vidare kollar/provtagning.

Kom ihåg att, den som skriker högst är faktiskt den som får hjälp inom vården idag.. Tyvärr.. Men gör dig hörd och godtag inte en "reumatism light" diagnos!

Athena
2011-08-24, 06:24
Alltså, det låter ju som om du inte ens har diskuterat igenom saken ordentligt med din läkare?

Det är precis vad jag inte har. Jag har själv jobbat i vården och vet att läkare ibland föreslår en viss behandling eller medicinering pga just lathet. När det pratades om så starka mediciner som cellgift slog jag helt bort den tanken, dels för att jag inte tycker att man undersökt mig tillräckligt och inte kommit fram till en diagnos (tänk om själva värken inte ens beror på något autoimmunt?) och dels för att jag inte har testat tillräckligt många andra alternativ först (kom igen Omega3 - fungera!!!). Det är först senaste veckorna alternativet om cellgift börjar snurra i mitt huvud, antagligen för att jag har en dålig period nu.
Kalla mig *screwy* men att sitta och lyssna på hur gott cellgift hade gjort mig hade antagligen resulterat i att jag började medicinera med det. Diagnos först tack (eller åtminstone något som kan liknas vid en förklaring på ledvärken)!

Athena
2011-08-24, 06:26
Jag har något liknande och fick metotrexate utskrivet som jag käkade i 3månader, det blev dock inte så pass mycket bättre att det va värt det utan då fick jag "bättre" mediciner som har funkat klockrent. Jag personligen funderade aldrig över att börja med metotrexaten för jag ville gärna ta mig ur sängen på morgonen och ha ett så normalt liv det bara går. Nu har jag det och nya medicien jag får är TNF-hämmare tror jag det heter och just i skrivandet stund kan jag inte komma på vad märket är men typ Simponi tror jag. Jag fick känslan av att de alltid prövar cellgift light för att det är så jävla mycket billigare än den andra medicinen och därför kan det va ett steg du måste ta för att få bättre grejer. Och dessutom sa min läkare att många blev oerhört hjälpta av cellgiften (som för övrigt är mycket låg dos jämfört med cancerpatienter). Jag fick inte speciellt många bieffekter av det jag tog men det blev heller inte mer än markant bättring så därför fick jag prova TNF-hämmare. Kanske blev rörigt nu men jag är rätt trött i skallen. PM:a om det är något du undrar på och är det av allmänt intresse så kan jag posta svar på eventuella frågor här. Jag käkar 4-6kapslar 1grams omega-3/dag, 1multivitamin, några gånger i veckan tar jag zink (hjälper huden och ska väl va bra för att förebygga förkylningar), d-vitamin (bra för det mesta), c-vitamin (antioxidanter). Min medicin sänker ju immunförsvaret men jag har aldrig varit frisk så lång tid i sträck sen jag började med den så att va sjuk är nog sämre för kroppen än att gå på medicin och va frisk med något nedsatt imunförsvar.

Det här lät intressant. Och ja, man måste idag vara frisk för att orka vara sjuk. Ska ta mig tid att läsa mer om detta under dagen och återkommer nog med frågor.
Tack!

HondaRider
2011-08-24, 21:58
D-vitamin i högre doser har visat sig hjälpa mot ett överaktivt immunförsvar. (D-vitamin krävs för att t-celler ska aktiveras men fungerar även för att dämpa överaktivitet)

En låg andel aktiva NKT-Celler har visat sig vara ett problem vid reumatism och när andelen NKT-Celler ökade avbröts B-cellernas skadliga aktivitet. (B-cellerna är de som angriper den egna vävnaden)

Rekommendationen ligger på 70-150mcg dagligen.

Anders Carlsson
2011-08-24, 22:51
Kan starkt rekommendera Icepower artrogel speciellt gjord för fästen och leder.
Används av många hårdtränande som både förebyggande samt läkande. Minskar svullnad/inflammationer i lederna.

Min tennisarmbåge spom jag hadfe under nästan ett år läkte ut helt efter ca 5-veckors användning. Innehåller cronditnin sulfat glukosamin samt msm m.m

z_bumbi
2011-08-28, 14:55
bara en personlig åsikt egentligen.

Men det finns ju flera kosttillskott som sägs ge en viss effekt vid ledsmärta. jag skulle lugnt testat dessa först innan jag medicinerade med cellgifter.

Av vem och på vilka typer av ledsmärta?

Oxe
2011-08-29, 14:37
Jag har artros, kör på jointfusion , artrox och ser till att få i mig hyffsat med omega 3 det har hjälpt mig ganska mycket, sen på senare år så har jag sett till att sänka vikterna köra striktare. Blir lika trött men märker att lederna mår fan så mycket bättre än att jaga person bästa vart och varannat pass

Pepz
2011-08-31, 07:01
Av vem och på vilka typer av ledsmärta?

sorry missat att svara

Både av användare(anekdotiskt) och av studier.
Både reumatiskt och artros och ospecificerad smärta.

Finns hundratals studier..

även om det är placebo så är en minskning av smärtan en minskning..

Zealot
2011-09-08, 22:36
Jag, precis som du blev avskräckt av förslaget att ta medicin med cellgifter. Jag har haft en bra läkare som tyckte jag skulle testa andra mediciner innan det och den jag har ätit, och äter idag i mindre doser har fungerat så pass bra att jag idag i princip är symptomfri. Givetvis biter vissa mediciner bättre än på andra men jag tycker iaf att du ska be att få testa andra mediciner först. Sen spelar det säkert in vilken typ av diagnos du har, och den verkar ju i ditt fall vara svår att säkerställa. Känns som att cellgifter är "the last resort" om inget annat biter.

Lycka till!

ChrisDEFC
2011-09-08, 22:53
Zealot: vad har du för diagnos och vad fick du för medicin?

Zealot
2011-09-08, 23:07
Zealot: vad har du för diagnos och vad fick du för medicin?

Reaktiv artrit. Medicinen heter salazopyrin. Har som sagt fungerat över all förväntan på mig.

Athena
2011-09-10, 09:32
Tack för alla braiga svar! Just nu käkar jag omega3, avosol och glukosamin så det trillar piller ur öronen på mig. Har en planerad käkoperation i slutet av månaden, efter den funderar jag på att verkligen reda ut det här problemet. Det tar sådan jävla energi med dessa sjukhusbesök, har dessutom en restid på en timma varje gång. Börjar samla energi redan nu, för i slutändan är det väl antagligen värt mödan.

Till er som har ledvärk:
Har ni blivit bättre/sämre av gymträning? Har det blivit bättre/sämre med åldern? Hur mycket påverkas ni av er ledvärk?

Zealot
2011-09-12, 11:20
Tack för alla braiga svar! Just nu käkar jag omega3, avosol och glukosamin så det trillar piller ur öronen på mig. Har en planerad käkoperation i slutet av månaden, efter den funderar jag på att verkligen reda ut det här problemet. Det tar sådan jävla energi med dessa sjukhusbesök, har dessutom en restid på en timma varje gång. Börjar samla energi redan nu, för i slutändan är det väl antagligen värt mödan.

Till er som har ledvärk:
Har ni blivit bättre/sämre av gymträning? Har det blivit bättre/sämre med åldern? Hur mycket påverkas ni av er ledvärk?

Har du besvär bör du ta dig tid att få en remiss till reumatologen. Dom preparaten du nämner lindrar säkert till viss del, vad vet jag, men om du har en reumatisk åkomma bör du medicineras därefter.

Jag tror det är nyttigt att gymma och hålla musklerna i rörelse så länge man gör det efter sin egen förmåga och lyssnar på sin kropp. Jag har fått gått på sparlåga i perioder pga värk men nu med mina nya medicin kan jag köra hur tungt som helst.

Lycka till!

Tolkia
2011-09-12, 20:26
har du besvär bör du ta dig tid att få en remiss till reumatologen. Dom preparaten du nämner lindrar säkert till viss del, vad vet jag, men om du har en reumatisk åkomma bör du medicineras därefter.

Jag tror det är nyttigt att gymma och hålla musklerna i rörelse så länge man gör det efter sin egen förmåga och lyssnar på sin kropp. Jag har fått gått på sparlåga i perioder pga värk men nu med mina nya medicin kan jag köra hur tungt som helst.

Lycka till!
+123456789.