handdator

Visa fullständig version : Behöver några jätte enkla tips! Tack!


Benny01
2011-08-23, 20:18
Tänkte lägga om min träning lite granna och behöver egentligen bara veta vad som är helt optimalt.

Är mycket träning just nu (annat än styrketräning) så jag tänkte dra ner till 2 pass per vecka.

Kommer att skippa ben eftersom jag tränar ben på grupp pass och dessutom vill jag orka träna lite kondition med, hur som helst så har jag bestämt mig här. Jag tar smällen med lite mindre ben det är helt okej, bara jag orkar fortsätta styrketräna!

Det som återstår är alltså allting över benen :)

Tänkte köra tvåsplitt och skulle bara behöva höra vilka muskelgrupper som är smidigast att köra på vilken dag. Vad jag tänker på är att tex när man tränar biceps kan det vara lätt att aktivera triceps beroende på övningar osv.

Mycket text men enkel fråga...


Måndagar: *Insert muskelgrupper*

Fredagar: *insert muskelgrupper*


Orkar någon? För mig är det inte lika lätt som för de flesta mer erfarna här på kolo så det är jätte smidigt om nån orkar. Resten löser jag själv!

***Eller***

Är det bättre att köra två st helkroppspass (minus ben då i mitt fall)?

Tack på förhand!

lofito
2011-08-23, 20:20
Varför underskattas ben något enormt här på forumet? Ett par välbyggda ben är ju riktigt schyst.

Biceps / rygg
Triceps / axlar
Bröst / mage / ben är mitt råd.

Biceps och rygg arbetar med varandra primärt och sekundärt.

Benny01
2011-08-23, 21:26
Varför underskattas ben något enormt här på forumet? Ett par välbyggda ben är ju riktigt schyst.

Biceps / rygg
Triceps / axlar
Bröst / mage / ben är mitt råd.

Biceps och rygg arbetar med varandra primärt och sekundärt.

Hmm okej men om du hade delat upp det på två dagar? Nu ser det ut som tre ;)

Måndag: Biceps rygg + triceps eller?
Fredag: Axlar + bröst + mage?

Edit: Jag missförstod nog men kopplar ändå inte riktigt. Du menar att jag tex INTE ska köra triceps och axlar under samma pass? Är det fortfarande optimalt att dela upp passen eller hade du kört 2 st helkroppspass? Anledningen till att jag skippar benen är för att ja inte klarar av allt annat jag har för mig om benen e helt slut i nån dag eller två efter passet...

lofito
2011-08-23, 21:30
Hmm okej men om du hade delat upp det på två dagar? Nu ser det ut som tre ;)

Måndag: Biceps rygg + triceps eller?
Fredag: Axlar + bröst + mage?

Edit: Jag missförstod nog men kopplar ändå inte riktigt. Du menar att jag tex INTE ska köra triceps och axlar under samma pass? Är det fortfarande optimalt att dela upp passen eller hade du kört 2 st helkroppspass? Anledningen till att jag skippar benen är för att ja inte klarar av allt annat jag har för mig om benen e helt slut i nån dag eller två efter passet...

Oj, på två dagar.

Kör då, dag 1: biceps / rygg / mage
dag 2: axlar / triceps / bröst

Pretorian
2011-08-24, 07:02
Hur ser benträningen ut på gruppassen?

rooz
2011-08-24, 07:06
Hur ser benträningen ut på gruppassen?

Har är för LAT för att knäböja. End of story.

Pass 1:Rygg,axlar, triceps
Pass 2: Bröst, biceps, mage..

Pjotor
2011-08-24, 08:32
Jag skulle köra antagonistmuskelgrupper plus lite annat de olika dagarna. Exempel:

Måndag: stångrodd, bänkpress, bicepscurl, marklyft ELLER ryggresningar
Fredag: axelpress, chins eller latsdrag, dips

Som övriga postare har sagt så går det utmärkt att träna kondition och träna ben samtidigt, till exempel genom intervallträning.