handdator

Visa fullständig version : Frågor kring Harris & Benedict-ekvationen


Bubbafett
2011-08-23, 17:52
Hej och hallå,


Efter att ha tillbringat alltför många timmar i forumet under våren utan att ta ton så är det dags att börja ställa de frågor jag inte funnit svar på. Vi börjar med 2 som handlar om näringsintag:

1) När det gäller Harris & Benedict-ekvationen som Kring Grub skriver om i "Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)" så ska man multiplicera sitt BEE med aktivitetsfaktorn, 1.2 - 2.0. Så långt inga konstigheter.

Jag ska försöka få till 3 pass i veckan på gymmet med opition på ett fjärde om tid finns. Till det kan läggas ett joggingpass eller dito cardio samt en hel del promenader med hunden. I övrigt stillasittande jobb och en sporthoj som tar mig dit jag vill.

Vilket tal skulle ni sätta på mig och vilka variabler använder ni?


2) Som jag ser ekvationen så kompenserar ovanstående tal för den energiåtgång som krävs för den fysiska aktivitet man beräknar utföra. Förstår jag det rätt att man vid bulk/tillväxt då bör tillföra förslagsvis 500 kcal? Är med på tankesättet runtkring men funderar på om det är något mer man bör tänka på när man lägger till "stress- och aktiivitetsfaktorn" som jag jagar i fråga 1.

willtjam
2011-08-23, 17:56
1. 1.6 kanske? Omöjligt att veta. Enda sättet att få reda på det är att pröva olika kalorinivåer och se ifall du går upp eller ner i vikt.
2. Vid "bulk" så överäter du, ja. Med hur mycket bestämmer du själv. Vissa rekommenderar 200-300 kcal och vissa 500. Inte så jättestor skillnad, men folk har väl alltid haft delade åsikter. Igen, pröva dig fram. Går du upp för snabbt i vikt så kan du sänka intaget.

SiSenior
2011-08-23, 17:58
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Bubbafett
2011-08-23, 18:07
@willtajm. Är med på att det inte är möjligt med ett empiriskt svar, men hey... det är därför man uppfann forum. Flera hintar kan vara med och skapa en sanning :). Kanske är funderingen kring vad ni andra använt för variabel ännu viktigare för frågeställningen då.

En fundering dock. Inom vilken period tycker du att man bör ha en avstämning och se om man går upp/ner/står still? 1 vecka, en månad, annat? Utgår från att man får ta vid samma tidpunkt t.ex. flera dagar för att få ett medelvärde att utgå från.


@SiSenior. Tack för länken, den hade jag missat. Stycket precis innan slutordet ger bra information. Dags att leka lite med miniräknaren igen.

willtjam
2011-08-23, 18:18
När jag var arbetslös så valde jag aktivitetsfaktor 1.2, eftersom jag inte rörde på mig ett dugg. Utöver det så använde jag http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php för att ta reda på ett ungefär vad jag bränner vid olika aktiviteter.
På en träningsdag tog jag mitt uträknade näringsbehov från H&B och lade till dom brända kalorierna från styrketräning, som jag fick reda på från hemsidan.
Jag tycker det är enklare att göra så, istället för att räkna med träningen i dagsbehovet.

När det gäller mätperiod så tror jag på en månad. På en vecka så kan formen pendla rätt mycket med tanke på vätska.

vicarious
2011-08-24, 07:43
När jag var arbetslös så valde jag aktivitetsfaktor 1.2, eftersom jag inte rörde på mig ett dugg. Utöver det så använde jag http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php för att ta reda på ett ungefär vad jag bränner vid olika aktiviteter.
På en träningsdag tog jag mitt uträknade näringsbehov från H&B och lade till dom brända kalorierna från styrketräning, som jag fick reda på från hemsidan.
Jag tycker det är enklare att göra så, istället för att räkna med träningen i dagsbehovet.

När det gäller mätperiod så tror jag på en månad. På en vecka så kan formen pendla rätt mycket med tanke på vätska.

Låg du i sängen hela dagarna?

willtjam
2011-08-24, 16:19
Nope, men jag var i lägenheten i stort sett hela dagarna.
Denna s.k. "sängfaktor" är väl ändå BEE? Siffran innan multipliceringen?

Ronn
2011-08-24, 16:40
Som jag tolkat 1.2 är det "en dag framför datorn"?

SiSenior
2011-08-24, 17:18
Ja.

krubkungen
2011-08-24, 19:24
Tror ni 1.3 låter vettigt om man har varit ute och gått lite på promenader, handla mat, shoppat osv? 1.4, 1.5 låter ju bra ifall man har styrketränat + dem andra dagliga aktiviteterna.

SiSenior
2011-08-24, 20:15
Tror ni 1.3 låter vettigt om man har varit ute och gått lite på promenader, handla mat, shoppat osv? 1.4, 1.5 låter ju bra ifall man har styrketränat + dem andra dagliga aktiviteterna.

1,3 låter lågt.