handdator

Visa fullständig version : När blir antaler set negativt/för mycket?


strango
2011-08-23, 15:39
Hejsan!

Jag är en person som gillar att köra många set när jag är på gymmet. Men på senare dar så har jag börjat fundera på när antelet set börjar bli för mycket/kontraproduktivt. Kan man köra uppemot 25-30set på t ex triceps utan att det bli för mycket för muskeln?
Vart går gränsen för när det blir för mycket för olika muskelgrupper?

Som jag tränar nu så kör jag en 4 split med
Bröst/rygg
Axlar och triceps
Rygg och biceps
Ben

Det kankse är lite svåra frågot jag har men hoppas på att nån kan sa sig lite tid och informera mig =)

Mvh

Ronn
2011-08-23, 15:43
Vet inte hur många repetitioner du kör men klarar du 25-30 set så borde du ju utan problem kunna öka vikterna?

minitaur
2011-08-23, 15:43
När det gäller det totala antalet för en muskelgrupp så har de meta-analyser som finns på området pekat på att 30-60 repetitioner är det som ger mest i utbyte sett till både styrka och hypertrofi (2,3,4). Detta är dock riktmärken som förutsätter att man tränar kring de tidigare nämnda intensiteterna.
http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/

Så om du kör 30 set om 10 reps så blir det 300 reps för ex triceps. Det låter ju som väldigt mycket. Jag vet inte om det är direkt negativt, men jag har svårt att tro att det är positivt.
På länken ovan till träningslära.se finns det en bra artikel om just det här.

Pjotor
2011-08-23, 17:26
Mina personliga erfarenheter är att en mycket stor andel repetitioner oftare orsakar skador på omgivande strukturer, t.ex. muskelfästen och senor, än på muskeln. Det är om inte annat negativt eftersom det förlänger återhämtningstiden.

KalleTeodor
2011-08-23, 17:45
kvalite framför kvantitet

Alzie
2011-08-23, 17:56
En fråga bara. Hur kan man mäta träningsvolymen i antalet repetitioner?
Det är väl mer påfrestande (sliter mer, krävs längre återhämtningstid) när man kör tung vikt och få repetitioner?

Dvs. det kan väl inte vara samma sak att köra:
10set - 3 repetitioner på varje set (30 reps totalt)
3set - 10 repetitioner på varje set (30 reps totalt)

lurre86
2011-08-23, 18:07
En fråga bara. Hur kan man mäta träningsvolymen i antalet repetitioner?
Det är väl mer påfrestande (sliter mer, krävs längre återhämtningstid) när man kör tung vikt och få repetitioner?

Dvs. det kan väl inte vara samma sak att köra:
10set - 3 repetitioner på varje set (30 reps totalt)
3set - 10 repetitioner på varje set (30 reps totalt)


om du klarar 10 set med 3 rep så är det fär lätta vikter. (om du kör på samma vikt alla set)

henrikl
2011-08-23, 19:38
om du klarar 10 set med 3 rep så är det fär lätta vikter. (om du kör på samma vikt alla set)

För lätta vikter för vadå? Klarar han sista precis så är det inte för lätta vikter.

kalajset
2011-08-23, 20:25
Volymtolerans är individuellt och går om inte annat att öva upp. (Långsam stegring av totalvolymen är självklart alltid att föredra). Generella riktlinjer för olika typer av högvolymsupplägg är naturligtvis att hålla sig en bit ifrån failure i merparten av set.

Man brukar även prata om en gräns där fler antalet set inte längre "motiverar den ökade återhämtningstiden". Här tycker iofs inte jag det är riktigt så enkelt då ett ökat antal set visserligen kan öka återhämtningen som så mycket annat, men dessutom ha positiva fördelar som att kroppen/nervsystemet får fler chanser att öva in sig på en viss typ av rörelse.

Kort och gott: Att sänka antalet set har inget direkt egenvärde i sig i eget tycke om du nu trivs med det. Troligen skulle du dock kunna öka styrkan rejält, kortsiktigt, om du skar ner på totalvolymen och satsade på tyngre set istället.

lurre86
2011-08-23, 20:31
För lätta vikter för vadå? Klarar han sista precis så är det inte för lätta vikter.


De jag mena var att om man klarar 10 set på samma vikt så är det för lätt dom första seten. Om du ska träna tungt med få reps så blir det svårt att ha en vikt som är tung set 1 och 10.

Zorban
2011-08-23, 20:48
De jag mena var att om man klarar 10 set på samma vikt så är det för lätt dom första seten. Om du ska träna tungt med få reps så blir det svårt att ha en vikt som är tung set 1 och 10.
Beror väl på hur länge man vilar mellan seten.

lurre86
2011-08-23, 20:53
Beror väl på hur länge man vilar mellan seten.



Jo visst självklart men jag tror du fattar vad jag menar!