handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Vill gå ner i vikt.


Doughboy
2011-08-23, 15:35
Hej! Jag är ny här och kan inte alla termer eller liknande men jag ska försöka förklara min situation så gott som möjligt. Jag styrketränade väldigt mycket för 1.5 årsedan och det gick bra. Sedan slutade jag (kommer inte ihåg varför) och nu har jag ätit skräpmat och druckit mängder av skit och min kropp i dagsläget kan man säga är väldigt otränad och svag.

Nu däremot vill jag börja komma igång igen med tränandet och mitt mål är att gå på en väldigt strikt diet. I dagsläget väger jag 84kg och väldigt lite muskler på kroppen, längd är 1.84cm.

Mitt mål är att gå ner till 75-76 kilo, jag kommer träna 4 dagar i veckan, med mest fokus på kondition, alltså springa, cykla och powerwalk och lite halvlätt styrketräning tills jag når den vikten jag vill och sedan sätta mer fokus på styrketräning igen. Jag har fått tips om mat som skall vara bra för mig, såsom kyckling, tonfisk, kesella till frukost, inga kolhydrater och sallader av olika slag.
Jag har protein pulver som jag kommer dricka 3 ggr dagligen och kommer inte äta någon skräpmat alls.

Så vad jag gärna vill höra är era åsikter om maträtter som skulle vara bra för mig, frukost, lunch och middag. Samt kan ni gärna ge mig tips om träningstips för att gå snabbare ner i vikt, såsom powerwalks innan frukosten eller liknande.

Tack på förhand,

Doughboy

Doughboy
2011-08-23, 15:48
Alltså är mitt mål är att sänka % av fett på min kropp samt bygga muskler under tiden.

Pepz
2011-08-23, 15:52
nu är det inga speciella maträtter som är bra för att gå ner i vikt. man kan äta godis och ändå gå ner i vikt om ens kaloriintag är mindre än de kalorier man gör av med

läs: deffgudien http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

lofito
2011-08-23, 16:00
En fråga, varför vill du fokusera så mycket på kondition om du ska bygga muskler? Det är negativt att blanda kondition med styrketräning om du vill bygga muskler. Mitt tips är istället att du lägger mest krut på styrketräning och tränar hårt med lågrep. Lägger dig på ett kaloriunderskott för att tappa din vikt - men ät mycket protein för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt vid din viktnedgång.

Posta en bild så får man en bättre bild över hur du ser ut i dagsläget.

Doughboy
2011-08-23, 16:34
En fråga, varför vill du fokusera så mycket på kondition om du ska bygga muskler? Det är negativt att blanda kondition med styrketräning om du vill bygga muskler. Mitt tips är istället att du lägger mest krut på styrketräning och tränar hårt med lågrep. Lägger dig på ett kaloriunderskott för att tappa din vikt - men ät mycket protein för att behålla så mycket muskelmassa som möjligt vid din viktnedgång.

Posta en bild så får man en bättre bild över hur du ser ut i dagsläget.

Tanken var att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler, fast med fokus på gå ner i vikt, får att få en "slimmad" grund så att säga, det är väl min plan.

Dock har jag läst runt lite angående det här och intrycket jag hade var att jag skulle strypa kolhydrater helt fast det är tydligen fel. Jag har mycket kvar att lära! Men varför skulle det vara dåligt ena dagen köra ett tungt konditionspass och andra dagen köra ett tungt styrkepass? Om jag äter rätt till dom olika dagarna borde det väl vara ganska optimalt?

Tanken är att jag vill gå ner i vikt samtidigt som jag stadigt bygger en "bra" grund (muskelvis) Nå en vikt runt 76-77 och sedan fokusera mer på styrketräning. Är det en dålig idé?

Bild dyker upp när möjlighet finns till det.

Mvh,

Doughboy

lofito
2011-08-23, 16:45
Jag tycker det är en dålig idé att i stort sett inte styrketräna och bara gå ner i vikt med hjälp av att äta mindre och fokusera på kondition. Du kommer se tanig och inte ha några definitioner alls!

Om du satsar på att gå ner i vikt samtidigt som du styrketränar hårt kommer du få se skillnad. Kolhydrater ska du inte strypa, du behöver kolhydrater likväl men i mindre form. Det handlar om ditt totala kaloriintag sett över dagen - du måste göra dig av med mer än du stoppar i dig och på så vis lägger dig på ett kaloriunderskott.

Du gör ju givetvis som du vill, men att blanda kondition + styrketräning, nej, det har en negativ inverkan. Dessutom ännu sämre att köra kondition ena dagen för att köra styrka andra dagen. Nån gång ibland funkar väl kondition, men jag tycker du borde rikta in dig enbart på styrka.

Hur ska du bygga muskler med hjälp av att gå ner i vikt utan att köra styrketräning och enbart kondition? Du trollar inte fram muskler om du konditionstränar, utan det gör du om du kör styrka. Går du ner i vikt och tränar på hårt så får du till den slimmade kroppen du vill ha. Jag tror dock det krävs mer än de 76-77 kg du anger, men jag har inte sett en bild och det viktigaste är att du mår bra när du nått ditt mål.

Doughboy
2011-08-23, 17:33
Jag tycker det är en dålig idé att i stort sett inte styrketräna och bara gå ner i vikt med hjälp av att äta mindre och fokusera på kondition. Du kommer se tanig och inte ha några definitioner alls!

Om du satsar på att gå ner i vikt samtidigt som du styrketränar hårt kommer du få se skillnad. Kolhydrater ska du inte strypa, du behöver kolhydrater likväl men i mindre form. Det handlar om ditt totala kaloriintag sett över dagen - du måste göra dig av med mer än du stoppar i dig och på så vis lägger dig på ett kaloriunderskott.

Du gör ju givetvis som du vill, men att blanda kondition + styrketräning, nej, det har en negativ inverkan. Dessutom ännu sämre att köra kondition ena dagen för att köra styrka andra dagen. Nån gång ibland funkar väl kondition, men jag tycker du borde rikta in dig enbart på styrka.

Hur ska du bygga muskler med hjälp av att gå ner i vikt utan att köra styrketräning och enbart kondition? Du trollar inte fram muskler om du konditionstränar, utan det gör du om du kör styrka. Går du ner i vikt och tränar på hårt så får du till den slimmade kroppen du vill ha. Jag tror dock det krävs mer än de 76-77 kg du anger, men jag har inte sett en bild och det viktigaste är att du mår bra när du nått ditt mål.

Varför skulle det ha en negativ inverkan? Borde jag lägga konditionspasset efter styrkepasset? Om jag tränar hård styrketräning samtidigt som jag tränar kondition.
Borde jag lägga konditionspasset efter styrkepasset? Jag vill jättegärna träna hård styrketräning, det är det jag alltid gjort innan och det är det som förgyllar mina pass.

Jag har vänner som påstår att jag borde hålla mig borta från kolhydrater helt, vilken effekt kommer dom ge till min träning och varför skall jag äta dom?

Tacksam för svar,

Doughboy

lofito
2011-08-23, 17:43
Stirra dig inte blint på kolhydraternas mängd - ha främst koll på kaloriintaget över en hel dag så att du hamnar på ett underskott för att åstadkomma viktnedgång.

Vad gäller kondition kontra styrka sänder kroppen signaler som mer eller mindre tar ut styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt. Styrketräning stimulerar proteinsyntesen och nybildningen av muskelprotein kraftigt i alla situationer.

Vill du ändå köra din kondition så lägg den långt ifrån ett styrkepass, men det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på musklerna. Det sämsta du kan göra är att köra kondition innan, ännu sämre efter ett styrkepass.

Doughboy
2011-08-23, 17:58
Stirra dig inte blint på kolhydraternas mängd - ha främst koll på kaloriintaget över en hel dag så att du hamnar på ett underskott för att åstadkomma viktnedgång.

Vad gäller kondition kontra styrka sänder kroppen signaler som mer eller mindre tar ut styrketräningens muskel- och styrkeuppbyggande effekt. Styrketräning stimulerar proteinsyntesen och nybildningen av muskelprotein kraftigt i alla situationer.

Vill du ändå köra din kondition så lägg den långt ifrån ett styrkepass, men det kommer fortfarande ha en negativ inverkan på musklerna. Det sämsta du kan göra är att köra kondition innan, ännu sämre efter ett styrkepass.

Okej, hur skulle du gå till väga om du om vill förlora fett, gå ner i vikt men samtidigt lägga på dig muskler? Alltså träningsmässigt samt kost.

Ursäkta mig om mina frågor är väldigt basic och relativt "dumma" men jag tar chansen att ta reda på så mycket jag kan nu när jag har någon som svarar på frågor. Hur skulle du träna alltså.

Mvh,

Doughboy

daloatf
2011-08-23, 18:02
Träna hårt

Doughboy
2011-08-23, 18:08
Träna hårt

Lite mer specifierat om det är möjligt, ett hyggligt träningschema, lite kostschema och liknande. Behöver givetvis inte vara jätte noggrant, men bara så jag får en feel av det.

Mvh,

Doughboy

Magnus N
2011-08-23, 18:16
Lite mer specifierat om det är möjligt, ett hyggligt träningschema, lite kostschema och liknande. Behöver givetvis inte vara jätte noggrant, men bara så jag får en feel av det.

Mvh,

Doughboy

Du kan ju ta och skumma igenom de trådarna som står längst upp i diet/kost/träningsdelen av detta forumet så får du dig en rätt bra inblick i det hela.

WHITEFOLKS
2011-08-23, 18:46
Stronglifts 5x5 som träning och nåt sorts leangainsupplägg för kosten kan säkert funka rätt bra.

lofito
2011-08-23, 18:54
Okej, hur skulle du gå till väga om du om vill förlora fett, gå ner i vikt men samtidigt lägga på dig muskler? Alltså träningsmässigt samt kost.

Ursäkta mig om mina frågor är väldigt basic och relativt "dumma" men jag tar chansen att ta reda på så mycket jag kan nu när jag har någon som svarar på frågor. Hur skulle du träna alltså.

Mvh,

Doughboy

Men, va? Jag har i mina tidigare inlägg sagt hur du ska göra för att "förlora fett, gå ner i vikt men samtidigt lägga på dig muskler". Är du nonchalant, eller vad?

Doughboy
2011-08-23, 19:42
Men, va? Jag har i mina tidigare inlägg sagt hur du ska göra för att "förlora fett, gå ner i vikt men samtidigt lägga på dig muskler". Är du nonchalant, eller vad?

Sorry, jag är på jobbet och måste glömt innehållet. Iaf, jag läste det och tackar ödmjukast för hjälpen och jag ska ge det ett bra försök nu!

Mvh,

Doughboy

lofito
2011-08-23, 19:46
Sorry, jag är på jobbet och måste glömt innehållet. Iaf, jag läste det och tackar ödmjukast för hjälpen och jag ska ge det ett bra försök nu!

Mvh,

Doughboy

Så, berätta. Hur ser din plan ut nu framöver?

daloatf
2011-08-23, 19:46
Du verkar lat. Ingen kommer göra ett matschema åt dig.

Det finns många bra träningscheman på forumet. Träna med lågreps och tungt.

Doughboy
2011-08-23, 19:52
Så, berätta. Hur ser din plan ut nu framöver?

Så jag har tänkt att lägga upp det är att, till frukost Kesella och något av ägg/avokado/tonfisk/kyckling eller liknande, en proteinshake. Sedan börjar iväg till gymmet, hård styrketräning ungefär 1 timme. Efter det en till proteinshake och en måltid bestående av lite kolhydrater protein och mättade(eller om det var omättade) fetter. Sedan iväg till jobbet och där äter jag kött och någon sallad eller liknande. Sen kommer jag hem och då blir det ett till lite mindre mål med en protein shake.

Hoppas på att styrketräna 4dagar i veckan och ett motionspass så långt ifrån styrketräningen som möjligt. Låter det som en okej plan?

Hur är det, jag köpte RAGE Nitro, borde jag använda det under den här perioden eller hålla fingrarna borta?

Väldigt kortfattat.

Mvh,

Doughboy

daloatf
2011-08-23, 20:34
Låter som en bra plan. Bara positivt att köra PWO under deff tycker ja

Maysan
2011-08-24, 23:30
Onödigt mycker proteinshakes tycker jag. Räcker med 1-2 m dagen. 3 låter lite väl enligt mig. Ät mat istället, planera dina måltider och håll fingrarna borta från sött. Visst kan du äta godis osv även om man hamnar på underskott men att hålla sig borta från onyttigheter under veckodagarna tycker jag bara är positivt. Ta något gott i helgen istället.

1. Planera dina måltider redan dagen innan, gör matlådor för hela veckan.
2. Försök att inte ha någon sorts av skitmat i hushållet. (lätt att stoppa i sig onödigt kalorier).
3. Kör j¤vligt hård styrketräning, lägg upp ditt egna schema (sök på internet, forum eller kolo om ett bra schema. Som tidigare inlägg skrev, Stronglifts 5x5 är ett bra upplägg).
4. Kondis är inte helt onödigt, ta inte bort det. Lägg in 1-2 pass i veckan, då du inte tränar styrketräning. Att springa under samma pass ger sämre resultat.
5. Håll koll på kosten, ligg alltid på underskott under deffen. -500 eller -1000.
6. Stryp inte kolisarna helt, du behöver dem för att orka träna.
7. Ett bra alternativ är periodisk fasta, skippa frukosten ibland. Ät 2-3 mål om dagen istället för 5-6. Du kan läsa om periodisk fasta på forumet.
8.Sov ordentligt, alltså minst 8timmar. Sömn = snabbare viktnedgång.
Forumet har svar på precis alla frågor. Bara söka dig runt. Kolo *cupid*

Men iallafall, lycka till med din viktnedgång. :hbang:

mvh