handdator

Visa fullständig version : Paulun vs. Fettdoktorn Annika Dahlqvist


Kappman
2011-08-23, 14:33
Live chat på:

http://www.aftonbladet.se/debatt/article13511403.ab

kaer
2011-08-23, 14:34
Inte inne i oktagonen alltså :-(

Pudzianovski
2011-08-23, 14:38
Han Fredrik verkar vettig. Hon verkade märklig. :thumbup:

rooz
2011-08-23, 14:38
Fredrik torskar på tap-out.

Asdf
2011-08-23, 14:50
Kul med live-chatt samma dag det står på förstasidan att hon blivit sjuk av sin egna diet

Jokester
2011-08-23, 15:04
Det första Paulun säger: Det finns väldigt många studier som visar att extrem LCHF (5-10 energiprocent kolhydrater och 60-70 energiprocent långkedjat mättat) ger sämre hälsa. I min bok Sanning om GI (finns i pocket) har jag med det som hade publicerats fram till för ett par år sen.


Jag tyckte det var lite skojigt i alla fall.

ddewe
2011-08-23, 15:23
Fredrik, Varför blir vi då glada och snälla när vi äter LCHF?
Det har jag inte märkt Annika. Jag har genom åren fått hundratals påhopp av rabiata LCHF:are och du är ju själv inte den mest stabila personen jag stött på :)
:laugh:

Degpekka
2011-08-23, 15:34
Hahaha! Paulun är en bra counter-striker!

Sparven från Minsk
2011-08-23, 15:48
Paulun ägde tanten hårt!

LadyG
2011-08-23, 15:48
LOL

Paulún vinner ju på ren humor om inte annat :D

Degpekka
2011-08-23, 16:05
Ska direkt gå och koka lite morötter för att hedra Paulun!

LadyG
2011-08-23, 16:07
En sak som jag tycker talar för Fredrik Paulún är att han inte är sen att revidera sina åsikter om forskningen hittar nya samband. Han är inte dogmatisk som vissa andra och gräver inga skyttegravar, inte som jag noterat iaf. Jag läser iofs inte om kost och näringslära på så många andra ställen än här och på träningslära så jag kan ju missat nått om honom :)

stridis
2011-08-23, 16:22
Kul med live-chatt samma dag det står på förstasidan att hon blivit sjuk av sin egna diet

http://community2.metalreview.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/CommunityServer.Discussions.Components.Files/8/5353.awww-yeah.jpg

Asdf
2011-08-23, 18:04
http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/13512676/480/normal/b651605a41c38/fett.jpg

Tolkia
2011-08-23, 18:07
Varför envisas tidningarna med att ta så galna bilder på Dahlqvist (jag förstår egentligen varför; det säljer väl bättre ju galnare hon verkar)?

F.ö. skulle jag inte ta så hårt på att Expressen basunerar ut att AD fått diabetes av sin egen diet - med tanke på vad folk har brukar skriva om kvällstidningarna som faktakälla annars, så blir det lite märkligt att ta dem till sitt bröst nu.

Asdf
2011-08-23, 18:09
Varför envisas tidningarna med att ta så galna bilder på Dahlqvist (jag förstår egentligen varför; det säljer väl bättre ju galnare hon verkar)?

F.ö. skulle jag inte ta så hårt på att Expressen basunerar ut att AD fått diabetes av sin egen diet - med tanke på vad folk har brukar skriva om kvällstidningarna som faktakälla annars, så blir det lite märkligt att ta dem till sitt bröst nu.

Galna LCHF-sjukan :) Annika pratar ut om sin åkomma

Nej men det stämmer nog att de driver en del med henne, undrar om hon är medveten om det?

Alkro
2011-08-23, 18:24
Varför envisas tidningarna med att ta så galna bilder på Dahlqvist (jag förstår egentligen varför; det säljer väl bättre ju galnare hon verkar)?


Förmodligen för att de bilderna reflekterar hennes inre bäst. Det är ju uppenbart att hon har en skruv lös på sättet hon debatterar. Tror inte hon hade klarat sig särskilt bra på dagens läkarutbildning då det är ett mindre krav att man förstår och kan kritisera vetenskapliga artiklar.

Tolkia
2011-08-23, 18:30
Förmodligen för att de bilderna reflekterar hennes inre bäst. Det är ju uppenbart att hon har en skruv lös på sättet hon debatterar. Tror inte hon hade klarat sig särskilt bra på dagens läkarutbildning då det är ett mindre krav att man förstår och kan kritisera vetenskapliga artiklar.
Hon fungerade väl rätt bra i Njurunda eller var det nu var hon jobbade innan det slog över, vad jag har förstått. Sedan har jag nog inte fullt lika höga tankar om läkarutbildningen som du.

Edit: Jag är mycket medveten om att tidningarna tror att de säljer bättre ju knäppare Dahlqvist verkar (bilderna stör mig dock rent estetiskt). Däremot tror jag inte att de på allvar gjort något övervägande kring huruvida bilderna speglar den värda damens inre. De skiter nog rätt rejält i hur hennes inre ser ut.

mikaelj
2011-08-23, 18:50
Hon bommade ett OGTT. Det är inte att ha diabetes. Skärpning.

MasterChief
2011-08-23, 18:59
I en kommentar på sin blogg skriver fettdoktorn såhär angående att hennes kropp inte var "förberedd" på ett sådant här test:


" Jag har ingen som helst lust att äta mera kolhydrater i flera dagar. Jag ställer inte upp på det. Dels kan det vara skadligt, dels skulle jag gå upp i vikt."


Va? Är kolhydrater ett gift nu helt plötsligt?

Alkro
2011-08-23, 18:59
Hon bommade ett OGTT. Det är inte att ha diabetes. Skärpning.

Vad tycker du att ett "bommat" OGTT indikerar om man får fråga? Om man gör ytterligare ett OGTT som har höga värden har hon per definition diabetes.

1. Diagnostiska kriterier
Diabetesdiagnosen ställs genom något av följande kriterier:
1. Fasteglukos x 2.
2. Slumpmässigt taget glukosvärde≥11,1 mmol/L(venblod) +
typiska diabetessymtom.
3. OGTT x 2 eller kombination av OGTT och fasteglukos.

http://www.akademiska.se/upload/Sjukvard_pa_natet/Vardprogram/Diabetes.pdf

mikaelj
2011-08-23, 19:10
Vad tycker du att ett "bommat" OGTT indikerar om man får fråga?

Nedsatt glukostolerans eftersom hon (häpp!) inte äter kolhydrater... Du vet hur det funkar med fysiologisk vs patologisk insulinresistens hoppas jag? Eller vänta nu, det gör du inte. För då skulle du inte uttala dig.

Om man gör ytterligare ett OGTT som har höga värden har hon per definition diabetes.

Sätt henne på en kost som innehåller 20-30E% kolhydrater i en vecka. Efter det kommer hon inte att bomma nästa OGTT.

OGTT är ett värdelöst test om du äter kolhydratsnål kost. Så, släpp ämnet, gå vidare. Inget som helst nyhetsvärde i det här.

LadyG
2011-08-23, 19:11
Amerikanska forskare har studerat möss som fått fet mat och kommit fram till att de fria fettsyrorna i blodet då ökade.

– Det påverkade betacellerna negativt och de blev sämre på att tillverka insulin. Insulinbrist kan leda till diabetes typ 2, säger Christian Berne, professor vid Akademiska sjukhuset i Uppsala som forskar om diabetes.
...
Ett glukostoleranstest, där en större mängd socker intas på fastande mage, visade att hon hade 13,2 i blodsocker efter två timmar. Gränsen för typ 2-diabetes dras vid 12,2.

– Enligt WHO kallar man det diabetes, säger Christian Berne.

"Jag är frisk"
Annika Dahlqvist själv menar att hon inte drabbats av sjukdomen.

– Nej, jag är frisk. Jag har ingen anledning att vara orolig, jag har aldrig högt blodsocker annars eftersom jag inte äter så mycket kolhydrater, säger hon.

I stället menar hon att anledningen till det höga värdet kan bero på att hennes insulinproducerande celler normalt ligger i vila på grund av hennes kost.

– De kanske inte hinner med att reagera när jag plötsligt gör det här testet, säger hon.

En teori Christian Berne inte menar håller.

– Det stämmer inte riktigt vetenskapligt. Om insulinbildande celler inte har så mycket socker att jobba med kan de snarare bli bra mycket piggare, säger han.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13512576.ab

Ja, jag vet inte men de låter inte överens iaf...

mikaelj
2011-08-23, 19:13
Jag är i alla fall inte en mus.

Glukosbelastning
Hela uppståndelsen beror på en glukosbelastning som dr Dahlqvist gjorde själv och publicerade på sin blogg i januari i år. Efter att ha druckit 70 gram druvsocker i vatten fick hon en långvarig stegring av blodsockret som efter två timmar nådde sitt högsta värde på 13,2.

I normala fall innebär det faktiskt att man har diabetes.

Dock stämmer inget annat hos dr Dahlqvist in på den diagnosen, tvärtom. Se själv hennes nyligen tagna blodprover. Inte nog med att hennes fastande blodsocker snarast är åt det låga hållet, detsamma gäller hennes långtidsblodsocker (HbA1c) som var 30 (normalt 31 - 46). Med andra ord mycket lågt.

Diabetiker har högt blodsocker, och får därför vanligen onormalt högt långtidssocker. Tvärtom alltså.

Dessutom saknar dr Dahlqvist alla de metabola störningar som vanligen kommer tillsammans med diabetes typ 2: högt blodtryck, lågt HDL, höga triglycerider och fetma. Istället ligger hon i alla dessa värden ovanligt bra. Återigen tvärtom mot det förväntade om hon fått diabetes.

Problemet med LCHF och glukosbelastning
Detta är ett välkänt problem hos insatta läkare i USA jag pratat med. Om man en längre tid ätit strikt lågkolhydratkost är inte kroppen förberedd på en plötslig sockerchock.

Resultatet kan bli precis som hos dr Dahlqvist. Efter lång tid utan socker blir resultatet vid en plötslig glukosbelastning höga värden.

Lösningen? Innan en glukosbelastning bör man äta ”vanliga” mängder kolhydrater under minst tre-fyra dagar, så kroppen hinner förbereda sig. Annars blir resultatet ofta falskt förhöjt.

Alternativ två (om man inte vill äta kolhydrater) är att strunta i glukosbelastningen och nöja sig med ett faste- och ett långtidsvärde. Om de är normala har man knappast diabetes.

Som sagt.

Sverker
2011-08-23, 19:21
Hmm...har inte jag skrivit tidigare att under/efter ketios har man låg insulinkänslighet:D.


Hur som helst är det dumt att ha med både mmol/L och mg/dl i samma text. Förvirrar bara.

Eddie Vedder
2011-08-23, 19:49
Förmodligen för att de bilderna reflekterar hennes inre bäst. Det är ju uppenbart att hon har en skruv lös på sättet hon debatterar.

Eller så har bilderna gett dig den övertygelsen. :) Jag fattar inte att hon fortsätter ställa upp i Aftonbladet. Hon VET ju hur de kommer skriva hyllning dag 1 och sågning dag 2. Det är som om hon är en mobbad ung person i tuffa gänget som alltid vet att det kan vara ett helvete att vara med sina "vänner" men liksom inte kan hålla sig från att synas med dom ändå.

MasterChief
2011-08-23, 19:53
Eller så har bilderna gett dig den övertygelsen. :) Jag fattar inte att hon fortsätter ställa upp i Aftonbladet. Hon VET ju hur de kommer skriva hyllning dag 1 och sågning dag 2. Det är som om hon är en mobbad ung person i tuffa gänget som alltid vet att det kan vara ett helvete att vara med sina "vänner" men liksom inte kan hålla sig från att synas med dom ändå.

Att som bloggare få sådan uppmärksamhet i Aftonbladet/Expressen uppväger de eventuella nackdelar som en trött journalist häver ur sig. För om någon vecka så är sakfrågorna glömda hos gemene man men inte hon som person. Och även om 85% tycker hon är knäppis så är 15% av hundratusentals människor betydligt flera än den "kändisnivån" de allra flesta bara kan drömma om som bloggare.

Fartman
2011-08-23, 19:55
Nog för att dr Dahlquist är en jobbig en som debatterar djälvligt störigt (har sett henne live och det är mest pinsamt) men aftonbladet borde fan skämmas när dom sätter en sån där rubrik bara för att hon ligger över normala intervallet på ett av flera test för diabetes. (syftar alltså på "Fettdoktorn kan ha fått diabetes")
Paulun steg dock lite i min aktning när han visade humorskillz :)

Eddie Vedder
2011-08-23, 20:05
Att som bloggare få sådan uppmärksamhet i Aftonbladet/Expressen uppväger de eventuella nackdelar som en trött journalist häver ur sig. För om någon vecka så är sakfrågorna glömda hos gemene man men inte hon som person. Och även om 85% tycker hon är knäppis så är 15% av hundratusentals människor betydligt flera än den "kändisnivån" de allra flesta bara kan drömma om som bloggare.

Ja något måste ju "suga in henne" i kvällspresstjafset trots hennes tidigare tråkiga erfarenheter av det. Bättre ökänd än okänd typ. :) Och det är ju som sagt både taskiga och hyllande artiklar med henne, om en vecka kan det ju vara "Laga LCHF-mat med Fettdoktorn!" igen. Skulle vara intressant att se alla artiklar som handlat om henne senaste åren i Aftonbladet och Expressen och väga skvaller mot positiva ord. Det är nog mer positivt i Expressen som jag upplever som mer LCHF-positiv och Aftonbladet har hellre med Stephan Rössner och dietister som varnar för gräddfil på midsommar.

Tolkia
2011-08-23, 20:23
Eddie: Redaktörerna är ju knappast objektiva i en sådan fråga. Heter inte Expressens hälsobilaga rentav något med "GI" numera?

F.ö. kan jag säga att det som Rössner säger tolkas lika fritt som det Dahlqvist säger (även om respektive persons mer rabiata anhängare väljer att tro att det bara är deras husgud som felciteras och misstolkas), så det får man väl åtminstone ge kvällstidningarna att de suger lika hårt på alla håll.

(Ett alternativ till galenskapen är ju, som MasterChief påpekar, att AD egentligen är beräknande och smart, och äger oss alla när vi fortsätter att uppmärksamma hennes personh.)

stridis
2011-08-23, 20:39
(Ett alternativ till galenskapen är ju, som MasterChief påpekar, att AD egentligen är beräknande och smart, och äger oss alla när vi fortsätter att uppmärksamma hennes personh.)

Med tanke på de två debatter jag sett henne i, så tillåt mig tvivla på hennes logiska slutledningsförmåga i varje fall (och enligt henne själv så kan hon typ inte engelska).

Hmm, eftersom jag inte läser tidningen så slipper jag blajet, förutom diskussionerna här, när någon startat upp något. Men som vanligt (bleh) så har de tagit något resultat utan att kritiskt ställa sig frågan om vilken orsak det finns bakom.

Mental
2011-08-23, 20:42
Spelar ingen roll hur de framställer henne, jag är säker på att varje gång hon exponeras, på gott eller ont, så säljer hon än fler böcker.

Eddie Vedder
2011-08-23, 20:50
Spelar ingen roll hur de framställer henne, jag är säker på att varje gång hon exponeras, på gott eller ont, så säljer hon än fler böcker.

Iofs tror jag inte hon drar in så mycket med böckerna, då är det nog mer Paulún som ser det tillfället med att delta i Aftonbladet. Så som jag förstått det är det mest föreläsningarna som hon fått in pengarna från när hon inte jobbat som läkare.

-squat-
2011-08-23, 21:16
Annika Dahlqvist: Fredrik, Varför blir vi då glada och snälla när vi äter LCHF?


Fredrik Paulún: Det har jag inte märkt Annika. Jag har genom åren fått hundratals påhopp av rabiata LCHF:are och du är ju själv inte den mest stabila personen jag stött på :)

:)

mikaelj
2011-08-23, 21:22
Nu är väl inte Fredrik Paulun en liten mysnalle han heller vad gäller påhopp...

Lillgrabben
2011-08-23, 21:55
Nu är väl inte Fredrik Paulun en liten mysnalle han heller vad gäller påhopp...

Det är inte ovanligt att många debatterar "hårt", för att "få" fram sin åsikt. Det finns dock i mina ögon inga inget som ursäktar att man är rakt tarvlig. Dr Dahlkvist är nog ett lätt byte, då hon är väldigt stridbar och har åsikter som retar gallfeber på vissa förståsigpåare.:)

mikaelj
2011-08-23, 21:55
Det är inte ovanligt att många debatterar "hårt", för att "få" fram sin åsikt. Det finns dock i mina ögon inga inget som ursäktar att man är rakt tarvlig. Dr Dahlkvist är nog ett lätt byte, då hon är väldigt stridbar och har åsikter som retar gallfeber på vissa förståsigpåare.:)

Ja, det håller jag med om. :-)

Tolkia
2011-08-23, 21:59
Jag håller med Lillgrabben här. Det citerade meningsutbytet ÄR vitsigt och underhållande (och får applåder här, för att majoriteten tycker att det är roligt att killen hela dan trycker till den tokiga tanten), men det är ju också pinsamt fult i en diskussion mellan yrkesmän. Nu var det ju Dahlqvist som började i det här fallet, så jag kan tycka att den som sig i leken ger får leken tåla. Men visst är det sandlåda.

Trance
2011-08-23, 21:59
Det är inte ovanligt att många debatterar "hårt", för att "få" fram sin åsikt. Det finns dock i mina ögon inga inget som ursäktar att man är rakt tarvlig. Dr Dahlkvist är nog ett lätt byte, då hon är väldigt stridbar och har åsikter som retar gallimattias på vissa förståsigpåare.:)

Problemet med Dahlkvist är också att hon är ganska dålig på att faktiskt argumentera. Det är mycket irrelevanta argument, faktamissar och känsloargument. Man retar sig på henne till och med i de fall man håller med.

Tolkia
2011-08-23, 22:04
Problemet med Dahlkvist är också att hon är ganska dålig på att faktiskt argumentera. Det är mycket irrelevanta argument, faktamissar och känsloargument. Man retar sig på henne till och med i de fall man håller med.
Ja, ja och jaaaaaaa.

Lillgrabben
2011-08-23, 22:05
Man får nog tänka vad man vill om lowcarb-gänget, men de har onekligen hjälpt många till en bättre hälsa. Att förlöjliga dem är bara ett bevis på dålig insikt!

Lillgrabben
2011-08-23, 22:09
Problemet med Dahlkvist är också att hon är ganska dålig på att faktiskt argumentera. Det är mycket irrelevanta argument, faktamissar och känsloargument. Man retar sig på henne till och med i de fall man håller med.
Så kan det nog vara ibland, särskilt om man debatterar frågor som ligger en varmt om hjärtat!

Tolkia
2011-08-23, 22:15
Man får nog tänka vad man vill om lowcarb-gänget, men de har onekligen hjälpt många till en bättre hälsa. Att förlöjliga dem är bara ett bevis på dålig insikt!
Jag tror att man måste skilja mellan kostregimer som bygger på ett lågt kolhydratintag generellt, olika mer eller mindre strukturerade "LCHF-rörelser" (i brist på bättre ord) och personen Annika Dahlqvist. Mitt intryck är att det i hennes fall är lite grövre än bara en fråga om att ämnet ligger henne varmt om hjärtat (även om det säkert gör det), men det finns många som är mycket mer nyanserade än hon.

Lillgrabben
2011-08-23, 22:23
*Jag tror att man måste skilja mellan kostregimer som bygger på ett lågt kolhydratintag generellt, olika mer eller mindre strukturerade "LCHF-rörelser" (i brist på bättre ord) och personen Annika Dahlqvist. Mitt intryck är att det i hennes fall är lite grövre än bara en fråga om att ämnet ligger henne varmt om hjärtat (även om det säkert gör det), men det finns många som är mycket mer nyanserade än hon.

Instämmer.

Undrar om du missuppfattade mig nu?

Vad jag menade i inlägget du citerade, är, att de som debatterar med A.D. hyser starka åsikter om ämnet ifråga och därför gärna blir känslomässiga "offer". Att A.D. brinner för sina teser tar jag för givet.:)

Gober
2011-08-23, 22:39
En kompis frågade om Leptin som man nämner i chatten och en annan kompis gav ett svar som jag tyckte var bra och ville dela med mig utav.

Min väldigt kortfattade (believe it or not) sammanfattning av situationen är: En väldigt bred vetenskaplig kunskapsgrund, insamlad över många år, säger: Animaliskt fett i för stora mängder är länkat till övervikt, hjärt- och kärl-sjukdomar och för tidig död, särskilt i kvinnor. Trots allt det som LCHF/Atkins-förespråkare säger. Fram med bevisen eller håll käft, är min ställning gentemot "fettdoktorer" och dyl. Men fettet förklarar bara en del av den nuvarande "fetmaepidemin" (löjligt ord), som troligtvis beror på lättillgängligheten och överkonsumtionen av alltför energirik kost kopplat till en alltmer stillasittande livsstil. Energirikedomen beror till stor del på tillsatt socker i många livsmedel. Denna övervikt kan övergå till något som kallats metabolt syndrom, vilket innebär att kroppens hormonsystem för energihantering rubbas vilket i sin tur kan leda till diabetes. Kroppen blir okänslig för insulin bl a, vilket leder till höga nivåer av blodsocker och triglycerider (fetter) i blodet. Det sista man vill göra om man har metabolt syndrom/överviktig är att lägga till MER fett till det. En väldigt bred kunskapsgrund säger också att "dieter" inte bidrar - i medeltal - till viktminskning eftersom de är otroligt svåra att hålla sig till. Tvärtom - dieter har visat sig bidra till ökad viktuppgång. Bantare går ofta upp mer än de gick ner när de avslutat en diet. Många kommersiella dieter är med flit svåra eftersom bantaren skuldbelägger sig själv och inte själva dieten då, vilket gör att bantningsgurus slipper ansvar.

Man vet också med ganska stor säkerhet att särskilda livsmedel inte i sig själva är "farliga" eller ohälsosamma, utan det är energirikedomen som är "boven". Att utesluta ett visst livsmedel från sin kost har inte visat sig vetenskapligt att leda till några hälsoeffekter såvida man inte har en bakomliggande överkänslighet, som t ex mot gluten.

Vissa menar att metabolt syndrom också är länkat till att kroppen inte svarar på en av sina "mättnadssignaler" - hormonet leptin. Detta leder till att hjärnan inte får alla signaler från kroppen att man är mätt, och man kan uppleva en mer eller mindre konstant hungerkänsla. Detta har till viss del visats eftersom överviktiga och obesa personer ofta har förhöjda nivåer av hormonet leptin i blodet. Däremot har påståendet att denna leptinokänslighet orsakas av ett visst eller vissa livsmedel inte några starka belägg. I brist på mer bevis bör leptin-förkämparna tas med en stor nypa salt. Den bästa metoden för att normalisera leptinnivåerna är att minska på energikonsumptionen och öka energianvändningen. Äta mindre och röra på sig mer.

Väldigt många förkämpar för den ena eller den andra dieten hävdar gärna att de "mobbas" och att det finns en vetenskaplig "status quo" som inte "vill" att deras diet-teorier ska komma fram för då förlorar de "traditionella" vetenskaparna sin status eller whatever. Detta är ett sinnrikt knep som 1) får med sig mycket folk på deras sida och 2) gör att de lämpligt undviker det faktum att det är de som har bevisbördan mot sig, inte gängse vetenskap. De gillar att utmåla sig själva som "hjältar" som bara vill att alla ska må bra och de elaka vetenskapsmännen med alla sina pengar vill bara tjäna på sina egna intressen. Detta grundar sig i en djup okunskap i vetenskapshistoria och i hur vetenskap fungerar. MÅNGA nyskapande teorier har under historien lanserats, MÅNGA mycket mer revolutionerande än t ex LCHF. Guess what? MÅNGA av dem har fått genomslag! Eftersom de hade bevisen på sin sida. MEN en väldigt stor del fick kastas åt sidan eftersom de helt enkelt inte höll måttet. Självklart får inte dessa förkastade hypoteser väldigt stor uppmärksamhet och om man inte kan sin medicinska historia ser då historien istället ut som det bara rått "status quo" hela tiden och att vetenskapen är väldigt konservativ, när det egentligen är motsatsen. Man ser helt enkelt bara vinnarna och vill gärna likna sig själv till en av dem.

Med allt detta sagt - det är MYCKET viktigt att lyssna på alla enskilda personers upplevelser av sin övervikt/viktminskning eftersom det till syvende och sist är det man vill påverka. Man vill att människor ska må bra, och en stor del av detta är personens egna upplevelse av sig själv. Ämnesomsättningen kan vara väldigt olik i olika personer. Däremot väger inte enskilda berättelser mer än beprövad erfarenhet och testad kunskap när det gäller generella slutsatser. Det är denna kunskap som ser till att människor inte "går över gränsen" när de följer sin personliga upplevelse. "Det funkar för mig" är ett argument som funkar inom vissa marginaler, men inte fullt ut.

För att avsluta - var snälla och hämta inte er kunskap om kost och medicin på Internet. Speciellt inte från folk som hävdar att det har en konspiration emot sig, och som har alltför revolutionerande idéer. Rådfråga läkare/kostrådgivare så långt det går. De vet faktiskt vad de gör, men de får inte så mycket tid att göra det på med varje enskild människa tyvärr.