handdator

Visa fullständig version : Blanda egen Zink, Magnesium, B-vitaminer


Alzie
2011-08-23, 13:44
Hej

Jag undrar om jag kan blanda mitt Zink, Magnesium och några olika B-vitaminer jag har här hemma för att få en liknande effekt som ZMA? Och hur mycket jag bör ta av varje? Har för mig att jag bör ta 400 mg Magnesium? Men det betyder att jag måste ta 4ml, och då tar jag ju även massa andra ämnen som jag kanske får för hög dos utav(?) Och hur ska jag kombinera det med min kvällsmåltid?

Magnesium:

Ingredienser
Magnesium, klorid, natrium, kalium, sulfat, litium, bor, spårämnen.

Innehåll per 4 ml
Magnesium 400 mg
Klorid 1140 mg
Natrium 15 mg
Kalium 10 mg
Sulfat 90 mg
Litium 2,4 mg
Bor 1,6 mg

Zink:
30mg / tablett

Eller bör jag endast ta Zinket och Magnesiumet och skippa B-vitaminerna? B-vitaminerna innehåller olika mycket av de olika vitaminerna men innehåller 8mg av vitamin B6 (vilket hittas i ZMA-produkter)

Alzie

svag74
2011-08-23, 14:02
Jag har kikat runt en del men aldrig hittat något sätt att få till det billigare än den färdiga ZMA-produkt jag köper.
Om det nu var ekonomisk vinning du tänkt dig?

Annars är väl ofta full dos:
30mg zink
450mg magnesium
11mg B6

Alzie
2011-08-23, 14:06
Jag har kikat runt en del men aldrig hittat något sätt att få till det billigare än den färdiga ZMA-produkt jag köper.
Om det nu var ekonomisk vinning du tänkt dig?

Annars är väl ofta full dos:
30mg zink
450mg magnesium
11mg B6

Det var inte en sådan ekonomisk vinning jag hade tänkt mig, utan det är farsan som köper massa vitaminer och sånt, bla Zink och Magnesium, så det känns onödigt att slösa mina egna pengar på att köpa ZMA om jag ändå kan styra ihop det med hans vitaminer.

Frågan är ju om Jag kan ta 4-4.5~ ml av den Magnesiumprodukten jag använder? Eftersom då tar jag ju inte endast magnesium utan en rad andra ämnen också, kanske blir för hög dos?

whalle
2011-08-23, 14:58
Det bör väl stå något om rekommenderad dos av just den magnesiumprodukten du har?

B-vitaminer är vattenlösliga så det ska väl i princip inte gå att överdosera?

Alzie
2011-08-23, 15:11
Rekommenderad dos är 1 ml 2ggr/dag, vilket blir 200mg Magnesium totalt.

Myopic
2011-08-23, 18:37
Kom ihåg att kolla multivitaminen du tar dagligen. Jag fick lov att dra ner 1caps ZMA pga den (tar 2 fast 3 rekommenderas). Vet inte/tror inte det är farligt att överskrida rekommenderad dygnsdos med en sån liten marginal men har som regel att hålla mig på det säkra, dessutom räcker ju ZMA burken längre :)

Brook
2011-08-24, 13:41
Jag har kikat runt en del men aldrig hittat något sätt att få till det billigare än den färdiga ZMA-produkt jag köper.
Om det nu var ekonomisk vinning du tänkt dig?

Annars är väl ofta full dos:
30mg zink
450mg magnesium
11mg B6

Ehy..what? jag har räknat kronor och milligram, ZMA blev dyrare, ingen snacka om saken (..ev räknade jag ej B-vitaminerna) dock är priset i kronor räknat marginellt. Jag minns inte exakt med en egen cocktail kostar 1.9kr/dag medan zma-produkten kostade säg 3kr/dag. Procentuellt mkt dyrare.
Att tillägga är att de zma-produkter jag spanade in hade en väldigt hög halt av Mg, vill minnas att den va kanske 100mg mer än det rekommenderade dagliga intaget.

Brook
2011-08-24, 13:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5226389#post5226389

Till stora delar liknande tråd.

svag74
2011-08-24, 18:44
Ehy..what? jag har räknat kronor och milligram, ZMA blev dyrare, ingen snacka om saken (..ev räknade jag ej B-vitaminerna) dock är priset i kronor räknat marginellt. Jag minns inte exakt med en egen cocktail kostar 1.9kr/dag medan zma-produkten kostade säg 3kr/dag. Procentuellt mkt dyrare.
Att tillägga är att de zma-produkter jag spanade in hade en väldigt hög halt av Mg, vill minnas att den va kanske 100mg mer än det rekommenderade dagliga intaget.

Jag får följande för 3:30kr.
Inte hittat några fristående varianter som blir så billiga för samma dos.
Därmed inte sagt att det inte finns, bara att jag inte hittat när jag kikar lite snabbt på några av de stora webbutikerna.

30mg zink
450mg magnesium
11mg B6

Och det SKA vara stora doser, det är så effekten fås.
Det ska inte vara max 100% RDI, det är inte det ZMA handlar om.
Och magnesium och zink är fina grejer; bra för hyn och bra mot muskelkramp och bra för styrka osv.

Brook
2011-08-25, 16:02
Jag får följande för 3:30kr.
...
Och det SKA vara stora doser, det är så effekten fås.
Det ska inte vara max 100% RDI, det är inte det ZMA handlar om...

Erkänner att jag inte vet exakt hur dosen SKALL vara, du får gärna berätta mera varför ska den vara stor? vilken effekt får du inte om du håller dig till RDI?
Tack =)

svag74
2011-08-25, 16:24
Erkänner att jag inte vet exakt hur dosen SKALL vara, du får gärna berätta mera varför ska den vara stor? vilken effekt får du inte om du håller dig till RDI?
Tack =)

Kommer inte ihåg, men alla tre ämnena påverkar sömn/drömmar, alla på sitt eget sätt, och för att få effekten krävs stora doser på relativt tom mage. Innan läggdags.

För egen del verkar det inte påverka sömnen så värst, utan jag äter mest för det är ett billigt enkelt sätt att få lite extra av tre bra "vitamineraler", och då kör jag på halv dos för att få det billigare och mer lagom mängd.