handdator

Visa fullständig version : Fryser smala mer?


Springer
2011-08-23, 10:50
Fryser man mer om man har en lägre fettprocent (jämfört med sig själv på högre fettprocent)?

Fryser man mer om man ligger på kaloriunderskott jämfört med om man ligger på balans eller överskott?

vicarious
2011-08-23, 10:54
Ja och ja.

Langster
2011-08-23, 10:59
Fryser man mer om man har en lägre fettprocent (jämfört med sig själv på högre fettprocent)?

Fryser man mer om man ligger på kaloriunderskott jämfört med om man ligger på balans eller överskott?

Nja och ja skulle jag säga. Jag fryser mer på kaloriunderskott. Men om jag är deffad och äter en måltid eller godis med mer kalorier än jag är van vid så blir jag väldigt varm och svettas. Jag minns inte att jag frös speciellt mycket när jag var under 20 år och ständigt hade låg fettprocent.

En person som har låg fettprocent blir dock snabbare nedkyld och dör sannolikt snabbare vid extrema förhållanden.

Springer
2011-08-23, 11:12
Tänkte mer på vardagssituationer än vid nordpolen. ;) Jag är väldigt fryslig nu, värre än tidigare. Min fru inte. Det uppstår diskussioner. ;)

Landström
2011-08-23, 11:17
Tidigare frös jag aldrig och svettades mycket lätt. Nu är det tvärtom. Fryser mycket lättare och är ofta kall om fötter och händer.

I somras kunde jag vara hela dagar ute i stekande sol och jag svettades inte en droppe.

Som förklaring kan nämnas att jag legat på kaloriunderskott i snart 1 år.

Ronn
2011-08-23, 11:25
Jag märker direkt när jag börjar deffa att jag får iskalla händer, har aldrig det i balans eller på överskott, resten av kroppen är mer eller mindre opåverkad.

HulkH
2011-08-23, 11:31
Mindre fett så borde du frysa lättare iaf, ja.

Dock så spelar ju andra roller in, vissa personer fryser lätt, andra inte, oavsett hur mkt fett dom har.

Springer
2011-08-23, 11:50
Visst är det personligt, så jag tänker på samma person med olika fett främst.

Langster
2011-08-23, 11:53
Visst är det personligt, så jag tänker på samma person med olika fett främst.

Personligen fryser jag mer vid underskott, fettmängden verkar inte påverka den upplevda skillnaden i någon större grad.

Langster
2011-08-23, 11:56
Tidigare frös jag aldrig och svettades mycket lätt. Nu är det tvärtom. Fryser mycket lättare och är ofta kall om fötter och händer.

I somras kunde jag vara hela dagar ute i stekande sol och jag svettades inte en droppe.

Som förklaring kan nämnas att jag legat på kaloriunderskott i snart 1 år.

Jag märker samma sak. I slutet på tävlingsdieten spelade det ingen roll hur hårt jag tränade, jag var helt torr överallt, även t.ex under armarna. I vanliga fall svettas jag väldigt mycket.

Det är praktiskt på sommaren men inte alls kul på vintern!

På vintern brukade jag ta långa varma duschar, eller sitta i bastun ett tag, det gjorde att man kände sig varm ett litet tag efteråt iaf.

Donkey Kong
2011-08-23, 12:06
Jag slänger in nån 50-öring här, vet inte riktigt vad det pekar på. Handlar mest om värme, men omvänt om kyla.

Efter otaliga sommrar på ett av Sveriges hetaste sommarjobb, (elektrolysaluminiumsmältverket) i Sundsvall så slutade jag nästan svettas "normalt" och blev frusen av mig istället. Där var det minimum 45 grader varmt, ibland upp till 60 mitt i salen och brevid ugnarna varmare då de strålade ca 900 grader celcius. Jag tror man till viss del kan lära sig svettas mer eller mindre. När jag svettades mycket i 45-60 grader, blev 25 grader alldeles för lite.
Sen började jag bli frusen på vintern också, jag som aldrig förut varit frusen.

En kamrat som arbetat mycket som skidlärare säger lite samma fast omvänt. Han fryser alltid i början av säsongen, sen allt mindre. Dessutom påstår han att allt detta frysande gör honom smalare (det finns det belägg för tror jag, huttrandet kräver energi).

En annan kamrat löper året om i väldigt lite kläder, extremt smal, men fryser aldrig säger han. Han har vant sig, han även svettas lite på sommaren (vilket är motsägelsefullt).

Eddie Vedder
2011-08-23, 12:13
Är man nere på anorektiska nivåer fryser man i princip konstant.

Springer
2011-08-23, 12:42
Vad är anorektiska nivåer? Menar du kaloriintaget eller fettprocenten?

mattilainen
2011-08-23, 12:50
fettprocenten skulle jag tippa på. Då anorektisk är när man är alldeles för smal.

Langster
2011-08-23, 12:55
fettprocenten skulle jag tippa på. Då anorektisk är när man är alldeles för smal.

Anorektisk är man när man har en sjukligt låg aptit, eller svälter sig själv. För mig låter det som det har mer med kaloriintaget att göra än fettprocenten, eftersom man kan svälta sig själv även om man för stunden är fet.

Vad Eddie menade med Anorektiska nivåer vet jag inte.

1684_
2011-08-23, 13:04
Jag vill bara säga den att jagh vet vad frysa innebär och nu menar jag hacka sönder tänder, stå under rinnande hett vatten som en "normal varm" människa skulle bränna sig vid.

Jag var som sagt, anorektiskt smal för någhra år sen pga ÄS och fyfan rent ut sagt vad man frös, jag kunde sova med flera lager täcken, högsta värmen på elemnten och kldäer!!!
Duscha i skållhett vatten, gå ut var de inte tal om, jag stod och försökte få värme ifrån spisen/ugnen när morsan lagade mat.

Sen när jag gick upp i vikt, ju mer jag gick upp, ju mindre frös jag.
Jag e väl... 5kg för "smal" just nu och fryser inte alls lika som förr MEN jag har stor tendens att börja frysa efter jag har ätit en måltid som inte varit varm, typ yoghurt.

Kommer aldrig glömma hur de känns att frysa rejält, helt utan jävla andledning. Nä hellre lite fett på kroppen tack.

toohwe
2011-08-23, 13:26
Jag fryser också väldigt lätt så fort jag ligger på kaloriminus. Jag drar mig sakta mot gymmet och pumpar upp värmen, så var det fart igen! =)

Akerhage
2011-08-23, 13:37
Ska fan gå ner till 50kg kanske jag slutar att svettas som jag gör!

lofito
2011-08-23, 13:45
Vad är de direkta orsakerna till att majoriteten fryser mer vid ett kaloriunderskott och lägre fettprocent?

Ronn
2011-08-23, 13:53
Minskad termogen effekt? Omvända brukar ju vara när man äter mycket så blir man varm istället

lofito
2011-08-23, 13:54
Minskad termogen effekt? Omvända brukar ju vara när man äter mycket så blir man varm istället

Kan du definiera termogen effekt samt ge någon sorts förklaring på det?

toohwe
2011-08-23, 13:58
främsta orsaken, att kroppen inte får nog med energi för att kunna ta hand om en frysande kropp? möjligen.

Ronn
2011-08-23, 13:59
Kan du definiera termogen effekt samt ge någon sorts förklaring på det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermogenesis

vicarious
2011-08-23, 14:17
Minskad termogen effekt? Omvända brukar ju vara när man äter mycket så blir man varm istället

Ja.

Sen så isolerar givetvis ett tjockare fettlager bättre än ett tunt.

Eddie Vedder
2011-08-23, 14:19
Vad Eddie menade med Anorektiska nivåer vet jag inte.

En kropp och ett beteende som är, eller är på gränsen till, anorexia nervosa.

Springer
2011-08-23, 15:28
Deffa till under tex 8%, är det anorektiska nivåer i det här sammanhanget? Eller om man liggger där konstant? Jag fattar inte vad exakt du menar.

Langster
2011-08-23, 15:39
Deffa till under tex 8%, är det anorektiska nivåer i det här sammanhanget? Eller om man liggger där konstant? Jag fattar inte vad exakt du menar.

Alltså grejen är att ett anorektiskt beteende är att svälta sig själv, ett sjukligt beteende, det är inte samma sak som att deffa eller ha en låg fettprocent. Det enda Eddie skrev var väl att anorektiker fryser som jag fattar det. De äter lite och är otroligt smala.

Nelli
2011-08-23, 15:53
Jag märker samma sak. I slutet på tävlingsdieten spelade det ingen roll hur hårt jag tränade, jag var helt torr överallt, även t.ex under armarna. I vanliga fall svettas jag väldigt mycket.

Det är praktiskt på sommaren men inte alls kul på vintern!

På vintern brukade jag ta långa varma duschar, eller sitta i bastun ett tag, det gjorde att man kände sig varm ett litet tag efteråt iaf.

Pluss etta på det! Fryser iufs mycket men mer vid tävling.
Är nog dock ganska individuellt och om man har ett jobb som man rör sig på så är man nog varmare oavsett bf%

Langster
2011-08-23, 15:59
Pluss etta på det! Fryser iufs mycket men mer vid tävling.
Är nog dock ganska individuellt och om man har ett jobb som man rör sig på så är man nog varmare oavsett bf%

Ja, jag har ett stillasittande jobb och det var riktigt plågsamt hur kall jag blev om händer och fötter, massa kläder och högsta möjliga värmen i kontoret till trots. Sen när det var dags att gå ut och gå i kylan så tog det verkligen emot, men när man väl hade gått en stund kom värmen tillbaka till fötter och händer.

Nelli
2011-08-23, 19:58
Ja, jag har ett stillasittande jobb och det var riktigt plågsamt hur kall jag blev om händer och fötter, massa kläder och högsta möjliga värmen i kontoret till trots. Sen när det var dags att gå ut och gå i kylan så tog det verkligen emot, men när man väl hade gått en stund kom värmen tillbaka till fötter och händer.

Samma här... plus att de har air condition på fullt ös... it företag *gah!* mycket te blev det haha (övervägde att ha fingervantar med avklippta fingertoppar hahaha

Frantic
2011-08-23, 20:05
Mythbusters testade det här en gång. De slängde in en väldigt smal person och en överviktig person i ett kylrum och såg vem som klarade att stanna inne längst. Den feta personen vann. Inte direkt ett exempel man kan dra några absoluta slutsatser från men nu vet ni det ;)

De testade även vem som flyter bäst, vem som står stadigast när det blåser och vem som klarar sig i värme bäst :D

Löpsko
2011-08-23, 20:14
http://sverigesradio.se/api/radio/radio.aspx?type=db&id=3070969&codingformat=.m4a&metafile=asx


Har svaret!