handdator

Visa fullständig version : gifta sig?


sissa
2011-08-23, 10:32
Varför gifte du dig?

ARMSTARK
2011-08-23, 10:45
Jag undrar fortfarande det, ingen aning! *screwy* Det var nog drömen om kärnfamiljen och allt det.

Barstar
2011-08-23, 10:52
shotgun wedding.

Minimjölk
2011-08-23, 11:07
För att gud ville det! ;)

Nja, varför inte.
Förenklad vardag vad det gäller ekonmiska frågor mm
Visa upp sin kärlek för alla.
Roligt fest och ett minne för livet.
tradition?


Finns nog många anledningar som gjorde att vi gidfte oss men jag skulle vilja ställa motfrågan, varför inte gifta sig?

ARMSTARK
2011-08-23, 11:21
[QUOTE=Minimjölk;5240803]För att gud ville det! ;)

Nja, varför inte.
Förenklad vardag vad det gäller ekonmiska frågor mm
Visa upp sin kärlek för alla.
Roligt fest och ett minne för livet.
tradition?


Finns nog många anledningar som gjorde att vi gidfte oss men jag skulle vilja ställa motfrågan, varför inte gifta sig?[/

Dyrt och meningslöst?

pragmatist
2011-08-23, 11:25
Juridiskt smidigt om man har barn ihop.
Orsak till fest.

Lucipha
2011-08-23, 11:25
Vi har nog haft en sån relation sedan vi träffades, så bröllopet blev mer en liten bekräftelse för oss och omgivningen på hur vi redan innan kände för varandra. Sen kändes det extra rätt nu när vi väntar trillingar också

Adama
2011-08-23, 11:37
Har man barn så finns det juridiska fördelar som inte går att lösa ens via papper (kommer dock inte ihåg vilka, något med arv säkert).

Sen tycker iaf jag det känns bra när hela familjen har samma efternamn. Det känns bra att referera till "sin fru" i olika sammanhang.. mera efter man bildade familj. Man hör ihop.

thenut
2011-08-23, 12:38
För att göra min fru och släkt glad ärligt talat...

Krampus
2011-08-23, 12:48
Politiska orsaker.

kohai
2011-08-23, 12:54
För kärleken?
Kändes som att efter åtta år tillsammans och med ett barn och fler planerade så var det dags. Det underlättar ju en hel del när man har barn, samt att det var ju lätt den roligaste fest jag varit på... 2 år senare med min andra son i famnen så känns det ännu mer rätt:)

young_george
2011-08-23, 13:10
Jag har inga planer på att gifta mig och stödjer inte statlig inblandning i hur folk vill definiera sitt förhållande och/eller särlagstiftning för dessa.

Men om folk vill ha en fest och sedan kalla sitt förhållande för ett äktenskap så har jag inga problem med det.

Degpekka
2011-08-23, 13:25
Vad är det för juridiska fördelar ni nämner? är inte insatt i giftermål och orkar inte läsa paragrafer när man är ledig. :D

sissa
2011-08-23, 14:21
finns det nåt positivt för kärleks skull att gifta sig tycker ni? blir kärleken till varandra starkare/större på nåt sätt?

ARMSTARK
2011-08-23, 14:25
Sissa; Nej, min erfarenhet är att folk lättare halkar in i slentrian när de gift sig, någon slags trygghetsgrej som dödar all spänning i förhållandet.

sissa
2011-08-23, 14:26
[QUOTE=Minimjölk;5240803]För att gud ville det! ;)

Nja, varför inte.
Förenklad vardag vad det gäller ekonmiska frågor mm
Visa upp sin kärlek för alla.
Roligt fest och ett minne för livet.
tradition?


Finns nog många anledningar som gjorde att vi gidfte oss men jag skulle vilja ställa motfrågan, varför inte gifta sig?[/

Dyrt och meningslöst?

Det kan man fråga sig. Jag tycker det känns så kontsigt att lova varandra kärlek för resten av livet. Sen kan man förvisso gifta sig borgeligt men jag känner inget behov av att göra det. Har ej satt mig in i det juridiska

sissa
2011-08-23, 14:28
Sissa; Nej, min erfarenhet är att folk lättare halkar in i slentrian när de gift sig, någon slags trygghetsgrej som dödar all spänning i förhållandet.

Får erkänna att jag är lite "rädd" för att gifta mig. Jag är rädd att det blir något negativt och det va ju inte poängen:-/

shut teh face
2011-08-23, 14:30
För mig så är det mer ett tecken på att man säger att nu är vi tillsammans, nu ska vi kämpa i motgångar och leva med varandra i medgång. Egentligen så blir det såhär när man får barn redan. Men att gifta sig är bra, speciellt om tjejen har mer pengar än dig.

thenut
2011-08-23, 15:14
Gifte mig borgerligt, det var mitt krav på att över huvud taget gifta mig eftersom jag inte är troende, då känns det lite hånande att stå i en kyrka och lova saker inför en gud som man inte ens tror på...

Kan inte säga att vårt förhållande har ändrats sen vi gifte oss, men vi hade iofs bott ihop i över 10 år innan ;)

Vad det gäller juridik så är jag inte helt säker, och jag tror en del regler har ändrats, men förr var det iaf så att en del försäkringar inte tillföll ens partner om man inte var gifta vid t.ex. dödsfall...

Yes
2011-08-23, 15:32
Jag har inga planer på att gifta mig och stödjer inte statlig inblandning i hur folk vill definiera sitt förhållande och/eller särlagstiftning för dessa.

Men om folk vill ha en fest och sedan kalla sitt förhållande för ett äktenskap så har jag inga problem med det.
Vad exakt är det för statlig inblandning du inte stöder i det här fallet?

daks
2011-08-23, 15:33
För att det tar förhållandet till en ny nivå!

Lucipha
2011-08-23, 15:43
finns det nåt positivt för kärleks skull att gifta sig tycker ni? blir kärleken till varandra starkare/större på nåt sätt?

Har man inte den känslan innan kommer den nog inte automatiskt efter heller. Om man däremot känner så redan innan så kan den ta det till en ny nivå. Så var det för oss iaf :)

Degpekka
2011-08-23, 15:43
finns det nåt positivt för kärleks skull att gifta sig tycker ni? blir kärleken till varandra starkare/större på nåt sätt?

Det beror nog på varför man gifter sig. Har man det klart för sig tror jag att definitivt att kärleken kan tjäna på det. Gifter man sig av fel anledning(typ whitetrash) kan det nog få motsatt effekt.

Yes
2011-08-23, 15:45
Har man barn så finns det juridiska fördelar som inte går att lösa ens via papper (kommer dock inte ihåg vilka, något med arv säkert).

Bröstarvingars laglott går inte att testamentera bort. Vid äktenskap går arvsrätten till efterlevande maken/makan innan den tillfaller bröstarvinge.

young_george
2011-08-23, 15:47
Vad exakt är det för statlig inblandning du inte stöder i det här fallet?

Vilka blandningar som är sanktionerade (man-kvinna, kvinna-kvinna kvinna-kvinna-kvinna-man-kvinna, bröder, systrar, släkt eller vilken tänkbar situation som helst)

Eventuell ekonomisk särlagstiftning. Här ska jag vara ärlig med att jag inte vet vad som gäller, men har hört att det ska vara andra skatteregler som gynnar gifta.

Jag tycker helt enkelt inte att staten ska lägga sig i människors relationer.

Degpekka
2011-08-23, 15:58
Hur menar du med ekonomisk särlagstiftning? Jag har inte hittat något ännu som gynnar makar som ingått äktenskap ekonomiskt... tycker mest jag hittar skyldigheter dem emellan. Men jag har inte läst så mycket ännu, bara undrade.

Yes
2011-08-23, 16:36
Vilka blandningar som är sanktionerade (man-kvinna, kvinna-kvinna kvinna-kvinna-kvinna-man-kvinna, bröder, systrar, släkt eller vilken tänkbar situation som helst)

Eventuell ekonomisk särlagstiftning. Här ska jag vara ärlig med att jag inte vet vad som gäller, men har hört att det ska vara andra skatteregler som gynnar gifta.

Jag tycker helt enkelt inte att staten ska lägga sig i människors relationer.
Det handlar inte om sanktioner utan om två personer som ingår ett sorts kontrakt. Att utvidga det till att innefatta alla tänkbara och otänkbara situationer kan bli problematiskt med tanke på alla rättsliga aspekter.

Du kan säkert ingå liknande avtal om du vill leva i en ormrgrop, även om det lär kräva en hel del jobb.

Samboskap och äktenskap finns där av en nödvändighet. Det är vanligt att leva i tvåsamhet och därmed finns också ett behov av att definiera levnadsförhållandena juridiskt. Äktenskapsbalken och sambolagen gör ett bra jobb av det. Alternativet vore som sagt att skriva egna avtal. Det skulle förmodligen innebära kaoz tills det kom fram standardiserade avtal som liknar redan befintlig lagstiftning.

Vissa saker är dessutom allmängiltiga och nödvändiga att lagstifta om. Ta bara en sån sak som bodelning. Eller vad sägs om att din partner som du bott ihop med i 15 år går bort och du kan inte längre betala lånet på huset. Ska ni räknas som inneboende, sambor eller ormgrop och hur skiljer ni förhållandena åt?

Skattereglerna gällde förmögenhetsskatt som numera är avskaffad. Det handlade om något slags gränsvärde och vid äktenskap räknades hela hushållets förmögenhet ihop.

young_george
2011-08-23, 17:19
Det handlar inte om sanktioner utan om två personer som ingår ett sorts kontrakt. Att utvidga det till att innefatta alla tänkbara och otänkbara situationer kan bli problematiskt med tanke på alla rättsliga aspekter.

Du kan säkert ingå liknande avtal om du vill leva i en ormrgrop, även om det lär kräva en hel del jobb.

Samboskap och äktenskap finns där av en nödvändighet. Det är vanligt att leva i tvåsamhet och därmed finns också ett behov av att definiera levnadsförhållandena juridiskt. Äktenskapsbalken och sambolagen gör ett bra jobb av det. Alternativet vore som sagt att skriva egna avtal. Det skulle förmodligen innebära kaoz tills det kom fram standardiserade avtal som liknar redan befintlig lagstiftning.

Vissa saker är dessutom allmängiltiga och nödvändiga att lagstifta om. Ta bara en sån sak som bodelning. Eller vad sägs om att din partner som du bott ihop med i 15 år går bort och du kan inte längre betala lånet på huset. Ska ni räknas som inneboende, sambor eller ormgrop och hur skiljer ni förhållandena åt?

Skattereglerna gällde förmögenhetsskatt som numera är avskaffad. Det handlade om något slags gränsvärde och vid äktenskap räknades hela hushållets förmögenhet ihop.

Alla lagar finns där för att någon anser det nödvändigt, men det är inte samma sak om att jag anser det nödvändigt eller ännu viktigare - moraliskt. Staten ska inte premiera ett sätt att leva framför ett annat genom att göra det enklare eller svårare att ingå i denna livsstil.

För mig spelar det ingen roll om det är krångligt. Affärsuppgörelser (som giftemål) mellan människor ska endast röra de inblandade parterna och detta är inte en angelägenhet för staten.

Detsamma gäller affärsuppgörelser (som lån) mellan två parter. Hur man har valt att lägga upp lånet på huset är jag totalt ointresserad av och ser inte heller detta som en statlig angelägenhet.

Du har säkert rätt om det ekonomiska, där min kunskap är minst sagt begränsad.

Yes
2011-08-23, 18:13
Alla lagar finns där för att någon anser det nödvändigt, men det är inte samma sak om att jag anser det nödvändigt eller ännu viktigare - moraliskt. Staten ska inte premiera ett sätt att leva framför ett annat genom att göra det enklare eller svårare att ingå i denna livsstil.

För mig spelar det ingen roll om det är krångligt. Affärsuppgörelser (som giftemål) mellan människor ska endast röra de inblandade parterna och detta är inte en angelägenhet för staten.

Detsamma gäller affärsuppgörelser (som lån) mellan två parter. Hur man har valt att lägga upp lånet på huset är jag totalt ointresserad av och ser inte heller detta som en statlig angelägenhet.

Du har säkert rätt om det ekonomiska, där min kunskap är minst sagt begränsad.
Lagarna är inte där för att premiera någonting. De finns för att definiera och reda ut specifika rättsliga förhållanden. Lagarna är sedan utformade efter hur människor faktiskt lever. Det finns alltså ett faktiskt behov av dem. Om vi levt i en annan kultur hade vi säkert haft en ormgropslag eftersom det skapar nya situationer som lagen måste ta hänsyn till.

Till en viss grad är affärsuppgörelser av olika slag också en statlig angelägenhet. När det gäller lån behövs det t.ex. lagar kring skuldebrev, inkasso och utsökningslagar.

För att spinna vidare på mitt exempel. Din partner dör och lämnar skulder efter sig. Vem äger huset? Vem äger det som finns i bostaden, och vad av det som finns ägs av vem? Hur är det med bilen på garageuppfarten? Som det ser ut idag finns det tre olika fall, väldigt generellt:

1. "Fuck it, jag hyrde bara ett rum i källaren, i'm outa here!"
2. Ni var sambos och du äger en del av bohaget.
3. Ni var gifta och du äger dödsboet.

Det hela går att göra långt mycket mer komplicerat än så. Här måste det finnas fungerande lagstiftning för att man ska kunna reda ut ägarförhållandena.

Lagstiftningen som finns idag fyller en viktig funktion i att klargöra skillnaden mellan högst verkliga levnadsförhållanden. Kort och gott: det är inte samma sak att hyra 5kvm i en källare som att dela säng, och det är inte samma sak att dela säng på obestämd tid som att ingå ett avtal om livslångt sängdelande.

Innan du gör ett principiellt ställningstagande behöver du sätta dig in i den lagstiftning som finns och vilka implikationer den har. Frågor som berörs är bland annat bodelning, dödsbon, arvsrätt, försörjningsplikt, utsökningsrätt... och det är nog bara början.

Det här är en fråga som primärt handlar om juridik, och även om man inte håller med om alla lagar kan man lugnt säga att de som jobbat fram dem är långt ifrån bussmongon. Först efter den biten är avklarad kan man börja dra politiska växlar.

Angel
2011-08-23, 18:14
Jag vill gifta mig, och jag vill gifta mig kristet, i en kyrka. Det är icke så poppis.

Yes
2011-08-23, 18:17
Jag vill bygga en rymdraket och gifta mig på månen. Fast det lär tyvärr vara en turistattraktion den dagen jag blir gift. :(

Arne Persson
2011-08-23, 18:57
Det kanske blir för 3:e gången för min del...:)

von huff
2011-08-23, 18:58
Det kanske blir för 3:e gången för min del...:)

Är det så kul?

oracas
2011-08-23, 19:23
Jag känner och hoppas på min blivande fru att vi aldrig gifter oss, ser ingen mening med det!

polka_griis
2011-08-23, 22:45
Jag känner och hoppas på min blivande fru att vi aldrig gifter oss, ser ingen mening med det!

HAHAH! xD

Troll
2011-08-23, 22:52
juridiskt smidigt om man har barn ihop.

+1

Sen älskar vi naturligtvis varandra också.. . ;)

ARMSTARK
2011-08-24, 07:24
Älskar ni varann ska ni kramas mycket och ligga med varann, när ni slutar med det är det slut på förhållandet, att vara gift gör ingen skillnad.

J.V
2011-08-24, 07:51
Förutom eventuella juridiska fördelar ser jag ingen poäng med det.

Nitrometan
2011-08-24, 08:46
Det kanske blir för 3:e gången för min del...:)

Med samma kvinna?

Juxta
2011-08-24, 08:55
Jag kommer gifta mig för festens skull med alla släktingar och vänner. Sen skiter jag i ekonomifördelar eller vad det nu kan innebära.

Arne Persson
2011-08-24, 09:37
Med samma kvinna?

Ha ha ha! Knappast!
Nr 1 har jag inget negativt att säga om mer än att vi var för olika och gled ifrån varandra. Nr 2 var tidernas värsta nitlott... :D

Joanna
2011-08-24, 09:39
Älskar ni varann ska ni kramas mycket och ligga med varann, när ni slutar med det är det slut på förhållandet, att vara gift gör ingen skillnad.

+1 så sant. Ligger man inte (med varandra) är det bara att lägga ner.

REDaction
2011-08-24, 10:08
Vad negativa många verkar vara mot giftermål! Ett utmärkt tillfälle att samla nära & kära och det blir garanterat ett minne för livet.

Juxta
2011-08-24, 10:10
+1 så sant. Ligger man inte (med varandra) är det bara att lägga ner.

Vilka krav ni har..ojoj...

Joanna
2011-08-24, 10:21
Vilka krav ni har..ojoj...

du skulle bara veta :D

Madame
2011-08-24, 11:13
Har inga romantiska idéer om att få gifta mig, men tycker att det kan vara praktiskt rent juridiskt om vi ändå ska bo ihop, ha barn osv.

Har ingen som helst lust att lägga massa pengar på ett bröllop, har varit på flera bröllop och det enda jag ser är att de lägger ner hutlösa summor pengar på en stel fest. Ska jag ändå ha bröllop med fest (kan ju vara så att killen kanske vill ha det) ska det inte vara nåt tjusigt, ett avslappnat litet gardenparty med lite grillat och kalashattar eller nåt blir bra, elvis kan få viga oss lol. Lägger hellre pengar på en shysst resa om man nu nödvändigtvis måste fira spektaklet, ser det isåfall som en kickoff för ha tecknat ett nytt avtal :P