handdator

Visa fullständig version : Termogen effekt av nötter?


Langster
2011-08-23, 09:14
Jag vet att man inte går upp i vikt samma mängd kalorier från nötter som från annan föda, men jag funderade lite på varför. Så jag läste på träningslära.se och där står det att nötter bl.a har en termogen effekt. Hur mäter man detta egentligen? Är man säker på att nötter har en mer termogen effekt än samma makronutrienter från annan föda?
Det stod även att man helt enkelt bajsade ut delar av nöten vilket då borde betyda att man inte tagit upp kalorierna i delen som kommer ut hel. Borde det inte vara en mer logisk förklaring till varför man inte går upp i vikt i samma utsträckning av nötter än att de på något vis påverkar kroppen till att börja slösa på energi?

Vissa ämnen är naturligtvis termogena, men vad i nötter skulle ha den effekten? Om det nu är så att nötter har en termogen effekt så borde det skilja sig mellan olika sorter, vilken nöt är mest termogen?

Eddie Vedder
2011-08-23, 09:22
Det som diskuterats är proteinet och fettsammansättninge från vad jag läst. Alltså inget specifikt med proteinet i nötter utan att de skulle kunna ha en liten termogen effekt på grund av proteinhalten.

Nuts may increase resting energy expenditure because of their high-protein and unsaturated fat content (32, 33), and this may result in less fat deposition.

http://www.ajcn.org/content/78/3/647S.full

Sabaté J. Nut consumption and body weight. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):647S-650S.

Här är referenserna 32 och 33 som de hänvisar till:

32. Swaminathan R, King RF, Holmfield J, Siwek RA, Baker M, Wales JK. Thermic effect of feeding carbohydrate, fat, protein and mixed meal in lean and obese subjects. Am J Clin Nutr 1985;42:177–81.[Abstract/Free Full Text]

33. Marken Lichtenbelt WD, Mensink RP, Westerterp KR. The effect of fat composition of the diet on energy metabolism. Z Ernahrungswiss 1997;36:303–5

Det är alltså långt ifrån en konstaterad hypotes, bara en av flera som diskuterats som delförklaring till att nötätare inte är feta i den utsträckning man skulle kunna tro med tanke på energitätheten.

Langster
2011-08-23, 09:33
Det som diskuterats är proteinet och fettsammansättninge från vad jag läst. Alltså inget specifikt med proteinet i nötter utan att de skulle kunna ha en liten termogen effekt på grund av proteinhalten.



http://www.ajcn.org/content/78/3/647S.full

Sabaté J. Nut consumption and body weight. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):647S-650S.

Här är referenserna 32 och 33 som de hänvisar till:

32. Swaminathan R, King RF, Holmfield J, Siwek RA, Baker M, Wales JK. Thermic effect of feeding carbohydrate, fat, protein and mixed meal in lean and obese subjects. Am J Clin Nutr 1985;42:177–81.[Abstract/Free Full Text]

33. Marken Lichtenbelt WD, Mensink RP, Westerterp KR. The effect of fat composition of the diet on energy metabolism. Z Ernahrungswiss 1997;36:303–5
OK, så nötter i sig har ingen termogen effekt?
Skulle man äta samma sammansättning av t.ex olja och proteinpulver så skulle resultatet bli detsamma?
Om så är fallet har jag svårt att förstå varför man ens drar en sådan slutsats att man inte går upp i förutsedd vikt av nötter.

Eddie Vedder
2011-08-23, 09:37
Om så är fallet har jag svårt att förstå varför man ens drar en sådan slutsats att man inte går upp i förutsedd vikt av nötter.

Därför att man diskuterar just nötter. Vissa näringsämnen kan ha en mer termogen effekt, nötter innehåller dessa och nötter förefaller gynnsamt för vikten. Jag förstår inte det konstiga faktiskt. Det är ju bara en diskuterad delförklaring. I så kan man ju aldrig hävda att något livsmedel någonsin påverkar kroppen. Eftersom allt förmodligen, om det stämmer, orsakas av en komponent/flera komponenter i livsmedlet.

Langster
2011-08-23, 09:45
Därför att man diskuterar just nötter. Vissa näringsämnen kan ha en mer termogen effekt, nötter innehåller dessa och nötter förefaller gynnsamt för vikten. Jag förstår inte det konstiga faktiskt. Det är ju bara en diskuterad delförklaring.

Jag håller med, självklart är det inget konstigt med att konstatera det man sett i studierna. Jag upplevde dock att just nötter fått en påstådd effekt (inte specifikt från er blogg) som egentligen handlar om makronutrientfördelning.

Ronn
2011-08-23, 09:45
Fast det knepiga är ju att man ändå inte vet hur mycket det handlar om, man kan ju bara utgå ifrån det uppskattade kcal värdet som brukar vara runt 600 för dom flesta nötter, allt annat är ju ren gissning.

Eddie Vedder
2011-08-23, 09:52
Jag håller med, självklart är det inget konstigt med att konstatera det man sett i studierna. Jag upplevde dock att just nötter fått en påstådd effekt (inte specifikt från er blogg) som egentligen handlar om makronutrientfördelning.

Jag har precis redigerat. Tack för att du tog upp det, alltid bra när vi får feedback på sånt som kan feltolkas en aning. Kolla gärna texten igen och se om du tycker formuleringen är bättre nu. Andra stycket uder underribriken "Ökad energiförbrukning och ofullständig fettabsorbtion":

http://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Fast det knepiga är ju att man ändå inte vet hur mycket det handlar om, man kan ju bara utgå ifrån det uppskattade kcal värdet som brukar vara runt 600 för dom flesta nötter, allt annat är ju ren gissning.

Ja det är som med fett kött, typ bacon eller fetare köttfärs. Om man upplever att ens beräkning måste vara vattentät på grammet med allt man stoppar i sig så är det nog klokt att skippa livsmede med större felmarginal. Om man kan acceptera lite felmarginal utan ångest sp kan man ju också äta det. :)

Langster
2011-08-23, 10:34
Ser bra ut, underbart med en kunskapskälla som precis som en själv vill förstå istället för att bara sluka information. :thumbup:

Fast heter det inte biotillgängligheten?

Eddie Vedder
2011-08-23, 11:17
Fast heter det inte biotillgängligheten?

Skulle bara kolla så du var med. :D

Endorah
2011-08-23, 15:03
Ser bra ut, underbart med en kunskapskälla som precis som en själv vill förstå istället för att bara sluka information. :thumbup:

Fast heter det inte biotillgängligheten?

+1. Att fråga varför att så mycket intressantare än att fråga vad.

creperiet
2011-08-23, 16:37
Kan det inte också ha att göra med att själva spjälkningsprocessen är lite besvärlig för kroppen? Ungefär som otuggade majsskal (runt själva kärnan), den går ju obruten genom kroppen. Något liknande det skulle man väl kunna tänka sig. Dessutom, ex jordnötter innehåller ju en hel del fibrer, det kanske spelar in?

forslund
2011-08-23, 19:24
Var det inte mycket av det pga att man åt mindre av annat också när man åt nötter? Dietär kompensation eller vad det kallas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4930553&postcount=4

Eddie Vedder
2011-08-23, 19:31
Kan det inte också ha att göra med att själva spjälkningsprocessen är lite besvärlig för kroppen? Ungefär som otuggade majsskal (runt själva kärnan), den går ju obruten genom kroppen. Något liknande det skulle man väl kunna tänka sig. Dessutom, ex jordnötter innehåller ju en hel del fibrer, det kanske spelar in?

Ja det är troligtvis därför ja.

Var det inte mycket av det pga att man åt mindre av annat också när man åt nötter? Dietär kompensation eller vad det kallas.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4930553&postcount=4

Ja ytterligare en faktor bakom de epidemiologiska fynden. Men givetvis finns alltid faktorn där att hälsomedvetna gör vissa val och de vore kanske lika friska och smala även utan det. Får man in tillräckligt många individer som är av typen som trycker en jordnötspåse varje fredag så kommer det ju se annorlunda ut. Även om jordnötterna är nyttiga och att det sett över en vecka kanske blir motsvarande mängd som de som äter lite varje dag. Men det finns ju andra skillnader i levnadsvanor mellan de olika typerna förmodligen.

Langster
2013-04-10, 15:20
Man tar tydligen bara upp 68% av energin i mandlar iaf.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22760558

slackerguru
2013-04-10, 16:53
Hur är det med den termogena effekten i cocos? lästa något om att dem "snabba" fetterena MCT & SCT skulle bidra till att man inte tar upp allt där heller.

Langster
2013-04-15, 13:50
Hur är det med den termogena effekten i cocos? lästa något om att dem "snabba" fetterena MCT & SCT skulle bidra till att man inte tar upp allt där heller.

Jag tror du har blandat ihop "ta upp" och "lägga på sig".

slackerguru
2013-04-15, 14:17
Det har du rätt i.