handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstkorg


Gnawk
2011-08-22, 23:46
Tjo, brukar få lite ont i min bröstkorg ibland när jag tränar. Främst när jag kör dips, men märkte även när jag körde "arnold axelpress".

Känns som att bröstkorgen typ pressas ihop så kan jag inte köra vissa övningar för det ibland. Fick det typ av militärpress idag.. aldrig fått det förut.

Någon som känner igen sig eller vet vad man kan göra åt det?

Tack på förhand
/Gnawk

Gnawk
2011-08-22, 23:59
Hittade inte edit-knappen, men det är i mitten av bröstkorgen som det känns.

gQLLe
2011-08-23, 00:02
jag fick det förr när jag körde dips.. har dock slutat, vet inte varför *screwy*

bustz0rz
2011-08-23, 00:58
Jag har också liknande problem. Känns mest i dips, men jag har även känningar utanför gymmet. Kan liksom knäcka bröstet så det låter som att hela bröstkorgen ska sprängas nästan. Jag tror att skiten började efter att jag var med i en bilkrock.
Jag har varit hos läkare, men det var svårt att förklara problemet; hade inte ens ont vid tillfället jag var där. Jag fick rådet att stretcha bröstmusklerna :o

Har du fått någon smäll på bröstet?

SkyA
2011-08-23, 12:36
Sträckt de små muskelfästena som fäster på bröstkorgen?

Jag har en 3-4 gånger (under 12 år) lyckas med det konststycket, från en lätt känning till att det kändes som en konstant hjärtattack som höll på i en vecka. Orsaken har alltid för mig varit att jag vid ytterläget av en bröstövningar inte riktigt orkat hålla vikten, och fått en sträckning av bröstmusklulaturen precis då jag börjar pressa (typ fläkt upp bröstet en milimeter och därmed sträckt mig i fästena - inte känts mkt när jag gör det, smärtan kommer efterråt)

För mig så undviker jag det genom att vara extra försiktig i ytterläget att bröstträning, ha stenkoll på tekniken och inte gå "för" långt ned, och genom att vara extra aktsam i viktökningar (små viktökningar). Om jag trots detta lyckas sträcka mig, är det vila och mjukare övningar tills det läkt ordentligt.

DrejgUlf
2011-08-23, 12:51
Jag får ont i bröstkorg och nyckelbenet när jag kör dips. För att bli av med smärtan så får jag koncentrera mig på att göra dom ordentligt: Skjut bak och NER axlarna, ta ett andetag så bröstkorgen utvigdas och gå inte längre än parallelt med armbågen kontra axeln. När man har kommit ikapp med alla stödmuskler kan man börja testa försiktigt att gå lägre än parallelt.
Att köra snabba fuldips funkar inte för mig utan måste köra långsamt kontrollerat ett andetag i taget.