handdator

Visa fullständig version : Käkoperation, enbart flytande kost... kostillskott?


kallinho
2011-08-22, 22:53
Godkväll alla koloiter!

Nu på onsdag morgon så ska jag genomgå en käkoperation. Kruxet är dock att jag är relativt stor (läs lång) och har en hög energiförbrukning vilket i sin tur gör att jag behöver äta ganska mycket mat varje dag för att ligga vid energibalans och inte gå ner i vikt, vilket jag annars gör väldigt lätt...

Men på senare tid har jag dock lyckats lägga på mig lite massa, som jag väldigt gärna skulle vilja ha kvar så mycket som möjligt av nu efter operationen. Och eftersom att det är i käken så måste den vara fixerad i fem veckor och under dessa får jag enbart äta flytande kost och lite finpöserad mat. Detta kommer göra det väldigt svårt för mig att få i mig all energi jag behöver, och jag har redan blivit rekommenderad att äta mellan 8-10 gånger per dag, men i lite mindre portioner.

Men något som slagit mig nu på senare tid är att det kanske finns något kosttillskott som kan hjälpa mig lite på traven med att i alla fall se till att jag ligger i energibalans, visst muskelmassa kommer jag förlora vilket som men jag tänkte att man ändå kanske kan behålla något/några kilon på att dra i sig någon form av kolhydratpulver/måltidsersättning mellan de sk. "vanliga" måltiderna.

Så därför vänder jag mig till er och undrar om det är någon kunnig själ därute som har lust att tipsa och hjälpa mig med vad jag ska beställa då jag inte har en blekaste. Och jag tänker självklart inte att byta ut den vanliga kosten mot kosttillskottet.

Tack på förhand! :D

JJOHANSSON
2011-08-22, 23:04
Stoppa ner en kebabtallrik och 2dl vatten i en mixer :)

Degpekka
2011-08-23, 01:26
Kör någon god soppa, gärna hemmagjord så att du kan fylla den med mycket kött och godsaker, snåla inte på fettet om du vill ha i dig mkt kcal. Sen kan du ju köra ett par gainomax om dagen som efterrätt, mkt kcal och en del protein(och smakar gott!).