handdator

Visa fullständig version : Gripprs


Karl_alfred
2003-12-20, 14:29
du vet att det finns en sökfunktion blablabla :D

Jo det vet jag kollade några trådar men hittade inte det jag funderar över riktigt. Å orkar inte kolla igenom nå fler så därav tråden. Testade för första gången på såna där grippers idag 130 var de lättaste de hade och den klarade jag ej. Kunde dock klämma in den en liten bit i allafall. De ska få in 100 sen. Blev nu taggad på att köpa en. Nåväl till frågorna:

Ska jag köpa en 130 och träna med den? Kommer detta att ge speciellt mycket när jag inte kan klämma den helt?

Eller ska jag vänta på en 100?

Hur ska man träna träna med dessa? försöka klämma så mycket som möjligt fram och tillbaka eller statiskt? Alltså klämma en bit och hålla i maxläget.

Nå mer att tänka på?

miffo
2003-12-20, 15:52
Grippers är en inne pryl precis som hiit... mitt råd är att inte köpa grippers alls utan att träna med stången, funkar lika bra..

King Grub
2003-12-20, 15:55
Originally posted by miffo
Grippers är en inne pryl precis som hiit... mitt råd är att inte köpa grippers alls utan att träna med stången, funkar lika bra..

...

Med stången?

Du tänker mer på renodlad underarmsträning, eller?

Megatuttarna
2003-12-20, 16:15
En bifråga!

Är det enbart styrkan man tränar med grippers eller även volym?
Kan grippers vara lämpliga för att lägga på massa på underarmarna?

Dipshit
2003-12-20, 16:30
grippers använder man för att få bra GREPP..
utövarna söker väl mest handstyrka?

miffo
2003-12-20, 17:24
jag tränar fingrarna genom att hålla stången framför kroppen
och lyfta stången med fingrarna.... det funkar bra för mej

Karl_alfred
2003-12-20, 17:55
ja såja då var man tillbaka efter att ha sovit midag i 3 timmar:smash:

jag vill ha en/ett par gripper och jag struntar i om det är en inne grej. så jag vill gärna ha svar på mina frågor.

Hnke
2003-12-20, 18:11
Jadu, jag har ingen aning men vad menas med 100 eller 130, ngn sorts svårighetsgrad då eller?? Jag vet absolut inget om grippers men skulle gärna vilja ha en... fast vet inte vilken som jag klarar av :D

Mindek
2003-12-20, 18:13
Börja med en 100, den kan man ha och värma upp med sen när man blivit starkare. Klarade knappt 130 när jag köpte den (och en 100) för ett par veckor sedan, men nu klarar jag ~5 ggr med den.

Hnke
2003-12-20, 18:14
ok, tack.... men vad kostar en sån då?

Karl_alfred
2003-12-20, 18:16
Originally posted by Mindek
Börja med en 100, den kan man ha och värma upp med sen när man blivit starkare. Klarade knappt 130 när jag köpte den (och en 100) för ett par veckor sedan, men nu klarar jag ~5 ggr med den.

ok tack!

Mindek
2003-12-20, 18:24
De kostade ~230kr/st plus 45kr i frakt. Arne är väl på semester nu, men annars får man dem dagen efter man beställt.

Hnke
2003-12-20, 18:26
jasså.. det var ju inte så värst dyrt

Mago
2003-12-20, 18:45
Originally posted by miffo
Grippers är en inne pryl precis som hiit... mitt råd är att inte köpa grippers alls utan att träna med stången, funkar lika bra..

Kan inte hålla med det minsta.

Grippers är ju ett överlägset sätt att träna upp sin greppstyrka och själva "grippersen" är väldigt mobila och behändiga. De är nog här för att stanna.

Intervallträning kan du väl inte kalla en fluga heller?

miffo
2003-12-20, 22:06
Originally posted by Mago


Kan inte hålla med det minsta.

Grippers är ju ett överlägset sätt att träna upp sin greppstyrka och själva "grippersen" är väldigt mobila och behändiga. De är nog här för att stanna.

Intervallträning kan du väl inte kalla en fluga heller?
Jo jag kallar nästan allt för fluga och det går så bra så
Du är en fluga faktiskt

Jense
2003-12-21, 15:37
Köp en 100 om du inte klarade 130 först.

jag köpte 160 & 210 först, 160 klarade jag första gången jag testade den, men jag har alltid haft ett bra grepp.

Där finns även mer än en sorts greppstyrka. crushing , som man tränar med grippers ger ett fedt handslag, man kan rycka ihopa saker med handen helt enkelt.

supporting, som man tränar med t.ex roling thunder. som gör att ditt grepp håller bra i t.ex marklyft och så, samma muskler som tränas.

sen finns där (kan ha fel nu så detta behöver ni inte gå på till 100%) pinching.

för volym på underarmarna skulle jag rekomendera hederliga handleds curls, pronerat och supinerat grepp. så du tränar hela underarmen

såhär tränar JAG med grippers iaf.

uppvärming med rb100. kör 2 set eller så så jag är riktigt varm. fortsätter värma på 160 tills det att jag inte kan stänga den mer. sen går jag på 210an (som inte är helt inkörd än. måste olja in fjädern och sen trycka ihopa den ca 100 gånger innan dem är inkörda.) och kör den så gott det går tills jag är helt slut. sen tar jag 100 eller 160 igen, den som känns lämpligast vid tillfället och gör den i botten och håller sen emot när den går upp. och det gör jag så gott jag kan tills den släpper helt, detta har gått ganska bra för mig.

För bättre förklaring kan du fråga arne eller Coc. Dem vet bäst inom detta.

Karl_alfred
2003-12-21, 16:20
ok tack äntligen ett riktigt bra svar:thumbup:

Spelar det någon roll om den är inkörd? Vad gör det för skillnad?

Jense
2003-12-21, 16:39
Originally posted by Karl_alfred
ok tack äntligen ett riktigt bra svar:thumbup:

Spelar det någon roll om den är inkörd? Vad gör det för skillnad?

Varsågod.

om den inte är inkörd så är den tyngre än vad motståndet säger.

Karl_alfred
2003-12-21, 16:51
ok så man kan klämma ihop den ca 100 gånger då med båda händerna för att köra in den?

Jense
2003-12-21, 16:53
Originally posted by Karl_alfred
ok så man kan klämma ihop den ca 100 gånger då med båda händerna för att köra in den?

Nej allsåp, kläm ihopa den för att göra den så mjuk som den ska vara, spelar ingen roll hur du gör det,, använd ett skruvstäd eller whateverm den ska ihop 100 gånger för att det rätta motståndet ska va där.

bort med friktion och annat som stör, det är fjäderns vikt som ska ihop , inte massa annat.

Pontus
2003-12-21, 19:51
Originally posted by Jense


Nej allsåp, kläm ihopa den för att göra den så mjuk som den ska vara, spelar ingen roll hur du gör det,, använd ett skruvstäd eller whateverm den ska ihop 100 gånger för att det rätta motståndet ska va där.

bort med friktion och annat som stör, det är fjäderns vikt som ska ihop , inte massa annat.
Om jag inte minns helt fel, vilket jag nog inte gör, så ska man INTE trycka ihop den med skruvstäd eller liknande. Det var inte speciellt bra för fjädern har jag för mig.

Edit: Här står det (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13500&perpage=15&highlight=*gripper*%20AND%20*skruv*&pagenumber=2)

Karl_alfred
2003-12-21, 20:21
Originally posted by Jense


Nej allsåp, kläm ihopa den för att göra den så mjuk som den ska vara, spelar ingen roll hur du gör det,, använd ett skruvstäd eller whateverm den ska ihop 100 gånger för att det rätta motståndet ska va där.

bort med friktion och annat som stör, det är fjäderns vikt som ska ihop , inte massa annat.

ok. men kan det inte då bli att jag klarar 130. var ju inte helt långt ifrån direkt.

Jense
2003-12-21, 21:11
Originally posted by Pontus

Om jag inte minns helt fel, vilket jag nog inte gör, så ska man INTE trycka ihop den med skruvstäd eller liknande. Det var inte speciellt bra för fjädern har jag för mig.



ok, sorry =)

IAF.

Tryck i hopa den. Eller be om att få en inkörd, kanske kostar lite mer men det kan vara ganska svårt för dig att pressa ihopa en RB210 om du inte klarar 100 med en hand.. det kan göra lite ont i händerna.

Det jag gjorde va att trycka, med dåda händerna mellan knäna sådär, kan rita en bild om du inte förstår =) med en handduk på grippern. Eller ngt annat mjukt.

Karl_alfred
2003-12-21, 21:22
var det sista medelandet till mig eller pontus?

Jense
2003-12-21, 21:32
Originally posted by Karl_alfred
var det sista medelandet till mig eller pontus?

Till dig, och ursäkten även till Pontus.

Karl_alfred
2003-12-21, 21:49
ok. men jag vet ju inte om jag får ihop en 100 har ju aldrig testat. Jag ska väll inte köpa en 210 om jag inte äns klarar en 130( det var de därför jag undrade om det var till mig)?

Hur pass lika varandra är en coc :a och en 100 ?Tror det var coc 1 jag provade för ett halvår sedan den kunde jag köra några reps med.

Jense
2003-12-21, 21:55
Originally posted by Karl_alfred
ok. men jag vet ju inte om jag får ihop en 100 har ju aldrig testat. Jag ska väll inte köpa en 210 om jag inte äns klarar en 130( det var de därför jag undrade om det var till mig)?

Hur pass lika varandra är en coc :a och en 100 ?Tror det var coc 1 jag provade för ett halvår sedan den kunde jag köra några reps med.

en coc1 ska enligt uppgifter va tyngre än en rb100.. 100 och en coc trainer ska va lika tunga, men då cocgrepparna inte är så exakta i motståndet som RB är så kan det fela ganska mycket. men RB är heller inte helt exakta i motstånd

jimcg
2003-12-22, 10:26
Så här kan RB grippers jämföras med IronMind's:

RB 100 ungefär som en CoC#T
RB 130 ungefär som CoC#1
RB 160 något tyngre än en CoC#1
RB 180 strax under en CoC#2
RB 210 något tyngre än en CoC#2
RB 240 ungefär emellan CoC#2 och CoC#3
RB 260 något lättare än en CoC#3
RB 300N (N=narrow) tydligt tyngre än en CoC#3
RB 300 nära CoC#4
RB 330 tyngre än CoC#4

Detta enligt Arne i nån annan tråd.

Det finns en bra poäng med att ha en lättare gripper än den man tränar för att stänga, tillsammans med en som egentligen är för tung. Den lättare kan man använda som uppvärmning och att reppa med, medan den som är för tung kan man använda till negativa repetitioner (trycka den så mycket man orkar, samtidigt som man mosar handen mot benet och på det viset fuskar ihop den och sedan bromsar man den under några sekunder på tillbakavägen).

//Jim

Karl_alfred
2003-12-22, 12:15
jimcg det var ett bra svar. Undra hur det kommer sig att jag klarar en coc 1 ganska lätt (testade hos en kompis). Men rb 130 hade jag problem med (kanske inte var inkörd? testade i affär)

Jense
2003-12-22, 12:51
karl alfred, antagligen så felade båda i motstånd.. dvs coc#1 va en lätt variation och rb130 va en tungdärimellan kan det skilja ganska mycket. Sen kan det självklart ha varit att den inte va inkörd också. Det gör ganska mycket faktiskt.