handdator

Visa fullständig version : Mitt pass idag, vad tycker du?


yeahyeah123
2011-08-22, 21:01
Bänkpress
8x20kg
8x40kg
7x40kg
6x40kg
5x40kg
5x40kg
5x40kg
5x45kg
4x45kg (fail på femte rep)
15x20kg

Militärpress
5x25kg
5x30kg
5x30kg
5x25kg
5x25kg
6x25kg
3x30kg
5x25kg
Dom två sista var direkt efter varandra, ingen vila.

Nästa pass blir böj och mark ungefär samma upplägg på set och rep, då har jag gått igenom hela kroppen.

Jokester
2011-08-22, 21:03
Bra kämpat! Kul med tjejer som vågar ta i och köra basövningar. :thumbup:

yeahyeah123
2011-08-22, 21:06
Bra kämpat! Kul med tjejer som vågar ta i och köra basövningar. :thumbup:

Hahahaha jag är kille men drar inga 100kg i bänken. Ge mig ett år så är jag där.

yeahyeah123
2011-08-22, 21:37
är ca 187 och 68-70kg men vikten ska öka.

limenka
2011-08-22, 21:42
Trevligt att du är nöjd över ditt pass tjejen men behövdes det dock en tråd om det?

henrikl
2011-08-22, 21:57
De flesta tjejer kör ju bara maskiner. Riktigt bra att inte falla för grupptrycket! :thumbup:

ceejay
2011-08-22, 21:57
kör tyngre vikter i bänken, men lika många set. Då blire brao.

yeahyeah123
2011-08-22, 22:01
kör tyngre vikter i bänken, men lika många set. Då blire brao.

Menar du färre reps då eller? Klarar inte av ligga på 5 reps på 60-70kg som jag maxar en gång.

ceejay
2011-08-22, 22:03
jag föredrar lägre reps :) typ 2-4, lägg gärna in någon maxning också.

yeahyeah123
2011-08-22, 22:10
jag föredrar lägre reps :) typ 2-4, lägg gärna in någon maxning också.

Ska testa det nästa gång, du var den enda som svarade som var seriös. Tack för det.

lofito
2011-08-22, 22:11
jag föredrar lägre reps :) typ 2-4, lägg gärna in någon maxning också.

Att maxa en gång - ger det någon speciellt effekt eller vad är det bra för? :)

ceejay
2011-08-22, 22:14
Att maxa en gång - ger det någon speciellt effekt eller vad är det bra för? :)

Maxningar är viktiga för att öka maxstyrkan. Man anpassar musklerna efter att lyfta så tungt som möjligt :) Jag tycker man ska maxa minst en gång varannan vecka iaf.

LillaGubben
2011-08-22, 22:17
Du kör väldigt Många set tycker jag, men huvudsaken är att det är roligt och du går framåt, ser inget större fel på vikterna, jag klarade knappt stången i bänk då jag började, men härdade ut och blev lite bättre. Ge det tid, var försiktig med att maxa och ha kul på resan så blir det nog bra. Hade nog kört ett tre split jag 3 övningar per muskel grupp å 3 set per övning. Ät mycket protein och glöm inte vitamin C.

Lycka till innan du vet ordet av är du stor å stark !

ceejay
2011-08-22, 22:37
Du kör väldigt Många set tycker jag, men huvudsaken är att det är roligt och du går framåt, ser inget större fel på vikterna, jag klarade knappt stången i bänk då jag började, men härdade ut och blev lite bättre. Ge det tid, var försiktig med att maxa och ha kul på resan så blir det nog bra. Hade nog kört ett tre split jag 3 övningar per muskel grupp å 3 set per övning. Ät mycket protein och glöm inte vitamin C.

Lycka till innan du vet ordet av är du stor å stark !

något negativt med d?

Många set på en tung vikt är nog bland det bästa man kan köra för att bli stark i något.

Jokester
2011-08-22, 22:38
något negativt med d?

Många set på en tung vikt är nog bland det bästa man kan köra för att bli stark i något.

Det tar en jääääääävla tid :D

Annars håller jag med CJ att du bör satsa på lågrep och många set om du vill bli stark. *flex*

LillaGubben
2011-08-22, 22:42
Kanske är det sant att mycket sett bygger styrka, rekommenderade mest från egna erfarenheter runt träning. Svårt att öka vikter då man pressar en massa set om nu inte dem första är lättare å sista tungt då är det en annan sak. Men va tusan bara det funkar för en och det är kul så, är ingen expert på tränings vetenskap tycker mest det är en massa gojja ;).

Mvh/LG

lofito
2011-08-22, 22:43
Det tar en jääääääävla tid :D

Annars håller jag med CJ att du bör satsa på lågrep och många set om du vill bli stark. *flex*

Och om man också är ute efter att få volym, vad gäller då?

Jokester
2011-08-22, 22:47
Och om man också är ute efter att få volym, vad gäller då?

För volym bör man ligga på lite högre rep gärna 8-12. Jag brukar köra så tungt jag orkar första seten och sedan dra ner på vikterna och köra fler rep.

lofito
2011-08-22, 23:12
För volym bör man ligga på lite högre rep gärna 8-12. Jag brukar köra så tungt jag orkar första seten och sedan dra ner på vikterna och köra fler rep.

Så körde jag i några månader. På senare tid har jag börjat lätt och ju längre det leder in i seten blir det tyngre.
Tror du det gör någon skillnad i om man börjar tungt och avslutar med fler rep eller om man börjar med fler rep och avslutar tungt?

Jokester
2011-08-22, 23:15
Är väl smaksak antar jag, men jag vill vara fräschast i början på de första seten när jag ska lyfta tungt så jag har maximalt med energi. Efter det sänker jag vikten mer och mer och kör fler rep. Har funkat bra för mig i alla fall.

Matsa
2011-08-22, 23:55
Många set på 3-5 reps med tillräckligt tunga vikter för att man ska vara tvungen att verkligen skärpa sig är inte bara bra för att bli stark utan det är även mycket bra för tekniken, i alla fall enligt min erfarenhet. Därför tror jag att det är bra att köra så i basövningarna ibland.

De flesta kan lyfta fjuttvikter med god teknik och även på medeltunga vikter brukar det se ok ut, när det börjar bli tungt havererar det dock ofta å det grövsta. Om man tittar på hur många verkar träna så värmer de upp och sedan stegrar de vikten upp till ett fåtal tunga set där de tar ut sig ganska ordentligt. Den metoden tränar musklerna på ett bra sätt men jag tror att det lätt blir för lite tid spenderad med tillräckligt tunga vikter för att öva in en bra lyftteknik. Om man håller igen lite (bara en smula, det ska fortfarande smaka) så kan man göra fler set på någorlunda hög intensitet, umgås man mer med tunga vikter så blir man bättre på att lyfta just tunga vikter.

Detta är som sagt bara vad jag själv tror men det har fungerat ganska bra för mig i knäböj. Just böj har alltid varit något jag har svårt för men genom att nöta många tunga set (typ 6-10 set på 3-5 reps) har det börjat se bättre och bättre ut. Något jag observerat är att i marklyft stegrar jag gärna till ett eller två toppset i stället, kanske funkar detta bättre där eftersom mark alltid känts ganska naturligt för mig så där behöver jag inte samma motorikträning som i böj.