handdator

Visa fullständig version : Para ihop muskelgrupper


adam36
2011-08-22, 20:08
Hej

Jag har länge sagt att jag skall börja seriöst med tränadet med det blir liksom ju liksom aldrig av..

Nu har skolan precis dragit igång och jag har aldrig känt mig så taggad som att dra ner till gymmet o bara köra järnet, det ända som saknas är ett "schema".

Jag skulle vilja ha ett spikat schema där muskelgrupper kombineras mycket effektivt.

Måndag Bröst & Triceps
Tisdag Rygg, Underarmar
Onsdag Axlar & Mage
Torsdag Biceps
Fredag Ben
Lördag Vila
Söndag Vila

är det någon muskel grupp som ligger fel eller ser det bra ut? Isf, snälla skriv det i tråden.

mvh

Zorban
2011-08-22, 20:15
Biceps är den helt klart minsta muskeln av alla du nämner, varför kör du den på en egen dag istället för att (naturligt) kombinera den med ryggträningen? I allmänhet passar bröst/triceps/axlar rätt bra ihop, rygg/biceps, och ben/mage.

willtjam
2011-08-22, 20:21
Här har du (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) ett färdigt schema med övningar och hela faderullan. Det spelar ingen roll ifall det står "nybörjarscheman", utan du bygger nog lika bra ändå.

adam36
2011-08-24, 23:30
funkar följande?

Måndag Bröst, Triceps, Axlar
Tisdag Ben, Mage
Onsdag Rygg, Biceps, Underarmar
Torsdag Ben, Mage
Fredag Rygg, Biceps, Underarmar /// Bröst Triceps, Axlar
Lördag Vila
Söndag Vila

på fredagar kör jag varannan rygg och varannan bröst.

LillaGubben
2011-08-24, 23:41
Hej !

Jag tror du skulle ha mer ut av att träna 3 dar i veckan å avsluta passen med intervaller.

Mer är inte alltid bättre. Men dem flesta program funkar bara man ger det allt å sakta ökar vikterna, käkar mycket protein å nyttigt bra käk.

Så om du vill köra som du skrev så kör hårt å ge det allt i 10 år så kommer du vara grov som fan.
Kontinuitet är det viktigaste av allt.

Skynda långsamt !

adam36
2011-08-24, 23:46
Käkar 500g+whey-80 till frukost, ca 65g protein. Sedan tar jag också en shake efter gympasset ca 27g protein. Resten hoppas ja jag får i mig i normal kost. Men menar du att de är sämre för mig o träna mer än 3 dagar i veckan? Borde jag inte bygga musklerna snabbare ifall jag kör på 5 dagar i veckan?

Davvesk
2011-08-24, 23:52
käkar 500g+whey-80 till frukost, ca 65g protein. Sedan tar jag också en shake efter gym passet ca 27g protein. Resten hoppas ja jag får i mig i normal kost.

Har du inte tränat länge så varför köra armar 2dagar i veckan? Räcker gott och väl med en dag. Sen då du blir mer van kan du pröva ett upplägg jag kör nu. Vetefasen om det funkar men en polare har fått bra resultat av detta schema. Saftiga armar som fan

Måndag Bröst,Biceps,Underarmar
Onsdag Rygg,triceps, Midja Där tränas biceps i ryggövningarna
Fredag Axlar,Ben Där tränar du triceps i axel träningen.

:)

Degpekka
2011-08-25, 00:35
Jag kör också 5 gympass per vecka och kör det såhär:
Mån: Bröst, axlar, triceps
Tis: Rygg, baksida axlar, biceps
Ons: Hela benen, vader
Tors: Som måndag
Fre: Som tisdag

Om någon nu skulle ifrågasätta varför jag kör mer sällan så tycker jag att det fungerar bättre att köra det ordentligt en gång, just för att det tar så mycket kraft och återhämtningen är väldigt lång. Hade jag kört ben två gånger per vecka hade jag haft konstant träningsvärk. Sen tränar jag även MMA och gymnastik så det är skönt att ha pigga ben ibland. :)

adam36
2011-08-25, 17:27
Måndag Bröst, Triceps, Axlar
Tisdag Ben, Mage
Onsdag Rygg, Biceps, Underarmar
Torsdag Kondition
Fredag Vila
Lördag Vila
Söndag Vila

Har funderat lite och kommit fram till att det jag har över med 3 pass i veckan antagligen kan passa bra. Då hinner jag också med alla läxor och prov som jag har i NV..heh..

Men men, det står att man skall ha dag med kondition i noob-tråden. Vad innebär detta? Springa 1 timma? Crosstrainer 1 timma?

Vad är bäst springa/crosstrainer?

BIGHAL
2011-08-26, 13:40
Kondis e löjligt:) Men ganska bra att ha vid tunga knäböj.
Trassla inte till allt, det finns inga mirakel Scheman, kör regelbundet, ät och sov så kommer ökningarna, du kommer inte undan:) Men det tar tid.
Protein o kreatin e det enda du behöver i tillkostväg, allt annat som påståenden att blablabla höjer ditt Testosteronvärde, möjligt att det gör men så lite att det inte gör någon skillnad.

ceejay
2011-08-26, 14:37
att just biceps används i ryggövningar är en anledning till att verkligen inte kombinera rygg+biceps.

Illustrerade mannen
2011-08-26, 15:38
att just biceps används i ryggövningar är en anledning till att verkligen inte kombinera rygg+biceps.

???

lofito
2011-08-26, 16:54
att just biceps används i ryggövningar är en anledning till att verkligen inte kombinera rygg+biceps.

Jag kombinerar alltid rygg / biceps - funkar hur bra som helst. Vad menar du?

Loke
2011-08-26, 18:29
Jag tror du skulle ha mer ut av att träna 3 dar i veckan å avsluta passen med intervaller.

Mer är inte alltid bättre. Men dem flesta program funkar bara man ger det allt å sakta ökar vikterna, käkar mycket protein å nyttigt bra käk.

Mer är kanske inte alltid bättre, men i 9 fall av 10 är det ändå det.

Konditionsträna bör man inte göra i samband med styrketräningen, om man nu absolut känner att man måste träna kondition.

Det här passet:

Måndag Bröst, Triceps, Axlar
Tisdag Ben, Mage
Onsdag Rygg, Biceps, Underarmar
Torsdag Ben, Mage
Fredag Rygg, Biceps, Underarmar /// Bröst Triceps, Axlar
Lördag Vila
Söndag Vila

Tyckte jag såg ypperligt ut. Fast bröst bör man inte träna på måndagar, alla andra gör nämligen det. Jag brukade träna rygg på måndagar eftersom mina ryggpass inte brukade innehålla så mycket skivstång. Men allra bäst är att ha vilodag på måndag.

ceejay
2011-08-26, 19:08
???

Jag kombinerar alltid rygg / biceps - funkar hur bra som helst. Vad menar du?


därför att biceps inte kan prestera till max när den redan är så uttröttad.

Zorban
2011-08-26, 19:35
därför att biceps inte kan prestera till max när den redan är så uttröttad.
Om du gör en övning där både biceps och rygg (lats) arbetar aktivt, vad är det som säger att inte båda presterar till max samtidigt?

Mjölkprotein
2011-08-26, 19:48
Käkar 500g+whey-80 till frukost, ca 65g protein. Sedan tar jag också en shake efter gympasset ca 27g protein. Resten hoppas ja jag får i mig i normal kost. Men menar du att de är sämre för mig o träna mer än 3 dagar i veckan? Borde jag inte bygga musklerna snabbare ifall jag kör på 5 dagar i veckan?

Fyfan vad mycket protein... Tror du man blir något muskelberg bara för att man käkar 100g protein/dag? Käka vanlig frukost istället.. Shaken kan du väl behålla om du så är så troget fast vid den..

Nej du bygger inte snabbare muskler om du kör 5ggr/vecka, för att kroppen måste ju återhämta sig också. Och du bygger ju inte muskler när du tränar, utan när du sover...

Känns lite disco över den här :smash:

Gnawk
2011-08-26, 19:48
1. Bröst/Triceps/Mage
2. Lats-Biceps/Knäböj/Marklyft
3. Axlar/Trapz/Mage/Vader-rumpa-ljumskar(supersettar dessa på slutet)

Blir långa pass ibland, men tror det främst är för man babblar lite mycket ibland istället för att köra. Jag gillar't iaf :)

Alzie
2011-08-26, 19:53
att just biceps används i ryggövningar är en anledning till att verkligen inte kombinera rygg+biceps.

Aha men bröst och triceps funkar finfint eller?

ceejay
2011-08-26, 20:27
Aha men bröst och triceps funkar finfint eller?

för mig gör det det. Rygg biceps går fetbort

lofito
2011-08-27, 06:12
för mig gör det det. Rygg biceps går fetbort

Exakt - för dig!
För oss andra kan rygg / biceps funka likväl. Allt är individuellt.