handdator

Visa fullständig version : Problem - Hals och öron


NewGuy
2011-08-22, 18:41
Hejsan!

Eftersom jag ser att här finns många erfarna människor tänkte jag passa på att förklara mitt problem som spökat för mig i ca 1-1,5 månad.

Jag har haft ont i halsen och öronen en bra tid och varit på vårdcentralen 4 ggr.
Jag har inte ont när jag sväljer och inte heller är jag snuvig mer än 5-10 min på mitt arbete när jag jobbar.
Jag har inte haft feber eller ens känt att det har varit feber på gång.

Första gången på VC var Strep A samt Odling negativ.
Blev inte bättre och gick tillbaka och då fick jag kåvepenin utskriven fast blodprov var negativt.
Kåvepeninen hjälpte inte så jag gick tillbaka och då fick jag Cefradroxil Sandoz utskriven pga mitt nya halstest visade Strep A positivt.

Idag ringde jag till VC igen för det inte har blivit bättre och då tog jag ett nytt blodprov för att kolla om det kunde vara körtelfeber men det var negativt det med!Och Strep A testet gällde inte eftersom det kunde visa felaktigt när man redan tagit kåvepenin i 10 dagar.

Läkaren sa att han inte kunde hjälpa mig mer för han hade ingen aning längre eftersom det inte handlade om bakterier eller virus eller körtelfeber.
Han skulle skicka remiss till öron-näsa-hals mottagningen sa han.


Jag blir helt galen av detta eftersom min träning bara tynar bort känns det som.

Finns det någon som har varit med om detta eller skulle kunna veta vad det handlar om?:smash:*gah!*

Tack på förhand.

Ps. Vet inte om detta hamnade i rätt forum del..

Bluesparv
2011-08-22, 19:15
Tråkigt svar, men ha tålamod. Ring gärna och tjata på ÖNH så de snabbar på, det brukar hjälpa att vara gnällig och tjatig :)

Alkro
2011-08-22, 19:16
Låter som att du har hamnat rätt om du har fått en remiss till ÖNH. Det går dessvärre inte att göra någon bedömning av dina besvär då man måste titta i öron/hals för att få en idé om vad det rör sig om.

debbe
2011-08-22, 20:19
Rätt mig gärna om jag har fel.

Men är det inte ganska oansvarigt av läkare att skriva ut kåvepenin utan att veta vad som är fel?

Är väl sådant beteende och lättja som lett till de stora problemen med resistenta bakterier?


blä

Alkro
2011-08-23, 08:02
Rätt mig gärna om jag har fel.

Men är det inte ganska oansvarigt av läkare att skriva ut kåvepenin utan att veta vad som är fel?

Är väl sådant beteende och lättja som lett till de stora problemen med resistenta bakterier?


blä

Det finns i princip ingen resistensutveckling mot kåvepenin hos streptokocker. Misstänker man att det rör sig om halsfluss skall man förskriva kåvepenin och det behöver ej verifieras med odlingar eller snabbtest då dessa har ganska låg sensitivitet. Det stora problemet är när läkare skriver ut "bredare"(tar fler sorters bakterier, men mer resistens) antiobiotika än vad som behövs.

debbe
2011-08-23, 15:35
Det finns i princip ingen resistensutveckling mot kåvepenin hos streptokocker. Misstänker man att det rör sig om halsfluss skall man förskriva kåvepenin och det behöver ej verifieras med odlingar eller snabbtest då dessa har ganska låg sensitivitet. Det stora problemet är när läkare skriver ut "bredare"(tar fler sorters bakterier, men mer resistens) antiobiotika än vad som behövs.



Okej! Tack :)