handdator

Visa fullständig version : Smärta i knät efter löpning


Oddish
2011-08-22, 16:51
Har börjat jogga de senaste veckorna men avbröt förra veckan då jag vaknade dagen efter ett pass med värk i ett knä. Det värker i den köttiga delen i baksidan av knät, typ det som man känner om man trycker in fingrarna rakt in i knävecket. Det gick över efter något dygn, men efter dagens pass är det tillbaka.

Tror ni detta är något att kolla upp eller kan jag köra igen efter en vilodag om värken lagt sig? Jag är ju riktigt otränad och har väl en ~20-25 kg övervikt så man blir ju lite orolig för att paja knät för all framtid.

Tänkte mest kolla om detta är vanligt eller någon känner igen det, så slipper jag lägga pengar på att gå till läkaren.

Oddish
2011-08-23, 12:55
För framtida referens så låter det här precis som det jag råkat ut för:
http://www.coolrunning.com/engine/2/2_5/194.shtml#iliotibial

ceuphoria
2011-08-23, 14:16
Alltså hur mycket joggade du? Det är inte så bra för musklerna att bara köra på. Flåset kanske pallar trycket men musklerna behöver väl lite mer tid?

Oddish
2011-08-24, 23:44
Jag skulle börja på tredje veckan av C25K (http://www.c25k.com/c25k_treadmill.html) där man gradvis bygger upp en grundkondition under 9 veckor då man ska kunna jogga i 30 minuter utan att stanna/gå.

Nu har jag vilat sedan passet i måndags och smärtan är nästan helt borta så jag ska testa lite lugnt i morgon igen.

Jag funderar på om jag har fel skor och kanske behöver gå till ett löplabb och kolla upp det.

Catstyle
2011-08-25, 06:26
Framför allt tycker jag du skall fokusera på din löpteknik.
Fotnedsättning under kroppen, inte framför, många "lätta" steg och inte rulla fram med älgkliv. :)

Oddish
2011-08-25, 14:02
Framför allt tycker jag du skall fokusera på din löpteknik. Fotnedsättning under kroppen, inte framför, många "lätta" steg och inte rulla fram med älgkliv. :)

Tack, jag ska tänka på det!

Insuget
2011-09-02, 15:20
Har lite samma problem, det uppkom när man spelade handboll förr, slutade med det för 5-6 år sedan, men än idag så räcker det o jogga 3 km för att det ska smärta igen.
Finns det någon lösning på det eller är det bäst att bara undvika jogga?

Kommer oavsett om jag springer 3 gånger i veckan eller en gång per halvår så verkar vara en skada som inte lär läka direkt.
Tur jag föredrar cykla som motion... :)

Springer
2011-09-02, 15:28
Jag förstår inte. ITB känns på främre utsidan av knäet, men du säger baksidan?

Jag har haft ITB och det gick att stretcha bort. Hat haft ont baksida knä(känns mer svullet/varmt), det har gått bort med en tids vila.